1977
|

Καλλιτσάντσης (Ελλάκτωρ): Aπαιτητικό το 2020, αλλά καλύτερο από άποψη κερδοφορίας

Protagon Team Protagon Team 5 Μαΐου 2020, 19:09

Καλλιτσάντσης (Ελλάκτωρ): Aπαιτητικό το 2020, αλλά καλύτερο από άποψη κερδοφορίας

Protagon Team Protagon Team 5 Μαΐου 2020, 19:09

Η ελαχιστοποίηση των συνεπειών της πανδημίας, η υλοποίηση του επενδυτικού πλάνου κυρίως σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) και Παραχωρήσεις, καθώς και η συνέχιση αναδιάταξης του κατασκευαστικού κλάδου αποτελούν τις τρεις προτεραιότητες της διοίκησης της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, με στόχο την επιστροφή του ομίλου στην κερδοφορία.

Σε τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για τα αποτελέσματα του 2020 ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ, Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, εκτίμησε πως θα είναι μία απαιτητική χρονιά λόγω πανδημίας, αλλά καλύτερη από το 2019 από άποψη κερδοφορίας.
Στην εισαγωγή της ομιλίας του ο κ. Καλλιτσάντσης έκανε σύντομη αναφορά στην προσπάθεια που έχει γίνει από την κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της πανδημίας, τονίζοντας ότι η Ελλάδα κατάφερε να διατηρήσει σε χαμηλό επίπεδο τα ποσοστά κρουσμάτων και θανάτων, σε σύγκριση με άλλες χώρες σε όλο τον κόσμο, λόγω των έγκαιρων βημάτων της Κυβέρνησης να περιορίσει τον ιό νωρίτερα από τις περισσότερες άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Αυτό, τόνισε, οφείλεται στις ηρωικές προσπάθειες των επαγγελματιών του τομέα της υγείας που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, της ηγεσίας της επιστημονικής κοινότητας καθώς και των στελεχών της Πολιτικής Προστασίας».

Από την πλευρά της η ΕΛΛΑΚΤΩΡ συμμετείχε στην προσπάθεια αντιμετώπισης της πανδημίας του κορονοϊού στην Ελλάδα, αναλαμβάνοντας το έργο της παραλαβής, μεταφοράς και ασφαλούς διαχείρισης όλων των νοσοκομειακών αποβλήτων του Κέντρου Νοσηλείας Περιστατικών Κορωνοϊού ΝΙΜΤΣ, το οποίο βρίσκεται στο επίκεντρο της μάχης κατά του κορονοϊού.

Η ασφαλής διαχείριση αυτής της κατηγορίας κλινικών αποβλήτων είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία της δημόσιας υγείας και η θυγατρική εταιρεία του κλάδου Περιβάλλοντος, ΗΛΕΚΤΩΡ, που διαθέτει κορυφαία τεχνογνωσία, απάλλαξε το Εθνικό Σύστημα Υγείας από το σχετικό κόστος, επιτρέποντάς του να εκτρέψει τα σχετικά κεφάλαια σε άλλες κατευθύνσεις.

Εκτός από την έκτακτη ανάγκη για υγειονομική περίθαλψη και το σημαντικό κόστος σε ανθρώπινες ζωές, αυτή η πανδημία έχει δημιουργήσει μεγάλη αβεβαιότητα σε σχέση με τις οικονομίες και πώς αυτές θα μοιάζουν τους επόμενους μήνες.

Ο Ομιλός μας έχει επίσης επηρεαστεί, σε διαφορετικό βαθμό, στις επιχειρηματικές του δραστηριότητες, από την πανδημία και παραμένουμε σε επαγρύπνηση για το πώς θα εξελιχθούν οι επιπτώσεις στην οικονομία τους επόμενους μήνες, ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ.  Καλλιτσάντσης

Μεγαλύτερο το πλήγμα για τον κλάδο των Παραχωρήσεων

Όπως τόνισε στην ομιλία του ο κ. Καλλιτσάντσης, «με εξαίρεση τον Κλάδο των Παραχωρήσεων και της Ανάπτυξης Ακινήτων που έχουν επηρεαστεί περισσότερο από την απαγόρευση κυκλοφορίας, είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι όλες οι Δραστηριότητες του Ομίλου (κλάδος Κατασκευής, κλάδος Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και κλάδος Περιβάλλοντος) αντιμετωπίζουν αυτήν την εξαιρετικά απαιτητική κατάσταση με ικανοποιητικό τρόπο».

Οσον αφορά στον Κλάδο των Παραχωρήσεων, εκτίμησε πως «είναι σημαντικό να αναγνωρίσω καταρχάς ότι τα μέτρα προστασίας που εφαρμόστηκαν από νωρίς, έχουν αποδώσει και εκτός από την αναμενόμενη πτώση της κυκλοφορίας ως αναπόφευκτο αποτέλεσμα της απαγόρευσης κυκλοφορίας, δεν έχουμε βιώσει καμία σημαντική αναστάτωση στην λειτουργία και την συντήρηση των αυτοκινητοδρόμων».

Συνολικά, ο ημερήσιος όγκος κίνησης στις Παραχωρήσεις μειώθηκε κατά ~70% την περίοδο από 23 Μαρτίου έως 28 Απριλίου έναντι της ίδιας περιόδου του προηγούμενου έτους, αν και ο συνολικός όγκος κίνησης (YTD) στην Αττική Οδό έχει μειωθεί κατά ~ 25% από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα, ως αποτέλεσμα της πανδημίας.

Επιπλέον, τη Δευτέρα 54 Μαϊου, που είναι η πρώτη μέρα που τα περιοριστικά μέτρα έχουν μερικώς αρθεί και η κυκλοφορία εντός του ίδιου νομού δεν υπόκειται πλέον σε περιορισμούς, είδαμε μια αύξηση 25.000 αυτοκινήτων στην Αττική Οδό, σε σύγκριση με τις 23 Μαρτίου όταν επιβλήθηκε ο περιορισμός και η κυκλοφορία έφτασε στο κατώτατο σημείο.

Πιο συγκεκριμένα, από τις 06.00 το πρωί μέχρι τις 12.00 το μεσημέρι, 55.000 αυτοκίνητα χρησιμοποίησαν την Αττική Οδό, σε σχέση με τα 30.000 αυτοκίνητα που καταγράφηκαν για τις ίδιες ώρες τη Δευτέρα, 23 Μαρτίου, ημέρα εφαρμογής του lockdown. Βεβαίως, είμαστε ακόμα μακριά από τα περίπου 100.000 αυτοκίνητα που χρησιμοποίησαν την Αττική Οδό κατά τις ίδιες ώρες της αντίστοιχης Δευτέρας του περασμένου έτους, ωστόσο έχουμε φτάσει τα επίπεδα της κυκλοφορίας της Δευτέρας προ του ολικού lockdown των εμπορικών καταστημάτων».

Η πορεία του Ομίλου στους επιμέρους τομείς

Αναφερόμενος στους επιμέρους τομείς, κ. Καλλιστάντσης είπε ότι «στην Κατασκευή, το 2019 κάναμε αποφασιστικά βήματα, όπως η διακοπή δραστηριοτήτων σε έργα που παράγουν ζημίες και ο περιορισμός της διεθνούς μας δραστηριότητας με ταυτόχρονη εστίασή της στην Ελλάδα και τη Ρουμανία, όπου το περιθώριο EBITDA των δύο αυτών χωρών ήταν θετικό. Πέρα από τις δύο αυτές χώρες, παραμείναμε ενεργοί στο Κατάρ μόνο στον τομέα παροχής υπηρεσιών Facility Management.

»Αυτό μπορεί εύκολα να γίνει σαφές συγκρίνοντας τη σύνθεσή του ανεκτέλεστού μας, η οποία αποτελείται σήμερα κατά το 94% από τις προαναφερθείσες δύο χώρες.

»Ως γενικό σχόλιο, αυτό που έχει επιτύχει μέχρι σήμερα η παρούσα Διοίκηση για την αναδιάταξη της Κατασκευής μπορεί εύκολα να παρατηρηθεί και να αξιολογηθεί σε σύγκριση με την οικονομική κατάσταση της δραστηριότητας και το χρονικό διάστημα στο οποίο η Διοίκηση έπρεπε να ξεπεράσει τεράστιους οικονομικούς και επιχειρηματικούς κινδύνους. Η ΑΚΤΩΡ ουσιαστικά είχε μείνει εκτεθειμένη σε αποφάσεις και έργα που ελήφθησαν ή αναλήφθηκαν πριν το 2018.

»Έχουμε περιορίσει δραστικά τη διεθνή μας έκθεση, έχουμε προχωρήσει αυστηρά με πρωτοβουλίες stop loss και αναδιαρθρώσαμε τον τρόπο με τον οποίο η ΑΚΤΩΡ αξιολογεί, υποβάλλει προσφορές και εκτελεί έργα.
Πρόκειται για μια εν εξελίξει διαδικασία και ανεξάρτητα από τον χρόνο τον οποίο παίρνει, προχωράει σταθερά μπροστά και δεν θα σταματήσουμε μέχρι να φτάσουμε στο σημείο στο οποίο η Κατασκευή θα έχει αναδιαταχθεί ουσιαστικά.

«Όπως έχουμε επισημάνει και στο παρελθόν», τόνισε, «βλέπουμε την Κατασκευή ως έναν enabler στο να μας παράσχει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τις τρεις υπόλοιπες αναπτυξιακές μηχανές του Ομίλου, Παραχωρήσεις, ΑΠΕ και Διαχείριση Απορριμμάτων».

Οι προσπάθειες, προσθεσε, εστιάζονται στην αποτελεσματική αναδιάταξη της Κατασκευής, έτσι ώστε να λειτουργεί κερδοφόρα με μια στοχευμένη, περισσότερο εστιασμένη γεωγραφικά στρατηγική. «Πιστεύουμε πως μπορεί ξανά να φέρει προστιθέμενη αξία, όπως το έχει κάνει στο παρελθόν όταν μας επέτρεψε να χτίσουμε το χαρτοφυλάκιο των παραχωρήσεων μας, το οποίο έφερε μακροπρόθεσμες, ισχυρές και σταθερές ταμειακές ροές για τον Όμιλο.
Σχετικά με τις Παραχωρήσεις, η κίνηση στους αυτοκινητοδρόμους συνέχισε να αυξάνεται εντός του 2019, σε ρυθμούς μεταξύ του 4% και του 8%».

Επιπλέον των παραχωρήσεων αυτοκινητοδρόμων, εντός του 2019 η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ αναδείχθηκε Προτιμητέος Επενδυτής για την παραχώρηση της Μαρίνας Αλίμου, ένα έργο 40 + 10 χρόνων για το οποίο αναμένουμε να υπογράψουμε τη σχετική σύμβαση εντός των επόμενων εβδομάδων, καθώς ο Covid-19 αναπόφευκτα καθυστέρησε τη διαδικασία.

Πλέον το χαρτοφυλάκιο των Παραχωρήσεων περιλαμβάνει 5 αυτοκινητοδρόμους, συμμετοχές σε Σταθμούς Αυτοκινήτων με περισσότερες από 7.000 θέσεις στάθμευσης και μία μαρίνα.

Στον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η συνολική εγκατεστημένη ισχύς αυξήθηκε κατά 106 MW στα 401 MW στο τέλος του 2019, σημειώνοντας 35% αύξηση σε σύγκριση με το τέλος του 2018. Στο πρώτο τρίμηνο του 2020, επιπλέον 90 MW τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία, αυξάνοντας έως τις 31/3/2020 τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ του Κλάδου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στα 491MW, γεγονός που αναμένεται να αυξήσει περαιτέρω το EBITDA του Κλάδου στο μέλλον.

Επιπλέον, ο κλάδος του Περιβάλλοντος είναι πολλά υποσχόμενος και η μακροοικονομική προοπτική της Ελλάδας θα προσφέρει πολύ ελκυστικές ευκαιρίες ανάπτυξης, καθώς η χώρα έχει καθυστερήσει να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σχέση με τη διαχείριση απορριμμάτων.

Η ΗΛΕΚΤΩΡ, που κατέχει ηγετική θέση στην αγορά διαχείρισης αποβλήτων και στην ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων στην Ελλάδα, είναι σωστά τοποθετημένη προκειμένου να επωφεληθεί από τις εξελίξεις του κλάδου στη χώρα.

Στον κλάδο Ανάπτυξης Ακινήτων, μέσω της εισηγμένης θυγατρικής μας REDS, ολοκληρώθηκε η  ανάπτυξη της Β΄ Φάσης του Εμπορικού Πάρκου “Smart Park”, με την προσθήκη 15.200 τ.μ.

Η εμπορική λειτουργία ξεκίνησε τον Νοέμβριο 2019 και έκτοτε έχει επιτευχθεί μίσθωση που αντιστοιχεί σε ποσοστό 80% της μισθωτικής επιφάνειας του νέου κτηρίου.

Το Smart Park σημείωσε αύξηση της επισκεψιμότητας κατά 9%, ενώ οι πωλήσεις των καταστημάτων σημείωσαν άνοδο κατά 13%.
Τέλος, σε σχέση με το Cambas Project, προχωρούμε με επιτυχία στο στάδιο των ρυθμιστικών διαδικασιών δόμησης».

Τα σενάρια για την αύξηση διοδίων στην Αττική Οδό

Σε ερώτηση για ενδεχόμενες αυξήσεις διοδίων στην Αττική Οδό, ο κ. Καλλιτσάντης γνωστοποίησε ότι ήδη «ενημερώσαμε την Πολιτεία, ως Κύριο του Έργου σχετικά με τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην κυκλοφορία της Αττικής Οδού εξαιτίας της κρίσης του κορονοϊού, ως οφείλαμε στο πλαίσιο της Σύμβασης Παραχώρησης, ωστόσο είναι πολύ νωρίς να συζητήσουμε για το ποιες δράσεις θα λάβουμε στο μέλλον, σαφώς όμως και δεν θέλουμε να αποθαρρύνουμε σε αυτή τη φάση τους χρήστες που μόλις ξεκινούν να επανέρχονται στον δρόμο με μία αύξηση της τιμής των διοδίων.

«Σε αυτή τη φάση», διευκρίνισε, «απλώς ενημερώσαμε επισήμως το κράτος για την κατάσταση που επικρατεί και πρόκειται να προχωρήσουμε σε αποφάσεις όταν έχουμε μεγαλύτερη ορατότητα για το τι έρχεται μπροστά μας το επόμενο διάστημα.

Από την πλευρά του, ο  CFO της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, Μάνος Χρηστέας, ανέφερε σχετικά με τα αιτήματα για αποζημιώσεις στην Αττική Οδό (ύψος ποσών και χρονοδιάγραμμα πληρωμών από κυβέρνηση), ότι στην παρούσα φάση «δεν είμαστε ακόμα σε θέση να εκτιμήσουμε την πλήρη επίπτωση του COVID-19 και δεν έχουμε κάνει αίτημα για κάποιο συγκεκριμένο πόσο»

Πρώτα, σημείωσε, θα πρέπει να ολοκληρώσουμε την άσκηση σχετικά με το ποιο θα μπορούσε να είναι αυτό το ποσό βάσει των επιπτώσεων του COVID-19 και στη συνέχεια θα προχωρήσουμε ανάλογα. Σαφώς, όταν θα έχουν πλήρη εικόνα θα επανέλθουμε.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης και οι αποζημιώσεις

Σε σχέση με το Μετρό Θεσσαλονίκης, όπως τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ακτωρ Α. Εξάρχου τα πρόσφατα αιτήματα αποζημιώσεων (claims) αναφέρονται κατά κύριο λόγο στις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν πριν από την αλλαγή της λύσης για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου, πριν δηλαδή το τέλος του προηγούμενους έτους.

«Δεν έχουμε εγείρει κάποιο αίτημα σε σχέση με την αλλαγή της λύσης για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου.

Πράγματι, τα claims που έχουμε υποβάλει μέχρι στιγμής αξιολογούνται από τον πελάτη και σε συνάρτηση με τις σχετικές αποφάσεις του, θα εξετάσουμε το πώς θα προχωρήσουμε στη συνέχεια», ενημέρωσε σχετικά.

Αναφορικά με τις επιπτώσεις του COVID-19 στην Κατασκευή, τόνισε πως «οι επιπτώσεις του COVID-19 στην Κατασκευή ήταν περιορισμένες. Υπήρξε μόνο ένα εργοτάξιο στην Ξάνθη το οποίο σταμάτησε τη λειτουργία του για λίγες μόνο ημέρες, καθώς γειτνίαζε με τη ζώνη καραντίνας που είχε επιβληθεί στα γύρω χωριά. Η εφοδιαστική μας αλυσίδα παντού φαίνεται επίσης πως λειτούργησε και λειτουργεί ομαλά.

»Έχουμε κάποιες καθυστερήσεις σε επίπεδο προμηθειών, ωστόσο, αυτές δεν είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Προς στιγμή, σε επιχειρησιακό επίπεδο δεν αντιμετωπίζουμε κάποια σημαντική απειλή.

»Είναι επίσης πολύ σημαντικό πως δεν είχαμε κανένα απολύτως κρούσμα του COVID-19 στα εργοτάξιά μας, κάτι που φυσικά μας βοήθησε πολύ στο να μην έχουμε σημαντικές καθυστερήσεις».

Σε ερώτηση για την ανάλυση του ανεκτέλεστου της κατασκευής, ο κ. Εξάρχου τόνισε ότι το κατασκευαστικό ανεκτέλεστο κατά το 2019 επηρεάστηκε από μια απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου το 2018 που δημιούργησε εμπλοκή σε όλες τις κατασκευαστικές εταιρείες της περιοχής ως προς την υπογραφή των συμβολαίων.

Ως αποτέλεσμα, η ΑΚΤΩΡ έχασε συμβόλαια προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα.

Επίσης, η απόφαση αυτή επηρέασε και το χρονοδιάγραμμα υπογραφής των έργων Lot 1 και 3 στη Ρουμανία και συνέχισε να επηρεάζει το χρονοδιάγραμμα υπογραφής του Lot 3.

«Εχουμε πλέον υπογράψει για τα έργα Lot 1 και 3 στη Ρουμανία και αναμένουμε την υπογραφή του Lot 2 εντός του Ιουλίου του 2020. Η καθυστέρηση πάντως στα παραπάνω έργα οφειλόταν στα ζητήματα ανταγωνισμού που έθιγε η συγκεκριμένη απόφαση του Ευρ. Δικαστηρίου και το ζήτημα», σημείωσε, «έχει πλέον διευθετηθεί σε συνέχεια σχετικής νομοθετικής ρύθμισης οπότε δεν επηρεάζει μελλοντικά έργα».

«Στην παρούσα φάση, το ανεκτέλεστό μας εστιάζει στην Ελλάδα και τη Ρουμανία, ενώ στο Κατάρ, έπειτα από την ολοκλήρωση της Χρυσής Γραμμής του Μετρό, δεν υπάρχει πλέον κατασκευαστικό ρίσκο, καθώς διατηρούμε πλέον αποκλειστικά συμβόλαια παροχής υπηρεσιών Facility Management. Δεν αναμένουμε την υπογραφή κάποιου νέου κατασκευαστικού συμβολαίου στη Ντόχα εντός του έτους, αναμένουμε ωστόσο συμβόλαια στην Ελλάδα και τη Ρουμανία.

»Το σημαντικότερο εξ αυτών η Γραμμή 4 του Μετρό, για την οποία διαθέτουμε 50% πιθανότητες υπογραφής και ελπίζουμε και αυτή να είναι ένα από τα έργα που θα υπογράψουμε εντός του έτους. Δεν είναι βέβαιο, αλλά είναι πιθανό. Έχουμε επίσης στο pipeline μια σειρά άλλων σημαντικών δημόσιων και ιδιωτικών έργων στην Ελλάδα», συμπλήρωσε ο κ. Εξαρχου.

Σε συζητήσεις με τις  τράπεζες για την εξασφάλιση επιπρόσθετης χρηματοδότησης

Τέλος ο CFO του Ομίλου Μάνος Χρηστέας τόνισε ότι στον τομέα της Ανάπτυξης Ακινήτων, η REDS έχει ολοκληρώσει το επενδυτικό της πλάνο για το προσεχές διάστημα και έχει επαρκή ρευστότητα.

Στον τομέα της Κατασκευής, τέλος, είναι σε εξέλιξη συζητήσεις με τις ελληνικές τράπεζες για την εξασφάλιση επιπρόσθετης χρηματοδότησης.

Οι επενδύσεις της δραστηριότητας των ΑΠΕ επίσης έχουν συμφωνηθεί με τις τράπεζες και έχει εξασφαλιστεί πλήρης σχετική χρηματοδότηση.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...