840
Το Λούβρο του Αμπου Ντάμπι έκανε εγκαίνια το 2017, φιλοξενώντας 600 έργα τέχνης, εκ των οποίων τα 300 δανεισμένα από το παρισινό μουσείο | Louvre Abu Dhabi/Facebook

Το Λούβρο δανείζει στο Αμπου Ντάμπι αριστούργημα του Ντα Βίντσι

Protagon Team Protagon Team 20 Οκτωβρίου 2022, 20:20
Το Λούβρο του Αμπου Ντάμπι έκανε εγκαίνια το 2017, φιλοξενώντας 600 έργα τέχνης, εκ των οποίων τα 300 δανεισμένα από το παρισινό μουσείο
|Louvre Abu Dhabi/Facebook

Το Λούβρο δανείζει στο Αμπου Ντάμπι αριστούργημα του Ντα Βίντσι

Protagon Team Protagon Team 20 Οκτωβρίου 2022, 20:20

Το Αμπου Ντάμπι επιδιώκει να γίνει ένα διεθνές πολιτιστικό κέντρο και το κάνει με σχέδιο. Εορτάζοντας την πέμπτη επέτειό του, το μουσείο αναμένεται να φέρει στην πρωτεύουσα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων την πιο περιεκτική έκθεση ιμπρεσιονιστών που έχει δει ποτέ η περιοχή.

Στο πλαίσιο της έκθεσης «Ιμπρεσιονισμός: Δρόμοι προς τη νεωτερικότητα», «η οποία θα εξερευνήσει τον νέο κόσμο που αναδύεται μεταξύ των μέσων της δεκαετίας του 1850 και του τέλους του 19ου αιώνα», όπως αναφέρεται στην παρουσίασή της, το μουσείο τουΛούβρου πρόκειται να δανείσει στο Αμπου Ντάμπι, το αριστούργημα του Λεονάρντο ντα Βίντσι «Αγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής».

Οι Τimes του Λονδίνου αναφέρουν σε άρθρο τους πως το Λούβρο του Αμπου Ντάμπι έκανε εγκαίνια το 2017, φιλοξενώντας 600 έργα τέχνης, τα 300 από τα οποία δανείστηκαν σε αυτό από το Λούβρο, στο Παρίσι. Τα υπόλοιπα έργα αποτελούν δάνεια από το Musee d’ Orsay, το Κέντρο Georges Pompidou και τις Βερσαλλίες, ενώ εκτός από πίνακες ζωγραφικής, περιλαμβάνονται και γλυπτά δεκατριών από τις πιο γνωστές συλλογές της Γαλλίας, που χρονολογούνται από την εποχή του χαλκού μέχρι την ποπ-αρτ.

Τα έργα που δανείζονται και επιστρέφονται έπειτα από συγκεκριμένο χρονικό διάστημα είναι μέρος συμφωνίας που έχει συναφθεί μεταξύ των δύο μουσείων, η οποία κόστισε στο Λούβρο του Αμπου Ντάμπι ποσό ύψους ενός δισ. ευρώ για το δικαίωμα χρήσης του ονόματος, των εμβληματικών έργων, αλλά και της τεχνογνωσίας του Λούβρου.

Η συμφωνία είναι διάρκειας 30 ετών, από το 2017 που άνοιξε τις πύλες του το Λούβρο του Αμπου Ντάμπι, έως το 2047. Το ακριβοπληρωμένο μπραντ επιθυμεί, προφανώς, να παίξει διπλωματικό ρόλο, υποστηρίζοντας το προφίλ των Εμιράτων στη Δύση και λειτουργώντας ως σύνδεσμος με την Ευρώπη.

Επισκέπτες στο Λούβρο του Αμπου Ντάμπι

Γάλλοι διπλωμάτες έχουν χαιρετίσει το συμβόλαιο αυτό ως θρίαμβο της «ήπιας καλλιτεχνικής δύναμης που ασκεί η γαλλική πρωτεύουσα», ωστόσο δεν λείπουν και οι επικριτές της συμφωνίας, οι οποίοι σχολιάζουν ότι με τις συγκεκριμένες κινήσεις «η Ευρώπη του πνεύματος κλίνει το γόνυ στην ισχύ του χρήματος». Η έκθεση για τα πέντε χρόνια λειτουργίας του Λούβρου στο Αμπου Ντάμπι ξεκίνησε στις 12 Οκτωβρίου και θα διαρκέσει έως τις 6 Φεβρουαρίου.

Το εμβληματικό έργο του Ντα Βίντσι

Το νέο δάνειο προς το Αμπου Ντάμπι είναι ζωγραφικός πίνακας της Αναγέννησης, συγκεκριμένα ελαιογραφία πάνω σε ξύλο καρυδιάς, που φιλοτέχνησε ο μεγάλος Ιταλός καλλιτέχνης Λεονάρντο ντα Βίντσι. Ο «Αγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής», έχοντας πιθανώς ολοκληρωθεί μεταξύ 1513 και 1516, πιστεύεται ότι ήταν ο τελευταίος πίνακας που φιλοτέχνησε ο Ντα Βίντσι.

Οι αρχικές διαστάσεις του ήταν 69 Χ 57 εκατοστά και το έργο έχει ως θέμα τον Αγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο και Βαπτιστή. Με τη χρήση του κιαροσκούρου, η μορφή του εμφανίζεται να ξεπροβάλλει από σκοτεινό φόντο. Ο Αγιος είναι ντυμένος με προβιές, έχει μακριά σγουρά μαλλιά, αλλά όχι γενειάδα, και χαμογελά κάπως αινιγματικά – παρόμοια, αλλά πλατύτερα συγκριτικά με την περίφημη «Μόνα Λίζα».

Κρατάει έναν σταυρό από καλάμι με το αριστερό του χέρι, ενώ το δεξί δείχνει προς τον ουρανό, όπως εκείνο της Αγίας Αννας στο έργο «Η Παρθένος και το Θείο Βρέφος με την Αγία Αννα και τον Αγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή», του ίδιου καλλιτέχνη. Το έργο εντάχθηκε στη συλλογή του Μουσείου του Λούβρου μετά τη γαλλική επανάσταση, όπου παρέμενε μέχρι σήμερα.

Ο «Αγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής» πιστεύεται ότι ήταν ο τελευταίος πίνακας που φιλοτέχνησε ο Ντα Βίντσι (Musée du Louvre)
Το σκάνδαλο που συνδέει τα δύο μουσεία

Ωστόσο, δεν λείπουν και τα σκάνδαλα που ήδη έχουν αμαυρώσει το κολοσσιαίο πρότζεκτ των Αράβων στην πρώτη πενταετία της λειτουργίας του. Τον περασμένο Μάιο, ο πρώην διευθυντής του Λούβρου στο Παρίσι κατηγορήθηκε για υπόθεση εμπορίας έργων τέχνης, με τελικό αποδέκτη το μουσείο των Εμιράτων. Ο Ζαν-Λυκ Μαρτινέζ ανακρίθηκε επί τρεις ημέρες για παράβλεψη παρατυπιών, κατά τη διάρκεια της απόκτησης μιας αρχαίας αιγυπτιακής στήλης από το Λούβρο του Αμπου Ντάμπι, το 2016.

Το σκάνδαλο ξέσπασε έπειτα από τις αποκαλύψεις ερευνητών ότι ο αρχαιολογικός θησαυρός, μαζί με άλλα αντικείμενα ανυπολόγιστης αξίας, είχαν απομακρυνθεί από την Αίγυπτο κατά τη διάρκεια των εξεγέρσεων της Αραβικής Ανοιξης.

Η υπόθεση κρατάει από τον Ιούλιο του 2018, δύο χρόνια αφότου το Λούβρο του Αμπου Ντάμπι αγόρασε τη σπάνια στήλη προς τιμήν του φαραώ Τουταγχαμών και τέσσερα ακόμη ιστορικά έργα, έναντι 8 εκατ. ευρώ. Κατόπιν, ο Μαρτινέζ, ο οποίος διηύθυνε το Λούβρο της γαλλικής πρωτεύουσας από το 2013 έως το 2021, κατηγορήθηκε ότι δεν αξιολόγησε σωστά τα πλαστά πιστοποιητικά προέλευσης των κομματιών, μια απάτη στην οποία πιστεύεται ότι εμπλέκονται αρκετοί άλλοι ειδικοί της Τέχνης, βάσει δημοσιευμάτων στον γαλλικό Τύπο.

Ως εκ τούτου, ο πρώην διευθυντής κατηγορήθηκε για «συνέργεια σε απάτη» και «απόκρυψη προέλευσης έργων αποκτηθέντων με εγκληματικό τρόπο και ψευδή προσυπογραφή». Ο γερμανολιβανέζος γκαλερίστας που μεσολάβησε στην πώληση, συνελήφθη στο Αμβούργο τον περασμένο Μάρτιο και εκδόθηκε έπειτα στο Παρίσι για ανάκριση.

Σύμφωνα με δικαστικές πηγές, ο διεθυντής του Λούβρου στο Παρίσι έδειχνε να ανησυχεί περισσότερο για το πώς θα ευχαριστήσει τους πελάτες του, ώστε να γεμίσει τις άδειες αίθουσες του Λούβρου στο Αμπου Ντάμπι, έτσι ώστε να διατηρήσει τις καλές διπλωματικές σχέσεις με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, παρά να λάβει υπόψη του τις προειδοποιήσεις των ειδικών στα έργα τέχνης.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...