1252
|

Ποιος είναι ο τουρισμός του αύριο;

Χριστίνα Πουτέτση Χριστίνα Πουτέτση 25 Ιανουαρίου 2019, 14:53

Ποιος είναι ο τουρισμός του αύριο;

Χριστίνα Πουτέτση Χριστίνα Πουτέτση 25 Ιανουαρίου 2019, 14:53

Πού οδεύει ο τουρισμός; Πολύ ευρύ ερώτημα.

Σε αυτό κλήθηκαν να απαντήσουν επαγγελματίες και εμπλεκόμενοι στον τουρισμό, στο πλαίσιο του συνεδρίου που διοργάνωσε το American College of Thessaloniki (ACT), του Anatolia College, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στις 18 Ιανουαρίου.

Ας αρχίσουμε από τα δεδομένα: ο τουρισμός είναι πυλώνας της ελληνικής οικονομίας. «Η Νότια Ευρώπη παρουσιάζει ανάπτυξη από τον τουρισμό, χάρη στις νέες τεχνολογίες και στην ανάπτυξη του δικτύου μεταφορών», είπε ο δρ. Παναγιώτης Βλάχος, πρόεδρος του Anatolia College, χαιρετίζοντας την έναρξη του συνεδρίου. Και τόνισε την ανάγκη «να συνεισφέρουμε στον διάλογο που πρέπει να γίνει για τον τουρισμό».

Σήμερα «έχουν γίνει πραγματικότητα ιδέες που πριν από επτά χρόνια έμοιαζαν περίεργες ή ανέφικτες», είπε ο Σπύρος Πέγκας, αντιδήμαρχος Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης. Και αναφέρθηκε σε εκείνους που το 2012 τον πλησίασαν, εκφράζοντας διάφορες ιδέες, όπως το να αγοράσουν ένα διώροφο λεωφορείο για επισκέπτες μέσα στην πόλη, ή ένα οικόπεδο κοντά στο αεροδρόμιο για park & fly. Αλλά και για να αγοράσουν ή να μισθώσουν μια πολυκατοικία στην πλατεία Εμπορίου και να κάνουν boutique hotel, να δημιουργήσουν το πρώτο σύγχρονο youth hostel στην Ελλάδα, να στήσουν μια εταιρία παροχής υπηρεσιών εκδρομών πάνω στο μοντέλο της Ryanair ή να ιδρύσουν μια αεροπορική εταιρία με έδρα τη Θεσσαλονίκη, γιατί υπάρχει προοπτική ανάπτυξης στο αεροδρόμιο «Μακεδονία».

«Το ελληνικό επιχειρείν έχει προσπαθήσει», είπε ο Γρηγόρης Τάσιος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) και «έχουν έρθει στη χώρα διεθνή brands. Όμως «η βραχυχρόνια μίσθωση έχει αλλάξει τα δεδομένα».

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης Ανδρέας Μανδρίνος, μίλησε για τη χαμένη ευκαιρία, το «ανεκμετάλλευτο πλεονέκτημα» της πόλης: την κρουαζιέρα. «Η Θεσσαλονίκη είναι το 33ο λιμάνι σε αφίξεις κρουαζιέρας στην Ελλάδα», διευκρίνισε, με μόλις 1.500 επιβάτες, σε σύγκριση με τους 950.000 του Πειραιά. «Ακόμα και τη σκόνη τους να μας αφήσουν οι επισκέπτες αυτοί, είναι κάτι», τόνισε. Ασκώντας κριτική στον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης (ΟΤΘ), ο οποίος παρά τα 13 χρόνια λειτουργίας του, «δεν διαθέτει ειδικό σε θέματα μάρκετινγκ».

Τον λόγο πήρε η Sara Duignan, Director της STR, εταιρία που επεξεργάζεται και αναλύει την ξενοδοχειακή αγορά, δίνοντας τα τελευταία στοιχεία της απόδοσής τους. Με βάση αυτά τα στοιχεία, η Ευρώπη το 2018 είχε μια μέση αύξηση 5,2% στο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar). Από την άλλη, η Μέση Ανατολή κατέγραψε μείωση 5,7%, «εξαιτίας της υπερπροσφοράς» (oversupply). «Κάθε αγορά θα πρέπει να έχει στο νου της την υπερπροσφορά», τόνισε.

Το πάνελ του συνεδρίου

Μιλώντας ειδικότερα για τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, η κυρία Duignan σημείωσε ότι τα παραθεριστικά ξενοδοχεία στην Ελλάδα παρουσιάζουν αύξηση 11% στο RevPar, όπως και οι θερινοί προορισμοί της Ιταλίας και το Τελ Αβίβ. Αλλά και ότι οι πελάτες επιστρέφουν στη Βόρεια Αφρική.

«Η προσφορά έχει αρχίσει να ανεβαίνει στην Αθήνα», υπογράμμισε αναφερόμενη στο ξενοδοχειακό δυναμικό της ελληνικής πρωτεύουσας. Σε αυτό το πλαίσιο «περιμένουμε πολύ μικρή αύξηση σε πληρότητες στην αθηναϊκή αγορά. Εκτιμούμε ότι θα υπάρξει αύξηση στην τιμή δωματίου (ADR), λόγω των διεθνών αλυσίδων».

Πώς έρχονται οι διεθνείς αλυσίδες;

«Χρειάζεται να αλλάξει το μοντέλο διοίκησης και διαχείρισης στον τουρισμό και στην ελληνική ξενοδοχία. Εμείς αντιληφθήκαμε ότι χρειάζεται αλλαγή εταιρικής κουλτούρας» είπε ο Γιώργος Σπανός, αντιπρόεδρος των βραβευμένων Ledra Hotels & Villas. Για να εξηγήσει πώς από «μία οικογενειακή επιχείρηση, αποκτήσαμε εταιρική διακυβέρνηση», δίνοντας έμφαση στο yield management (απόδοση) και στο μάρκετινγκ. Η εταιρία διαθέτει τέσσερα ξενοδοχεία και ένα συγκρότημα από βίλες, σε Ελούντα, Κέρκυρα και Χανιά, όπου τον Μάιο θα ανοίξει το Casa Cook. Παράλληλα έχει συνάψει συνεργασίες με τη διεθνή αλυσίδα Marriott και την Thomas Cook. Το 2019 θα απασχολεί 700 εργαζόμενους.

«Το επιχειρηματικό πλαίσιο έχει κανονικοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό και χρειάζεται εμπειρία και γνώση για να δραστηριοποιηθεί κανείς», είπε ο κ. Σπανός, φέρνοντας το επιτυχημένο παράδειγμα των Sani-Ikos. Προϋπόθεση γι’ αυτό _ τόνισε _ είναι να μπουν εξειδικευμένα στελέχη στην ξενοδοχειακή αγορά.

«Πρέπει να δούμε τι έκανε τα καταλύματα Airbnb τόσο δημοφιλή και τι μπορούμε να κάνουμε ως ξενοδόχοι για να κερδίσουμε το μερίδιο που μας αναλογεί», είπε ο Κωνσταντίνος Τορνιβούκας, διευθύνων σύμβουλος του Tor Hotel Group, μιλώντας για τις μεγάλες τάσεις στη φιλοξενία. Υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα ότι «το κράτος πρέπει να βάλει όριο στην ασυδοσία», σε σχέση με τη φορολόγηση, τις ημέρες μίσθωσης και τις άδειες λειτουργίας. «Να μην μετράμε μόνο κεφάλια», πρόσθεσε και επισήμανε προορισμούς με κρούσματα υπερτουρισμού, όπως η Σαντορίνη, η Βαρκελώνη, το Αμστερνταμ.

«Το στοίχημα του μέλλοντος είναι να συνδέσουμε την εκπαίδευση με την παραγωγή», είπε ο Χάρης Σιγανός, διευθύνων σύμβουλος της Zeus International, που σήμερα διαχειρίζεται 2.500 δωμάτια και στοχεύει να τα αυξήσει σε 3.500 έως το τέλος του 2019. Σχολιάζοντας το ποσοστό 25% στο οποίο ανέρχεται η συμβολή του τουρισμού στο εγχώριο ΑΕΠ, δήλωσε ότι «δεν είναι δείγμα υγείας, αλλά σημάδι ότι οι άλλοι κλάδοι υστερούν». Επίσης, παρατηρείται άνοδος στον ελληνικό τουρισμό, «αλλά οι ανταγωνίστριες αγορές που ήταν κλειστές, ανοίγουν σιγά – σιγά και αυτό θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην Ελλάδα», τόνισε. Και εκτίμησε ότι «θα υπάρξει μια διόρθωση στην αγορά αργά ή γρήγορα». Για να σχολιάσει στη συνέχεια ότι «οι Tour Operators έχουν εξέχουσα θέση στο μείγμα πωλήσεων των ξενοδοχείων της χώρας, πολύ υψηλή, σε σχέση με το εξωτερικό».

Το στοίχημα του μέλλοντος είναι να συνδέσουμε την εκπαίδευση με την παραγωγή

«Θα μπορέσει η κερδοφορία να κρατηθεί στα σημερινά επίπεδα;» αναρωτήθηκε ο κ. Σιγανός. «Οι τιμές συμπιέζονται και τα κόστη ανεβαίνουν». Η Κίνα και η Ινδία «δημιουργούν νέες απαιτήσεις στα προϊόντα που υπάρχουν στην Ελλάδα, σε σχέση με τους ευρωπαίους πελάτες». Είναι «μια πολύ μεγάλη πρόκληση να μετατρέψουμε το success story του τουρισμού στην Ελλάδα σε επιτυχία με μακροπρόθεσμη διάρκεια».

Οι ξενοδοχειακές αλυσίδες «μετακινούνται σε νέα προϊόντα, όπως οι ιδιωτικές μισθώσεις», επεσήμανε ο Γρηγόρης Μαλιάσσας, αντιπρόεδρος των πολυτελών brands της Accor Hotel Group για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Ο ίδιος, αναφερόμενος σε στοιχεία της αλυσίδας που διαχειρίζεται 4.500 ξενοδοχεία παγκοσμίως, σημείωσε ότι 69% των πελατών δηλώνουν ότι την επόμενη χρονιά θέλουν να έχουν μια καινούρια εμπειρία. «Αυτό θα πρέπει να μεταφραστεί σε ένα προϊόν ή μια υπηρεσία», είπε.

Η πραγματική διαφοροποίηση «προκύπτει από εμπειρίες που έχουν προσαρμοστεί στις επιθυμίες των πελατών», σημείωσε ο Μάριος Τριβιζάς, Principal Consultant της Deloitte. Και επεσήμανε την ανάγκη οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις να γνωρίσουν την πελατεία τους, ώστε να αντιληφθούν τις ανάγκες της και να τις ικανοποιήσουν.

Και τι θέλουν σήμερα οι ταξιδιώτες;

Συναίσθημα, εμπειρίες, προσωπικό ποιοτικό χρόνο.

Αυτά που τους λείπουν στον σύγχρονο τρόπο ζωής, όπου η απομόνωση και ο θόρυβος κυριαρχούν.

Σε αυτά τα στοιχεία, που αποτελούν βασικά συστατικά της νέας πολυτέλειας στη φιλοξενία, αναφέρθηκαν στη συνέχεια η Γεωργία Δώδου, PR Manager Sani και Ikos Resorts για την Ελλάδα, η Σοφία Παναγιωτάκη, διευθύνουσα σύμβουλος των PRMEDIACO και NEEDaFIXER, εταιριών δημοσίων σχέσεων με ειδίκευση στην ταξιδιωτική αγορά και στην παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού αντίστοιχα και η Αλεξάνδρα Ευσταθιάδου, ιδιοκτήτρια του ολιστικής προσέγγισης Ekies – All Senses Resort στη Χαλκιδική. Και οι τρεις αφηγήθηκαν ιστορίες και παρουσίασαν εικόνες και καμπάνιες που έβαζαν σε πρώτο πλάνο τις αισθήσεις.

Καλύπτοντας την πτυχή των υποδομών, η Κατερίνα Πολλάτου, Airline Marketing & Development Manager της Fraport, σημείωσε ότι πέντε αεροδρόμια ( Χανιά, Καβάλα, Ακτιο, Σκιάθος και Ζάκυνθος) ολοκληρώνονται μέσα στο 2019, στο πλαίσιο του επενδυτικού προγράμματος της εταιρίας για την αναβάθμιση και επέκταση των περιφερειακών αεροδρομίων. Καλή είδηση, αφού αποτελούν την πρώτη και τελευταία εικόνα κάθε ταξιδιώτη και συνάμα επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τη συνολική του εντύπωση.

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με τρεις φοιτητές και τον Coordinator of Tourism του ACT Ανέστη Αναστασίου να παρουσιάζουν συμπεράσματα έρευνας ικανοποίησης που εκπόνησε το ACT για δεύτερη χρονιά στη Ρόδο και για πρώτη φορά στη Χαλκιδική, σε δείγμα 3.800 και 1.300 ερωτηματολογίων αντίστοιχα. Κάποια στοιχεία κοινά: επισκέπτες από 35 ετών και πάνω, ζευγάρια ή οικογένειες μέσου εισοδήματος, με κράτηση κυρίως μέσω Tour Operator.

Ποιος λοιπόν είναι ο τουρισμός του αύριο;

Μα, αυτός που «χτίζεται» σήμερα.

Με άλλα λόγια: όπως στρώσεις, θα κοιμηθείς.