954
Ψηφιακή ηχογράφηση ορχήστρας κλασικής μουσικής, που σύντομα θα διατίθεται για streaming από την νέα υπηρεσία της Apple | Shutterstock/Skreidzeleu

Η Apple θέλει να φέρει την κλασική μουσική στις μάζες

Protagon Team Protagon Team 14 Μαρτίου 2023, 14:02
Ψηφιακή ηχογράφηση ορχήστρας κλασικής μουσικής, που σύντομα θα διατίθεται για streaming από την νέα υπηρεσία της Apple
|Shutterstock/Skreidzeleu

Η Apple θέλει να φέρει την κλασική μουσική στις μάζες

Protagon Team Protagon Team 14 Μαρτίου 2023, 14:02

Πέρασαν ήδη πέντε χρόνια από τότε που η συνεχής ακρόαση μέσω streaming, υπηρεσιών όπως το Spotify, ξεπέρασε τη διαδικτυακή αγορά τραγουδιών και άλμπουμ. Η λογική του τζουκ μποξ (της συνεχούς ροής τραγουδιών) επικράτησε στον τρόπο κατανάλωσης μουσικής του κοινού και αποδείχθηκε θησαυρός για την παρακμάζουσα μουσική βιομηχανία.

Τώρα η πρωτοπόρος Apple επιχειρεί να ανατρέψει τα δεδομένα, λανσάροντας την πρώτη υπηρεσία streaming κλασικής μουσικής σε μαζική μορφή, με περισσότερα από 5 εκατομμύρια κομμάτια μουσικής δωματίου διαθέσιμα για ακρόαση. Θα μπορέσει, όπως, να ανταγωνιστεί το streaming της ποπ και της ροκ μουσικής, που απευθύνονται στις νέες γενιές;

Η κλασική μουσική κατέχει ήδη ένα μικρό μερίδιο της αγοράς στην πλατφόρμα της Apple, καθώς και στις πλατφόρμες του Spotify και άλλως εξειδικευμένων μέσων, όπως Idagio και Stage+. Το ερώτημα που γεννιέται είναι τι περισσότερο μπορεί να προσφέρει η νέα υπηρεσία της Apple και πόσο δημοφιλής μπορεί να εξελιχθεί.

Η αλήθεια είναι ότι τίποτε σε τέτοια κλίμακα δεν έχει υπάρξει ως σήμερα. Η Apple Music οδεύει σταθερά προς τους 110 εκατομμύρια συνδρομητές επί πληρωμή μέχρι το 2025, σύμφωνα με την JP Morgan (οι υπάρχοντες συνδρομητές θα λάβουν το «Apple Music Classical» δωρεάν). Ο νέος κλασικός κατάλογος της Apple θα περιέχει πάνω από πέντε εκατομμύρια κομμάτια.

Μέχρι σήμερα, με τη χρήση μιας κύριας υπηρεσίας ροής κλασικής μουσικής ήταν σαν να προσπαθείς να παίξεις όμποε για πρώτη φορά με δεμένα μάτια – αδύνατο να το χρησιμοποιήσεις και απογοητευτικό να το ακούς. Για να λειτουργήσει η υπηρεσία της Apple, το παραδοσιακό βιβλίο κανόνων των υπηρεσιών streaming θα πρέπει να αφαιρεθεί εντελώς.

Ο Γουίλ Πέιτζ, πρώην επικεφαλής οικονομολόγος στο Spotify, λέει ότι η κλασική μουσική δεν ταίριαξε ποτέ πραγματικά στο καθιερωμένο μοντέλο μουσικής ροής. Θυμάται ότι πήγε σε μια συνάντηση για streaming στην εταιρεία κλασικής μουσικής Decca Records, όταν ήταν ακόμα εργαζόμενος στη σουηδική εταιρεία, όπως αποκαλύπτει στην Telegraph.

Ο Πέιτζ συνοδευόταν από «τους καλύτερους επιστήμονες δεδομένων» που θα μπορούσε να προσφέρει η Στοκχόλμη. «Βγήκαμε από τη συνάντηση σαν να μας χτύπησε λεωφορείο», θυμάται. «Σκεφτήκαμε “Αυτό δεν μπορεί να λειτουργήσει. Ο τρόπος που πληρώνεσαι, ο χρόνος που χρειάζεται για να συνθέσεις, η φύση της συνεργασίας, το πώς κατατάσσεται η κλασική μουσική – είναι σαν ένα τετράγωνο κλειδί, ενώ το streaming είναι σαν μια στρογγυλή τρύπα”».

Πώς ακριβώς θα λειτουργήσει, λοιπόν, και ποια είναι τα συγκεκριμένα εμπόδια που πρέπει να ξεπεράσει η Apple; Το πρώτο εμπόδιο σχετίζεται με τα μεταδεδομένα – το ψηφιακό ισοδύναμο των καρτών ευρετηρίου βιβλιοθήκης. Ακούγεται στεγνό, αλλά η καλή ροή βασίζεται στην έξυπνη χρήση μεταδεδομένων, τα οποία περιγράφουν στον ακροατή το περιεχόμενο που μεταδίδεται και τον βοηθούν να ανακαλύψει νέα, παρόμοια μουσική.

Στον κόσμο της ποπ, τα μεταδεδομένα είναι ένα σχετικά αμβλύ όργανο – οι ακροατές κάνουν τις αναζητήσεις τους με βάση το τραγούδι ή τον τίτλο του άλμπουμ, με το όνομα του καλλιτέχνη ή ανά είδος. Τα πράγματα γίνονται πολύ πιο περίπλοκα με την κλασική μουσική και τη μουσική της όπερας. Οι ακροατές πρέπει να είναι σε θέση να κάνουν αναζήτηση ανά συνθέτη, ορχήστρα, σολίστ, μαέστρο, δισκογραφική εταιρία και ερμηνεία.

Υπάρχουν 1.658 ηχογραφήσεις της Πέμπτης Συμφωνίας του Μπετόβεν, σύμφωνα με την εξειδικευμένη ιστοσελίδα Discogs. Από πού να αρχίσει κανείς; Η Apple λέει ότι οι «διαισθητικές» δυνατότητες περιήγησης στην κλασική εφαρμογή της θα επιτρέψουν στους χρήστες να αναζητήσουν τη βιβλιοθήκη της ανά συνθέτη, μαέστρο ή ακόμα και αριθμό καταλόγου ενός δίσκου.

Το δεύτερο εμπόδιο –και δεν έχει γίνει καμία αναφορά από την Apple σε αυτό –σχετίζεται με τον τρόπο με τον οποίο θα πληρώνονται οι καλλιτέχνες. Οι τραγουδιστές της ποπ παίρνουν χρήματα κάθε φορά που το τραγούδι τους μεταδίδεται για 30 δευτερόλεπτα ή περισσότερο, με μέση πληρωμή 2,9 λεπτά του ευρώ ανά ακρόαση.

Αυτό το σύστημα είναι μια χαρά για τα ποπ τραγούδια των τριών–τεσσάρων, κατά μέσο όρο, λεπτών, που παίζονται τακτικά. Αλλά ένα μόνο τμήμα μιας συμφωνίας δωματίου μπορεί να διαρκέσει μισή ώρα. Οι πληρωμές ανά ροή δεν θα το μειώσουν. Οι ορχήστρες πρέπει κι αυτές κάπως να ζήσουν. Αυτό είναι ένα ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί.

Υπάρχει ένα τρίτο, λιγότερο χειροπιαστό, εμπόδιο: η ικανοποίηση των ακροατών. Οι θαυμαστές της κλασικής μουσικής είναι μια εκλεκτή ομάδα μουσικόφιλων με βαθιές γνώσεις, που αντιπροσωπεύει μόλις το 1% της συνολικής μουσικής που μεταδίδεται μέσω streaming, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων Luminate.

Στη μουσική δωματίου, η ποιότητα του ήχου έχει τεράστια σημασία. Η Apple θα πρέπει να είναι βγει νικητής και σε αυτόν τον τομέα – έχει υποσχεθεί ότι η εφαρμογή «Classical» θα διαθέτει την υψηλότερη ποιότητα ήχου, με χιλιάδες εγγραφές στον λεγόμενο «εμβυθιστικό χωρικό ήχο».

Ενδείξεις για το πώς η Apple μπορεί να αντεπεξέλθει σε αυτόν τον γενναίο νέο κόσμο, μπορούν να βρεθούν στην Idagio, μια εξειδικευμένη εταιρεία κλασικής ροής που ιδρύθηκε στη Γερμανία το 2015 και φαίνεται ιδιαίτερα επιτυχημένη. Ο ιδρυτής της, Τιλ Γιαντσούκοβιτς, λέει ότι, πέρα από την πολύπλοκη τεχνολογία αναζήτησης, η Idagio απασχολεί 40 εξειδικευμένους ανθρώπους που βοηθούν στην παροχή συστάσεων.

Η εταιρεία συνεργάζεται με μουσικολόγους για να δημιουργήσει τη δική της βάση δεδομένων. Ο ιδρυτής της λέει ότι προσφέρει το μόνο πράγμα που κανένας υπολογιστής δεν μπορεί: «γούστο». Οσον αφορά τις πληρωμές, η Idagio διασφαλίζει ότι τα χρήματα κατανέμονται δίκαια. Πληρώνει τους καλλιτέχνες της με το δευτερόλεπτο, όχι με το κομμάτι. Η Apple καλά θα κάνει να ακολουθήσει το παράδειγμά της.

Η Apple λέει ότι συνεργάζεται με «καταξιωμένα ιδρύματα κλασικής μουσικής» για να προσφέρει νέο και αποκλειστικό περιεχόμενο. Θα προσφέρει επίσης «βαθιές βουτιές» σε βασικά έργα, διορατικές βιογραφίες συνθετών, εκατοντάδες επιμελημένες λίστες αναπαραγωγής και «χιλιάδες» αποκλειστικά άλμπουμ. Το περιεχόμενο της υπηρεσίας, που λανσάρεται επίσημα στις 28 Μαρτίου, ακούγεται σίγουρα πλούσιο.

Τρέμουν, όμως, οι αντίπαλοι της Apple με αυτή την κίνηση; «Οχι, δεν με ανησυχεί», λέει ο Γιαντσούκοβιτς. «Νομίζω πως ότι γίνεται για την κλασική μουσική γενικά είναι θετικό. Στο τέλος της ημέρας, ο καταναλωτής είναι αυτός που αποφασίζει ποιο προϊόν ή ποια υπηρεσία τού προσφέρει τη μεγαλύτερη αξία. Είναι συναρπαστικό που η κλασική μουσική έρχεται ξανά στην επιφάνεια ως ένα πραγματικά σημαντικό είδος μουσικής».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...