646
| Shutterstock

Η χαμηλή πτήση των τιμών του πετρελαίου και πού οφείλεται

Protagon Team Protagon Team 21 Ιουνίου 2023, 15:00
|Shutterstock

Η χαμηλή πτήση των τιμών του πετρελαίου και πού οφείλεται

Protagon Team Protagon Team 21 Ιουνίου 2023, 15:00

Παρά την απόφαση της Σαουδικής Αραβίας να προχωρήσει μονομερώς στη μείωση της παραγωγής αργού πετρελαίου κατά 1,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα από τις αρχές Ιουλίου οι αγορές που, άλλοτε, σε μια τέτοια είδηση, θα έπαιρναν φωτιά, όχι μόνο δεν αντέδρασαν αλλά οδήγησαν τις τιμές σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα από τα 75 δολάρια το βαρέλι όπου κινούνται τους τελευταίους μήνες.

Τι είναι όμως αυτό που κρατά τις τιμές του πετρελαίου χαμηλά;

Απάντηση στο ερώτημα το οποίο απασχολεί περισσότερο απ’ όλους τους Σαουδάραβες που προκειμένου να ισοσκελίσουν τον προϋπολογισμό τους (που στηρίζεται στα έσοδα από την πώληση πετρελαίου) επιζητούν η τιμή του αργού να κινείται πάνω από τα 80 δολάρια το βαρέλι, αναζήτησε ο Economist.

Οι αναλυτές του επιχειρούν μια σύγκριση με αυτό που συνέβαινε στις αγορές από τις 24 Φεβρουαρίου του 2022, ημέρα που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία, με αυτό που συμβαίνει σήμερα στις αγορές παρά το γεγονός ότι ο καταστροφικός πόλεμος του Πούτιν –τόσο στο πεδίο των μαχών, όσο και για την παγκόσμια οικονομία λόγω πρώτων υλών και εμπάργκο– συνεχίζεται.

Οπως γράφει ο Economist, τους μήνες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, κάθε υπαινιγμός κακών ειδήσεων έστελνε τις τιμές της ενέργειας στα ύψη.

Αυτό συνέβη με πολλές αφορμές:

– Οταν μια πυρκαγιά ανάγκασε ένα αμερικανικό εργοστάσιο φυσικού αερίου να κλείσει.

– Οταν ξέσπασαν οι πρώτες απεργίες στη Γαλλία κι έκλεισαν τα διυλιστήρια πετρελαίου.

– Οταν η Ρωσία ζήτησε από την Ευρώπη να πληρώσει για τα καύσιμα σε ρούβλια.

Τότε έδειχναν όλα μαύρα για την ευρωπαϊκή οικονομία με τις αγορές να οδηγούν τις τιμές της ενέργειας (πετρελαίου και φυσικού αερίου) στα ύψη.

Από τον περασμένο Ιανουάριο, ωστόσο, τα πράγματα ήταν και συνεχίζουν να είναι διαφορετικά.

Η τιμή του Brent υποχώρησε γύρω στα 75 δολάρια το βαρέλι, σε σύγκριση με 120 δολάρια πριν από ένα χρόνο. Το ίδιο συνέβη και με τιμές του φυσικού αερίου, που υποχώρησαν στα 35 ευρώ (38 δολάριο) ανά μεγαβατώρα (mwh). Με άλλα λόγια οι τιμές του αερίου έπεσαν κατά 88% από το ανώτατο όριο του Αυγούστου του 2022.

Το παράδοξο όμως είναι ότι οι ειδήσεις δεν έγιναν ξαφνικά πιο «καλές» ώστε οι τιμές να υποχωρούν. Το αντίθετο θα έλεγε κανείς.

Ο Οργανισμός Πετρελαιοπαραγών Χωρών (OPEC) και οι σύμμαχοί του έχουν ανακοινώσει μεγάλες περικοπές στην παραγωγή αργού πετρελαίου οι οποίες αθροιστικά τον τελευταίο χρόνο ανέρχονται στα 40 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Την ίδια ώρα ορισμένες εγκαταστάσεις φυσικού αερίου της Νορβηγίας -πλέον ζωτικής σημασίας για την Ευρώπη – βρίσκονται σε παρατεταμένη συντήρηση.

Επίσης η Ολλανδία κλείνει το μεγαλύτερο κοίτασμα φυσικού αερίου στην Ευρώπη.

Ωστόσο, οποιαδήποτε άνοδος της τιμής εξαφανίζεται γρήγορα.

Και το ερώτημα που τίθεται είναι: Τι είναι αυτό που κρατά τις τιμές χαμηλά;

Ο Economist εξηγεί το φαινόμενο παραθέτοντας σειρά παρατηρήσεων για όσα συμβαίνουν στην ευρωπαϊκή οικονομία.

Οπως σημειώνει η απογοητευτική ζήτηση μπορεί να είναι μέρος της απάντησης.

Τους τελευταίους μήνες οι προσδοκίες για παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη έχουν μειωθεί. Η πτώχευση αρκετών τραπεζών την περασμένη άνοιξη προκάλεσε φόβους για επικείμενη ύφεση στην Αμερική.

Το κυριότερο όμως είναι ότι οπληθωρισμός πλήττει τους καταναλωτές σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Επιπρόσθετα, και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, ο αντίκτυπος των αυξήσεων των επιτοκίων παραμένει αισθητός. Εν τω μεταξύ, στην Κίνα, η ανάκαμψη μετά την Covid-19 αποδεικνύεται πολύ πιο αδύναμη από το αναμενόμενο. Η αναιμική ανάπτυξη, με τη σειρά της, μειώνει τη ζήτηση για καύσιμα.

Ωστόσο, κοιτάξτε πιο προσεκτικά και η ιστορία της ζήτησης δεν πείθει εντελώς. Παρά την απογοητευτική της ανάκαμψη, η Κίνα κατανάλωνε 16 εκατ. βαρέλια αργού ημερησίως τον Απρίλιο, που αποτελεί ρεκόρ.

Τι μπορεί να αλλάξει την τάση

Βέβαια όλα αυτά είναι διαπιστώσεις. Η τάση των τιμών του πετρελαίου μπορεί να αλλάξει. Για να ανέβουν όμως οι τιμές βασική προυπόθεση είναι να αυξηθεί η ζήτηση για καύσιμα. Κι αυτό μπορεί να συμβεί τους καλοκαιρινούς μήνες αν αυξηθούν τα ταξίδια (πέραν των προβλέψεων), οι μεταφορές και εφόσον όσον επικρατήσουν ακραία υψηλές θερμοκρασίες σε πολλές περιοχές. Σε συνθήκες καύσωνα οι ανάγκες και η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας για τη λειτουργία των κλιματιστικών συστημάτων είναι τεράστιες και επηρεάζουν πάντοτε την αγορά.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...