2088
Η κατάμεστη αίθουσα διαλέξεων του International Hotel Investment Forum. Στις οθόνες διακρίνεται ο Σεμπάστιεν Μπάζιν, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Accor Hotels |

Διεκδικώντας το κρεβάτι του ταξιδιώτη και το ενδιαφέρον του επενδυτή

Χριστίνα Πουτέτση Χριστίνα Πουτέτση 26 Μαρτίου 2019, 19:25
Η κατάμεστη αίθουσα διαλέξεων του International Hotel Investment Forum. Στις οθόνες διακρίνεται ο Σεμπάστιεν Μπάζιν, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Accor Hotels
|

Διεκδικώντας το κρεβάτι του ταξιδιώτη και το ενδιαφέρον του επενδυτή

Χριστίνα Πουτέτση Χριστίνα Πουτέτση 26 Μαρτίου 2019, 19:25

Στο lobby του ξενοδοχείου Intercontinental στο Βερολίνο επικρατούσε αναβρασμός. Το 22ο International Hotel Investment Forum φιλοξενούσε 2.500 συνέδρους. Τα προϊόντα φιλοξενίας έχουν εξιτάρει το επενδυτικό ενδιαφέρον. Οι επαγγελματικοί χώροι έχουν ακριβύνει πολύ και το λιανικό εμπόριο υποφέρει, όπως είπαν οι ειδικοί. Αυτό που μένει είναι τα «κρεβάτια».

Οι εκθεσιακοί χώροι είχαν πλημμυρίσει τεχνοκράτες, οικονομικούς συμβούλους, στελέχη διεθνών αλυσίδων. Τα περίπτερα συναγωνίζονταν ποιο θα μεταφέρει σε μερικά μόλις τετραγωνικά το κύρος των brands.

«Μόλις επιβιώσαμε από έναν τυφώνα» είπε ο Θάνος Παπασάββας, ιδρυτής και CIO της ABP Invest Ltd, ανοίγοντας με την παρουσίασή του τις ομιλίες του τριημέρου. Αν και ομολόγησε ότι «η Ευρώπη είναι η μεγαλύτερη ανησυχία μου» για το μέλλον, σε αντίθεση με τις οικονομίες των ΗΠΑ και της Κίνας. Παρουσιάζοντας τη μεγάλη εικόνα, ο κ. Παπασάββας σημείωσε ότι με προϋπόθεση ότι οι τράπεζες διατηρούν ένα ευρύ επίπεδο ρευστότητας, ο οικονομικός ορίζοντας είναι θετικός. Ωστόσο προειδοποίησε για την κοινωνική και πολιτική αναστάτωση, εάν η παγκόσμια οικονομία, ειδικά η ευρωπαϊκή, εξασθενήσει.

Λίγο αργότερα, ο Ρόμπιν Ρόσμαν, Γενικός Διευθυντής της STR, μίλησε για την άνοδο των brands: «οι ιδιοκτήτες επιλέγουν περισσότερο branded ξενοδοχεία, απ’ ότι ανεξάρτητες μονάδες. Τα τελευταία δέκα χρόνια παρατηρείται μια μαζική στροφή στα branded ξενοδοχεία». Ο ίδιος σε μια πρόβλεψη της αγοράς, εστίασε στη Γερμανία και στα 100.000 νέα δωμάτια υπό κατασκευή, τα οποία θα επηρεάσουν την προσφορά και αντίστοιχα τις πληρότητες. Επίσης σημείωσε τους φόβους ότι τα παραθεριστικά ξενοδοχεία στην Ισπανία άγγιξαν τιμολογιακή οροφή το 2018. Και το συνέδεσε αυτό με το τεράστιο δυναμικό στην Τουρκία, την Ερυθρά Θάλασσα και το Μαρόκο, όπου προσφέρεται μια ελκυστική εναλλακτική, σε χαμηλότερες τιμές, «τώρα που οι ανησυχίες για την ασφάλεια έχουν αμβλυνθεί».

Ο Κρις Ντέϊ, Global Managing Director της Christie & Co αναφέρθηκε στις τάσεις συναλλαγών στα ξενοδοχεία, λέγοντας ότι «πριν από λιγότερο από 20 χρόνια ήταν σχεδόν αδύνατο να πείσουμε τους θεσμικούς επενδυτές να θεωρήσουν τα ξενοδοχεία ως επενδυτική ευκαιρία. Πώς έχουν αλλάξει οι καιροί!». Κατά την εκτίμησή του οι αποδόσεις συνεχίζουν να μεγαλώνουν με αυξημένη δραστηριότητα στη Μέση Ανατολή και αγοραστική δραστηριότητα σε ξενοδοχεία στην Ισπανία. «Οι επενδυτές που είναι γνώστες, βλέπουν ήδη την ξενοδοχειακή αγορά ως mainstream. Η ζήτηση για ποιοτικά ακίνητα συνεχίζει να αυξάνεται. Η αγορά των ξενοδοχείων έχει πια ωριμάσει».

Και κάπου εδώ αρχίζει η συζήτηση για την Airbnb. «Υποτίθεται ότι πεθαίνουμε λόγω της Airbnb, αλλά η Airbnb επιτυγχάνει εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης, ο ξενοδοχειακός τομέας επιτυγχάνει φανταστικές πληρότητες ενώ το λιανικό εμπόριο υποφέρει», είπε ο Κόντι Μπράντσο, Γενικός Διευθυντής και επικεφαλής International Hotels της Starwood Capital Group. Ο ίδιος σημείωσε ότι επενδυτικά κεφάλαια από το Ισραήλ αναμένεται να εξελιχθούν σε σοβαρό παίκτη στην ευρωπαϊκή αγορά φιλοξενίας. Και ότι για την Ευρώπη η στρατηγική είναι «σε επίπεδο πόλης, όχι σε επίπεδο χώρας».

Ο Κόντι Μπράντσο, Γενικός Διευθυντής και επικεφαλής International Hotels της Starwood Capital Group

Από την πλευρά του, ο Αμπισεκ Αγκάρβαλ, Γενικός Διευθυντής του Blackstone Group δήλωσε ότι η Blackstone κοιτάζει «πόλεις καινοτομίας» για επενδυτικές ευκαιρίες. Αυτές είναι εκεί όπου «βρίσκεται η τεχνολογία» και όπου οι Millenials θέλουν να εργαστούν. «Τα παγκόσμια ταξίδια αυξήθηκαν κατά 7% πέρυσι και ο αεροπορικός προγραμματισμός πρόκειται να αυξηθεί κατά 7% μέχρι το 2020. Οπότε υπάρχει ισχυρή όρεξη για εξυπηρέτηση», είπε.

Ποιος έχει τους πελάτες;

Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες συζητήσεις του τριημέρου ήταν αυτή του Σεμπάστιεν Μπάζιν, Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της Accor Hotels και του Μαρκ Οκεστρομ, Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της Expedia Group. Μιλώντας για τις εξελίξεις στη μεγαλύτερη αλυσίδα της Ευρώπης, ο Μπάζιν υπογράμμισε ότι η αναμόρφωση της Accor έχει ολοκληρωθεί. Πλέον προτεραιότητά του είναι η αλλαγή στην κουλτούρα και στην αντίληψη του κόσμου. Αλλά «αυτό θα χρειαστεί άλλα πέντε χρόνια», τόνισε. Αναφερόμενος δε στο νέο πρόγραμμα πιστότητας (Loyalty) της Accor, τόνισε ότι προσέλαβε στελέχη εκτός φιλοξενίας, ώστε να του παρέχουν έναν διαφορετικό τρόπο σκέψης.

Συνάντηση γιγάντων: συζήτηση μεταξύ του Σεμπάστιεν Μπάζιν, Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της Accor Hotels (αριστερά) και του Μαρκ Οκεστρομ, Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της Expedia Group

Ο Οκεστρομ ανακοίνωσε ότι η Expedia έφτασε το ένα εκατομμύριο ακίνητα το 2019. Ο ίδιος εξέφρασε την ανησυχία του για τη Google. «Εχουν όλο τον κόσμο να τους λέει τι του αρέσει και τι όχι». Σε έναν πιο ελαφρύ τόνο, είπε ότι «η δουλειά μου είναι να φέρνω πελάτες στην Accor». Και ο Μπάζιν συμφώνησε, λέγοντας ότι «μου στοιχίζει μια περιουσία, αλλά το κάνεις. Τότε είναι ζωτικής σημασίας να τον μετατρέψω σε πελάτη της Accor». Και σχολιάζοντας την ξενοδοχειακή αγορά, τη χαρακτήρισε κερδοφόρα, κλιμακούμενη και προβλέψιμη.

Εναλλακτικά προϊόντα, βιωσιμότητα και ανθρώπινη επαφή απέναντι στην τεχνολογία

Η ματιά στο μέλλον και τα εναλλακτικά προϊόντα της φιλοξενίας συζητήθηκαν στο πάνελ που συντόνισε ο Ράσελ Κετ, πρόεδρος της HVS. Η Μάρλοους Κνίπεμπεργκ, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Kerten Hospitality σημείωσε ότι σε ένα εναλλακτικό μοντέλο «η λιανική θα συναντήσει τη φιλοξενία στο λόμπι», εξηγώντας ότι οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις δαπανούν πάρα πολλά χρήματα για να φτιάξουν εντυπωσιακά λόμπι, χωρίς να έχουν την ανάλογη απόδοση για τον χώρο. Αρα είναι θέμα χρόνου να τοποθετηθούν σημεία λιανικής.

Ο Κίκε Σαρασόλα Πρόεδρος και Ιδρυτής του Room Mate Group μίλησε για τη βιώσιμη ανάπτυξη, υπογραμμίζοντας ότι ο ξενοδοχειακός κλάδος «έχει πολύ δρόμο ακόμα» σε αυτό. «Στον όμιλό μου όλοι οι εργαζόμενοι της εταιρίας φορούν ρούχα από ανακυκλωμένα υλικά», είπε. «Αν το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να σταματήσουμε να χρησιμοποιούμε πλαστικά καλαμάκια, αυτό είναι αξιολύπητο. Δεν έχουμε σχέδιο Β». Ο ίδιος τόνισε: «Εχουμε ακόμα μία αγορά στην οποία μπορούμε να δούμε τον πελάτη μας. Δεν θέλω να χάσω αυτή τη φυσική διασύνδεση».

Ο τουρισμός, η ατζέντα των κυβερνήσεων και η άνοδος του λαϊκισμού

Η αυτοματοποιημένη διαδικασία «δεν θα αντικαταστήσει ποτέ την ανθρώπινη επαφή», είπε και ο Κιθ Μπαρ, Διευθύνων Σύμβουλος της IHG. Και τόνισε ότι μια στις δέκα θέσεις απασχόλησης παγκοσμίως δημιουργείται στον τομέα της φιλοξενίας. Ωστόσο «οι κυβερνήσεις σε παγκόσμια κλίμακα δεν κατανοούν τη σημασία της βιομηχανίας μας σε ό,τι αφορά τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Βλέπουμε κυβερνήσεις λαϊκιστών που θα συνεχίσουν να ασκούν πίεση στη βιομηχανία μας. Πρέπει να συνεχίσουμε να επικοινωνούμε με τις κυβερνήσεις ως βιομηχανία».

Ο Κιθ Μπαρ, Διευθύνων Σύμβουλος της IHG

Σε ό,τι αφορά το sharing economy, η Σόνια Τσενγκ, Διευθύνουσα Σύμβουλος του Rosewood Hotel Group, τόνισε ότι η αλυσίδα δεν είναι παραδοσιακή ή συμβατική, οπότε (η οικονομία του διαμοιρασμού) «δεν θα έχει αντίκτυπο σε εμάς. Οι καταναλωτές αναζητούν την αυθεντικότητα, την ποικιλία και την αίσθηση του τόπου, ενώ βρίσκονται σε μια πόλη». Και εκτίμησε ότι «σε μια περίοδο οικονομικής ύφεσης οι καταναλωτές θα πάνε σε αξιόπιστα εμπορικά σήματα».

«Η Airbnb έχει μειώσει σημαντικά την πληρότητά μας και επηρεάζει την κερδοφορία μας», σημείωσε ο Ντέϊβιντ Κονγκ, Διευθύνων Σύμβουλος της Best Western International. Αλλά «η εμπειρία της Airbnb είναι ασυνεπής, αν κάτι πάει στραβά δεν υπάρχει κανείς να το διορθώσει. Η βιομηχανία μας θα πρέπει να είναι σοφή ως προς τον τρόπο τοποθέτησης της στην αγορά και την προώθησή της σε σχέση με την Airbnb. Είμαστε ένα διαφορετικό προϊόν».

Το πάνελ συζήτησε τη συμπεριφορά των καταναλωτών, ιδίως ότι οι Millennials είναι σε μεγάλο βαθμό αγνωστικιστές σε σχέση με τα brands και στρέφονται πρώτα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τους φίλους, τους Online Travel Agents (OTAs) και τους ιστοτόπους αξιολόγησης για απόψεις και συστάσεις. Σχολιάζοντας ο Κιθ Μπαρ την προσπάθεια προσέγγισης και επικοινωνίας με τις νεότερες γενιές, υπογράμμισε την ανησυχία του όταν «οι άνθρωποι λένε ότι χτίζουν κάτι για τους Millennials, καθώς οι άνθρωποι αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου».

«Το να κρατάμε τους ανθρώπους στον κλάδο είναι σημαντικό, το να κρατάμε τους ανθρώπους στα ξενοδοχεία μας είναι καλύτερο», είπε ο Τόμας Γουίλμς, Διευθύνων Σύμβουλος της Deutsche Hospitality. Τη στιγμή που ο καταναλωτής θα αντιληφθεί ότι «τον σκέφτεσαι, τις ανάγκες του και την εμπειρία του, τον έχεις κερδίσει και σου είναι πιστός», λέει ο Federico J. González, President & CEO του Radisson Hotel Group.

Το πάνελ των CEO. Από αριστερά: Κέβιν Μαλρόϊ, Global Head, Senior Managing Director, CBRE Hotels, Κιθ Μπαρ, Διευθύνων Σύμβουλος IHG, Σόνια Τσενγκ, Διευθύνουσα Σύμβουλος Rosewood Hotel Group, Φεντερίκο Γκονζάλεθ, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Radisson Hotel Group, Ντέϊβιντ Κονγκ, Διευθύνων Σύμβουλος Best Western International and Τόμας Γουίλμς, Διευθύνων Σύμβουλος Deutsche Hospitality

Η τελευταία ημέρα του IHIF 2019 ξεκίνησε με την Airbnb. Ο Γκρεγκ Γκρίλι, Πρόεδρος των Σπιτιών της Airbnb είπε ότι από μια εταιρεία «για την οποία οι ιδιοκτήτες άνοιξαν τα σπίτια τους πριν από δέκα χρόνια μόνο για να πληρώσουν το ενοίκιο τους», η Airbnb λειτουργεί σήμερα σε 191 χώρες και έχει επτά εκατομμύρια καταχωρίσεις. Και πρόσθεσε: «Πέρυσι ανοίξαμε την αγκαλιά μας σε μπουτίκ ξενοδοχεία και τα τηλέφωνά μας χτυπούσαν ασταμάτητα. Οποιοδήποτε μπουτίκ ξενοδοχείο προσφέρει μια μοναδική εμπειρία δεν πρέπει να μας σκεφτεί ως ανταγωνιστή, αλλά ως συνεργάτη».

Η «όσμωση» μεταξύ της κλασικής ξενοδοχίας και της βραχυπρόθεσμης μίσθωσης κατοικιών, τύπου Airbnb, ήταν κάτι που συζητήθηκε έντονα, τόσο στις δημόσιες τοποθετήσεις όσο και στα πηγαδάκια του IHIF.

«Σε πέντε χρόνια, κάθε ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά σήματα ξενοδοχείων θα έχει μια μάρκα οικιακής φιλοξενίας στο χαρτοφυλάκιό τους» είπε η Μεριλί Καρ, ιδρύτρια και Διευθύνουσα Σύμβουλος της UnderTheDoormat. Και όταν ρωτήθηκε για τον αριθμό όσων δραστηριοποιούνται στην αγορά, δήλωσε ότι «βιομηχανία που αυξάνεται με 30% κάθε χρόνο, έχει χώρο για πολλούς παίκτες».

Μιλώντας για τον αριθμό των ξενοδοχείων και μαρκών, ο Αμάρ Λαλβάνι, Διευθύνων Σύμβουλος & Managing Partner της Standard International, δήλωσε ότι «οι επαναληπτικές κρατήσεις οφείλονται εξ ολοκλήρου στην εμπειρία στο ξενοδοχείο» και ότι «ο αριθμός των ξενοδοχείων και brands δεν έχει σημασία».

«Οι νέοι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο σκέφτονται πρώτα για τη διαμονή σε σπίτι πριν από τα ξενοδοχεία», επεσήμανε ο Αμάρ Λαλβάνι της Standard International

Επιστρέφοντας στη συζήτηση για διαφορετικούς τύπους καταλυμάτων από διάφορες ομάδες καταναλωτών, ο Λαλβάνι δήλωσε ότι «οι νέοι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο σκέφτονται πρώτα για τη διαμονή σε σπίτι πριν από τα ξενοδοχεία. Οι ξενοδοχειακές εταιρείες είναι αφελείς αν δεν το αναγνωρίζουν αυτό».

Το θέμα της πίστης είναι κάτι που κυριάρχησε στο συνέδριο. «Πρέπει να αφαιρέσουμε τη φράση πίστη, τώρα όλα είναι για τον τρόπο ζωής, για την παροχή εμπειριών και πώς τις εντάσσουμε στο πρόγραμμα. Το ταξίδι είναι περισσότερα από τον χρόνο σε ένα ξενοδοχείο ή σπίτι», τόνισε η Λίντσεϊ Γουέμπεροθ, Διευθύνουσα Σύμβουλος των Preferred Hotels & Resorts.

Εξάλλου «ανταγωνιζόμαστε στον τομέα της ευτυχίας», όπως δήλωσε ο Ραούλ Γκονζάλεθ, Διευθύνων Σύμβουλος της οικογενειακής αλυσίδας Barceló.

Οι πέντε μεγαλύτερες προκλήσεις των ξενοδοχείων

Ο Στιούαρτ Σινκλέρ, Ανώτερος Διευθυντής της Equiom Hospitality, αναφέρθηκε στις πέντε μεγαλύτερες προκλήσεις για τα ξενοδοχεία που θέλουν να παραμείνουν στην αγορά.

1. Τεχνολογία

Η αγορά της φιλοξενίας πρέπει να δει την τεχνολογία ως ευκαιρία και όχι ως απειλή. Αυτό περιλαμβάνει εικονικούς concierge, εφαρμογές για πελάτες, check-in και ξενοδοχειακές υπηρεσίες μέσω κινητών συσκευών, ταχύτερη και πιο αξιόπιστη ευρυζωνική τεχνολογία και εξατομικευμένα μηνύματα.

2. Εμπειρία

Οι καταναλωτές θέλουν περισσότερα από ένα ξενοδοχείο – μια εμπειρία, όχι μόνο τη διαμονή. Μια εξαιρετική εμπειρία είναι όπου δημιουργήθηκε ένα θετικό συναίσθημα ανάμεσα στο ξενοδοχείο και στον επισκέπτη. Συχνά αυτό επιτυγχάνεται με την εξατομίκευση και την απο-εμπορικοποίηση της υπηρεσίας που λαμβάνουν οι επισκέπτες. Γι’ αυτό και η επένδυση στην κατάρτιση και στη δημιουργία μιας κουλτούρας με επίκεντρο τις υπηρεσίες, είναι ζωτικής σημασίας.

3. Προσωπικό

Σε μια πρόσφατη έρευνα 200 διευθυντών ξενοδοχείων, η μεγαλύτερη πρόκληση που αναφέρθηκε είναι η πρόσληψη νέων και η διατήρηση των υπαρχόντων υπαλλήλων. Ορισμένες ιδέες που βοηθούν στην αντιμετώπιση αυτής της πρόκλησης περιλαμβάνουν προγράμματα για εργαζόμενους, ξεκάθαρες ευκαιρίες σταδιοδρομίας, αναβάθμιση και πρόσβαση σε προγράμματα κατάρτισης, καθώς και δημιουργία ενός θετικού και ικανοποιητικού εργασιακού περιβάλλοντος.

4. Ανταγωνισμός

Τα διαμερίσματα με υπηρεσίες και οι πλατφόρμες, όπως η Airbnb (που συχνά μπορούν να φτάσουν έως και 50% φθηνότερα από τη διαμονή σε ξενοδοχείο) εξακολουθούν να αποτελούν μείζονα και συνεχώς αυξανόμενη απειλή. Οι επαγγελματίες ταξιδιώτες εκτιμούν ιδιαίτερα την εναλλακτική του σπιτιού, με πρόσβαση σε κουζίνα και ιδιωτικές ανέσεις. Για να ανταγωνιστούν κάτι τέτοιο, τα ξενοδοχεία πρέπει να επικεντρωθούν σε αυτό που κάνει την περιουσία τους μοναδική και ξεχωριστή, παρέχοντας άριστη ποιότητα εκεί όπου ο ανταγωνισμός δεν μπορεί.

5. Βιωσιμότητα

Δεν υπάρχει καμία αντίρρηση ότι η βιωσιμότητα είναι ένα καυτό θέμα και τα ξενοδοχεία πρέπει να διατηρήσουν το περιβάλλον στην κορυφή των προτεραιοτήτων τους. Αυτό περιλαμβάνει την εξέταση του τρόπου πλύσης των κλινοσκεπασμάτων και των πετσετών (τη συχνότητα και τις χρησιμοποιούμενες χημικές ουσίες), την απόθεση σκουπιδιών, ακόμη και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή και την επίπλωση του ξενοδοχείου.

Υ.Γ.

Η εκθεσιακή παρουσία της Ελλάδας στο συνέδριο ήταν μάλλον διακριτική. Το stand του Enterprise Greece ήταν τοποθετημένο στις παριφές του εκθεσιακού χώρου. Γειτονικές χώρες, όπως η Ιταλία (ήταν ανάμεσα στους χορηγούς) ή το Ισραήλ, είχαν δεσμεύσει έναν κλειστό χώρο, με καθιστικό πολλών θέσεων για τους επισκέπτες, ενώ το stand της Τουρκίας βρισκόταν κεντρικά, δίπλα στην αίθουσα των διαλέξεων.