707
Η Λίνα Μενδώνη κατά την παρουσίαση αρχαιολογικών ευρημάτων της Πύλου, την Τρίτη στο υπουργείο Πολιτισμού | ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μενδώνη για το ΚΑΣ και το Μετρό Θεσσαλονίκης: «Η μόνη λογική και εφικτή λύση»…

Protagon Team Protagon Team 19 Δεκεμβρίου 2019, 15:44
Η Λίνα Μενδώνη κατά την παρουσίαση αρχαιολογικών ευρημάτων της Πύλου, την Τρίτη στο υπουργείο Πολιτισμού
|ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μενδώνη για το ΚΑΣ και το Μετρό Θεσσαλονίκης: «Η μόνη λογική και εφικτή λύση»…

Protagon Team Protagon Team 19 Δεκεμβρίου 2019, 15:44

Την καλύτερη δυνατή λύση σε ένα χρόνιο πρόβλημα του Μετρό Θεσσαλονίκης έδωσε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, με την απόφασή του υπέρ της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου, δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

Με ανακοίνωσή της, η υπουργός τόνισε ότι το 2017 το ΚΑΣ είχε εγκρίνει «μία ανύπαρκτη λύση, με σχέδια μη υπογεγραμμένα, τα οποία δεν είχαν σφραγίδες, δεν είχαν το ονοματεπώνυμο των συντακτών τους».

Η κυρία Μενδώνη διαβεβαίωσε πως θα γίνει ό,τι είναι απαραίτητο για την«ασφαλή επανατοποθέτηση και ανάδειξη με τον βέλτιστο τρόπο, των σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων».

Αναλυτικά, η δήλωση της υπουργού:

«Σήμερα το πρωί, μετά από μία μαραθώνια συνεδρίαση 15 ωρών περίπου, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έδωσε λύση σε ένα πρόβλημα που απασχολεί την κατασκευή του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε με 13 ψήφους υπέρ και δύο κατά, στο σύνολο των 15 παρόντων μελών, υπέρ της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου. Τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου έκριναν ότι αυτή είναι η μόνη λογική και πραγματικά εφικτή λύση για την προστασία των αρχαιοτήτων και την κατασκευή του έργου του σταθμού Βενιζέλου. Με τον τρόπο αυτό λύνεται ένα χρόνιο πρόβλημα, τα αρχαία αποκαθίστανται στην ίδια θέση, στο ίδιο επίπεδο, στο σύνολο της τάξεως του 92% περίπου, ενώ επιπλέον χώροι διατίθενται για την έκθεση συμπληρωματικών θεμάτων.

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο άκουσε, στη μακρά αυτή συνεδρία του, περισσότερους από 30 επιστήμονες, ενδιαφερόμενους, ειδικούς, οι οποίοι εξέφρασαν την άποψή τους. Αυτό το οποίο προέκυψε, είναι ότι η δήθεν λύση του 2017 ήταν ανύπαρκτη. Τότε, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε για μη υπογεγραμμένα σχέδια, τα οποία δεν είχαν σφραγίδες, δεν είχαν το ονοματεπώνυμο των συντακτών τους. Επί της ουσίας, όπως ελέχθη και στη συνεδρίαση του ΚΑΣ, η απόφαση του 2017 ήταν απολύτως έωλη.

Είναι λοιπόν ντροπή για όσους υποστηρίζουν ότι το 2017 έδωσαν την ιδανική λύση για την προστασία των αρχαιοτήτων και για τη δήθεν εφικτότητα κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου.

Θα ήθελα να σημειώσω ότι αυτή τη στιγμή η μέριμνα του υπουργείου Πολιτισμού είναι, να έρθει από την Αττικό Μετρό το ταχύτερο δυνατόν η μελέτη απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι τα αρχαία υπαγορεύουν τα ίδια τον τρόπο απόσπασής τους και επανατοποθέτησής τους. Οτιδήποτε άλλο λέγεται, εκφεύγει της επιστημονικής δεοντολογίας και του σωστού επιστημονικού λόγου.

Hδη σήμερα το πρωί, συζητήσαμε με τον Γενικό Γραμματέα Πολιτισμού, τον Πρόεδρο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Αττικής Μετρό, στους επόμενους δύο μήνες να κατατεθεί στο υπουργείο Πολιτισμού η μελέτη απόσπασης, συγχρόνως με τη μελέτη επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Αυτός είναι ο βασικός όρος, τον οποίο θέτουμε, διότι αυτό το οποίο μας ενδιαφέρει, είναι προφανώς να εξασφαλιστεί η αρτιότητα του σταθμού, που να πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας για το επιβατικό κοινό, συγχρόνως όμως, μας ενδιαφέρει η ασφαλής επανατοποθέτηση και ανάδειξη με τον βέλτιστο τρόπο, των σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων».

Δηλώσεις όμως, υπέρ της απόφασης του ΚΑΣ έκανε και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, που τόνισε ότι έτσι κλείνει ένας κύκλος έξι ετών και ότι «η πόλη πρέπει και θα προχωρήσει ενωμένη, χωρίς διχασμούς για να υλοποιήσει όλες τις υποδομές που είναι αναγκαίες για να εξελιχθεί σε αυτό που της αξίζει».

Αναλυτικά, η δήλωση του δημάρχου:

«Σήμερα το πρωί, το ΚΑΣ, με ευρύτατη πλειοψηφία αποφάσισε να εγκρίνει την τεχνική μέθοδο ολοκλήρωσης του Σταθμού του Μετρό Θεσσαλονίκης στην οδό Βενιζέλου με απόσπαση, εκσκαφή και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Μέθοδος τεχνικά σίγουρη, με μικρότερο κόστος και συντομότερο χρόνο ολοκλήρωσης. Οι τόσο σημαντικές αρχαιότητες που βρέθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου, θα επανατοποθετηθούν σε ποσοστό 92% στο φυσικό τους χώρο, θα είναι επισκέψιμες και θα αναδειχθούν όπως αρμόζει σε κάθε χώρα που σέβεται και τιμά την κληρονομιά της. Κλείνει ένας κύκλος 6 ετών που η πόλη ταλαιπωρήθηκε, το έργο καθυστέρησε και η κυκλοφορία επιβαρύνθηκε. Από το 2013 είχα ταχθεί υπέρ της συγκεκριμένης μεθόδου και εκτιμώ ότι εάν είχε ακολουθηθεί, σήμερα θα ήμασταν κοντά στην ολοκλήρωση του έργου.

Ως δήμαρχος Θεσσαλονίκης, θα ελέγχω την πορεία των έργων και θα ενημερώνω τους Θεσσαλονικείς. Για κάθε εξέλιξη κυβέρνηση, η Αττικό Μετρό και ο ανάδοχος έχουν δεσμευτεί για παράδοση του έργου την άνοιξη του 2023. Ενός έργου που θα αναβαθμίσει συνολικά τη Θεσσαλονίκη, θα δώσει μια ουσιαστική λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα και στο ζήτημα των αστικών συγκοινωνιών και θα εντάξει την πόλη στο σύνολο των σύγχρονων ευρωπαϊκών πόλεων που αντιμετωπίζουν αυτά τα ζητήματα με περιβαλλοντική ευαισθησία, αποτελεσματικότητα, ορθολογικό σχεδιασμό, αφουγκραζόμενες τις κοινωνικές ανάγκες».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...