435
Οι υπουργοί με τον επίτροπο της ΕΕ (δεξιά) κατά την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας |

Τετραμερής συμφωνία για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed

Protagon Team Protagon Team 4 Απριλίου 2017, 11:33
Οι υπουργοί με τον επίτροπο της ΕΕ (δεξιά) κατά την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας
|

Τετραμερής συμφωνία για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed

Protagon Team Protagon Team 4 Απριλίου 2017, 11:33

Βήματα για την κατασκευή ενός αγωγού που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της ανατολικής Μεσογείου προς τη δυτική Ευρώπη, μέσω Κύπρου, Ελλάδας και Ιταλίας, έκαναν οι κυβερνήσεις τεσσάρων ενδιαφερόμενων χωρών μαζί με την επίσης παρούσα και ενδιαφερόμενη Ευρωπαϊκή Ενωση.

Τη Δευτέρα συναντήθηκαν στο Τελ Αβίβ ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, ο υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού της Κύπρου Γιώργος Λακκοτρύπης, ο υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης της Ιταλίας Κάρλο Καλέντα και o υπουργός Εθνικών Υποδομών, Ενέργειας και Υδάτινων Πόρων του Ισραήλ Γιουβάλ Στάινιτζ.

Παρών ήταν και ο ευρωπαίος επίτροπος Κλιματικής Αλλαγής και Ενέργειας Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε, εκπροσωπώντας την ΕΕ που υιοθετεί πλήρως τους σχεδιασμούς.

Οι τέσσερις υπουργοί υπέγραψαν κοινή διακήρυξη για την προώθηση του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed. Η διακήρυξη περιλαμβάνει ειδικά αναφορά και στον – επίσης ελληνικού ενδιαφέροντος – αγωγό IGI Poseidon, που σχεδιάζεται να συνδέσει την Ελλάδα με την Ιταλία.

Στόχος είναι η μεταφορά του φυσικού αερίου από τα ισραηλινά και κυπριακά κοιτάσματα της ανατολικής Μεσογείου -μελλοντικά και τα αιγυπτιακά- στη δυτική Ευρώπη η οποία επιδιώκει να απεμπλακεί από την εξάρτηση του ρωσικού φυσικού αερίου. Ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου είναι το 2025.

Σύνθετο έργο

Το έργο, όταν ολοκληρωθεί, θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα του είδους του στον κόσμο με τεράστια γεωπολιτική αξία για όλους τους εμπλεκόμενους.

Η αξία του αγωγού, ο οποίος θα έχει μήκος πάνω από 2.000 χιλιόμετρα, υπολογίζεται σε πάνω από 5 δισ. δολάρια. Αν και πρόκειται για έργο δύσκολο και από τεχνική άποψη, διότι προβλέπεται να κατασκευαστεί σε νερά με βάθος χιλιάδων μέτρων, θεωρείται ότι είναι και τεχνικά εφικτό.

eastmed-1
Η πρόταση για την πορεία του αγωγού και τη διασύνδεσή του με υφιστάμενους αγωγούς

Η διακήρυξη αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι το έργο του EastMed, ενώ συμπληρώνει άλλες επιλογές εξαγωγών υπό αξιολόγηση, αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για την εξαγωγή προς την Ευρώπη, μέρους των υφιστάμενων αποθεμάτων φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου.

Τα μέρη συμφωνούν ότι θα υποστηρίξουν τις δραστηριότητες ανάπτυξης του αγωγού EastMed και προς αυτήν την κατεύθυνση θα στηρίξουν την αίτηση της κοινοπραξίας IGI Poseidon για εξασφάλιση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης από τον κανονισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη».

Να σημειωθεί ότι το Ισραήλ επιθυμεί την κατασκευή και ενός αγωγού προς την Τουρκία με τελικό προορισμό την Ευρώπη, για τον οποίο έχει κάνει χωριστές προετοιμασίες που κατά τον κ. Στάινιτζ είναι σε προχωρημένο στάδιο.

Δηλώσεις Σταθάκη

Σε δηλώσεις του ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Σταθάκης επισήμανε ότι «η Ελλάδα υποστηρίζει τους σχεδιασμούς του EastMed, με τη διπλή ιδιότητα του στρατηγικού διαμετακομιστικού κόμβου και μελλοντικά, ως δυνητικά upstream χώρας στην παραγωγή φυσικού αερίου».

Προσέθεσε ότι «ο μεσογειακός διάδρομος αποτελεί έργο που κινείται από την ιδιωτική εταιρεία “Ποσειδώνας”, η οποία αποτελεί ελληνοϊταλική κοινοπραξία (ΔΕΠΑ και Edison)».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...