399
Δεν αποκλείονται οι μπελάδες για τη χώρα σε περίπτωση που τελικά το «Adrian Darya 1» εισέλθει σε ελληνικά χωρικά ύδατα | REUTERS

Πού βρίσκεται το ιρανικό τάνκερ – τι θα κάνει η κυβέρνηση

Protagon Team Protagon Team 21 Αυγούστου 2019, 16:00
Δεν αποκλείονται οι μπελάδες για τη χώρα σε περίπτωση που τελικά το «Adrian Darya 1» εισέλθει σε ελληνικά χωρικά ύδατα
|REUTERS

Πού βρίσκεται το ιρανικό τάνκερ – τι θα κάνει η κυβέρνηση

Protagon Team Protagon Team 21 Αυγούστου 2019, 16:00

Τέσσερις με πέντε ημέρες μακριά από τα ελληνικά χωρικά ύδατα βρισκόταν το ιρανικό τάνκερ «Adrian Darya 1» (πρώην «Grace 1») στις 15.00 ώρα Ελλάδος της Τετάρτης, που κινούνταν με μειωμένη ταχύτητα στα ανοικτά της Μάλτας.

Αν και η Αθήνα, δια του αναπληρωτή υπουργού Εξωτερικών Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν πρόκειται να διευκολύνει το δεξαμενόπλοιο να φτάσει στη Συρία -πόσω μάλλον τον ελλιμενισμό του στην Καλαμάτα ή άλλο ελληνικό λιμάνι,  διακινδυνεύοντας τις σχέσεις της με την Ουάσινγκτον- οι μπελάδες από μία ενδεχόμενη είσοδο του «Adrian Darya 1» στα ελληνικά ύδατα δεν αποκλείονται.

Το πλοίο είναι έμφορτο με δύο εκατομμύρια βαρέλια ιρανικού πετρελαίου, εκτιμώμενης αξίας 130 εκατ. δολαρίων. Ωστόσο, όπως διευκρίνισε ο κ. Βαρβιτσιώτης, το φορτίο του «δεν εμπίπτει στους περιορισμούς που έχει επιβάλει η ΕΕ στη διακίνηση ιρανικού πετρελαίου», γι΄αυτό άλλωστε και αφέθηκε ελεύθερο από τις αρχές του Γιβραλτάρ.

Επίσης, όπως εξήγησε ο αναπληρωτής υπουργός, παρά το γεγονός ότι έχει δηλώσει ως λιμάνι προορισμού την Καλαμάτα, «αυτό δεν σημαίνει τίποτα στην διεθνή ναυσιπλοΐα και μπορεί εύκολα να αλλάξει», για να επαναλάβει:

«Εμείς δεν θα θέλαμε να διευκολύνουμε την μεταφορά του πετρελαίου προς τη Συρία, σε κανένα ενδεχόμενο, δεν θέλουμε να διευκολύνουμε την πορεία αυτού του πλοίου προς τη Συρία».

Λόγω μάλιστα του μεγάλου μεγέθους του, πρόσθεσε ο κ. Βαρβιτσιώτης, «δεν υπάρχει περίπτωση να προσεγγίσει ελληνικό λιμάνι, δεν μπορεί να δέσει σε κανέναν ντόκο σε όλη τη χώρα». Το πλοίο, όμως, σημείωσε, μπορεί να μπει στα ελληνικά χωρικά ύδατα ή να αγκυροβολήσει κάπου» και πάλι όμως, «θα υπάρξει ανάλογη αντίδραση της χώρας μας».

Στο ενδεχόμενο αυτό αναφέρεται και το Spiegel σε σχετικό δημοσίευμά του. Με βάση το σενάριο που παρουσιάζει το γερμανικό περιοδικό το «Αdrian Darya 1» «μπορεί να μεταφορτώσει το φορτίο του σε άλλο σκάφος, όσο το ίδιο θα παραμένει αγκυροβολημένο μακριά από την ακτή».

Σε κάθε περίπτωση, αν όντως θέλει να καταπλεύσει σε ελληνικό λιμάνι, το ιρανικό τάνκερ θα πρέπει να καταθέσει σχετικό αίτημα τουλάχιστον 48 ώρες  πριν από την άφιξή του.

Σύμφωνα με το Διεθνές Ναυτικό Δίκαιο η Ελλάδα έχει το δικαίωμα να αρνηθεί τον ελλιμενισμό του ιρανικού πλοίου και να κάνει δεκτό μόνον αίτημα αβλαβούς διέλευσης.

Τα πράγματα περιπλέκονται αν ο καπετάνιος του τάνκερ αιτηθεί συνδρομής επικαλούμενος πρόβλημα υγείας μέλους του πληρώματος.

Η εντολή πάντως που έχει δοθεί στις τελωνειακές και λιμενικές αρχές της χώρας συμπυκνώνεται στη φράση: «μην τυχόν και το αγγίξετε».

Αναλόγου περιεχομένου άλλωστε ήταν και η νέα προειδοποίηση του αμερικανού υπουργού των Εξωτερικών, Μάικ Πομπέο, επισείοντας τον κίνδυνο επιβολής κυρώσεων σε όποιον συνδράμει το ιρανικό πλοίο.