833
Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών στην παρέμβασή του στο συνέδριο του Economist στη Θεσσαλονίκη | INTIMEnews

Σταϊκούρας στο συνέδριο του Εconomist: Πώς θα αποκατασταθούν οι διαλυμένες υποδομές λόγω Daniel

Protagon Team Protagon Team 13 Σεπτεμβρίου 2023, 13:08
Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών στην παρέμβασή του στο συνέδριο του Economist στη Θεσσαλονίκη
|INTIMEnews

Σταϊκούρας στο συνέδριο του Εconomist: Πώς θα αποκατασταθούν οι διαλυμένες υποδομές λόγω Daniel

Protagon Team Protagon Team 13 Σεπτεμβρίου 2023, 13:08

Δράση σε τρεις άξονες, για την όσο το δυνατόν ταχύτερη αποκατάσταση των κατεστραμμένων υποδομών από τη μανία της κακοκαιρίας Daniel, αναλαμβάνει η κυβέρνηση.

Σύμφωνα με όσα είπε από το βήμα του συνεδρίου του «Economist», στο πλαίσιο της 87ης Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης, ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο πρώτος άξονας αφορά την άμεση αποκατάσταση των υποδομών με υλοποίηση στοχευμένων τοπικών παρεμβάσεων και μέτρων έκτακτου χαρακτήρα, για την ανάκτηση της προσβασιμότητας.

Στο πλαίσιο αυτό, σημείωσε ο κ. Σταϊκούρας, «με αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, θα συμπεριληφθούν βραχείας αποκατάστασης έργα υποδομών, ύψους 500-600 εκατ. ευρώ, κυρίως οδικά και σιδηροδρομικά και αποκατάσταση γεφυρών».

Στην ίδια κατεύθυνση, πρόσθεσε, θα συμβάλει η ψήφιση, σήμερα, διάταξης με την οποία περνάει στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η αρμοδιότητα του σχεδιασμού, της ανάθεσης και της εκτέλεσης επειγόντων έργων αποκατάστασης σε περιοχές όπου έχει συντελεστεί φυσική καταστροφή.

Ο μηχανισμός αυτός, εξήγησε, βασίζεται στο εξής δίπτυχο:

«Αφενός στη δυνατότητα ανάληψης σχεδιασμού, ανάθεσης, εκτέλεσης και παρακολούθησης της υλοποίησης έργων, που δεν ανήκουν σήμερα στην αρμοδιότητα του υπουργείου. Με τον τρόπο αυτό η κεντρική διοίκηση έρχεται άμεσα αρωγός επίλυσης ζωτικών προβλημάτων, που αντιμετωπίζουν πρωτίστως οι κάτοικοι των πληγεισών περιοχών.

»Και αφετέρου, στην επιτάχυνση διαδικασιών που αφορούν στην εκκίνηση και υλοποίηση έργων αποκατάστασης. Η ανάληψη έκτακτων αρμοδιοτήτων θα γίνεται κατόπιν εισήγησης του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, με πράξη υπουργικού συμβουλίου και τα για έργα που περιγράφονται στην πράξη».

Ο δεύτερος άξονας αφορά την υλοποίηση νέων έργων, ακόμα και με εκ βάθρων επανασχεδιασμό ή κατασκευή νέων υποδομών, πιο ανθεκτικών σε δυσμενέστερες καταστάσεις, για να μετριαστούν, στο μέτρο του εφικτού, μελλοντικοί πιθανοί κίνδυνοι. «Για τον σκοπό αυτόν, θα απαιτηθεί η συμβολή ειδικών και επιστημόνων από την ακαδημαϊκή κοινότητα, τους θεσμικούς φορείς και τη δημόσια διοίκηση, ώστε να ενσωματωθεί η κλιματική παράμετρος στην υλοποίηση των έργων υποδομής –και των αντιπλημμυρικών. Θα απαιτηθεί ακόμα η άμεση και αποτελεσματική παρακολούθηση μελετών και έργων σε όλες τις φάσεις τους, μέχρι την ολοκλήρωσή τους. Θα απαιτηθούν τέλος πρόσθετοι χρηματοδοτικοί πόροι, περισσότεροι από ό,τι στο παρελθόν, μέσα και από την αξιοποίηση επιλέξιμων, μελλοντικά, χρηματοδοτικών εργαλείων της ΕΕ και εθνικών πόρων» υπογράμμισε.

Και ο τρίτος άξονας αφορά τον έλεγχο και τη συντήρηση υφιστάμενων έργων, με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειάς τους.

Για τις γέφυρες, παραδείγματος χάρη, οι οποίες –όπως επεσήμανε ο υπουργός– παρότι αποτελούν μόλις το 2%-3% των χιλιομέτρων του οδικού δικτύου, αντιπροσωπεύουν το 30% του κόστους κατασκευής, «συντάξαμε Εθνικό Μητρώο Γεφυρών, Εθνικό Εγχειρίδιο Επιθεώρησης και Αξιολόγησης και Κανονισμό Επιθεώρησης και Συντήρησης Γεφυρών».

«Στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, σε εφαρμογή νόμου του 2022, θα εκδοθεί υπουργική απόφαση για την έγκριση του Κανονισμού και τη συγκρότηση διοικητικής αρχής γεφυρών, η οποία θα εποπτεύει την εφαρμογή και τήρηση κανόνων σε όλες τις γέφυρες με άνοιγμα μήκους άνω των 6 μέτρων. Μετά την έκδοση της υπουργικής απόφασης, ξεκινά η άμεση εφαρμογή του κανονισμού προς διενέργεια περιοδικών επιθεωρήσεων και αξιολόγησης της υφιστάμενης κατάστασης» σημείωσε και πρόσθεσε ότι με την ενεργοποίηση του εθνικού μητρώου ξεκινά και η καταγραφή τους από τους αρμόδιους φορείς.

Ειδική αναφορά έκανε ο υπουργός στις εκτεταμένες ζημιές που υπέστη το οδικό δίκτυο (εθνικό, αστικό, επαρχιακό και αγροτικό): από καθιζήσεις οδοστρώματος έως πλήρη αποδόμηση υπόβασης δρόμου, κατολισθήσεις, καταστροφές πρανών επιχωμάτων και ορυγμάτων οδών.

Σημαντικές φθορές ή/και ολοσχερή καταστροφή υπέστησαν οι γέφυρες στις πληγείσες από τη θεομηνία περιοχές, όπως και οι βλάβες σε αποστραγγιστικά δίκτυα και αντιπλημμυρικά έργα, ενώ αποκαρδιωτική είναι η εικόνα και από τις καταστροφές στο σιδηροδρομικό δίκτυο (ζημίες σε σημαντικό εξοπλισμό περίπου 30 ισόπεδων διαβάσεων, σε τμήμα της υποδομής και της επιδομής, στη θεμελίωση μεγάλου αριθμού γεφυρών, σε εξοπλισμό σηματόδοτησης και τηλεδιοίκησης και σε σιδηροδρομικούς σταθμούς).

Από την πλευρά του, σε δηλώσεις του στο κανάλι Οpen, o αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Νίκος Παπαθανάσης, σημείωσε ότι «τα έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο θα γίνουν άμεσα γιατί πρέπει να ανοίξει ο σιδηρόδρομος και το δίκτυο», ενώ για τα αντιπλημμυρικά αναγνώρισε ότι «παίρνουν χρόνο για να κατασκευαστούν και σιγά σιγά οι απορροφήσεις έρχονται». «Δεν είναι έργα που γίνονται από την μία ημέρα στην άλλη. Δεν είναι μηδέν η απορρόφηση», θέλησε να τονίσει.

«Αμεσα θα πάρουμε χρήματα. Μέχρι τέλος του έτους υπολογίζουμε πως 400 εκατ. θα έχουν πέσει στην ελληνική οικονομία, που θα είναι ευρωπαϊκά χρήματα. Αυτά θα είναι η πρώτη αρωγή και ταυτόχρονα θα έχουμε και δημόσιους πόρους από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων που θα υποστηρίξουμε τους συμπολίτες μας. Δεν θα μείνει κανείς χωρίς στήριξη», διαβεβαίωσε.

Ο κ. Παπαθανάσης απάντησε και στην κριτική της αντιπολίτευσης ότι τα χρήματα που έλαβε η Ελλάδα από τις Βρυξέλλες δεν είναι πολλά και ότι κυρίως πρόκειται για ανακατεύθυνση πόρων:

«Η αντιπολίτευση ξεχνάει πως το ’19 δεν είχε καμία απορρόφηση επομένως δεν είχε φέρει λεφτά στην Ελλάδα και δεν το είχε κάνει γιατί δεν ήταν ικανή. Εμείς καταφέραμε και προχωρήσαμε σε πολύ μεγάλη απορρόφηση και παίρνουμε όλα τα λεφτά από την Ευρώπη και το πιο σημαντικό είναι πως βγαίνουμε πολύ πιο γρήγορα, πριν γίνει αποτίμηση και κερδίζουμε από την Ευρώπη τη δυνατότητα να διοχετεύσουμε πόρους μαζί με εθνικούς πόρους στη Θεσσαλία. Η κίνηση ήταν πολύ γρήγορη και ήταν πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού. Είναι πολύ σημαντικό πως ο Πρωθυπουργός θα ανοίξει το κεφάλαιο ενός μεγαλύτερου Ταμείου Αλληλεγγύης στην Ευρώπη», υπογράμμισε στη σχετική αναφορά του ο αναπληρωτής υπουργός  Εθνικής Οικονομίας.

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...