731
|

Οι θεούσες βλέπουν θέατρο

Οι θεούσες βλέπουν θέατρο

Update, Σάββατο 9 Ιουνίου, 21.00: Τρεις ηθοποιοί της παράτασης συνελήφθησαν μετά από μήνυση που κατέθεσαν δικηγόροι. 

Γάτα αποδείχτηκε η Ιερά Σύνοδος. Τέτοια θεατρική ενημέρωση; Ούτε η Wikipedia. Αν ήμουν διευθυντής εφημερίδας θα προσελάμβανα αμέσως, ακόμα και στους σφιχτούς αυτούς καιρούς, για θεατρικό ρεπόρτερ τον τύπο που σφύριξε στους άγιους γέροντες ότι το θεατρικό έργο «Corpus Christi» του Τέρενς ΜακΝάλι παρουσιάζει τον Χριστό και τους 12 Αποστόλους σαν μια παρέα από γκέι νεαρούς. Εδώ, ακόμα και ο Λαέρτης Βασιλείου, που το ανέβασε στο «Χυτήριο» με την ομάδα "Artisan", φρόντισε (κακώς, κατά τη γνώμη μου) να αποσιωπήσει εντελώς τη σημαντική αυτή λεπτομέρεια στα δελτία Τύπου. 

Δεν την γλύτωσε την πανταχούσα. Η Ιερά Σύνοδος χαρακτηρίζοντας  τον διάσημο αμερικανό συγγραφέα «νοσηρό» και το έργο του «βλάσφημο» προέτρεψε τον «λαό να το αποδοκιμάσει». Όχι να μην πάει να το δει. Ξέρει ότι  τέτοια περίπτωση δεν υπήρχε, οι καλοί χριστιανοί είναι εκκλησία-σπίτι-δουλειά. Τους κάλεσε να πάρουν τα ποδαράκια τους και να ψάχνουν στο Γκάζι το «Χυτήριο» για καμμιά διαδηλωσούλα. 

Δεν βρήκε,πάντως, σε φόρμα τις θεούσες και τους θεούσους, που μεγαλουργούσαν κάποτε έξω από σινεμά, θέατρα και γκαλερί –ήταν και πιο φτηνές οι μετακινήσεις. Η παράσταση δόθηκε χωρίς κανένα πρόβλημα  και συνεχίζεται μέχρι την Τρίτη. Μην την γλωσσοφάμε, κιόλας. Μας φτάνει και μας περισσεύει η Χρυσή Αυγή με τις σβάστικες και τους μπρατσαράδες. Αν πήξει το μάτι μας και από εσταυρωμένους, ράσα και τσεμπέρια, δεν θα τη βγάλουμε καθαρή μέχρι τις εκλογές –στις γονυκλισίες του Σαμαρά θέλαμε δεν θέλαμε πάθαμε ανοσία.

Για να μην νομίζουμε, πάντως, ότι η δική μας Ιερά Σύνοδος είναι παγκόσμια φονταμενταλιστική πρωτοπορία και μελαγχολήσουμε, το «Corpus Christi” του Τέρενς ΜακΝάλι , από το 1997 που γράφτηκε, άσπρη μέρα δεν έχει περάσει. Ούτε στις ΗΠΑ, ούτε στην Αγγλία, ούτε πουθενά. Με το ζόρι ανεβαίνει, διαδηλώσεις προκαλεί. Μέχρι και οι ισλαμιστές το στοχοποίησαν (ήμαρτον, κύριε) και εξέδωσαν φάτουα κατά του συγγραφέα.
Ο γκέι ακτιβιστής ΜακΝάλι (αν κι εδώ τον ξέρουμε, κυρίως από το έργο του «Μasteclass» για την Μαρία Κάλλας), μεταφέρει την ιστορία του Χριστού και των 12 Αποστόλων στο σύγχρονο Τέξας. Ο μικρός Τζόσουα  (Ιησούς) μεγαλώνει λοιδορούμενος και περιφρονημένος λόγω της ομοφυλοφιλίας του. Παίρνει των ομματιών του και φεύγει από την πόλη του, το Κόρπους Κρίστι, ψάχνοντας ανθρώπους με τους οποίους θα μοιραστεί το μήνυμά του για αγάπη και ανεκτικότητα.  Όταν κάποια στιγμή επιστρέψει στην πατρίδα του, το αγόρι του στο σχολείο, ο Ιούδας, τον προδίδει – με τραγικά αποτελέσματα.

Ο Λαέρτης Βασιλείου, αν και κράτησε όλα τα τολμηρά στοιχεία του έργου, (ερωτικά φιλιά, έναν γάμο μεταξύ ανδρών, που ευλογεί ο Τζόσουα) υποστηρίζει ότι δεν είχε σκοπό να προκαλέσει. Αλλού εστίασε με την παράστασή του, όχι στα δικαιώματα των γκέι. «Όταν το διάβασα, χάρη στη Βάσια Παναγοπούλου, που είχε τα δικαιώματα, βρήκα αμέσως στο κείμενο του ΜακΝάλι αυτό που ζούμε σήμερα στην Ελλάδα. Την ανάγκη μας να πιστέψουμε σε έναν άνθρωπο, να ακουμπήσουμε πάνω του τα όνειρα και τις ελπίδες μας και πώς στη συνέχεια μπορούμε αυτόν τον ίδιο τον ηγέτη μας να τον κατασπαράξουμε, να τον σταυρώσουμε», λέει.
Κατά τα άλλα, μόνο αντιχριστιανικό δεν βρίσκει το έργο. «Πρέπει να αγαπάει βαθιά τον Θεό ο ΜακΝάλι, να έχει μια δική του πίστη, έξω από εκκλησίες και θεσμούς, για να το γράψει». Γι’ αυτό και θεωρεί ότι η επίθεση της Ιεράς Συνόδου και το κάλεσμα σε μποϊκοτάζ της παράστασης είναι «κάτι σαν τις γροθιές του Κασιδιάρη στην Κανέλλη, δείγμα του σκοταδισμού και της παραπληροφόρησης, από τα οποία σ’ αυτές τις εκλογές προσπαθούμε να ξεφύγουμε».  

Ο ίδιος φυσικά δεν ψηφίζει. Είναι γεννημένος, βλέπετε, στην Αλβανία. «Δεκαεννέα χρόνια έζησα στην Αλβανία, δεκαεννέα ζω στην Αθήνα. Έχω ρεφάρει», λέει με πίκρα. Είναι όντως ο πιο γνωστός και καταξιωμένος Αλβανός σκηνοθέτης-ηθοποιός στη χώρα μας, μας έχει εκπροσωπήσει (και βραβευτει γι’ αυτό) δυό φορές σε διεθνή φεστιβάλ με τις παραστάσεις «Εμιγκρέδες» και «Ένας στους δέκα». «Αν ήμουν αρσιβαρίστας, μπορεί νάμουν και υπουργός», αστειεύεται.

Δεν το βάζει κάτω. Κάνει γι' άλλη μιά φορά μια παράσταση με νέους ηθοποιούς  που θέλησε να είναι «και λίγο ξένοι στην μητρόπολη της Αθήνας», όπως κι αυτός κάποτε. Από το Κασμίρ, την Κοζάνη, τις Σέρρες, τη Λάρισα… Και μια ωραία έκπληξη. Ο μικρός Αχιλλέας Σκεύης, το βορειοπειρωτάκι, που συνόδευε το 1998 το ταξίδι του Μπρούνο Γκαντς προς τον θάνατο στο «Μια αιωνιότητα και μια μέρα» του Αγγελόπουλου, έγινε ηθοποιός. Παίζει στην παράσταση. Την τελειώνει τραγουδώντας ένα ηπειρώτικο μοιρολόι.

Info: «Xυτήριο», Ιερά Οδός 44, Γκάζι (πλησίον σταθμού μετρό «Κεραμεικός». Τηλέφωνο: 210-3412313 και 6983671437. Εισιτήρια:11 ευρώ, 9 (φοιτητικό). Κάθε μέρα στις 9μμ μεχρι την Τρίτη 12 Ιουνίου.

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News