535
|

Το κυνήγι του θησαυρού μαϊμού στην Dulwich Picture Gallery

Γιώτα Παναγιώτου Γιώτα Παναγιώτου 12 Φεβρουαρίου 2015, 00:32

Το κυνήγι του θησαυρού μαϊμού στην Dulwich Picture Gallery

Γιώτα Παναγιώτου Γιώτα Παναγιώτου 12 Φεβρουαρίου 2015, 00:32

Συνήθως οι τυπικές βόλτες στο Λονδίνο, που περιλαμβάνουν «κάτι λίγο από Τέχνη», εξαντλούν τον σκοπό της ύπαρξής τους σε μια επίσκεψη στη National Gallery. Κι αυτή σύντομη και αγχωμένη. Η οποία, στην τελική, στερείται νοήματος. Η Τέχνη έχει σκοπό να σε συγκινήσει τόσο ώστε να μην μπορείς να την προσπεράσεις βιαστικά. Πιθανόν, αυτό να είχαν στο μυαλό τους οι υπεύθυνοι της δεύτερης μεγάλης πινακοθήκης της Μ. Βρετανίας, της Dulwich Picture Gallery, όταν προσπαθούσαν να βρουν νέους τρόπους προσέλκυσης επισκεπτών. Είναι αλήθεια ότι η συγκεκριμένη πινακοθήκη παραμένει σχετικά άγνωστη στο ευρύ κοινό, παρόλο που υπήρξε η μεγαλύτερη στην Αγγλία μέχρι το 1836, οπότε και έχασε τα πρωτεία από τη National Gallery. Οι δε συλλογές της περιλαμβάνουν 28 πορτρέτα – κληρονομιά του Edward Alleyn, σαιξπηρικού ηθοποιού και ιδρυτή του κολλεγίου Dulwich, καθώς και πίνακες που συγκέντρωσαν ο έμπορος έργων τέχνης Noel Desenfans και ο ζωγράφος Sir Francis Bourgeois. Ανάμεσα στα αριστουργήματα ξεχωρίζουν πίνακες όπως «Ο Άγιος που ευλογεί Βενετό άρχοντα» του Veronese, «Ο Ισαάκ που ευλογεί τον Ιακώβ» του Rembrandt, το «Εσωτερικό ταβέρνας», του Van Dyck, το «Πορτρέτο της Λούσυ Έμπερτον» του Gainsborough, «Ο Φίλιππος Δ΄ της Ισπανίας» του Velazquez και η κορυφαία μπαρόκ δημιουργία «Αφροδίτη, Άρης και Έρωτας» του Rubens.

Η διοίκηση της Dulwich Picture Gallery, λοιπόν, προκειμένου να προβάλει καλύτερα τον πλούτο των εκθεμάτων της και να τονώσει το ταμείο της, αποφάσισε να οργανώσει ένα ιδιαίτερο κυνήγι θησαυρού, χρησιμοποιώντας νέες μουσειολογικές προσεγγίσεις που στοχεύουν ξεκάθαρα στην πρόκληση περιέργειας και έντονων συναισθημάτων. Το σχέδιο έχει ως εξής: ένας από τους 270 πίνακες της πινακοθήκης θα αντικατασταθεί με ένα υψηλής ποιότητας αντίγραφο. Όσοι επισκεφθούν την έκθεση από τις 10 Φεβρουαρίου μέχρι τις 26 Απριλίου, θα έχουν τη δυνατότητα να εξασκήσουν τις γνώσεις και την παρατηρητικότητά τους, προκειμένου να το εντοπίσουν. Όσοι το καταφέρουν θα συμμετάσχουν σε μια κλήρωση με ένα σπουδαίο έπαθλο: πέντε αντίγραφα on demand από επιλεγμένα έργα της Dulwich Picture Gallery. Στις 28 Απριλίου το αυθεντικό έργο και το πιστό του αντίγραφο θα εκτεθούν side by side, έτσι ώστε όλοι να έχουν τη δυνατότητα να τσεκάρουν τις διαφορές, εντρυφώντας, έστω και για λίγο, στην εργασία και στους προβληματισμούς ενός ιστορικού-εκτιμητή τέχνης.

Τη διοργάνωση αυτού του εμπνευσμένου project έχει αναλάβει ο Doug Fishbone, ο εναλλακτικός εικαστικός από τη Ν. Υόρκη, που το 2004, στα πλαίσια μιας καλλιτεχνικής του παρέμβασης, γέμισε με 30.000 μπανάνες την Trafalgar Square. Η δουλειά του για την Dulwich Picture Gallery «βαπτίστηκε» με το διόλου τυχαίο τίτλο «Made in China». Το αντίγραφο, άλλωστε, έχει γίνει ειδική παραγγελία στην Κίνα – την κορυφαία χώρα στον κόσμο στον τομέα της βιομηχανίας (!) παραγωγής πλαστών έργων τέχνης. Όπως λέει ο ίδιος, στόχος του είναι να προβληματίσει τον επισκέπτη πάνω στην έννοια της αυθεντικότητας στη σημερινή εποχή της εμπορευματοποίησης των πάντων και να τον κάνει να βρίσκεται σε κατάσταση εγρήγορσης όταν προσεγγίζει ένα έργο. Διότι, παρόλο που ακόμη και μεγάλοι ζωγράφοι όπως ο Rubens ή ο Titian ενθάρρυναν την αντιγραφή των έργων τους από τους μαθητές τους, είναι σίγουρο ότι δεν είχαν στο μυαλό τους την αναπαραγωγή εκατομμυρίων αντιτύπων (που πολλές φορές πωλούνται ως αυθεντικά έργα), στην οποία «μεγαλουργούν» χώρες όπως η Κίνα. Όσοι φιλότεχνοι είστε στο Λονδίνο σπεύσατε.

Περισσότερες πληροφορίες για τις συλλογές της Dulwich Picture Gallery, αλλά και τον τρόπο συμμετοχής στον διαγωνισμό θα βρείτε εδώ.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News