684
Ο Τσέσλι Σάλενμπέργκερ κατά την κατάθεσή του την Τετάρτη στην αρμόδια επιτροπή της αμερικανικής Βουλής | REUTERS

Πιλότος «Σάλι»: «Γνωρίζω τι ένιωσαν στο πιλοτήριο των Boeing 737 Max στις τελευταίες τους στιγμές»

Protagon Team Protagon Team 20 Ιουνίου 2019, 15:13
Ο Τσέσλι Σάλενμπέργκερ κατά την κατάθεσή του την Τετάρτη στην αρμόδια επιτροπή της αμερικανικής Βουλής
|REUTERS

Πιλότος «Σάλι»: «Γνωρίζω τι ένιωσαν στο πιλοτήριο των Boeing 737 Max στις τελευταίες τους στιγμές»

Protagon Team Protagon Team 20 Ιουνίου 2019, 15:13

Καταπέλτης κατά της Boeing και της αμερικανικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για τη συντριβή των δύο 737 Max ήταν ένας πιλότος που το 2009, κατάφερε να σώσει -το λιγότερο- 155 ζωές παίρνοντας τη σωστή απόφαση μέσα σε δευτερόλεπτα.

Ο Τσέσλι Σάλενμπέργκερ ήταν ο πιλότος της πτήσης 1549 της US Airways, που έκανε αναγκαστική προσθαλάσσωση στον ποταμό Χάντσον της Νέας Υόρκης, τον Ιανουάριο του 2009, αποφεύγοντας έτσι να ρίξει το αεροσκάφος του πάνω στους ουρανοξύστες του Μανχάταν.

Χάρη στην πολύτιμη αυτή και σπάνια εμπειρία του, ο ηρωικός πιλότος κλήθηκε να καταθέσει στην αρμόδια επιτροπή της αμερικανικής Βουλής, που διερευνά τη συντριβή των δύο Boeing 737 Max σε Ινδονησία και Αιθιοπία, προκαλώντας τον θάνατο 346 ανθρώπων.

Ο πιλότος –γνωστός και ως Σάλι από την ομώνυμη ταινία στην οποία τον υποδύθηκε ο Τομ Χανκς– είπε στην επιτροπή ότι καταλαβαίνει την απελπισία που θα ένιωσαν οι πιλότοι των δύο Boeing 737 Max. Λάθη στον σχεδιασμό του συστήματος ελέγχου της πτήσης τους ανάγκασαν «να παλεύουν για τη ζωή τους», ενώ δεν μπορούσαν να γνωρίζουν γιατί το αεροσκάφος δεν ανταποκρίνεται στις εντολές τους.

«Είμαι ένας από τους ελάχιστους ανθρώπους που έχουν την εμπειρία μίας τέτοιας κρίσης και έζησαν για να πουν τι μάθαμε από αυτήν», είπε ο Σάλενμπέργκερ, σύμφωνα με το BBC.

«Μπορώ να σας πω από πρώτο χέρι, ότι το ξάφνιασμα και το σοκ εκείνη τη στιγμή είναι τεράστια. Και επηρεάζουν άμεσα την ικανότητα γρήγορης ανάλυσης της κρίσης και της ανάληψης δράσης από τους πιλότους. Μέσα σε δευτερόλεπτα, πάλευαν για τη ζωή τους».

Το αεροσκάφος του Σάλι και της US Airways στον ποταμό Χάντσον, τον Ιανουάριο του 2009 – EPA

Τα μέχρι τώρα στοιχεία των ερευνών δείχνουν ότι υπεύθυνο για τη συντριβή των δύο αεροσκαφών είναι το αυτόματο σύστημα ελέγχου της πτήσης, που ενεργοποιήθηκε τη λάθος στιγμή, λόγω ενός ελαττωματικού αισθητήρα.

Τον περασμένο μήνα όμως, ο βουλευτής Σαμ Γκρέιβς, υποστήριξε ότι τα στοιχεία δείχνουν λάθος των πιλότων ως την αιτία.

Ο Σάλενμπέργκερ, στην κατάθεσή του, ήταν κατηγορηματικά αρνητικός: «Πρώτα από όλα, πρέπει να σχεδιάσουμε αεροσκάφη που δεν έχουν παγίδες τις οποίες δεν μπορούν να αποφύγουν οι πιλότοι. Ο ελαττωματικός αισθητήρας προκάλεσε λανθασμένες ενδείξεις σε πολλά όργανα ταυτόχρονα και ψεύτικους συναγερμούς, οι οποίοι ηχούσαν δυνατά στο πιλοτήριο αποσπώντας την προσοχή των πιλότων από το πραγματικό πρόβλημα. Ετσι, ήταν ακόμα πιο δύσκολο να αναλύσουν σωστά την κατάσταση και να λάβουν τα διορθωτικά μέτρα, που έπρεπε».

Ο ίδιος χρησιμοποίησε προσομοιωτή του Boeing 737 Max για να κατανοήσει καλύτερα τι συνέβη. «Είδα ότι οι πιλότοι δεν είχαν τον απαιτούμενο χρόνο στη διάθεσή τους για να λύσουν το πρόβλημα», είπε.

Αναλυτές και επαγγελματίες της αεροπορίας κατηγορούν την αμερικανική ΥΠΑ γιατί δεν επιθεώρησε σωστά το νέο μοντέλο της Boeing και του έδωσε άδεια πτήσεων.

Ολα τα αεροσκάφη αυτού του τύπου, σε όλο τον κόσμο, καθηλώθηκαν στο έδαφος μετά και τη συντριβή της πτήσης της Ethiopian Airlines, τον Μάρτιο, όπου σκοτώθηκαν 157 άτομα.

Τα συντρίμμια της πτήσης της Ethiopian Airlines – EPA

Πέντε μήνες νωρίτερα, μία πτήση της Lion Air συνετρίβη στην Ινδονησία προκαλώντας τον θάνατο 189 ατόμων.

Ο Σάλενμπέργκερ εξήγησε στο Κογκρέσο ότι υπήρξε μία αλυσίδα γεγονότων που οδήγησε στη συντριβή των 737. «Αλλά αυτή η αλυσίδα ξεκίνησε πριν από χρόνια, όταν αποφάσισαν να αναβαθμίσουν το μοντέλο που είχε ηλικία μισού αιώνα. Τα δυστυχήματα είναι απόδειξη ότι το υπάρχον σύστημα σχεδιασμού και έγκρισης δεν λειτουργεί σωστά».

Η Boeing συνεργάζεται με τις κρατικές αρχές των ΗΠΑ για να πετάξουν ξανά τα αεροσκάφη της το ταχύτερο δυνατό. Ομως, ο ηρωικός πιλότος τόνισε ότι οι ειδικοί ερευνητές δεν πρόκειται να ολοκληρώσουν το έργο τους πριν περάσουν πολλοί μήνες, κάτι που σημαίνει ότι τα αεροσκάφη δεν μπορούν να πετάξουν ξανά με ασφάλεια πριν από το τέλος του χρόνου.

Είπε επίσης ότι οι πιλότοι πρέπει να εκπαιδευτούν πολύ καλύτερα σε αυτό το μοντέλο και ότι δεν αρκεί η εκπαίδευσή τους σε έναν υπολογιστή

«Οι πιλότοι πρέπει να μάθουν από πρώτο χέρι για να μπορούν να αντιδρούν γρήγορα και σωστά σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης. Το να το διαβάζεις σε ένα iPad δεν φτάνει».

Η ακροαματική διαδικασία της επιτροπής του Κογκρέσου αναμένεται να συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα.

Δείτε το ντοκιμαντέρ για το «θαύμα του ποταμού Χάντσον»: