Advertisement

1051
To ελληνικό καλοκαίρι εντείνεται ο ανταγωνισμός στην αγορά της μπίρας | .

Τι κάνει ελληνική μια μπίρα;

To ελληνικό καλοκαίρι εντείνεται ο ανταγωνισμός στην αγορά της μπίρας
|.

Τι κάνει ελληνική μια μπίρα;

«Εμένα δεν θα με δείτε να βγάζω σέλφι σε δικαστήρια».

Ο Αλέξανδρος Δανιηλίδης, στην πρώτη του συνέντευξη Τύπου ως διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας –της μεγαλύτερης εταιρείας του κλάδου της μπίρας στην ελληνική αγορά– «επικύρωσε» με τον πιο σαφή τρόπο το «πολεμικό κλίμα» που υπάρχει σήμερα στον κλάδο.

Και το μήνυμα που έστειλε ήταν πως η Αθηναϊκή Ζυθοποιία δεν είναι διατεθειμένη να «οπισθοχωρήσει». Αντιθέτως, σκοπεύει να «υπερασπιστεί» το μερίδιο της – διαθέτει περί το 55%.

Η παραπάνω φράση του νεοτοποθετηθέντος μάνατζερ -προερχομένου από τη θυγατρική της Σερβίας- είναι αρκετά ενδεικτική των διαθέσεων που επικρατούν.

Προφανώς αφορούσε τη δικαστική διαμάχη στην οποία βρίσκεται με τον Δημήτρη Πολιτόπουλο, το αφεντικό της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης, στα ολλανδικά δικαστήρια αυτή τη φορά.

Μάλιστα λίγες ημέρες πριν από τη συνέντευξη «αντηλλάγησαν» με τη θρακιώτικη ζυθοποιία δύο δελτία Τύπου: με το πρώτο, της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας ανακοινώθηκε σε εύχαρεις τόνους η αναρμοδιότητα των ολλανδικών δικαστηρίων να εκδικάσουν την αγωγή της ΖΜΘ εις βάρος της, με το δεύτερο ο κ. Πολιτόπουλος επιβεβαίωσε μεν την αναφορά της ανταγωνίστριάς του, τονίζοντας όμως σαφώς ότι πρόκειται να εκδικαστεί η αγωγή του σε βάρος της μητρικής Heineken, με την οποία αιτείται αποζημίωση ύψους 180 εκατ. ευρώ.

p1c5iim43b155m8iifbs199213sr4
Ο Αλέξανδρος Δανιηλίδης, διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας

Και ενώ το «μέτωπο» με την  Ζυθοποιία Μακεδονίας-Θράκης είναι ανοιχτό εδώ και χρόνια και το σίριαλ μετράει πολλά επεισόδια και είναι άγνωστο πότε θα πέσουν οι «τίτλοι τέλους» -αν αυτό συμβεί ποτέ…– προσφάτως, πολύ προσφάτως, μόλις στα τέλη του περασμένου Μαρτίου, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία απέκτησε έναν καινούργιο «εχθρό»: την Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης.

Ο Θανάσης Συριανός, ο βασικός της μέτοχος, λέγεται πως εζήλωσε τη στρατηγική του Γιάννη Χήτου, όταν μαζί με την συνέταιρό του δημιούργησαν την Ολυμπιακή Ζυθοποιία παράγοντας την Fix, ένα ελληνικό σήμα που σε λίγα χρόνια «απογειώθηκε» και εν τέλει εξαγοράστηκε από την Carlsberg.

Η εταιρεία της Αταλάντης είναι μέλος του συνδέσμου μεσαίου μεγέθους ελληνικών βιομηχανικών επιχειρήσεων «ΕΛΛΑ – ΔΙΚΑ ΜΑΣ» που χρησιμοποιούν κυρίως ως μάρκετινγκ –προς το παρόν τουλάχιστον– την ελληνικότητα της ιδιοκτησίας τους, ένα σλόγκαν που στην περίοδο της κρίσης έχει φέρει αποτελέσματα. Αιφνιδίως, λοιπόν, και ανήμερα της επετείου εθνικής παλιγγενεσίας, στις 25 Μαρτίου, ξεκινά μία διαφημιστική καμπάνια τονίζοντας την ελληνικότητα της ΕΖΑ και μεταδίδοντας ότι ο κλάδος της μπίρας, ούτε λίγο ούτε πολύ, «καταδυναστεύεται» από δύο πολυεθνικούς ομίλους αναφέροντάς τους ονομαστικά.

Η αρνητική διαφήμιση εις βάρος των δύο μεγαλυτέρων «παικτών» της αγοράς και, κυρίως, της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας ήταν προφανές casus belli για την ελληνική θυγατρική της Heineken που έχει από χρόνια ελληνοποιήσει πλήρως την παραγωγική της δραστηριότητα στην Ελλάδα – αυτό εξάλλου ήταν και το αντικείμενο της συνέντευξης την περασμένη εβδομάδα. Ο κ. Δανιηλίδης και τα στελέχη της εταιρείας δεν αρκέστηκαν μόνο στην προσφυγή στα αρμόδια όργανα της Ενωσης Διαφημιζομένων, όπου και δικαιώθηκαν, αλλά έκαναν κάθε είδους δυνατή παρέμβαση στο παρασκήνιο χρησιμοποιώντας το μέγεθός της  εταιρείας και τελικά πέτυχαν να αποσυρθεί η επίμαχη καμπάνια. Ισως προς στιγμήν; Θα φανεί…

Ειρήσθω εν παρόδω, δεύτερος μέτοχος της ΕΖΑ είναι ένα από τα επενδυτικά fund του Δημήτρη Δασκαλόπουλου (πρώην ΔΕΛΤΑ) και ορισμένοι απέδωσαν σε αυτόν το unfair της αρνητικής διαφήμισης, ενθυμούμενοι το βιομηχανικό του παρελθόν και τις σχέσεις του με τους ανταγωνιστές του. Ομως δεν υπάρχει καμία σοβαρή ένδειξη περί αυτού και μάλλον πρόκειται για εικασίες ευφάνταστων ανθρώπων…

Αλλά δεν είναι μόνο οι δύο προαναφερόμενοι ανταγωνιστές που διαγκωνίζονται για το μερίδιο της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας – οι οποίοι βέβαια πρέπει να επιλέξουν αν επιθυμούν να παραμείνουν στη φορολογική κατηγορία της μικροζυθοποιίας με τα σχετικά φορολογικά οφέλη, περιοριζόμενοι στα 200.000 εκατόλιτρα ή σκοπεύουν να ακολουθήσουν τη φιλοδοξία της πάλαι ποτέ ελληνικής Ολυμπιακής Ζυθοποιίας και να μεγαλώσουν.

Επί χρόνια οι σχέσεις μεταξύ της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας και της θυγατρικής πλέον της δανέζικης Carlsberg στην Ελλάδα, της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας, ήταν εξαιρετικά οξυμένες, με την εμπλοκή ακόμη και της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Τα τελευταία χρόνια φαίνεται πως είναι δυνατόν να συνυπάρξουν στο πλαίσιο του συνδέσμου του κλάδου – μάλιστα ο προηγούμενος διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπιακής, ο Αλέξανδρος Καραφυλίδης, ήταν και πρόεδρος του.

Ωστόσο ο κ. Δανιηλίδης, στην προ ημερών συνέντευξή Τύπου και θέλοντας να τονίσει πως τα κριτήρια της ελληνικότητας μιας επιχείρησης μετρώνται διαφορετικά, ανακοίνωσε ορισμένους κρίσιμους αριθμούς. Οπως επί παραδείγματι ότι, στη διάρκεια της κρίσης η εταιρεία επένδυσε στην Ελλάδα, προφανώς με την αρωγή των ολλανδών μετόχων περί τα 142 εκατ. ευρώ, ενώ μόνο για την τριετία 2017 – 2019 «τρέχουν» επενδύσεις ύψους 61 εκατ. ευρώ, σε αναβάθμιση των τεχνολογικών εγκαταστάσεων, στην ενίσχυση της εξαγωγικής δραστηριότητας και στην παραγωγή νέων προϊόντων, απασχολώντας 850 εργαζομένους.

Βέβαια, το αντικείμενο της συνέντευξης ήταν ο ρόλος της εταιρείας στην συμβολαιακή γεωργία. Είναι αλήθεια ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία είναι από τις πρώτες που δραστηριοποιήθηκαν σε αυτόν τομέα και, όπως ο νέος διευθύνων σύμβουλος έσπευσε να ανακοινώσει, μέσω αυτής της δραστηριότητας πλέον καλύπτονται πλήρως οι παραγωγικές της ανάγκες. Επ’ αυτού μάλιστα έδωσε και ορισμένους αριθμούς, όπως  ότι στα 10 χρόνια του Προγράμματος Συμβολαιακής Καλλιέργειας Κριθαριού συμμετείχαν 2.500 έλληνες παραγωγοί σε 19 νομούς.

Από το 2008 η εταιρεία προμηθεύτηκε πάνω από 327.000 τόνους βυνοποιήσιμου ελληνικού κριθαριού υψηλής ποιότητας, εκ των οποίων οι 52.000 το 2017, η καλλιεργήσιμη έκταση υπολογίζεται σε περίπου 170.000 στρέμματα γης, μία έκταση ίση με το νησί της Σαμοθράκης, η προστιθέμενη αξία που έχει παραχθεί υπερβαίνει τα 60 εκατ. ευρώ, έχουν δημιουργηθεί περισσότερες από 800 θέσεις εργασίας κυρίως στον αγροτικό τομέα, λειτουργούν πέντε πειραματικοί αγροί για δοκιμή αποδοτικότερων ποικιλιών κριθαριού και, συνολικά, έχουν δοκιμαστεί 54 ποικιλίες κριθαριού, 17 από τις οποίες έχουν αρχίσει να παράγονται.

Και για να μην έχει κανείς αμφιβολία σε ποιους απευθύνεται, ο κ. Δανιηλίδης συμπλήρωσε: «με τέτοιες πρωτοβουλίες, εμείς, στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία, μετράμε το αποτύπωμά μας στην ελληνική οικονομία και κοινωνία, και, εν τέλει, κάνουμε την ‘ελληνικότητα’ πράξη, ακολουθώντας μία καθαρά ελληνική διαδρομή για όλη μας την παραγωγή, ξεκινώντας από τον σπόρο και το χωράφι και καταλήγοντας στο ποτήρι του έλληνα καταναλωτή».

Αργότερα, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις για τις επιθέσεις που δέχεται η εταιρεία από ορισμένους ανταγωνιστές –δεν απέφυγε να απαντήσει σε καμία– είπε μεταξύ των άλλων ότι «σπαταλούν την ενέργεια τους, αντί να ασχολούνται με τον έλληνα καταναλωτή και τις ανάγκες του, ασχολούνται μαζί μας δημιουργώντας εντυπώσεις». Και λίγο αργότερα είπε: «δεν θέλουμε να χαλάμε την ενέργεια μας σε δικαστήρια».

Ο αφρός στην αγορά της μπίρας ενίοτε είναι και «ανθυγιεινός», όχι όμως για τους καταναλωτές. Οι «συρράξεις» σε μία αγορά που στη διάρκεια της κρίσης έχει συρρικνωθεί κατά 18%, είναι σύνηθες φαινόμενο. Ως εκ τούτου δεν αποκλείονται νέα επεισόδια στο προσεχές διάστημα. Πόσω μάλλον που το καλοκαίρι είναι hot season για την αγορά της μπίρας.