811
Επάνω εικόνες: Αριστερά το Chevrolet Spark και αριστερά το VW Up. Κάτω εικόνες: Αριστερά το Chevrolet Orlando, δεξιά το Οpel Zafira Grand Tourer |

Τα αυτοκίνητα Μade in Europe είναι πράγματι καλύτερα από τα αμερικανικά;

Πέτρος Πιτσίνης Πέτρος Πιτσίνης 23 Ιανουαρίου 2017, 15:53
Επάνω εικόνες: Αριστερά το Chevrolet Spark και αριστερά το VW Up. Κάτω εικόνες: Αριστερά το Chevrolet Orlando, δεξιά το Οpel Zafira Grand Tourer
|

Τα αυτοκίνητα Μade in Europe είναι πράγματι καλύτερα από τα αμερικανικά;

Πέτρος Πιτσίνης Πέτρος Πιτσίνης 23 Ιανουαρίου 2017, 15:53

Πριν καν ορκιστεί ο Ντόναλντ Τραμπ έστρεψε τα βέλη του προς την Γερμανία. «Θα πω στη BMW ότι αν θέλει να κατασκευάσει εργοστάσιο στο Μεξικό για να πουλά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ χωρίς φόρο 35%, ας το ξεχάσει» είπε. Αμέσως σήκωσε το γάντι ο αντιπρόεδρος της γερμανικής κυβέρνησης και υπουργός Οικονομικών Ζίγκμαρ Γκάμπριελ. Μέσω της εφημερίδας Bild απάντησε ότι η επιπρόσθετη φορολογία στα γερμανικά αυτοκίνητα «θα κάνει την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία λιγότερο ανταγωνιστική ενώ τα προϊόντα της θα είναι πιο ακριβά».

Σε άλλη δήλωσή του, ο Τραμπ τόνισε πως οι γερμανικές εταιρείες αυτοκινήτων δεν συμπεριφέρονται σωστά.  «Μπορεί κανείς να δει έξω από κάθε αμερικανικό σπίτι και μια Mercedes-Benz. Πόσες Σεβρολέτ έχετε δει στην Γερμανία; Οχι πολλές, για την ακρίβεια καμία. Δεν μπορείς να δεις κανένα αμερικανικό αυτοκίνητο εκεί. Αυτό δεν είναι δίκαιο. Πρόκειται περί μονόδρομου», είπε. Για να πάρει την πληρωμένη απάντηση από τον Γκάμπριελ: «Τότε φτιάξτε καλύτερα αυτοκίνητα».

Ούτως ή άλλως ο Τραμπ αποσιώπησε ή αγνοούσε ότι τα Σεβρολέτ έχουν ήδη αποσυρθεί από την ευρωπαϊκή αγορά. Για ποιον λόγο όμως; Hταν μία στρατηγική κίνηση στο πλαίσιο ανακατανομής ρόλων εντός του μητρικού ομίλου της General Motors ή απλά δεν μπορούσαν να ανταγωνιστούν τα ευρωπαϊκά της μοντέλα; Η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση, γιατί η Chervolet ενοχλούσε κυρίως την αδελφή Opel -μέλος επίσης του ομίλου GM-, αφού αρκετά μοντέλα της ταυτίζονταν με αντίστοιχα της αμερικανίδας αδελφής, κόστιζαν ωστόσο αρκετά φτηνότερα. Για παράδειγμα το Chevrolet Cruze ήταν επί της ουσίας ένα μεταμφιεσμένο Opel Astra της προηγούμενης γενιάς, όμως η τιμή του διαμορφωνόταν γύρω στις 2.000 ευρώ χαμηλότερα από εκείνη του γερμανικού μοντέλου.

Από την άλλη πλευρά, όντως τα Chevrolet βρίσκονταν κάτω από τον μέσο όρο του ευρωπαϊκού ανταγωνισμού, όσον αφορά στην ποιότητα κατασκευής και υλικών, στην τεχνολογία των κινητήρων και στα συστήματα ασφαλείας. Ας μην ξεχνάμε, ότι τα μικρομεσαία μοντέλα της Chevrolet, για την οποία κόπτεται τώρα ο Ντόναλντ Τραμπ, προέρχονταν -από το 2005 και μετά- από τη Νότια Κορέα, αφού επρόκειτο για Daewoο.

Υπάρχει βεβαίως και ο παράγων «εμπορική επιτυχία». Η Chevrolet παρέμεινε μία περιθωριακή δύναμη στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, όπου απλώς κατάφερε να αυξήσει το αμελητέο μερίδιό της από το 0,5% σε 1,2%. Πολύ μικρό για να επιβιώσει σε βάθος χρόνου στην απαιτητική ευρωπαϊκή αγορά, ιδίως μάλιστα όταν ένα μεγάλο ποσοστό των πωλήσεων της Chevrolet οφειλόταν σε κανιβαλισμό σε βάρος της αδελφής Opel.

Θα είχε λοιπόν μεγάλο ενδιαφέρον, αν κάναμε δύο μίνι συγκριτικά τεστ μεταξύ ισάριθμων μοντέλων της Chevrolet και αντίστοιχων γερμανικών, αν και πρόκειται για σπάνιες μονομαχίες, επειδή απευθύνονταν συνήθως σε διαφορετικό αγοραστικό κοινό.

Chevrolet Spark εναντίον VW Up!

sparkwup

Το κορεάτικο μίνι υπερτερεί σε ισχύ, καθώς εφοδιάζεται με βενζινοκινητήρα 1,2 λίτρων και 82 ίππους, ενώ το γερμανικό αρκείται στα 60 άλογα του κινητήρα του ενός λίτρου. Από εκεί και μετά όμως το…χάος. Το VW Up! πείθει με την ποιότητα κατασκευής του, τη στιβαρότητα του άκαμπτου αμαξώματος και την αίσθηση οδήγησης, που παραπέμπει σε μοντέλο μεγαλύτερης κατηγορίας. Επίσης εφοδιάζεται μεταξύ άλλων και με το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος για την αποφυγή οπισθομετωπικών συγκρούσεων, πράγμα ιδιαίτερα χρήσιμο για ένα μοντέλο πόλης.

Το Chevrolet Spark προσφέρει καλύτερες επιδόσεις, αντιδρά όμως νευρικά στις απότομες κινήσεις του τιμονιού και δεν φιλτράρει αποτελεσματικά τους κραδασμούς από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Τα υλικά κατασκευής του είναι σαφώς χαμηλότερων ποιοτικών προδιαγραφών, οι χώροι μέτριοι σε σχέση με τις εξωτερικές διαστάσεις του αμαξώματος και τα καθίσματά του δεν είναι ιδιαίτερα άνετα για εύσωμους επιβάτες.

Η διαφορά τιμής υπέρ του Chevrolet Spark κυμαινόταν κατά μέσο όρο γύρω στα χίλια ευρώ, όταν κυκλοφορούσε το κορεάτικο μοντέλο στην Ευρώπη και αποτελούσε για πολύ κόσμο ένα ισχυρό κίνητρο. Ωστόσο, ένα μεγάλο μέρος αυτού του πλεονεκτήματος εξανεμίζεται από την σαφώς χαμηλότερη αξία μεταπώλησης του Spark ως μεταχειρισμένο απέναντι στο VW Up!, το οποίο ανήκει στις σταθερές αξίες της μικρής κατηγορίας και γιαυτό δεν πέφτουν τόσο γρήγορα οι τιμές του.

Chevrolet Orlando εναντίον Οpel Zafira Grand Tourer

zafira

Eπιλέξαμε το συγκεκριμένο ζευγάρι για δύο λόγους. Πρώτον επειδή ανήκουν στην κατηγορία των επταθέσιων πολυμορφικών, που είναι πολύ δημοφιλής στην Ευρώπη και δεύτερον, επειδή διαθέτουν πολλά κοινά μηχανικά μέρη, αλλά πρόκειται για δύο διαφορετικά αυτοκίνητα.

Το αμερικανικό μοντέλο κόστιζε στην Ευρώπη περίπου 20% φτηνότερα από το Opel Zafira Tourer, ενώ διέθετε εξίσου πλούσιο εξοπλισμό. Το Opel είναι ωστόσο πιο καλοφτιαγμένο στο εσωτερικό του, με «ευρωπαϊκότερη» αίσθηση οδήγησης και με περισσότερες δυνατότητες έξυπνης διαμόρφωσης του επταθέσιου σαλονιού του. Επίσης το Opel Zafira Tourer διαθέτει μεγαλύτερο χώρο αποσκευών στην επταθέσια διάταξη από το ομογάλακτο αδελφάκι του (152 λίτρα έναντι 89). Στα συν του γερμανικού μοντέλου περιλαμβάνεται και η πολύ καλύτερη ορατότητα σε σχέση με εκείνη μέσα από το Orlando εξαιτίας του χαρακτηριστικού του ντιζάιν.

Ο δίλιτρος πετρελαιοκινητήρας του Chevrolet Orlando αποδίδει 163 ίππους και του Opel Zafira 165, με αποτέλεσμα μία ελαφρά υπεροχή του δεύτερου σε επιδόσεις. Ωστόσο το γερμανικό μοντέλο προσφέρει το σημαντικό πλεονέκτημα της χαμηλότερης κατανάλωσης (5,2 lt/100 χλμ. έναντι 6,0 lt/100 χλμ.).

Και τα δύο αυτοκίνητα αξιολογήθηκαν με τον ανώτατο αριθμό των πέντε αστεριών στις δοκιμές πρόσκρουσης, οπότε εκεί μπορούμε να μιλάμε για ισοπαλία.