859
Πλοίο της Cosco φορτωμένο με εμπορευματοκιβώτια, στο λιμάνι του Αμβούργου | REUTERS/Fabian Bimmer

ΝΑΤΟ: Απειλή για τη Δύση η παρουσία της Κίνας στα ευρωπαϊκά λιμάνια

Protagon Team Protagon Team 3 Μαΐου 2023, 07:10
Πλοίο της Cosco φορτωμένο με εμπορευματοκιβώτια, στο λιμάνι του Αμβούργου
| REUTERS/Fabian Bimmer

ΝΑΤΟ: Απειλή για τη Δύση η παρουσία της Κίνας στα ευρωπαϊκά λιμάνια

Protagon Team Protagon Team 3 Μαΐου 2023, 07:10

Πονοκέφαλο προκαλεί στο ΝΑΤΟ η ολοένα αυξανόμενη επιρροή της Κίνας στις τηλεπικοινωνίες, τα λιμάνια και τη ναυτιλία ευρωπαϊκών χωρών, σύμφωνα με αξιωματούχο της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας.

Οι Δυτικές υπηρεσίες πληροφοριών αξιολογούν ως σημαντικό πρόβλημα τα μεγάλα ποσοστά ιδιοκτησίας της Κίνας στις κρίσιμες υποδομές της Ευρώπης, σύμφωνα με τους Times.

Στον απόηχο του σαμποτάζ στους αγωγούς Nord Stream το περασμένο φθινόπωρο, το ΝΑΤΟ έχει συστήσει μια ειδική στρατιωτική μονάδα για τη διερεύνηση της ασφάλειας των κρίσιμων υποθαλάσσιων υποδομών.

Εκτός από την άμεση απειλή που θέτει η Ρωσία στα υποθαλάσσια καλώδια και τους αγωγούς, η Συμμαχία έχει επιπλέον εντοπίσει κινδύνους που δημιουργούνται από την κινεζική ιδιοκτησία σε βασικές υποδομές, ιδίως στις τηλεπικοινωνίες και στα λιμάνια, σημειώνει η βρετανική εφημερίδα.

«Η Ρωσία μπορεί να τα ανατινάξει, αλλά η Κίνα κατέχει μεγάλο μερίδιό τους» δήλωσε ο αξιωματούχος του ΝΑΤΟ στους Times. «Δεν πρόκειται για τον ίδιο βαθμό απειλής, αλλά σίγουρα προκαλεί ανησυχία».

Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την αναβάθμιση της συμμαχίας μεταξύ Μόσχας και Πεκίνου, οι Δυτικές μυστικές υπηρεσίες έχουν χαρακτηρίσει ως στρατηγική απειλή τον κινεζικό έλεγχο των υποδομών.

Ο πόλεμος αποκάλυψε την οικονομική εξάρτηση της Ευρώπης από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα. Τώρα, εν μέσω της αυξανόμενης έντασης μεταξύ Πεκίνου και Ουάσινγκτον, το ΝΑΤΟ και οι Δυτικές υπηρεσίες πληροφοριών εξετάζουν την εξάρτηση από κινεζικές εταιρείες.

«Η απειλή είναι ο έλεγχος που έχει η Κίνα σε υποδομές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για κατασκοπεία, όπως τα δίκτυα τηλεπικοινωνιών, αλλά και για τον περιορισμό του εμπορίου μέσω του ελέγχου της ναυτιλίας» δήλωσε Δυτικός αξιωματούχος.

Σε στιγμές γεωπολιτικής κρίσης, η Κίνα θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα περιουσιακά της στοιχεία στις επικοινωνίες ή στη ναυτιλία για να αποκόψει τη ροή δεδομένων ή του εμπορίου, προκειμένου να αποδυναμώσει ή να θέσει σε κίνδυνο τη στρατηγική απάντηση της Δύσης σε μια πρόκληση.

Παρά τις αυξανόμενες ανησυχίες του ΝΑΤΟ, τις ενδείξεις ότι το Πεκίνο χρησιμοποιεί τις επενδύσεις για να πιέσει κυβερνήσεις, αλλά και τις αντιδράσεις γερμανικών κομμάτων, ο Ολαφ Σολτς εξακολουθεί να προωθεί ένα αμφιλεγόμενο σχέδιο για κινεζικές επενδύσεις στο λιμάνι του Αμβούργου.

Η κρατική China Ocean Shipping Company (Cosco) επιδιώκει να αγοράσει μειοψηφικό μερίδιο 24,9% (το ανώτερο που της επιτρέπεται βάσει της γερμανικής νομοθεσίας) στον τερματικό σταθμό Tollerort του Αμβούργου, μια βασική υποδομή για το γερμανικό και ευρωπαϊκό εμπόριο. Η Cosco ελέγχεται από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα και θεωρείται από το Πεκίνο στρατηγικό περιουσιακό στοιχείο για την προβολή πολιτικής και, ενδεχομένως, στρατιωτικής ισχύος.

Ο Σολτς δέχεται πιέσεις από το Πεκίνο να προχωρήσει με τη συμφωνία πριν από την εμπορική σύνοδο κορυφής στο Βερολίνο μεταξύ Γερμανίας και Κίνας, στις 20 Ιουνίου. Οι γερμανοί Πράσινοι έχουν προειδοποιήσει κατά του σχεδίου, το οποίο θεωρείται από τον Πέτερ Τσέντσερ, δήμαρχο του Αμβούργου, ζωτικής σημασίας επένδυση.

«Η είσοδος της κινεζικής κρατικής εταιρείας στο λιμάνι του Αμβούργου αποτελεί μέρος μιας στοχευμένης επενδυτικής στρατηγικής με την οποία η Κίνα θέλει να θέσει υπό την επιρροή της τις υποδομές σε όλη την Ευρώπη» εκτιμά ο Αντρέας Αουντρετς, βουλευτής των Πρασίνων, το κόμμα του οποίου συμμετέχει στον κυβερνητικό συνασπισμό του Σολτς. «Η Γερμανία δεν έχει την πολυτέλεια να είναι αφελής σε μια τέτοια κατάσταση».

Ο κινεζικός ναυτιλιακός γίγαντας έχει μεγάλα μερίδια σε πολλά ευρωπαϊκά λιμάνια, όπως ο Πειραιάς, η Χάβρη στη Γαλλία και η Ζεεμπρούγκε και η Αμβέρσα στο Βέλγιο. Ακόμα και σε λιμάνια όπως το Φέλιξτοου της Βρετανίας, όπου οι κινεζικές εταιρείες δεν έχουν ποσοστό ιδιοκτησίας, η Cosco έχει στην κατοχή της τερματικούς σταθμούς ελλιμενισμού και μαζί με άλλες κινεζικές εταιρείες ελέγχει έως και το 80% της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.

Το 2021, ο Σου Λιρόνγκ, ανώτερος αξιωματούχος της Cosco, δήλωσε ότι η κινεζική αποστολή είναι να αποκτήσει «τον έλεγχο ολόκληρης της εφοδιαστικής αλυσίδας», με την εταιρεία του να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο ώστε «να πάρει τον έλεγχο των μεγάλων κόμβων και καναλιών μεταφοράς».

Το φθινόπωρο του 2022, το Πεκίνο χρησιμοποίησε τις σημαντικές επενδύσεις του στα βελγικά λιμάνια για να πιέσει την κυβέρνηση να αποσύρει ένα σχόλιο της Χάτζα Λαμπίμπ, υπουργού Εξωτερικών του Βελγίου, ότι η Κίνα ήταν ένας «δυνητικός εχθρός».

Ο Γκόραν Σβίστεκ, πλοίαρχος φρεγάτας του γερμανικού Πολεμικού Ναυτικού και αναλυτής ασφαλείας στο Γερμανικό Ινστιτούτο Διεθνών Υποθέσεων και Ασφαλείας (SWP), δήλωσε ότι στη νέα γεωπολιτική πραγματικότητα μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Κίνα αποτελεί δυνητική απειλή.

«Η Κίνα έχει γίνει ένας πολύ ενεργός παίκτης στην Ευρώπη και μεταξύ άλλων λειτουργεί υποδομές που θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν στρατιωτικούς σκοπούς ή σκοπούς πληροφοριών. Την απειλή αυτή δεν την θεωρούσαμε τόσο σοβαρή» πριν τη ρωσική εισβολή, είπε.

Ο Σβίστεκ έφερε ως παράδειγμα τον κινεζικό σταθμό δορυφορικής τηλεπισκόπησης στην περιοχή του Αρκτικού Κύκλου, που ανήκει στη Σουηδία. Είναι μια εγκατάσταση που κάποτε θεωρούνταν χώρος επιστημονικής έρευνας και τώρα θεωρείται πιθανή στρατιωτική απειλή, σημείωσε χαρακτηριστικά.

Το επίπεδο της δυσπιστίας, πλέον, απέναντι στην Κίνα, είναι τέτοιο ώστε πολλές κυβερνήσεις, των ΗΠΑ, του Καναδά, της Βρετανίας, αλλά και η Κομισιόν, έχουν απαγορεύσει το TikTok από τα smartphones αξιωματούχων, βουλευτών και δημοσίων υπαλλήλων, λόγω φόβων που αφορούν στην ιδιωτικότητα των χρηστών και γενικότερα στην ασφάλεια της κινεζικής πλατφόρμας.

Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια, ορισμένες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένης της Σουηδίας και της Βρετανίας, απαγόρευσαν τη χρήση εξοπλισμού που κατασκευάζει η κινεζική Huawei στα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα 5G για λόγους εθνικής ασφαλείας.

«Υπάρχουν φόβοι ότι οι Κινέζοι μπορούν να διαβάσουν τι “τρέχει” στα δίκτυά τους, αλλά και ότι μπορούν να περιορίσουν τη ροή δεδομένων σε κρίσιμες στιγμές» δήλωσε η πηγή.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...