636
| REUTERS/ CreativeProtagon

Ραϊσί: «Τεχνική βλάβη», αλλά υπάρχει το ζήτημα των τριών ελικοπτέρων

Protagon Team Protagon Team 22 Μαΐου 2024, 17:20
|REUTERS/ CreativeProtagon

Ραϊσί: «Τεχνική βλάβη», αλλά υπάρχει το ζήτημα των τριών ελικοπτέρων

Protagon Team Protagon Team 22 Μαΐου 2024, 17:20

To κρατικό πρακτορείο ειδήσεων του Ιράν (INSA) έσπευσε να κλείσει την υπόθεση: «Ο πρόεδρος βρήκε μαρτυρικό θάνατο στη συντριβή ενός ελικοπτέρου που προκλήθηκε από τεχνική βλάβη». Πρόκειται για μια ξεκάθαρη εκδοχή, που διαδόθηκε ευρέως και στα αγγλικά, μέσω της οποίας επιδιώκεται να εξαλειφθεί κάθε υποψία όσον αφορά τα αίτια του δυστυχήματος στο οποίο σκοτώθηκε ο πρόεδρος του Ιράν Εμπραχίμ Ραϊσί. «Αλλά όταν ένας ηγέτης χάνει τη ζωή του στο πλαίσιο μιας κρίσης, οι αμφιβολίες, η συμπερασματολογία και οι θεωρίες συνωμοσίας καταλήγουν να αιωρούνται πάνω από τα συντρίμμια για μεγάλο χρονικό διάστημα», γράφει ο Τζανλούκα Ντι Φέο της La Reppublica, εστιάζοντας την προσοχή του καταρχάς σε αυτό που ο ίδιος χαρακτηρίζει ως «το ζήτημα των τριών ελικοπτέρων».

Ο ιταλός δημοσιογράφος σημειώνει πως στο πρώτο επίσημο ανακοινωθέν αναφερόταν ότι το αμερικανικό Bell 212, στο οποίο επέβαινε ο ιρανός πρόεδρος, συνοδευόταν άλλα δύο ελικόπτερα. Στο βίντεο λίγο από την τελευταία απογείωση, διακρίνονται τα περιγράμματα ενός ρωσικού Mil Mi 17 και ενός άλλου Bell, οι ρότορες των οποίων, όμως, δεν βρίσκονταν σε κίνηση, το οποίο σημαίνει ότι δεν πέταξαν σε σχηματισμό με το προεδρικό ελικόπτερο, πλαισιώνοντάς το, ώστε να μην είναι εύκολος ο εντοπισμός του ελικοπτέρου στο οποίο επέβαινε ο Εμπραχίμ Ραϊσί, και προστατεύοντάς το, με τα αντιπυραυλικά συστήματα που φέρει τουλάχιστον το ρωσικό Mil Mi 17.

Το ότι αφέθηκε το προεδρικό αεροσκάφος να πετάξει χωρίς συνοδεία είναι τουλάχιστον ασυνήθιστο, εάν όχι ύποπτο, δεδομένων των εσωτερικών (λόγω της καταστολής) και εξωτερικών (λόγω της ανοιχτής σύγκρουσης με το Ισραήλ) απειλών στις οποίες ήταν εκτεθειμένος ο Ραϊσί. Ως ύποπτο χαρακτηρίζει ο Ντι Φέο και το ότι πετούσε χωρίς συνοδεία σε μια παραμεθόρια περιοχή, κοντά στα σύνορα με το Αζερμπαϊτζάν, όπου υπάρχουν ισραηλινοί στρατιωτικοί τεχνικοί και εκπαιδευτές και όπου, τις ώρες που εκτυλισσόταν η τραγωδία του ιρανού προέδρου, προσγειώθηκε κάποια στιγμή ένα αμερικανικό στρατιωτικό μεταγωγικό αεροσκάφος C17 που είχε απογειωθεί από την Ιορδανία.

Ο δημοσιογράφος της La Repubblica σημειώνει πως η εν λόγω σύντομη αμερικανική παρουσία στο Μπακού ήταν επίσης ιδιαίτερα ασυνήθιστη. Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ αποκάλυψε την Κυριακή ότι η Τεχεράνη ζήτησε από τις αμερικανικές αρχές βοήθεια στην αναζήτηση του προεδρικού ελικοπτέρου, αλλά δεν είναι σαφές εάν η αποστολή του μεταγωγικού αεροσκάφους σχετιζόταν τρόπον τινά με τις επιχειρήσεις εντοπισμού και διάσωσης.

Τελικά τα συντρίμμια του προεδρικού ελικοπτέρου εντόπισε ένα μεγάλο τουρκικό αναγνωριστικό drone Bayraktar Akinci, εξοπλισμένο με ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης και αισθητήρα υπερύθρων. Εως ότου, όμως, το τουρκικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος πετύχει τον στόχο του, χρειάστηκε να χτενίσει επί ώρες την ευρύτερη περιοχή, γεγονός το οποίο ενισχύει τις αμφιβολίες όσον αφορά τη συνοδεία του προεδρικού ελικοπτέρου από τα άλλα δύο: εάν, όντως, συνόδευαν τον πρόεδρο, παρά την ομίχλη, θα ήταν σε θέση να οριοθετήσουν, έστω μερικώς, την περιοχή της συντριβής.

Ζήτημα αποτελεί και επιλογή του αεροσκάφους με το οποίο πέταξε ο ιρανός πρόεδρος. Ενώ υπήρχαν τρία ελικόπτερα διαθέσιμα, γιατί ο Ραϊσί πέταξε, τελικά, με το Bell 212 που κατασκευάστηκε τουλάχιστον προ τριακονταετίας και δεν διέθετε συστήματα πλοήγησης κατάλληλα για τις καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν την περασμένη Κυριακή στην περιοχή; Ηταν γνωστό πως επικρατούσε κακοκαιρία και ότι τα ελικόπτερα (ή το ελικόπτερο;) θα έπρεπε να πετάξουν πάνω από πανύψηλες κορυφές με ισχυρούς ανέμους. Σύμφωνα με τον ιταλό δημοσιογράφο, υπό αυτές τις συνθήκες η πιο ασφαλής επιλογή ενδεχομένως να ήταν το ρωσικό Mil Mi 17, ένα στιβαρό αεροσκάφος με πεντάφυλλο κεντρικό στροφείο σχεδιασμένο να πετά και σε μεγάλα ύψη.

Χάρη σε μια συμφωνία με τη Μόσχα, εδώ και αρκετά χρόνια τα συγκεκριμένα ρωσικά αεροσκάφη συντηρούνται με πολύ προσοχή και γνήσια ρωσικά ανταλλακτικά σε ειδικές εγκαταστάσεις στην επικράτεια του Ιράν. Αντιθέτως το Bell 212 διαθέτει δίφυλλο κύριο στροφείο και σπανίως χρησιμοποιείται για πτήσεις σε μεγάλα ύψη, πάνω από ορεινές περιοχές. Επιπλέον, το σύνολο που εξοπλισμού που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για πολεμικούς σκοπούς, περιλαμβανομένων, άρα, και των εν λόγω ελικοπτέρων, υπόκειται σε εμπάργκο, οπότε οι Ιρανοί δυσκολεύονται ιδιαίτερα να προμηθεύονται ανταλλακτικά και συχνά οι όποιες προσπάθειες δεν ευοδώνονται.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...