859
|

«Εισαγόμενη μουσική» από τους MeQ

Γιώργος Μυζάλης Γιώργος Μυζάλης 14 Ιουνίου 2014, 00:14

«Εισαγόμενη μουσική» από τους MeQ

Γιώργος Μυζάλης Γιώργος Μυζάλης 14 Ιουνίου 2014, 00:14

Ένα ιδιαίτερο μουσικό σχήμα που παράγει ήχους που κεντρίζουν το αυτί, οι MeQ (Modern-e-Quartet). Ταυτόχρονα, ένα κουαρτέτο που παραπέμπει στις κλασικές φόρμες και το «αναμενόμενο» line up, αλλά και τέσσερις μουσικοί χωρίς σύνορα και όρια. Τέσσερις δεξιοτέχνες που μπλέκουν, αναμειγνύουν -μιξάρουν αν θέλετε- στοιχεία, πολλές φορές ετερόκλητα, με τρόπο που γεννά ομοιόμορφα και ιντριγκαριστικά ακούσματα. Σαν «κινηματογράφος για το αυτί». Επισκεφτείτε το site τους για να πάρετε μια γεύση από τις μουσικές τους και διαβάστε τα όσα πολύ ενδιαφέροντα απάντησαν στις ερωτήσεις μου.

Με ποιο τρόπο δημιουργείτε τα κομμάτια σας; Είναι αποτέλεσμα συλλογικής εργασίας ή υπάρχουν κι έργα που ανήκουν αποκλειστικά σε έναν από εσάς;
Το συγκρότημα αποτελείται από τέσσερις μουσικούς. Τον Κώστα Αναστασόπουλο -ηλεκτρικό βιολί, ηλεκτρονικά και φωνητικά, την Βάλια Τσιμπλακάκη -κύρια φωνητικά και συνθετητές, τη Μαρίνα Κολοβού -ηλεκτρικό τσέλο και φωνητικά και τον Pit Assbill -ηλεκτρονικά ντραμς και φωνητικά. Οι βασικές ιδέες σύνθεσης προέρχονται από τον Κώστα Αναστασόπουλο και την Βάλια Τσιμπλακάκη. Ο Pit Assbill στην τεχνική επεξεργασία του ήχου και η Μαρίνα Κολοβού εκτελεστικά συμμετέχουν ενεργά στην τελική διαμόρφωση της μουσικής μας.

Μετά τα γεγονότα του Δεκεμβρίου του 2008, γράψατε ένα σχετικό έργο. Πώς μπορεί μια μουσική να χαρακτηριστεί από μόνη της πολιτική δίχως «πάντρεμα» με έναν στίχο αναλόγου περιεχομένου; Υπάρχουν, κατά τη γνώμη σας, τρόποι ή φόρμες που μπορεί να χρησιμοποιήσει ένας μουσικός, προκειμένου να επικοινωνήσει τις θέσεις του χωρίς να είναι απαραίτητη η παρουσία στίχου; 
Τα ηχητικά τοπία που διαμορφώνονται μέσα στη μουσική σύλληψη, σε μια συγκεκριμένη εποχή, μπορούν κάλλιστα να παραπέμπουν απευθείας σε ανάλογες συναισθηματικές συνθήκες που προκαλούνται από το περιβάλλον στο οποίο ζούμε. Πολιτικές αποφάσεις, κοινωνικές εξεγέρσεις, ανακατανομές πληθυσμών και πλούτου, φυσικές καταστροφές και οι ανθρώπινες συνέπειές τους, προσδίδουν συγκεκριμένες ψυχογεωγραφικές εντάσεις που ενδέχεται να ανταποκρίνονται σε ανάλογα ηχητικά μουσικά τοπία. Πολλές φορές όμως υπάρχει μία ωραία δραματουργική ιδέα, ένας στίχος, μία φράση, η οποία μπορεί να συνυπάρξει με τη μουσική δημιουργικά. 

Κάνετε μια μουσική «δύσκολη» για την πλειοψηφία του ελληνικού κοινού. Βρίσκετε ανταπόκριση και ευήκοα ώτα στη μικρή αγορά της Ελλάδας;
Το θέμα δεν είναι εάν κάποια μουσική είναι δύσκολη ή εύκολη, απλή ή πολύπλοκη. Ευήκοα ώτα υπάρχουν πάντα για όλες τις μουσικές προτάσεις ή ρεύματα. Εκεί που δημιουργείται μια δυσκολία είναι στο πώς μπορείς να βρεις το κοινό σου ή αυτό να βρει εσένα. Είναι περισσότερο επικοινωνιακό το θέμα παρά ουσιαστικό. Κοινό υπάρχει που μας ακολουθεί  στις συναυλίες μας οι οποίες εμπεριέχουν το θεατρικό εκείνο στοιχείο που πλαισιώνει το concept της μουσικής των MeQ, μία υβριδικού τύπου παράσταση που συνδυάζει το οπτικό με το μουσικό, ενώ τα σχόλια που κατά καιρούς λαμβάνουμε από τους ακροατές- θεατές μας είναι πολύ θετικά. 

Έχετε σκεφτεί να «εξάγετε» τη μουσική σας;
Η μουσική μας έρχεται «εισαγόμενη» δισκογραφικά καθώς κυκλοφόρησε από την αγγλική διαδικτυακή εταιρεία Passive Front Records.  

Η δισκογραφία, όπως την είχαμε γνωρίσει στα προηγούμενα χρόνια, μάλλον καταρρέει. Ποια, βλέπετε να είναι, η διάδοχη κατάσταση και τι είναι αυτό που σας κάνει να θέλετε να κυκλοφορείτε καινούργιους δίσκους σήμερα; 
Ο κόσμος τείνει προς μία άυλη υλικότητα μέσω του υπολογιστή και του internet. Η εξέλιξη αυτή έχει φέρει στην καθημερινότητα μας νέα μέσα, νέα εργαλεία, νέα υλικά. Η κασέτα διαδέχθηκε το βινύλιο και το cd την κασέτα, έτσι και το internet διαδέχεται το cd. Η ανάγκη του ανθρώπου να δημιουργεί και να επικοινωνεί με άτομα από όλο τον κόσμο με ίδιες αισθητικές φόρμες είναι διαχρονική. Το μέσο αλλάζει, η φλόγα για μουσική δημιουργία δεν σβήνει… Κάθε νέα μας δουλειά είναι σημείο ζωτικής σημασίας για μας και ενεργειακός μοχλός διαρκούς κίνησης.

Η σύγχρονη τάση στην ελληνική μουσική παραγωγή είναι το «with a little help from my friends», που ίσως παλαιότερα ονομαζόταν «αφιλοκερδώς». Δέχεστε τέτοια βοήθεια για τις άλλες δουλειές σας; Αντίστοιχα, προσφέρετε κι εσείς βοήθεια στους φίλους σας που κάνουν δικές τους δουλειές;
Στο ερώτημα αυτό θα απαντούσαμε ότι η σύγχρονη τάση στην ελληνική μουσική παραγωγή είναι «τα κάνω όλα και συμφέρω!». Έτσι, μπορούμε να παραθέσουμε τα ονόματα των εταιριών ήχου και εικόνας της τελευταίας μας δουλειάς: “Very Low Productions” (videoclip) και “NoMoneyStudio” (ηχοληψία –  editing – mixing)… Αντίστοιχα λοιπόν όταν μια άλλη καλλιτεχνική δημιουργία είναι ενδιαφέρουσα και νοιώθεις ότι μπορείς να δώσεις κάτι δεν σκέφτεσαι το κέρδος.

Ο Ράινε Μαρία Ρίλκε (Γράμματα σε ένα νέο ποιητή) έλεγε ότι το χειρότερο πράγμα που συνέβη ποτέ στην τέχνη είναι η κριτική. Συμμερίζεστε αυτή την άποψη; Πώς δέχεστε εσείς την κριτική (θετική-αρνητική); Σας έχει τύχει να λάβετε θετικές κριτικές για κάτι που δεν θεωρούσατε ότι το άξιζε και το αντίθετο;
Όταν δημιουργείς δεν ασχολείσαι με την κριτική η οποία, είτε είναι θετική, είτε είναι αρνητική, είναι μια δωρεάν διαφήμιση.

Υπάρχει μια μεγάλη συζήτηση, που κρατάει πολλά χρόνια, για τη σχέση της τέχνης με τον βιοπορισμό. Βιοπορίζεστε αποκλειστικά από τη μουσική; Η καλλιτεχνία, όταν είναι συνδεδεμένη με τον βιοπορισμό, μπορεί να είναι ανεπηρέαστη;
Σε περιόδους κρίσης τα μεγαλύτερα πλήγματα δέχονται οι τέχνες και τα γράμματα. Όταν όμως είσαι ερωτευμένος με αυτό που κάνεις δεν επηρεάζεσαι από τη βιοποριστική πρακτική του συστήματος. Προσπαθείς και τελικά μπορείς να ξεπεράσεις τους όποιους σκοπέλους εάν πιστεύεις δυνατά σ' αυτό που είσαι και σ' αυτό που κάνεις.

Εκτός από τη συμμετοχή σας στους MeQ παίζετε και αλλού, είτε σαν session μουσικοί, είτε σε άλλες μπάντες;
Έχουμε συνεργαστεί στο παρελθόν με πολλά μουσικά σχήματα και ακόμη και σήμερα όποτε προκύπτει είμαστε ανοικτοί σε συνεργασίες.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News