1028
Η Ρεάλ Μαδρίτης είναι η ομάδα με τα περισσότερα κέρδη παγκοσμίως | REUTERS/Andrea Comas

Τους τίτλους πολλοί εμίσησαν, το χρήμα ουδείς

Sportscaster Sportscaster 27 Ιανουαρίου 2016, 12:38
Η Ρεάλ Μαδρίτης είναι η ομάδα με τα περισσότερα κέρδη παγκοσμίως
|REUTERS/Andrea Comas

Τους τίτλους πολλοί εμίσησαν, το χρήμα ουδείς

Sportscaster Sportscaster 27 Ιανουαρίου 2016, 12:38

Στη λίστα με τους πιο «εμπορικούς» συλλόγους του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου συγκαταλέγονται οι συνήθεις ύποπτοι. Αλλά μια δεύτερη ματιά στη 19η έκδοση της «Football Money League» -της Deloitte- με τα έσοδα των κορυφαίων ομάδων την περασμένη αγωνιστική περίοδο (2014-2015), εκπλήσσει. Οι τίτλοι και το χρήμα δεν συμπορεύονται, όπως οι περισσότεροι θα πίστευαν. Η οικονομική ευρωστία ενός κλαμπ είναι συνάρτηση του brand name του -δηλαδή της απήχησής του στην ποδοσφαιρική αγορά-, του μάρκετινγκ, του γηπέδου που διαθέτει, του πρωταθλήματος στο οποίο αγωνίζεται και της αξίας της τηλεοπτικής εικόνας του.

Στην κορυφή της κατάταξης φιγουράρει η Ρεάλ Μαδρίτης. Τη συγκεκριμένη σεζόν έμεινε με άδεια χέρια. Και -το χειρότερο- έβλεπε τη μισητή αντίπαλό της, την Μπαρτσελόνα, να σηκώνει, τη μια πίσω από την άλλη, τις κούπες που η ίδια δεν κατάφερε να κατακτήσει. Πέντε καινούρια «ασημικά» στριμώχτηκαν στην ασφυκτικά γεμάτη αίθουσα τροπαίων του «Καμπ Νου». Κι όμως. Η «Βασίλισσα» ήρθε πρώτη στα έσοδα (για 11η χρονιά στη σειρά), με 577 εκατ. ευρώ, έστω με μικρή διαφορά από την Μπαρτσελόνα (560,8 εκατ.) που σάρωσε τους τίτλους. Που σημαίνει οτι σε κάθε παιχνίδι της η Ρεάλ εισέπραττε -από όλες τις πηγές- πάνω από 130 εκατ. ευρώ (κατά μέσο όρο). Χωρίς να έχει κατακτήσει ούτε ένα τόσο δα κυπελλάκι…

Ακόμη πιο τρανή απόδειξη, η τρίτη θέση της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, η οποία παραμένει η ομάδα της Πρέμιερ Λιγκ με τα μεγαλύτερα έσοδα (€519,5 εκατ.). Παρότι κατέκτησε το Champions League για τελευταία φορά το 2008 και στην Αγγλία τερμάτισε τέταρτη και καταϊδρωμένη. Μάλιστα, η πρόβλεψη για την τρέχουσα σεζόν είναι οτι η Γιουνάιτεντ θα επανέλθει στην πρώτη θέση της Money League, για πρώτη φορά έπειτα από 12 χρόνια, με έσοδα περίπου 650 εκατ. ευρώ, χάρη σε μια σειρά σημαντικών εμπορικών συνεργασιών.

Τέταρτη στα έσοδα έρχεται η Παρί Σεν Ζερμέν, η μοναδική εκπρόσωπος του γαλλικού πρωταθλήματος στον κατάλογο, με 480,8 εκατ. ευρώ. Τεράστια έκπληξη, για μια ομάδα που έχει πάρει μόλις πέντε Πρωταθλήματα Γαλλίας (ανάμεσά τους τα τρία τελευταία) και στην Ευρώπη μόνο ένα Κύπελλο Κυπελλούχων, πριν από 20 χρόνια (1996). Επενδύοντας σε ποδοσφαιριστές – σταρ, αλλά και χάρη σε ένα πολύ αποτελεσματικό μάρκετινγκ, η Παρί κατάφερε να υποσκελίσει -στο Πρωτάθλημα του Χρήματος- κοτζάμ Μπάγερν Μονάχου, η οποία μονοπωλεί τους τίτλους στη Γερμανία και έχει σηκώσει πέντε κούπες Champions League (με πιο πρόσφατη το 2013). Το οτι η Μπάγερν είναι πέμπτη στα έσοδα (474 εκατ. ευρώ) σημαίνει οτι οι Γερμανοί, κάτι κάνουν λάθος έξω από το γήπεδο…

Ισως η μεγαλύτερη έκπληξη της έρευνας είναι οι οικονομικές επιδόσεις των ομάδων της Premier League. Εννέα κλαμπ από την Αγγλία περιλαμβάνονται στα 20 κορυφαία της κατάταξης, με το σύνολο των εσόδων τους να φτάνει τα €3 δισ, ενώ περισσότεροι από τους μισούς συλλόγους των top 30 -με κριτήριο τα έσοδα- προέρχονται από το Νησί.

Στον κατάλογο των δέκα πιο κερδοφόρων φιγουράρουν, εκτός από τη Γιουνάιτεντ, άλλες τέσσερις: η Μάντσεστερ Σίτι (6η), η Αρσεναλ (7η), η Τσέλσι (8η) και η Λίβερπουλ (9η). Μάλιστα, σε σχέση με την προηγούμενη σεζόν (2013-2014), η Λίβερπουλ καταγράφει αύξηση εσόδων κατά 28% και η Αρσεναλ κατά 21%. Η Σίτι και η Αρσεναλ δεν έχουν κατακτήσει ποτέ την αγωνιστική κορυφή της Ευρώπης, η Λίβερπουλ τα κατάφερε για τελευταία φορά το 2005 και η Τσέλσι το 2012, και στις πρόσφατες ευρωπαϊκές διοργανώσεις όλες οι αγγλικές ομάδες απογοητεύουν. Στην κερδοφορία, όμως, η Premier League σαρώνει. Πώς το κάνει;

Στις θέσεις 8-20, όπου πλέον μετράμε σε εκατοντάδες εκατομμύρια κι όχι σε δισεκατομμύρια, συναντάμε άλλες τέσσερις αγγλικές ομάδες

Ο κυριότερος λόγος είναι τα χρυσοφόρα τηλεοπτικά δικαιώματα, χάρη στα οποία ακόμη και η Γουέστ Χαμ εμφάνισε έσοδα €160,9 εκατ. Σκεφτείτε οτι, από την επόμενη σεζόν, με τη συμφωνία για τα τηλεοπτικά δικαιώματα που έχει ήδη υπογράψει η Premier League, οι ομάδες του αγγλικού πρωταθλήματος θα μοιραστούν σχεδόν 7 δισεκατομμύρια ευρώ (αύξηση κατά 71% σε σχέση με την προηγούμενη σύμβαση), ενώ τα έσοδα των αγγλικών ομάδων αναμένεται να ενισχυθούν ακόμα περισσότερο, συνολικά κατά 10 δισεκατομμύρια περίπου, από πηγές εκτός Αγγλίας.

Ο δεύτερος λόγος είναι το επιτυχημένο μάρκετινγκ, σε συνδυασμό και με τα πανάκριβα εισιτήρια στην Αγγλία. Η Αρσεναλ (η οποία δεν έχει γευτεί τη χαρά του τίτλου από το 2004 και κατά την επίμαχη αγωνιστική περίοδο τερμάτισε τρίτη), αποκομίζει -από τα εντός έδρας παιχνίδια της- τα μεγαλύτερα κέρδη από όλες τις ευρωπαϊκές ομάδες. Τη σεζόν 2014-2015, εισέπραξε 101,84 εκατομμύρια στερλίνες, συνολικά από τους αγώνες της στο «Εμιρεϊτς». Πιο πολλά από τη Ρεάλ Μαδρίτης (100,12 εκατ. στερλίνες από το «Μπερναμπέου») και την Μπαρτσελόνα (90,17 εκατ. στερλίνες από το «Καμπ Νου»)… Που σημαίνει οτι η επιλογή της Αρσεναλ να κατασκευάσει ένα νέο, υπερσύγχρονο γήπεδο, δικαιώθηκε. Εστω κι αν της έφερε κάποιες προσωρινές χρηματοδοτικές δυσκολίες, στερώντας της -ενδεχομένως- μερικούς τίτλους.

Τέλος, στις 20 ομάδες με τα μεγαλύτερα έσοδα, την περίοδο 2014-2015, συγκαταλέγονται τέσσερις ιταλικές ομάδες – όλες σε χειρότερες θέσεις σε σχέση με προηγούμενες σεζόν: η Γιουβέντους (10η), η Μίλαν (14η), η Ρόμα (16η) και η Ιντερ (19η), στο όριο της εξόδου.

Σε ένα άλλο «γήπεδο», εκεί που παίζουν μπάλα οι συνολικές αξίες των ευρωπαϊκών κλαμπ, πρωταθλήτρια είναι -επίσης- η Ρεάλ Μαδρίτης, σύμφωνα με έρευνα του London School of Marketing, η οποία την κοστολογεί στα 2,85 δισεκατομμύρια ευρώ. Στον σχετικό κατάλογο ακολουθούν, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ με 2,82 δισ. ευρώ, η Μπαρτσελόνα με 2,76 δισ. ευρώ, η Μάντσεστερ Σίτι με 2,75 δισ. ευρώ (ας είναι καλά ο Σεΐχης Μανσούρ…), η Μπάγερν Μονάχου με 2,05 δισ. ευρώ, η Τσέλσι με 1,197 δισ. ευρώ και η Αρσεναλ με 1,145 δισ. ευρώ.

Στις θέσεις 8-20, όπου πλέον μετράμε σε εκατοντάδες εκατομμύρια κι όχι σε δισεκατομμύρια, συναντάμε άλλες τέσσερις αγγλικές ομάδες (Λίβερπουλ, Τότεναμ, Νιούκαστλ και Γουέστ Χαμ), δυο γερμανικές (Ντόρτμουντ και Σάλκε), άλλη μια ισπανική (Ατλέτικο Μαδρίτης), τέσσερις ιταλικές (Γιουβέντους, Μίλαν, Ιντερ και Νάπολι), μια γαλλική (Παρί Σεν Ζερμέν) και μια τουρκική (τη Γαλατά, στο νούμερο 20). Δηλαδή, κι εδώ, η Premier League σαρώνει, με πέντε ομάδες στην πρώτη δεκάδα και οκτώ στη λίστα με τις 20

Η ίδια έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα οτι η ομάδα με τους περισσότερους υποστηρικτές παγκοσμίως, είναι η Γιουνάιτεντ. Την ακολουθούν, η Λίβερπουλ, η Ρεάλ Μαδρίτης, η Τσέλσι και η Μπαρτσελόνα. Με αυτή τη σειρά.

Σύμφωνα με το Forbes, ένα δείγμα του πόσο μετράει το προϊόν μιας ομάδας είναι, πλέον, και η ανταπόκριση που συναντά στα social media (Facebook, Twitter). Εδώ, η Ρεάλ έρχεται δεύτερη, με 99,9 εκατομμύρια «ακόλουθους» και «φίλους». Στην κορυφή της σχετικής λίστας φιγουράρει η Μπαρτσελόνα, με 101 εκατομμύρια. Τρίτη είναι η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, με… μόλις 27 εκατ. Πάντως, 11 στις 12 ομάδες που… τα σπάνε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι ποδοσφαιρικές. Η μοναδική εξαίρεση είναι οι Λος Αντζελες Λέικερς (ΝΒΑ), με 25 εκατομμύρια διαδικτυακούς οπαδούς

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...