733
|

Από το ψηφιακό χάσμα στην κοινωνική συνοχή

Μάριος Νομικός Μάριος Νομικός 13 Μαΐου 2020, 10:00

Από το ψηφιακό χάσμα στην κοινωνική συνοχή

Μάριος Νομικός Μάριος Νομικός 13 Μαΐου 2020, 10:00

Ο διευθυντής του Λυκείου στην Ορεστιάδα είχε λάβει από την προηγουμένη μήνυμα ότι εκείνη την ημέρα θα παραλάμβανε τα πρώτα 8 tablets από ιδιώτη δωρητή για να τα δώσει σε μαθητές που δεν μπορούσαν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα τηλε-εκπαίδευσης. Παιδιά φτωχών οικογενειών που διαπιστωμένα δεν ήταν σε θέση να κάνουν αυτό το βήμα προς την ψηφιακή μάθηση, η οποία αναγκαστικά βεβιασμένα εφαρμόστηκε λόγω κορονοϊού.

Το Υπουργείο Παιδείας είχε ζητήσει να γίνει μια πρώτη καταγραφή των παιδιών που δεν κατάφεραν να βρουν έναν τρόπο να γίνουν μέρος αυτής της εκπαιδευτικής ψηφιακής μετάβασης. Το πρόβλημα δεν ήταν τόσο τα μικρά απομονωμένα νησιά στα οποία υπήρχαν υποδομές e-learning, όσο σχολεία στην ηπειρωτική χώρα σε απομακρυσμένα χωριά και υποβαθμισμένες αστικές περιοχές.

Ήδη, πριν καν ξεκινήσει η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, έγινε σαφές ότι πέρα από τη γρήγορη δημιουργία ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου το μεγαλύτερο πρόβλημα θα ήταν η αδυναμία πολλών μαθητών να συμμετάσχουν στα μαθήματα. Ένα μικρό ποσοστό, αλλά ένας πολύ σημαντικός αριθμός. Η πρώτη – πρόχειρη εκτίμηση ήταν για τουλάχιστον 20 χιλιάδες μαθητές, ενώ ταυτόχρονα και πολλά σχολεία δεν είχαν τον απαραίτητο εξοπλισμό.

Το υπουργείο προσανατολίστηκε στη αξιοποίηση του ΕΣΠΑ, έκανε πρώτες επαφές με ιδιώτες, διερεύνησε την αγορά για τη δυνατότητα προμήθειας του εξοπλισμού, ωστόσο η ανάγκη σε υπολογιστές και tablets ήταν τόσο μεγάλη που κανένας φορέας δεν μπορούσε εύκολα να καλύψει.

Με αυτό το δεδομένο, ο Νίκος Δρανδάκης (αριστερά), ιδρυτής της Beat και πρωτοπόρος επιχειρηματίας του digital, προώθησε την ιδέα να διαμορφωθεί ένα είδος «ταμείου ψηφιακής γνώσης για το αύριο». Ένας κουμπαράς που θα γέμιζε σταδιακά με τον απαραίτητο εξοπλισμό και θα έφτανε στα παιδιά που το είχαν ανάγκη τον ταχύτερο δυνατόν. Στόχος «κανένα παιδί να μη μείνει πίσω» σε αυτή τη διαδικασία. Να μην υπάρχει κανένας ψηφιακός αποκλεισμός λόγω της πανδημίας.

Μόλις λίγες ημέρες μετά την έναρξη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε πιλοτικό στάδιο, ο Δρανδάκης, επικοινώνησε την ιδέα του στο Υπουργείο, διέθεσε, ως ιδιώτης, μια μικρή μαγιά σε εξοπλισμό και άρχισε να συζητά με ανθρώπους του κλάδου την σκέψη ο ιδιωτικός τομέας να στηρίξει συνδυαστικά την προσπάθεια κάλυψης του ψηφιακού χάσματος στην εκπαίδευση. Ταυτόχρονα ξεκινούσαν και άλλες αντίστοιχες πρωτοβουλίες φορέων που ευαισθητοποιήθηκαν.

Τα πρώτα 600 tablets και laptops ξεκίνησαν για να φτάσουν στα σχολεία

Το Υπουργείο όρισε τις ελάχιστες τεχνικές προδιαγραφές του εξοπλισμού, έφτιαξε έναν μηχανισμό αποδοχής των δωρεών, χαρτογράφησε πληρέστερα τις ανάγκες, και χώρισε τις περιοχές διανομής. Πολλές συναρμόδιες υπηρεσίες συντονίστηκαν, ενώ μια υπουργική απόφαση υπογράφηκε και διακινήθηκε υπηρεσιακώς τη Μεγάλη Παρασκευή, προς έκπληξη των εμπλεκομένων. Μετά από έναν μικρό γραφειοκρατικό μαραθώνιο που καλύφθηκε σχεδόν με χρόνους σπριντ άνοιξε ο δρόμος κυριολεκτικά. Τα πρώτα 600 tablets και laptops ξεκίνησαν για να φτάσουν στα σχολεία. Το φορτηγό που τα μετέφερε ξεκίνησε να κάνει μερικές διανομές στην Αθήνα για να καταλήξει στην Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη.

Η ανταπόκριση ήταν εντυπωσιακή: εκπαιδευτικοί που πραγματικά διψούσαν να βοηθήσουν, έτοιμοι να παραλάβουν τον εξοπλισμό όποια ώρα έφτανε το δρομολόγιο στο σχολείο τους, με χαμόγελο και ικανοποίηση που κάποιοι έδειχναν έμπρακτο ενδιαφέρον για τους μαθητές τους, ανθρώπινα μηνύματα που οι εκπαιδευτικοί έστελναν στους αποστολείς μέσω του οδηγού. Μια πραγματικά συγκινητική εμπειρία όπως την περιγράφουν οι άνθρωποι που την έζησαν.

Μεγάλες εταιρείες όπως τα Public και η Media Markt  (του Ομίλου Olympia) κινητοποιήθηκαν αμέσως και διέθεσαν tablets για τους μαθητές

Την πρώτη αποστολή ακολούθησαν και ακολουθούν κι άλλες καθώς μέχρι σήμερα έχουν συγκεντρωθεί δωρεές άνω των τριών εκατομμυρίων ευρώ που αντιστοιχούν σε 18.270 tablets και 2.280 laptops, όπως ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας. Έχουν εμπλακεί μεγάλες εταιρείες όπως τα Public και η Media Markt  (του Ομίλου Olympia) που κινητοποιήθηκαν αμέσως και διέθεσαν σχεδόν ένα εκατομμύριο ευρώ σε tablets για τους μαθητές, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, το Ίδρυμα Ευγενίδου, ο όμιλος QUEST, η Interamerican, εκπαιδευτικοί φορείς και πολλοί άλλοι που ανέδειξαν τη σημασία της κοινωνικής συνοχής την ώρα της κρίσης.

Η επόμενη πρόκληση είναι πώς θα αξιοποιηθεί με τον καλύτερο τρόπο αυτός ο εξοπλισμός. Πώς θα μπορέσει να βοηθήσει εκείνον τον μικρό μαθητή στο χωριό έξω από την Ορεστιάδα να γίνει κάποια στιγμή ένας επιτυχημένος startupper ή να έχει τη μεγάλη ιδέα στον κόσμο της τεχνητής νοημοσύνης ή ό,τι ακολουθήσει τα επόμενα χρόνια.

Αυτό ήταν κι ένα αίτημα των δωρητών προς το Υπουργείο Παιδείας προκειμένου οι υπολογιστές να μην καταλήξουν ξεχασμένοι σε κάποια αποθήκη, αλλά να γίνουν μικροί καταλύτες αυτής της ψηφιακής επιτάχυνσης που επιδιώκει η χώρα.