1145
H McLaren Honda του Φερνάντο Αλόνσο στην πίστα του Σότσι. Πίσω διακρίνονται οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις που φιλοξένησαν τους Χειμερινούς Αγώνες το 2014 | REUTERS/Maxim Shemetov

Formula 1: Πάσχα στο (Ολυμπιακό) χωριό

Sportscaster Sportscaster 30 Απριλίου 2016, 12:25
H McLaren Honda του Φερνάντο Αλόνσο στην πίστα του Σότσι. Πίσω διακρίνονται οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις που φιλοξένησαν τους Χειμερινούς Αγώνες το 2014
|REUTERS/Maxim Shemetov

Formula 1: Πάσχα στο (Ολυμπιακό) χωριό

Sportscaster Sportscaster 30 Απριλίου 2016, 12:25

Οι πιλότοι δεν θα έχουν την πολυτέλεια να απολαύσουν τη μαγευτική θέα -αυτό έλειπε- όμως οι θεατές και οι τηλεθεατές (Κυριακή 15:00, ΕΡΤ2 και ΕΡΤHD) θα παρακολουθήσουν το πασχαλινό Γκραν Πρι της Ρωσίας, το τέταρτο του φετινού πρωταθλήματος της Formula 1, εν μέσω ενός υπέροχου τοπίου.

Η πίστα του Σότσι βρίσκεται στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας, ανάμεσα στα αρχιτεκτονικά κοσμήματα που φιλοξένησαν τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 2014, με την επιβλητική οροσειρά του Καυκάσου να δεσπόζει στον ορίζοντα. Το ντεμπούτο της στη Formula 1, πριν από δυο χρόνια, είχε μείνει αξέχαστο στους πρωταγωνιστές, τους ειδικούς και τους λάτρεις του σπορ. Είναι η τρίτη μεγαλύτερη σε μήκος (5,848 χλμ) μετά το Σπα και το Σίλβερστοουν, προσφέρει τη δυνατότητα παρακολούθησης της κούρσας από 55.000 θεατές, άνετους χώρους για την εργασία των ομάδων που συμμετέχουν, μεγάλα πιτς και ένα υπερσύγχρονο κέντρο Τύπου. Δεν μοιάζει με καμια άλλη πίστα της Formula 1, αν και οι insiders του αγωνιστικού αυτοκινήτου έχουν εντοπίσει κάποια κοινά χαρακτηριστικά της με τη διαδρομή στο λιμάνι της Βαλένθια, που περιλαμβανόταν στο Πρωτάθλημα έως το 2012.

Αλλωστε, τις έχει σχεδιάσει ο ίδιος άνθρωπος. Ο Γερμανός Χέρμαν Τίλκε, ο οποίος έχει κατασκευάσει -επίσης- την πίστα της Σιγκαπούρης και το Istanbul Park, στην Κωνσταντινούπολη. Αλλά το «Σότσι Οτοντρομ» (Sochi Autodrom) θεωρείται -από απόψεως διαμόρφωσης- το κορυφαίο δημιούργημά του. Κατάφερε να χωρέσει 5.848 μέτρα ασφαλτόστρωσης σε 19 στροφές, σε ένα κομμάτι γης ανάμεσα σε Ολυμπιακές εγκαταστάσεις. Είναι το μοναδικό σιρκουί της Formula 1 που έχει κατασκευαστεί μέσα σε Ολυμπιακό Πάρκο.

Οπως και στο Μόντρεαλ, οι εγκαταστάσεις είναι μόνιμες κατά το ήμισυ, και φτιάχτηκαν αρχικά για Ολυμπιακούς Αγώνες. Αποτελούν, ίσως, το καλύτερο παράδειγμα μετα-Ολυμπιακής αξιοποίησης και εκμετάλλευσης. Μάλιστα, λειτουργούν -με τον έναν ή τον άλλον τρόπο- σε όλη τη διάρκεια του έτους. Πέρα από τη Formula 1, φιλοξενούν αγώνες αυτοκινήτων τουρισμού TCR, drag racing (επιτάχυνσης) και σόου ακροβατικών αεροπορικών ομάδων. Τον περασμένο Σεπτέμβριο πραγματοποιηθήκαν εκεί αγώνες ανθρώπων με ειδικές ανάγκες, με αναπηρικά καροτσάκια.

Οταν δεν υπάρχουν αγώνες ή επιδείξεις, ο επισκέπτης του αυτοκινητοδρομίου του Σότσι μπορεί να νοικιάσει «αγωνιστικό ταξί» και να ζήσει την εμπειρία μιας κούρσας πέντε χιλιομέτρων με μια Ferrari F430 ή Lamborghini Gallardo Superleggera -φυσικά με επαγγελματία οδηγό- έναντι 35 δολαρίων. Μπορεί, επίσης, να τρέξει μια παρόμοια διαδρομή με το ιδιωτικό του αυτοκίνητο. Αν προτιμά κάτι πιο… kool, υπάρχει και το Μουσείο Αυτοκινήτου, με μια μεγάλη συλλογή σοβιετικών ρετρό αυτοκινήτων. Πόσο ρετρό; Ακόμη και… 100 ετών. Δεν το βάζει ο νους, όμως η Ρωσία δεν γνώρισε τους αγώνες ταχύτητας το 2014, με το πρώτο Γκραν Πρι του Σότσι. Αντίστοιχα ράλι είχαν διοργανωθεί το 1913 και το 1914, στην πίστα της Αγίας Πετρούπολης.

Οι πρώτες συζητήσεις για να φιλοξενηθεί η F1 στη Ρωσία είχαν γίνει στις αρχές της δεκαετίας των ’80s. Το σχέδιο ήταν να κατασκευαστεί ένα σιρκουί στη Μόσχα, και το Γκραν Πρι Σοβιετικής Ενωσης είχε συμπεριληφθεί σε ένα προσωρινό πρόγραμμα για τη σεζόν 1983-1984. Η γραφειοκρατία αποδείχτηκε ανυπέρβλητο εμπόδιο. Ο Μπέρνι Εκλεστοουν συνέχισε την προσπάθειά του να οργανώσει έναν αγώνα πίσω από το «Σιδηρούν Παραπέτασμα», και τα κατάφερε. Αλλά, όχι στη Ρωσία. Η πρώτη κομμουνιστική χώρα που φιλοξένησε Γκραν Πρι, ήταν η Ουγγαρία.

2016-04-29T134016Z_609417189_D1BETBEBAMAA_RTRMADP_3_MOTOR-F1-RUSSIA
Η Ferrari του Κίμι Ραϊκόνεν στο Σότσι (REUTERS/Maxim Shemetov)

Ο ίδιος ο Βλάντιμιρ Πούτιν έκανε ό,τι μπορούσε, για να φτάσει η F1 στη Ρωσία, και στις 14 Οκτωβρίου 2010 ο Μπέρνι Εκλεστοουν ανακοίνωσε οτι η ρωσική πόλη Σότσι, η οποία ετοιμαζόταν να διοργανώσει τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 2014, θα φιλοξενήσει το Ρωσικό Γκραν Πρι. Για τη σεζόν 2014 και τα επτά επόμενα χρόνια.

Στο Σότσι, τα 1,7 χιλιόμετρα είναι δημόσιος δρόμος και η πίστα είναι εξαιρετικά γρήγορη. Το μήκος του αγώνα, ο οποίος διαρκεί 53 γύρους, είναι 309,732 χιλιόμετρα. Υπάρχουν 18 στροφές -12 δεξιές και έξι αριστερές- και μια ευθεία 650 μέτρων ανάμεσα στην πρώτη και στη δεύτερη στροφή. Η πρώτη στροφή παρέχει όλες τις δυνατότητες για προσπέρασμα. Η πιο κρίσιμη είναι η τρίτη, μια αριστερή, παρατεταμένη με πολλαπλές κορυφές.

Η μάχη αναμένεται να δοθεί μεταξύ του Νίκο Ρόσμπεργκ και του Λιούις Χάμιλτον. Δεν θα αναμετρηθούν μόνο οι ίδιοι, αλλά και τα σερί τους. Ο Ρόσμπεργκ έχει κερδίσει και τα τρία πρώτα Γκραν Πρι του 2016. Αν συνυπολογίσουμε και τους τρεις τελευταίους αγώνες του 2015, έχει κάνει το «έξι στα έξι». Με άλλη μία νίκη ο Γερμανός θα ισοφαρίσει το ρεκόρ του Αλμπέρτο Ασκάρι και του Μίχαελ Σουμάχερ, ενώ απέχει τρεις από τον κορυφαίο της λίστας, τον Σεμπάστιαν Φέτελ.

Ο Χάμιλτον, από την άλλη, ο οποίος πριν από μερικές ημέρες «απείλησε» πως όλοι οι υπόλοιποι αγώνες έως το τέλος του Πρωταθλήματος θα είναι δικοί του, δεν έχει χάσει ποτέ στη Ρωσία. Τερμάτισε πρώτος και στους δύο αγώνες που έχουν φιλοξενηθεί -μέχρι στιγμής- στο Αυτοκινητοδρόμιο του Σότσι, το 2014 και 2015. Μάλιστα, το 2014 ο Βρετανός πιλότος άρπαξε τη νίκη από τον Ρόσμπεργκ με διαφορά… 0.200.

Εχει αρκετό καιρό να κάνει αισθητή την παρουσία του, ο Χάμιλτον, και ίσως αυτή να είναι η μέρα του. Πάντως, αν τα καταφέρει, η νίκη θα έρθει την πιο κατάλληλη στιγμή. Την ώρα που η φυλή της Formula 1 διαβάζει, στη Sunday Times, οτι φιγουράρει στη λίστα με τους πιο πλούσιους Βρετανούς. Η περιουσία του τρις παγκόσμιου πρωταθλητή εκτιμάται οτι ανέρχεται σε 106 εκατομμύρια λίρες. Πολύ πιο πάνω από τον Χάμιλτον, στον ίδιο κατάλογο, βρίσκεται ένα άλλο μεγάλο όνομα της Formula 1: αυτό του Μπέρνι Εκλεστοουν, του 85χρονου «ισχυρού άνδρα» των μηχανοκίνητων σπορ, ο οποίος κατατάσσεται στην 42η θέση με 2,48 δισεκατομμύρια λίρες.

2016-04-29T140153Z_693114937_D1BETBECYJAA_RTRMADP_3_MOTOR-F1-RUSSIA
Η Williams του Βατέρι Μπότας σε μια εντυπωσιακή πλευρά της πίστας (REUTERS/Maxim Shemetov)

Ο αγώνας στο Σότσι έχει ιδιαίτερη σημασία και για τον ρώσο πιλότο της Red Bull, Ντανιίλ Κβίατ, ο οποίος είναι ανεβασμένος μετά το δεύτερο πόντιουμ της καριέρας του που πέτυχε στο προηγούμενο Γκραν Πρι -στην Κίνα- και τώρα θα τρέξει μπροστά στους συμπατριώτες του.

Ο Σεμπάστιαν Φέτελ θα εκκινήσει στο Γκραν Πρι Ρωσίας πέντε θέσεις πιο πίσω, γεγονός που σίγουρα δεν τον διευκολύνει στην προσπάθειά του να πλησιάσει τον πρωτοπόρο Νίκο Ρόσμπεργκ πετυχαίνοντας μία νίκη στην πίστα του Σότσι. Αυτή τη ποινή του επιβλήθηκε επειδή θα χρησιμοποιήσει νέο κιβώτιο ταχυτήτων στη Ferrari του, εξαιτίας τεχνικών προβλημάτων στον δεύτερο γύρο των ελεύθερων δοκιμών.

Μάλιστα, ο Γερμανός πιλότος -τέσσερις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής- αναγκάστηκε, την Παρασκευή, να διακόψει τις προσπάθειές του και να ακινητοποιήσει το αυτοκίνητό του στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού, περίπου μία ώρα πριν από το προγραμματισμένο τέλος των δοκιμών. Παρά την αναποδιά, πέτυχε τον δεύτερο ταχύτερο χρόνο μετά τον Χάμιλτον.

Εκπρόσωπος της Ferrari εξήγησε πως το πρόβλημα στο κιβώτιο δεν παρουσιάστηκε την Παρασκευή, αλλά στη σύγκρουση που είχε ο Φέτελ με τον Ράικονεν στην πρώτη στροφή μετά την εκκίνηση στην Κίνα.

Γενικώς οι «κόκκινοι» αναζητούν λύσεις σε μικρά και μεγάλα προβλήματα που τους προβληματίζουν από την αρχή της χρονιάς. Οι νέοι κινητήρες με τους οποίους η Ferrari θα τρέξει στη Ρωσία, φαίνεται πως προσφέρουν μεγαλύτερη ισχύ, αλλά όχι και την αξιοπιστία που χρειάζεται προκειμένου να αμφισβητήσει την κυριαρχία της Mercedes.

Η Mercedes δεν έχει χάσει ούτε γύρο στα δυο προηγούμενα Gran Prix της Ρωσίας. Το μονοθέσιο του Χάμιλτον έχει οδηγήσει την κούρσα σε 100 γύρους, ενώ εκείνο του Ρόσμπεργκ σε έξι. Επίσης, πέρα από τις δύο νίκες του Χάμιλτον, τα «ασημί βέλη» έχουν κατακτήσει δυο pole position.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...