718
Κάτι από... Ρίο-Αντίρριο θα θυμίζει η γέφυρα όταν ολοκληρωθεί το 2021 | Wikipedia

Η Κροατία (επαν)ενώνεται με κινεζική βοήθεια

Protagon Team Protagon Team 27 Αυγούστου 2020, 19:49
Κάτι από... Ρίο-Αντίρριο θα θυμίζει η γέφυρα όταν ολοκληρωθεί το 2021
|Wikipedia

Η Κροατία (επαν)ενώνεται με κινεζική βοήθεια

Protagon Team Protagon Team 27 Αυγούστου 2020, 19:49

Σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες για το μεγαλύτερο έργο υποδομής της Κροατίας τα τελευταία χρόνια.

Πρόκειται για την οδική γέφυρα Πέλιεσας, η κατασκευή της οποίας ξεκίνησε το 2007, αλλά καθυστέρησε σημαντικά τα χρόνια της οικονομικής κρίσης.

Ωστόσο, όπως αναφέρει το Politico, από τότε που το έργο έχει αναλάβει πλέον η κινεζική εταιρεία China Road and Bridge Corporation (CRBC), το επιθυμητό χρονικό deadline του 2021 θα το πιάσουν οι Κροάτες.

Έστω και με μια μικρή καθυστέρηση 2-3 μηνών ελέω κορονοϊού.

Αυτή την περίοδο πάνω από 400 κινέζοι εργάτες ρίχνουν τσιμέντο στις βάσεις της γέφυρας.

Μένουν σε κοντέινερ στο εργοτάξιο και εργάζονται πυρετωδώς προκειμένου να ολοκληρωθεί το έργο μέχρι την λήξη της προθεσμίας.

Το έργο θα παραδοθεί, όπως λένε, το φθινόπωρο του 2021, λίγες εβδομάδες μετά την προβλεπόμενη αρχική παράδοση της 31ης Ιουλίου, που αναφερόταν στα σχετικά συμβόλαια.

Αλλά και τότε, οι Κροάτες θα πρέπει να περιμένουν αρκετούς μήνες μέχρι να την διασχίσουν, καθώς η κυβέρνηση ακόμη δεν έχει αναθέσει το έργο της κατασκευής του δρόμου πάνω στη γέφυρα, οπότε ο ορίζοντας των εγκαινίων είναι στα μέσα του 2022.

Ακόμη και έτσι, ωστόσο, οι Κροάτες είναι χαρούμενοι γιατί λύνεται ένα πρόβλημα που αντιμετώπιζε η χώρα από την ημέρα της ανεξαρτησίας της, το 1991, δηλαδή κοντά 30 χρόνια πριν.

Μετά την διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, οι δαλματικές ακτές χωρίστηκαν σε κομμάτια.

Η γέφυρα πρόκειται να ενώσει δύο κομμάτια της Κροατίας τα οποία χωρίστηκαν από τον διάδρομο της πόλης Νέουμ που δίνει στην Βοσνία-Ερζεγοβίνη πρόσβαση στη θάλασσα.

Η γέφυρα θα ενώνει το κροατικό χωριό Κομάρνα με το νησί απέναντι, που ανήκει στην Κροατία, βάζοντας τέλος στην ταλαιπωρία χιλιάδων Κροατών οι οποίοι για να πάνε απέναντι, έπρεπε πρώτα να υποβληθούν σε συνοριακό έλεγχο στα σύνορα με την Βοσνία.

Με την κόκκινη κουκκίδα, το σημείο όπου χτίζεται η γέφυρα. Απέναντι η… υπόλοιπη Κροατία και η πόλη Κομάρνα. Οι διαχωριστικές γραμμές είναι ο εδαφικός διάδρομος που ανήκει στη Βοσνία

Το όλο εγχείρημα δημιουργεί ωστόσο ερωτήματα για το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την προσπάθεια της Κροατίας να μπει στη Ζώνη Σένγκεν.

Αν η Βοσνία-Ερζεγοβίνη στο μέλλον, σε 5-10 χρόνια για παράδειγμα, καταφέρει να μπει στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στη Ζώνη Σένγκεν, τότε αυτή η γέφυρα θα είναι άχρηστη και οι Κροάτες μαζί με την ΕΕ θα έχουν πετάξει ένα… σκασμό χρήματα καθώς οι δύο χώρες θα ανήκουν σε ευρωπαϊκό ενιαίο ελεύθερο χώρο.

Ωστόσο, τόσο η κροατική κυβέρνηση όσο και η κατασκευαστική εταιρεία επιμένουν ότι η γέφυρα εγγυάται ασφαλή και γρηγορότερη διάβαση.

Και οι πολίτες όμως σε αυτή την πλευρά της Κροατίας είναι συντριπτικά υπέρ του έργου.

Και πώς να μην ήταν, άλλωστε, όταν το 85% των χρημάτων, δηλαδή 357 εκατομμύρια ευρώ προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση;

Πλωτοί γερανοί γύρω από τις βάσεις της γέφυρας

Η κρατική κινεζική εταιρεία κέρδισε τον σχετικό διαγωνισμό με 100 εκατομμύρια ευρώ λιγότερα σε σύγκριση με προσφορές που έκαναν ευρωπαϊκές εταιρείες.

«Οι Κινέζοι έχουν πολύ δυνατή βιομηχανία χάλυβα. Θα τον παράγουν σε εργοστάσια στη χώρα τους και θα τον φέρνουν με πλοία εδώ», λέει εκπρόσωπος της εταιρείας.

Η προσφορά των Κινέζων ήταν τόσο χαμηλή, που η Ευρωπαϊκή Ενωση έσπευσε μέχρι και να εξετάσει εάν το συμβόλαιο… παραχωρήθηκε σύμφωνα με την κείμενη ευρωπαϊκή νομοθεσία!

«Οι ευρωπαϊκές κατασκευαστικές εταιρείες αδυνατούν να ανταγωνιστούν τις κρατικά επιδοτούμενες κινεζικές», λέει στους New York Times ο οικονομικός αναλυτής Γενς Μπάστιαν.

Είναι, ωστόσο, γνωστό ότι η Κίνα επιδιώκει εδώ και περίπου μια πενταετία μέσα από τέτοια έργα υποδομής, που εντάσσονται στο ευρύτερο πρόγραμμα επενδύσεων «Belt and Road Initiative (BRI ή B&R)», να ενισχύσει την οικονομική και διπλωματική επιρροή της, προκαλώντας την καχυποψία της Ευρώπης.

Την ικανοποίησή του για την συνολική πρόοδο του έργου εκφράζει πάντως ο δήμαρχος της ιστορικής πόλης του Ντουμπρόβνικ, Μάτο Φράνκοβιτς.

«Σε αντίθεση με άλλα κινεζικά έργα στα Βαλκάνια, η γέφυρα δεν χρηματοδοτείται με δάνεια από κινεζικές τράπεζες, που θα επιβάρυναν τον κρατικό μας προϋπολογισμό. Η κατασκευή ευνοεί όλους τους εμπλεκομένους», λέει ο Φράνκοβιτς.

Με την άποψη του δημάρχου συμφωνεί και ο κυβερνήτης της επαρχίας της Κομάρνα, Σμίλιαν Μούσταπιτς, που λέει: «Η κατασκευή της γέφυρας έχει ανεκτίμητη αξία για όλη την περιοχή. Υστερα από πολλές αποτυχημένες προσπάθειες, τα υποθαλάσσια έργα έχουν ήδη ξεκινήσει και σε λίγα χρόνια δεν θα χρειάζεται να περνάμε μέσα από το Μαυροβούνιο για να φτάσουμε στο Ντουμπρόβνικ».

Σιγά σιγά μπαίνουν (κυριολεκτικά) οι θαλάσσιες βάσεις για την οδική γέφυρα Πέλιεσας

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...