709
Δύο μοντέλα της Ferrari στο Μιλάνο | REUTERS/Stefano Rellandini

Κόντρα στη λογική η Ferrari

Πέτρος Πιτσίνης Πέτρος Πιτσίνης 15 Ιανουαρίου 2016, 15:00
Δύο μοντέλα της Ferrari στο Μιλάνο
|REUTERS/Stefano Rellandini

Κόντρα στη λογική η Ferrari

Πέτρος Πιτσίνης Πέτρος Πιτσίνης 15 Ιανουαρίου 2016, 15:00

Η σελίδα της στο Facebook μετρά πάνω από 16 εκατομμύρια φίλους, διαθέτει την πιο επιτυχημένη ομάδα στην ιστορία της Formula 1 με 15 Παγκόσμιους Πρωταθλητές και είναι ο μοναδικός αυτοκινητοκατασκευαστής που έχει αξιολογηθεί από τον αμερικανικό οίκο συμβούλων Brand Finance με ΑΑΑ+. Ο λόγος για τη Ferrari, την πιο καυτή μάρκα αυτοκινήτων στον κόσμο, της οποίας τα ρεκόρ δεν έχουν τέλος.

Θα περίμενε κάποιος, ότι η θυγατέρα της Fiat έφτασε στην κορυφή του αυτοκινητιστικού Ολύμπου εφαρμόζοντας την ιδανική στρατηγική, στην πραγματικότητα ωστόσο κάνει τα πάντα «λάθος», αφού πηγαίνει κόντρα στην κυρίαρχη επιχειρηματική λογική. Οι πωλήσεις της κυμαίνονται γύρω στις 7.000 έως 8.000 supercars και «hypercars» τον χρόνο, απασχολεί «μόνον» 3.000 άτομα, διαθέτει μία μικρή γκάμα μοντέλων και περιορίζει σε συλλεκτικό αριθμό την παραγωγή τους, ενώ απεχθάνεται την πολιτική των κοινών πατωμάτων και εξαρτημάτων για οικονομία κλίμακα. Το κορυφαίο μοντέλο της, η Ferrari LaFerrari, αποδίδει σχεδόν 1.000 ίππους, όπως αρμόζει σε κάθε νέα σειρά της ιταλικής μάρκας, που προτιμά τους V12 κινητήρες από τα τρικύλινδρα μοτοράκια και απεχθάνεται τη μόδα του Downsizing, η οποία υπαγορεύει τη συρρίκνωση των κυλίνδρων και της χωρητικότητας των μοτέρ.

Με άλλα λόγια, η Ferrari είναι πολύ μικρή, πολύ ακριβή, ξεδιάντροπα υπερφίαλη και σύμφωνα με τους κανόνες της αγοράς, θα έπρεπε να έχει βάλει εδώ και χρόνια λουκέτο, αντί να πετυχαίνει κέρδη εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ κάθε χρόνο.

Όμως οι Ιταλοί κατάφεραν αυτό το θαύμα, ακριβώς επειδή έκαναν τα πάντα διαφορετικά από τους υπόλοιπους. Γιατί πουλάν τουλάχιστον 20% λιγότερα αυτοκίνητα απ΄ ό,τι θα μπορούσαν, γιατί λειτούργησαν μέχρι σήμερα εντελώς αυτόνομα μέσα στον όμιλο της Fiat, γιατί δεν υπέκυψαν στη γοητεία των νέων τάσεων και διατήρησαν ανόθευτο τον χαρακτήρα τους. Οι Porsche, Bentley,Rolls-Royce, Lamborghini και λοιπές λαμπερές δυνάμεις της αυτοκίνησης έχουν λανσάρει ή πρόκειται να λανσάρουν πανίσχυρα SUV, για να εκμεταλλευθούν την εντυπωσιακή άνοδο αυτής της κατηγορίας. Η Ferrari έχει απορρίψει κατηγορηματικά ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ενώ ο πρώην πρόεδρος της Scuderia, Λούκα ντι Μοντετζέμολο, απέκλεισε την παραγωγή μίας τετράθυρης σπορ λιμουζίνας στα πρότυπα της Porsche Panamera.

eric
Πάνω από 3 εκατ. ευρώ κόστισε η Ferrari του Ερικ Κλάπτον

Ένα μεγάλο μέρος της αύρας της Ferrari προέρχεται από τη Formula 1, καθώς αποτελεί τη μοναδική ομάδα που συμμετέχει ανελλιπώς από την πρώτη στιγμή στα Παγκόσμια Πρωταθλήματα της κορωνίδας των μηχανοκίνητων αθλημάτων. ΗScuderia έχει κατοχυρώσει μία ιδιαίτερη μεταχείριση με ετήσιο μπόνους άνω των 100 εκατ. δολαρίων, αφού γνωρίζει ότι δεν νοείται Formula 1 χωρίς αυτήν. Μία μικρή ιταλική ομάδα υπαγορεύει τους όρους της και κολοσσοί, όπως ηMercedes, η Toyota, η Renault, η Honda και η BMW τους αποδέχονται τρίζοντας τα δόντια, γιατί δεν γίνεται αλλιώς. Κάτι σαν τους τρελούς Γαλάτες του Αστερίξ και του Οβελίξ, που ρεζιλεύουν τους Ρωμαίους του Ιούλιου Καίσαρα.

Σχεδόν καμία Ferrari, που εγκαταλείπει το εργοστάσιο στο Μαρανέλο, δεν είναι ίδια με κάποια άλλη. Κάθε πελάτης ζητά να μπει -με το αζημίωτο- η δική του πινελιά, της οποίας το κόστος φτάνει σε εξωπραγματικά ύψη. Το σετ των τριών αποσκευών στα μέτρα του πορτ – μπαγκάζ της Ferrari California κοστολογείται 4.700 ευρώ, η ειδική βαφή από τη vintage γκάμα χρωμάτων του 50 και του 60 χρεώνεται σχεδόν 9.000 ευρώ και το σηματάκι με το μαύρο αλογάκι σε κίτρινο φόντο κοστίζει γύρω στα 1.200 ευρώ. Οι παραγγελίες αφορούν τα πάντα, ακόμη και το χρώμα των ραφών και τις αποστάσεις μεταξύ τους!

Για να κατασκευαστεί μία δωδεκακύλινδρη F12 και FF χρειάζονται σχεδόν δύο εβδομάδες, όταν η Porsche κατασκευάζει την 911 μέσα σε μία ημέρα. Πολύ περισσότερο έπρεπε βέβαια να περιμένει ο διάσημος κιθαρίστας και τραγουδοποιός, Ερικ Κλάπτον, μέχρι να παραλάβει το 2012 μία σύγχρονη εκδοχή της θρυλικής Ferrari 512 BB, που κατασκευαζόταν μεταξύ 1976 και 1984. Το ένα και μοναδικό αυτοκίνητο έλαβε τον κωδικό SP12 EC από τα αρχικά των λέξεων Special Project και του ονόματος του Eric Clapton και λέγεται ότι κόστισε στον θρύλο του ροκ πάνω από τρία εκατομμύρια ευρώ!

Οι ειδικές παραγγελίες εξασφαλίζουν υψηλή κερδοφορία και κατά συνέπεια την ανεξαρτησία της Ferrari απέναντι στη μητρική Fiat. Οι υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις στο Μαρανέλο περιλαμβάνουν αεροδυναμική σήραγγα, κέντρο σχεδιασμού και εξέλιξης πρωτοτύπων, τα οποία θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν και για τις άλλες εταιρείες του –αμερικανικοϊταλικού πλέον- ομίλου Fiat Chrysler Automobiles. Μέχρι τώρα έχει αποκρούσει η Ferrari κάθε τέτοια προσπάθεια, που θα έκανε ενδεχομένως ευτυχισμένους τους λογιστές της FCA, θα διακύβευε όμως μακροπρόθεσμα το μέλλον της μάρκας.

Ένα μέλλον, που κρατά πλέον στα χέρια του ο Σέρτζιο Μαρκιόνε μετά την αποχώρηση του Λούκα ντι Μοντετζέμολο από το τιμόνι της Ferrari. Με τον Μαρκιόνε ξεκινά για τη Ferrari μία νέα εποχή, την οποία σηματοδοτεί η εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο το επόμενο διάστημα. Με τα έσοδα θα χρηματοδοτηθεί η εξέλιξη πολλών νέων μοντέλων του ομίλου FCA, όλοι οι φίλοι του αυτοκινήτου εύχονται όμως να μη νοθευτεί στην πορεία ο χαρακτήρας τηςFerrari και χάσει το πολύτιμο, ιταλικό πετράδι τη λάμψη του.