579
Στις σημειώσεις του Γκιστάβ Φλομπέρ αποκαλύπτεται το άγχος του για την πατρότητα, αλλά και η ανησυχία για το αριστούργημά του, «Μαντάμ Μποβαρί» | CreativeProtagon / Cornette de Saint Cyr

Ντοκουμέντα: Οταν τα «μεγάλα» μυαλά κάνουν «μικρές» σκέψεις

Protagon Team Protagon Team 14 Ιουνίου 2022, 07:00
Στις σημειώσεις του Γκιστάβ Φλομπέρ αποκαλύπτεται το άγχος του για την πατρότητα, αλλά και η ανησυχία για το αριστούργημά του, «Μαντάμ Μποβαρί»
|CreativeProtagon / Cornette de Saint Cyr

Ντοκουμέντα: Οταν τα «μεγάλα» μυαλά κάνουν «μικρές» σκέψεις

Protagon Team Protagon Team 14 Ιουνίου 2022, 07:00

Επιστολές και σημειώσεις που αποκαλύπτουν τις βαθύτερες και πιο προσωπικές σκέψεις μερικών εκ των μεγαλυτέρων γάλλων συγγραφέων δημοπρατούνται στο Cornette de Saint Cyr στο Παρίσι. Οι σημειώσεις αυτές συγκεντρώθηκαν από τον 83χρονο συγγραφέα Ζαν Λικ Μερσιέ, που τις πουλάει μαζί με τις πρώτες του εκδόσεις και μια γυμνή φωτογραφία του.

Διαβάζοντας τις, μαθαίνεις πληροφορίες για τη ζωή τους και καταλαβαίνεις τον χαρακτήρα, την προσωπικότητα των ανθρώπων αυτών, χαρακτηριστικά που δεν άπτονται του ταλέντου τους, όπως αναφέρουν σε δημοσίευμά τους και οι Times.

Ο ποιητής Σαρλ Μποντλέρ, για παράδειγμα, ανησυχούσε πολύ για τα οικονομικά ζητήματα και είχε μια παράξενη σχέση με τη μητέρα του. Ο ο μυθιστοριογράφος  Γκιστάβ Φλομπέρ έπαθε κρίση πανικού όταν η ερωμένη του, τού εξέφρασε την επιθυμία της να κάνουν ένα παιδί.

Ο Βίκτορ Ουγκό, ο οποίος έγραψε τους «Αθλιους» και την «Παναγία των Παρισίων» ήταν μεταξύ εκείνων, που οι ανησυχίες τους είχαν πολύ ενδιαφέρον και ήταν συχνά, πολύ μπροστά της εποχής τους. Σε μια επιστολή του προς τον ιστορικό Ζιλ Μισελέ είχε παραπονεθεί ότι τα δικαιώματα των γυναικών δεν είχαν κάνει ούτε «ένα βήμα μπροστά από την εποχή του Ιησού Χριστού». Σε μιαν άλλη, που εκτιμάται ότι αξίζει 5.000 ευρώ, έγραψε: «Η ζοφερή μοίρα των γυναικών είναι μια από τις σκέψεις που με ταλαιπωρούν και με πονούν περισσότερο». Σε σημειώσεις του το 1866 -και με εκτιμώμενη τιμή 10.000 ευρώ- έγραψε για τη φρίκη του απέναντι στη θανατική ποινή. Ο Ουγκό εξορίστηκε στο αγγλονορμανδικό νησί Τζέρσεϊ το 1852 αφού αποκάλεσε τον αυτοκράτορα Ναπολέοντα Γ’ προδότη της χώρας του και από εκεί έγραφε ότι λυπόταν πολύ που εξακολουθούσε να ισχύει η θανατική ποινή. «Το Τζέρσεϊ επιμένει να έχει, όπως ένας βασιλιάς της Πρωσίας, ή ένας Ρώσος αυτοκράτορας, μια ‘’συμπάθεια’’ στην αγριότητα. Ω, μικρή, φτωχή γωνιά της Γης»!

Ο Φλομπέρ, από την άλλη, ανησυχούσε ότι η Λουίζ Κολέ, η ποιήτρια με την οποία είχε σχέση, σχεδίαζε να μείνει έγκυος. Της έγραψε το 1846 σε μια επιστολή, αξίας έως και 15.000 ευρώ: «Στον υπέρτατο εγωισμό της αγάπης σου, βυθίζεσαι στη ‘’φαντασίωση’’ ενός παιδιού που μπορεί να γεννηθεί». Και μόνο η σκέψη της γέννησης ενός μωρού είναι ένα «μοιραίο συμβόλαιο» που θα ήταν «φρικτό για την ευτυχία μου», έγραφε. Παραδέχτηκε, ωστόσο, ότι αν είχε ένα μωρό «ποιος ξέρει αν, σε μια ασήμαντη βλακεία της καρδιάς μας, δεν θα ένιωθα κι εγώ τον σπασμό μιας θεϊκής χαράς».

Χειρόγραφη επιστολή του Γκιστάβ Φλομπέρ στην ερωμένη του Λουίζ Κολέ, στις 25 Αυγούστου 1864 / Cornette de Saint Cyr

Σε άλλο γράμμα προς την ερωμένη του -αξίας έως και 15.000 ευρώ- είπε ότι εκείνον τον καιρό έγραφε τη Μαντάμ Μποβαρί, το μυθιστόρημα που θεωρείται ένα από τα καλύτερα που γράφτηκαν ποτέ στη γαλλική γλώσσα. Στο γράμμα τής εξηγούσε ότι είχε εξαλείψει τον «λυρισμό», τους «στοχασμούς» και «την προσωπικότητα του συγγραφέα». Στο τέλος πρόσθετε: «Θα είναι λυπηρό να το διαβάσω».

Η δημοπρασία περιλαμβάνει, επίσης, την αλληλογραφία μεταξύ του Σαρλ Μποντλέρ και του προέδρου της ένωσης συγγραφέων Society of People of Letters. Εκείνον, τον απασχολούσαν κυρίως τα χρέη του: «Σαράντα δύο φράγκα που θα τακτοποιήσει τα έξοδα του μυθιστορήματος που σου στέλνω» και «50 φράγκα που σε παρακαλώ να μου δώσεις», διαβάζει κανείς σε αυτά που του ταχυδρομούσε. Το 1857, τη χρονιά που κυκλοφόρησε το ποιητικό του αριστούργημα «Τα άνθη του κακού» είπε στη μητέρα του ότι το μυαλό της ήταν γεμάτο από «άδοξες και ανυπόφορες υλικές λεπτομέρειες». Στην επιστολή, που εκτιμάται ότι αξίζει έως και 10.000 ευρώ, πρόσθεσε: «Αν και μητέρα, με ξέρεις, ούτε εγώ είμαι τέλειος».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News