640
Ο πίνακας βρέθηκε σε άριστη κατάσταση σε μία σοφίτα | REUTERS

Γαλλία: Κόντρα ειδικών για τον «χαμένο Καραβάτζιο» που βρέθηκε σε σοφίτα

Protagon Team Protagon Team 1 Μαρτίου 2019, 14:32
Ο πίνακας βρέθηκε σε άριστη κατάσταση σε μία σοφίτα
|REUTERS

Γαλλία: Κόντρα ειδικών για τον «χαμένο Καραβάτζιο» που βρέθηκε σε σοφίτα

Protagon Team Protagon Team 1 Μαρτίου 2019, 14:32

Είναι αυτός ο πίνακας ένα αριστούργημα της ιταλικής Αναγέννησης ενός από τους μεγαλύτερους ζωγράφους στην ιστορία ή ένα καλοφτιαγμένο αντίγραφο από μεταγενέστερους θαυμαστές του Καραβάτζιο;

Το μυστηριώδες έργο ανακαλύφθηκε τυχαία το 2014, σε σοφίτα σπιτιού στην Τουλούζη, όταν οι ένοικοι πήγαν να επιδιορθώσουν τη στέγη.

Από τότε, έχουν πέσει πάνω του οι καλύτεροι ειδικοί στη ζωγραφική της Αναγέννησης και στον Καραβάτζιο για να διαπιστώσουν αν πρόκειται για χαμένο πρωτότυπο πίνακά του ή όχι.

Το αξιοπερίεργο είναι ότι ο πίνακας, με ηλικία 400 ετών, βρέθηκε σε άριστη κατάσταση. Η δημιουργία του χρονολογείται στα 1607-1610, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών.

Φαίνεται πως είχε μεταφερθεί στη γαλλική πόλη από έναν αξιωματικό του Ναπολέοντα και βρισκόταν στη σοφίτα για περισσότερα από 150 χρόνια.

Το έργο απεικονίζει τον αποκεφαλισμό του στρατηγού Ολοφέρνη από την Ιουδίθ. Πρόκειται για μία ιστορία της Παλαιάς Διαθήκης, όπου μια ιουδαία χήρα εμψυχώνει τους πολιορκημένους συμπατριώτες της με την πίστη της στον Θεό και σκοτώνει τον αρχηγό των Ασσυρίων, Ολοφέρνη. Ετσι, οι Ασσύριοι τρέπονται σε φυγή και η Ιουδίθ σώζει τον λαό της.

Οι γαλλικές Αρχές έχουν ονομάσει τον πίνακα «ο Καραβάτζιο στη σοφίτα» και έχουν απαγορεύσει την εξαγωγή του από τη χώρα, μέχρι να ολοκληρωθούν οι έρευνες για την προέλευσή του.

Οπως αναφέρει η Guardian, ο Ερίκ Τουρκέν, ειδικός στον ιταλό ζωγράφο, εκτιμά πως ο πίνακας κοστολογείται στα 120 εκατ. ευρώ και εξηγεί πως το έργο, «έχει το ίδιο φως και την ενέργεια που έχουν τα έργα του Καραβάτζιο, χωρίς λάθη, φτιαγμένο από ένα σίγουρο χέρι με το στυλ που το κάνει αυθεντικό».

Ο γάλλος ειδικός βρίσκεται στο Λονδίνο παρουσιάζοντας τον πίνακα, ο οποίος προορίζεται να βγει σε δημοπρασία στις 27 Ιουνίου στην Τουλούζη. Ο αποκεφαλισμός του Ολοφέρνη θα εκτίθεται σε γκαλερί της αγγλικής πρωτεύουσας έως τις 9 Ιουνίου.

Μόλις τέσσερα έργα του Καραβάτζιο βρίσκονται σε χέρια ιδιωτών, από τα 68 συνολικά που έχουν βρεθεί.

Το 2016, το Λούβρο εξέτασε εξονυχιστικά τον πίνακα και αποφάσισε να μην τον αγοράσει. «Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι αυθεντικός Καραβάτζιο», λέει ο Τουρκέν. «Απλά το μουσείο θα ξόδευε τον προϋπολογισμό 15 ετών για να τον αγοράσει και έχει ήδη στις συλλογές του τρεις εξαιρετικούς πίνακες του ζωγράφου».

Ο Ερίκ Τουρκέν παρουσιάζει τον «χαμένο Καραβάτζιο»

Οι απόψεις όμως, των ειδικών, διίστανται. Ο Τουρκέν έχει με το μέρος του τον Νικολά Σπινόζα, πρώην διευθυντή του μουσείου της Νάπολης, ο οποίος κατέθεσε γραπτά τη γνώμη του: «Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι ο πίνακας είναι πρωτότυπο έργο του καλλιτέχνη από τη Λομβαρδία, ακόμα κι αν δεν έχουμε κάποια απτή απόδειξη».

Ο Τουρκέν παραδέχεται ότι δεν θα υπάρξει ποτέ σύμφωνη γνώμη από όλους. Δύο άλλοι ειδικοί, τους οποίους συμβουλεύθηκε, είπαν ότι τον πίνακα ζωγράφισε ο Λουί Φινσόν, ένας φλαμανδός ζωγράφος και έμπορος έργων τέχνης, που γνώριζε τη δουλειά του Καραβάτζιο. Ο Φινσόν είχε πολλά έργα του και έφτιαχνε αντίγραφα.

«Αλλά ο τρίτος ειδικός που συνάντησα, μου είπε ότι όχι μόνο ήταν Καραβάτζιο, αλλά πρόκειται και για αριστούργημα», λέει ο Τουρκέν. «Σίγουρα πάντως, μιλάμε για τον πιο σημαντικό πίνακα, μακράν, που έχει βρεθεί τα τελευταία 20 χρόνια, από έναν από τους σπουδαίους ζωγράφους».

Η γαλλική εφημερίδα για τις Τέχνες Le Quotidien de l’Art, ζήτησε τη γνώμη μιας άλλης ειδικού, της Μίνα Γκρεγκόρι, η οποία απεφάνθη ότι δεν είναι πρωτότυπο το έργο, είναι όμως, αδιαμφισβήτητα υψηλής ποιότητας.

«Πάντως, όποιος τον αγοράσει, θα πρέπει να είναι προετοιμασμένος για τον κατακλυσμό από email που θα δεχθεί από αυτούς που δεν τον θεωρούν αυθεντικό», λέει ο Τουρκέν.

Το μέγεθος του πίνακα είναι 1,44 μέτρα x 1,75 μέτρα.

Οι ένοικοι του σπιτιού όπου βρέθηκε, ειδοποίησαν έναν γνωστό τους ειδικό, τον Μαρκ Λαμπάρμπ, ο οποίος συνεργάζεται με τον Τουρκέν. Μόλις τον καθάρισε με ένα μάλλινο ύφασμα και νερό, βρέθηκε μπροστά σε ένα χαμένο αριστούργημα της σχολής Καραβάτζιο του 17ου αιώνα.

Ο Τουρκέν, τον κράτησε μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας για τα επόμενα δύο χρόνια, καθώς ο πίνακας καθαρίστηκε και μελετήθηκε με επιστημονικές μεθόδους, ακτίνες Χ και την τεχνική της ανάκλασης υπερερύθρου.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

3

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...