422
Ο ισπανικός σιδηροδρομικός φορέας Renfe παρήγγειλε τα 31 τρένα που δεν χωρούν να περάσουν τα τούνελ | Shutterstock/V_E

Γκάφα ολκής: Ισπανικά τρένα αξίας 258 εκατ. ευρώ δεν χωρούν στα τούνελ

Protagon Team Protagon Team 8 Φεβρουαρίου 2023, 13:42
Ο ισπανικός σιδηροδρομικός φορέας Renfe παρήγγειλε τα 31 τρένα που δεν χωρούν να περάσουν τα τούνελ
|Shutterstock/V_E

Γκάφα ολκής: Ισπανικά τρένα αξίας 258 εκατ. ευρώ δεν χωρούν στα τούνελ

Protagon Team Protagon Team 8 Φεβρουαρίου 2023, 13:42

Η έκφραση «πολύ μεγάλα για να αποτύχουν» κυριάρχησε την περίοδο της οικονομικής κρίσης του 2008, όταν αμερικανικοί τραπεζικοί κολοσσοί κινδύνευαν να καταρρεύσουν υπό την πίεση των οικονομικών τους «ανοιγμάτων». Στην κυριολεκτική εκδοχή της, η εμβληματική αυτή έκφραση θα μπορούσε να χαρακτηρίσει την τεράστια γκάφα που αποκαλύφθηκε στην Ισπανία αυτή την εβδομάδα.

Ο εθνικός σιδηροδρομικός φορέας της χώρας, Renfe, παρήγγειλε 31 νέα τρένα για σιδηροδρομικές γραμμές στενού εύρους, με μετρητές τροχιάς στενότερους από τους τυπικούς των 1,435 χιλιοστών. Ομως η κατασκευαστική εταιρεία Adif σχεδίασε βαγόνια που δεν θα χωρούσαν να περάσουν από τα τούνελ των διαδρομών που θα εξυπηρετούσαν.

Με το κόστος της παραγγελίας να αγγίζει τα 258 εκατομμύρια ευρώ, η γκάφα ολκής εξελίσσεται σε πολιτικό σκάνδαλο για την κεντροαριστερή κυβέρνηση συνεργασίας της Μαδρίτης. Ο λανθασμένος σχεδιασμός έχει προκαλέσει τις οργισμένες αντιδράσεις της αντιπολίτευσης, ενώ στο παρασκήνιο παίζεται η μετάθεση ευθυνών μεταξύ Renfe και Adif.

Η υπουργός Δημοσίων Εργων και Μεταφορών Ρακέλ Σάντσεθ παραδέχθηκε το «λάθος» και δήλωσε ότι οι υπεύθυνοι θα απολυθούν, σύμφωνα με τη βρετανική Telegraph. Σε μια προσπάθεια επικοινωνιακής διαχείρισης του προβλήματος, η Σάντσεθ τόνισε ότι τα τρένα βρίσκονται ακόμα σε σχεδιαστικό στάδιο και το κόστος ανασχεδιασμού τους δεν θα είναι τεράστιο.

Αργότερα, η Renfe ανακοίνωσε την απόλυση του διαχειριστή τροχαίου υλικού της, ενώ αντίστοιχα και η Adif έδιωξε τον προϊστάμενο τεχνολογικής επιθεώρησης της μελέτης για τα νέα τρένα. Ο επανασχεδιασμός των βαγονιών μετατοπίζει την εκτιμώμενη παράδοσή τους στο 2026, δύο χρόνια αργότερα από την αρχική συμφωνία με την Renfe.

Τα 31 νέα τρένα προορίζονται για την εξυπηρέτηση των επιβατών στις βόρειες ισπανικές περιοχές της Αστούρια και της Καντάμπρια. Ο μειοδοτικός διαγωνισμός για την κατασκευή τους προκηρύχθηκε το 2019 και την επόμενη χρονιά νικητής αναδείχθηκε η CAF, μια κατασκευαστική εταιρεία με έδρα στη Χώρα των Βάσκων.

Η CAF ανέθεσε τις προδιαγραφές και τις τεχνικές πληροφορίες που απαιτούνται για την υποδομή της τροχιάς στην Adif. Το πρόβλημα, σύμφωνα με τον εθνικό σιδηροδρομικό φορέα, προέκυψε επειδή οι επίσημες μετρήσεις που είχε στην κατοχή της και παρέδωσε η Adif, δεν ανταποκρίνονταν στην πραγματικότητα.

Η Adif, από την πλευρά της, ανακοίνωσε ότι δεν ευθύνεται για όποια λάθη υπάρχουν στις προδιαγραφές της σύμβασης από τη Renfe, επιστρέφοντας τις ευθύνες στην επίσημη παραγγελία του σιδηροδρομικού φορέα. Η κυβερνητική εκπρόσωπος, Ιζαμπελ Ροντρίγκεθ δήλωσε ότι το όλο «κομφούζιο είναι απαράδεκτο» και προανήγγειλε άμεση εσωτερική έρευνα.

Ο πρόεδρος της περιοχής Καντάμπρια, Μιγκέλ Ανχέλ Ρεβίγια, κατηγορεί διαχρονικά την κεντρική κυβέρνηση της Ισπανίας για την κατάσταση των τρένων που διασχίζουν την περιοχή του, ισχυριζόμενος ότι κάποια στιγμή πρέπει να αντικατασταθούν οι συρμοί «από την εποχή της Αγριας Δύσης» με σύγχρονα τρένα, σαν αυτά που κυκλοφορούν στην υπόλοιπη χώρα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...