Οι επενδύσεις και η Ελλάδα ήταν, διαχρονικά, αυτό που θα μπορούσε να πει κανείς το λάδι και το νερό.
Οχι ότι δεν γίνονταν επενδύσεις.
Δεν ήταν όμως ποτέ το φόρτε μας και δεν τις είχαμε ποτέ σε εκείνη την κρίσιμη μάζα που θα έκανε τη διαφορά και θα επέτρεπε στην οικονομία μας να μεταλλαχθεί σε μια χώρα με πολλά ατού, πέρα από το άφθονο «ήλιο – θάλασσα και τ’ αγόρι μου».
Είτε γιατί (πολλοί) καρεκλοκένταυροι στον αχανή αστερισμό του Δημοσίου έβρισκαν κάθε λογής προσκόμματα, γιατί απλώς ήθελαν και μπορούσαν, είτε επειδή οι νόμοι μας ήταν σκουριασμένοι και περίπλοκοι, είτε επειδή δεν καταλήξαμε ποτέ ως πολιτικό και κοινωνικό σύστημα σε μια συγκροτημένη επενδυτική πολιτική: Ποιες επενδύσεις δεν θέλουμε, ποιες θέλουμε και πώς θα τις αποκτήσουμε.
Αποτέλεσμα;
Πολλοί φάκελοι στοιβαγμένοι σε υπουργικά συρτάρια, άλλοι τόσοι χαμένοι σε δικαστικές αίθουσες, μεγάλες επενδύσεις όμηροι τοπικών και πολιτικών συμφερόντων για χρόνια και μια χώρα που μέτρησε μισό εκατομμύριο νέους επιστήμονες, το αφρόγαλα των ελληνικών πανεπιστημίων, να παίρνουν one way ticket για τις μεγάλες αγορές του εξωτερικού, αναζητώντας τη μεγάλη –ή απλώς την αξιοπρεπή– ευκαιρία εκεί που μεγάλες εταιρείες κινούν τα νήματα και τις αγορές εργασίας.
Σήμερα, στο Μουσείο της Ακρόπολης, ο Πρωθυπουργός με τον Μπραντ Σμιθ, επικεφαλής μια πραγματικά μεγάλης εταιρείας, του αμερικανικού κολοσσού της Microsoft, αναμένεται να ανακοινώσουν, σε συνέντευξη Τύπου το πρωί, μεγάλη, άμεση επένδυση της Microsoft στην Ελλάδα, της οποίας, βάσει των λιγοστών διαρροών στον Τύπο, η προστιθέμενη αξία αναμένεται να αγγίξει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ.
Σύμφωνα με τη λιτή ανακοίνωση, «στις 11:00 0 Πρωθυπουργός θα απευθύνει ομιλία σε εκδήλωση στο Μουσείο της Ακρόπολης μαζί με τον Πρόεδρο της Microsoft Brad Smith όπου θα παρουσιαστεί μια νέα επένδυση της εταιρείας στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του προγράμματος στρατηγικής συνεργασίας #GrforGrowth#».
Πέπλο μυστηρίου καλύπτει τις λεπτομέρειες της συμφωνίας (που διέπεται από ρήτρα εμπιστευτικότητας) και σύμφωνα με δημοσιεύματα στον Τύπο το Σαββατοκύριακο μιλάμε για την εγκατάσταση στη χώρα μας τεχνολογικής υποδομής της Microsoft που σχετίζεται και με δραστηριότητες cloud services. Δηλαδή, αποθήκευση και επεξεργασία δεδομένων που θεωρείται μία από τις 4 ή 5 αγορές του μέλλοντος. Η νέα αυτή αγορά μπορεί να συγκριθεί με αγορές όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η πράσινη ενέργεια και η τεχνητή νοημοσύνη. Εάν δε η Ελλάδα επισπεύσει την ανάπτυξη του δικτύου και των τεχνολογιών 5G, θα μπορούσε, με σύνεση και λογική, να βρεθεί εν τέλει στο κλαμπ των πιο εξελιγμένων τεχνολογικά χωρών, παγκοσμίως.
Με έδρα την Αττική, λοιπόν, η Microsoft ξεκινά κάτι νέο, επισφραγίζοντας με αυτή τη συμφωνία, λένε πάλι οι διαρροές, το τετ α τετ του Πρωθυπουργού με τον Μπραντ Σμιθ στο χιονισμένο Νταβός –pro Covid– στις αρχές του χρόνου.
Ο Κυριάκος, λοιπόν, με τον Μπραντ τα είπαν, τα βρήκαν και η Microsoft –κρίνοντας προφανώς ότι το project είναι συμφέρον από οικονομικής πλευράς, καθώς μιλάμε πάντα για μια ιδιωτική εταιρεία και όχι για έναν φιλανθρωπικό οργανισμό– αποφάσισε να «ψηφίσει» Ελλάδα.
Μία τέτοια απόφαση προφανώς και έχει μεγάλα οφέλη για τη χώρα.
Οταν σε επιλέγει η Microsoft, σε επιλέγει η Microsoft.
Τελεία.
Και δεν σε επιλέγει επειδή είσαι μια τριτοκοσμική χώρα με μηδενικό εργατικό κόστος που μπορεί να κάνει τη δουλειά της ωραία και οικονομικά. Προφανώς έχει τους λόγους της, οι οποίοι θα φανούν στην πορεία.
Σε μια πρώτη ανάγνωση, όμως, και μόνο με την ανακοίνωση της συμφωνίας, απλώς το γεγονός ότι σε επιλέγει η Microsoft είναι κάτι. Είναι δωρεάν διαφήμιση και ίσως μαγνήτης και για άλλες επενδύσεις μεγάλων επιχειρήσεων υψηλής τεχνολογίας.
Είναι, για παράδειγμα, όπως όταν ξεκινά ένας νέος επιχειρηματίας μια νέα προσπάθεια, κάτι απλό, ένα ωραίο εστιατόριο στο κέντρο της Αθήνας. Ε, λοιπόν, εάν έρθουν για φαγητό ο Χ, ο Ψ, διάσημος και ωραίος και πει και στους φίλους του, επίσης διάσημους και ωραίους, ότι το «μαγαζί» είναι top, έχεις δωρεάν διαφήμιση και μάλιστα σε έναν κύκλο που υπάρχει διαθέσιμο χρήμα προς αξιοποίηση. Και είναι πια στο χέρι σου εάν τη διαφήμιση θα την κάνεις ευρώ στο ταμείο σου.
Κάπως έτσι και εμείς, που έχουμε φροντίσει κατά καιρούς να κάνουμε τη ζωή πατίνι σε μεγάλους ξένους επενδυτές (χαρακτηριστικό παράδειγμα η Eldorado Gold, με τις σκηνές απείρου κάλλους που διαδραματίστηκαν τα τελευταία χρόνια στην απείρου κάλλους Χαλκιδική), ίσως έχουμε μια μεγάλη ευκαιρία μπροστά μας.
Μια μεγάλη ευκαιρία να αποδείξουμε ότι είμαστε οικονομία που προσφέρει ευκαιρίες και κυρίως ότι γνωρίζουμε να τις εκμεταλλευόμαστε, στέλνοντας σήμα και σε άλλες μεγάλες εταιρείες ότι το brand Ελλάδα δεν είναι brand ταλαιπωρίας και χαμένου χρόνου.
Με σχέδιο και σκληρή δουλειά, όταν σβήσουν οι κάμερες και γίνουν οι ανακοινώσεις, ίσως τα επόμενα χρόνια, συνδυάζοντας και τα κεφάλαια που θα έχουμε στη διάθεσή μας από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, καταφέρουμε να ολοκληρώσουμε μια στρατηγική με αρχή, μέση και τέλος, καθιστώντας, στο συγκεκριμένο παράδειγμα, την Ελλάδα ψηφιακό software Hub στην ευρύτερη περιοχή.
Μπορούμε; Αγνωστο.
Θέλουμε; Το μόνο εύκολο.
Εχουμε την πολυτέλεια να αποτύχουμε;
Οχι και πάλι όχι.
Γιατί με μια δεκαετή κρίση στο ενεργητικό μας, μια τρέχουσα κρίση στην πλάτη μας και με μια οικονομία σαν τη δική μας, τα περιθώρια αποτυχίας είναι απλώς ανύπαρκτα.
Οπότε, just do it like Microsoft, κι ο Θεός μαζί μας.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News