733
Η αμερικανίδα ηθοποιός Σούζαν Σαράντον (δεξιά) και η μεξικανή συνάδελφός της Μελίσα Μπαρέρα εξέφρασαν την άποψή τους και το πλήρωσαν | CreativeProtagon

Το Χόλιγουντ θέλει καλλιτέχνες-«γλάστρες»

Λίλα Σταμπούλογλου Λίλα Σταμπούλογλου 25 Νοεμβρίου 2023, 18:30
Η αμερικανίδα ηθοποιός Σούζαν Σαράντον (δεξιά) και η μεξικανή συνάδελφός της Μελίσα Μπαρέρα εξέφρασαν την άποψή τους και το πλήρωσαν
|CreativeProtagon

Το Χόλιγουντ θέλει καλλιτέχνες-«γλάστρες»

Λίλα Σταμπούλογλου Λίλα Σταμπούλογλου 25 Νοεμβρίου 2023, 18:30

Στη βιομηχανία του θεάματος η τοποθέτηση προϊόντος επιτρέπεται. Επιβάλλεται, θα έλεγε κανείς. Η τοποθέτηση γνώμης, όμως, όχι, ιδίως όταν δεν ακολουθεί τους κανόνες της πολιτικής ορθότητας ή της διπλωματίας και αφορά σε ευαίσθητα θέματα.

Μια ανάρτηση στα κοινωνικά δίκτυα αρκεί για να σε πετάξει εκτός καστ, όπως συνέβη στη μεξικανή ηθοποιό Μελίσα Μπαρέρα, η οποία βρέθηκε εκτός του αμερικανικού franchise τρόμου «Scream 7». H επικριτική στάση της για τις ενέργειες της ισραηλινής κυβέρνησης στη Γάζα και τα σχόλιά της στα κοινωνικά δίκτυα, στα οποία συνέκρινε την περιοχή με στρατόπεδο συγκέντρωσης, μιλούσε για γενοκτονία και εθνοκάθαρση και κατηγορούσε τα Δυτικά μέσα ενημέρωσης ότι δείχνουν μόνο την ισραηλινή πλευρά, οδήγησαν στην απόλυσή της, γιατί η στάση της θεωρήθηκε ότι διαιωνίζει το αντισημιτικό στερεότυπο.

«Εχουμε μηδενική ανοχή στον αντισημιτισμό ή στην υποκίνηση μίσους σε οποιαδήποτε μορφή» ανέφερε η εκπρόσωπος της Spyglass Entertainment. Την επόμενη μέρα η Μπαρέρα διευκρίνισε ότι και η ίδια καταδικάζει τον αντισημιτισμό και την ισλαμοφοβία, το μίσος και την προκατάληψη και ότι η σιωπή δεν είναι λύση. Ανήρτησε, μάλιστα, και ένα δίστιχο του Ντίνου Χριστιανόπουλου από τον κύκλο ποιημάτων «Το κορμί και το σαράκι»: «Προσπάθησαν να μας θάψουν, δεν ήξεραν ότι ήμασταν σπόροι».

Τα ίδια έπαθε και η ηθοποιός Σούζαν Σαράντον. Και δεν είναι η πρώτη φορά που τα παθαίνει. Η καριέρα της έχει πληγωθεί πολλές φορές από την ακτιβιστική δράση και τις δηλώσεις της. Τώρα πληγώθηκε ακόμα μία, γιατί και αυτή άσκησε κριτική στο Ισραήλ. Από την έναρξη της επίθεσης της Χαμάς, η ηθοποιός παρευρέθηκε σε πολλές διαδηλώσεις υπέρ της Παλαιστίνης, ενώ έγραψε και στο Twitter ότι στέκεται στο πλευρό του παλαιστινιακού λαού, που αγωνίζεται ενάντια στην κυβέρνηση του απαρτχάιντ του Νετανιάχου.

Μια ομιλία της, όμως, στάθηκε αφορμή για να βρεθεί εκτός του πρακτορείου ταλέντων UTA, στο οποίο ανήκε, επειδή τα στελέχη του δεν άντεξαν τη ρητορική της. Στην επίμαχη ομιλία της, που έγινε στο πλαίσιο διαμαρτυρίας στην πλατεία Union Square της Νέας Υόρκης, είπε: «Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που φοβούνται ότι είναι Εβραίοι αυτή τη στιγμή και παίρνουν μια γεύση του πώς είναι να είσαι μουσουλμάνος σε αυτή τη χώρα».

Τιμωρία επειδή εξέφρασε ανοιχτά τη γνώμη της υπέστη και η Τάρα Στρονγκ, γνωστή για τις συμμετοχές της σε εμβληματικούς χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων. Αυτή απολύθηκε από την εκπομπή όπου συμμετείχε γιατί στην έναρξη της σύγκρουσης Χαμάς-Ισραήλ επέκρινε, μέσω των αναρτήσεών της, τις διαδηλώσεις υπέρ της Παλαιστίνης, κάτι που θεωρήθηκε ισλαμοφοβικό.

Πίεση για την υποστήριξή της στον Παλαιστινιακό λαό δέχτηκε και η Μάχα Ντακχίλ, μια από τις κορυφαίες μάνατζερ στο πρακτορείο ταλέντων CAA, και αναγκάστηκε να κάνει ιδιωτικό τον λογαριασμό της στο Instagram. Πώς απέφυγε την απόλυση; Απολογήθηκε δημοσίως, λέγοντας ότι έκανε ένα λάθος.

Είναι προφανές ότι ο δημόσιος λόγος μας έχει πια αντίκτυπο στα πάντα. Μια ανάρτηση μπορεί να σου κοστίσει τη δουλειά σου, και συμβαίνει σε εμάς που δεν μας ξέρει η μάνα μας, όχι μόνο σε ανθρώπους με φήμη παγκόσμιας δυναμικής, των οποίων τα κοινωνικά δίκτυα έχουν εκατομμύρια ακολούθους και μία τους δήλωση ανακυκλώνεται εις τη νιοστή.

Είναι, ωστόσο, εξίσου προφανές ότι το Χόλιγουντ δεν αντέχει την άποψη. Κυρίως δεν αντέχει τη γυναίκα με άποψη, που έχει το θάρρος να την εκφράζει δημοσίως. Δεν ξέρω αν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι περιπτώσεις απόλυσης εξαιτίας σχολίων για τον πόλεμο αφορούν μόνο γυναίκες σταρ της βιομηχανίας θεάματος. Σε μια αναζήτηση που έκανα, πάντως, δεν βρήκα κάτι αντίστοιχο που να αφορά άνδρα. Μπορεί να είναι τυχαίο, μπορεί όμως να οφείλεται και στις εμμονές της βιομηχανίας αυτής με το γυναικείο φύλο.

Τα κουτάκια που το Χόλιγουντ έχει τοποθετήσει τη γυναίκα δεν γράφουν επάνω του «Αποψη» και «Πολιτική Τοποθέτηση», αλλά κυρίως «Εμφάνιση». Οταν βγαίνεις από αυτό το κουτάκι, γίνεσαι ένα δακτυλοδεικτούμενο τέρας που μπλοκάρει τον μηχανισμό λειτουργίας μιας ολόκληρης αλυσίδας, η οποία κάνει εμπόριο μαζί σου. Πώς θα σε πουλήσει πια;

Μια πρωταγωνίστρια του «Scream» όπως η Μελίσα Μπαρέρα πλασάρεται στο κοινό ως ένα σέξι κορίτσι. Αν μετατραπεί σε πολιτικοποιημένο ον που παίρνει θέση για έναν πόλεμο και αν εκφράσει κάτι που απομακρύνεται από την κοινότοπη οπτική γι’ αυτόν, η οποία αρέσκεται να βλέπει τον πόλεμο με το δίπολο «καλός – κακός», σαν ταινίας δράσης β’ κατηγορίας, αυτομάτως βγαίνει από τους κανόνες που έχει ορίσει η βιομηχανία και θεωρείται πλέον μη συμβατή με τις επιδιώξεις της.

Με άλλα λόγια, αν δεν είσαι καλλιτέχνης-«γλάστρα», απολύεσαι. Εκτός αν ζητήσεις συγγνώμη που είπες τη γνώμη σου. Μια λογοκρισία που κρύβεται κάτω από τόνους χολιγουντιανής λάμψης και που σίγουρα αντανακλά τη γενικότερη έλλειψη ανοχής της κοινωνίας στην άποψη. Τη διαφορετική άποψη, για την ακρίβεια. Οποιον την έχει, τον πετάμε εκτός.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...