810
«Gesture» (2001-2003), της Μάντζου Σάντλερ. Το έργο είναι μία εγκατάσταση αποτελούμενη από 2.977 μικρές ζωγραφιές, ισάριθμες των θυμάτων της τρομοκρατικής επίθεσης την 11η Σεπτεμβρίου 2001 | Spencer Platt/Getty Images

Η Τέχνη της 11ης Σεπτεμβρίου

Κιάρα Σουγκανίδου Κιάρα Σουγκανίδου 9 Σεπτεμβρίου 2016, 09:55
«Gesture» (2001-2003), της Μάντζου Σάντλερ. Το έργο είναι μία εγκατάσταση αποτελούμενη από 2.977 μικρές ζωγραφιές, ισάριθμες των θυμάτων της τρομοκρατικής επίθεσης την 11η Σεπτεμβρίου 2001
|Spencer Platt/Getty Images

Η Τέχνη της 11ης Σεπτεμβρίου

Κιάρα Σουγκανίδου Κιάρα Σουγκανίδου 9 Σεπτεμβρίου 2016, 09:55

Ντάμιεν Χερστ: «Η επίθεση στους Δίδυμους Πύργους παραπέμπει σε εικαστικό γεγονός. Οι τρομοκράτες τη σχεδίασαν με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι “οπτικά εκπληκτική”!».

Η πιο πάνω δήλωση του διάσημου και πλέον ακριβοπληρωμένου παγκοσμίως εν ζωή βρετανού εικαστικού προκάλεσε απίστευτο σάλο. Την ξεστόμισε έναν χρόνο μετά την τρομοκρατική ενέργεια με τα 2.977 θύματα στο Κέντρο του Παγκόσμιου Εμπορίου, στην καρδιά της Νέας Υόρκης. Ηταν 11 Σεπτεμβρίου του 2002 και η δήλωση-ρουκέτα καρφώθηκε πάνω στα συντρίμμια των Δίδυμων Πύργων για να δώσει τη χαριστική βολή στον θρήνο. Οι καλλιτέχνες είχαν ήδη αρχίσει να δημιουργούν. Και σήμερα, εκεί, ανάμεσα στις ταφικές γούρνες που στήθηκαν στα άδεια θεμέλια δεσπόζει το Μουσείο Μνήμης της 11ης Σεπτεμβρίου για να θυμίζει πως η μνήμη είναι απαραίτητη και πως κάθε καταστροφή γεννά και δημιουργία.

Ο νεοϋορκέζος γλύπτης Κρίστοφερ Σοσίντο πάντως, δεν εξεπλάγη, ούτε θορυβήθηκε, ούτε διαφώνησε με την προκλητική δήλωση του Ντάμιεν Χερστ. «Συμφωνώ μαζί του. Ετσι ήταν. Και μπορώ να το πω αυτό, διότι ο αδελφός μου σκοτώθηκε εδώ. Ηταν ένας από τους πυροσβέστες». Πείτε τώρα, ποια από τις δύο δηλώσεις σοκάρει περισσότερο;

Tumbling Woman, 2012, Bronze
“Tumbling Woman” (2012), η γυναίκα που πέφτει, του Ερικ Φισλ, προκάλεσε έντονη αντίδραση, όπου εκτέθηκε τα τελευταία τρία χρόνια. Η εικόνα θεωρήθηκε υπερβολικά σκληρή από κοινό και κριτικούς. Ωστόσο πολλοί χαρακτήρισαν το έργο μεγαλειώδες

«Rendering the Unthinkable», αυτός είναι ο τίτλος της ομαδικής έκθεσης των 13 νεοϋορκέζων εικαστικών, που βίωσαν ο καθένας με τον δικό του τρόπο τη μεγάλη καταστροφή εκείνης της τραγικής 11ης Σεπτεμβρίου. Άλλος έχασε τον αδελφό του, άλλοι έχασαν τους φίλους τους, άλλοι είδαν τον εμβολισμό από το παράθυρο του σπιτιού τους, άλλη είδαν τον κόσμο να αλλάζει και την Αμερική να γίνεται παράλογα εκδικητική, άλλοι είδαν τον φόβο να σκοτεινιάζει τα βλέμματα των περαστικών. Αλλοι είδαν τον ουρανό να αλλάζει χρώμα. Αλλοι είδαν το κενό – και δεν ήξεραν αν αυτό έπρεπε να γεμίσει ή αν έπρεπε να μείνει άδειο.

Ολοι αυτοί τα τελευταία 15 χρόνια δεν έπαψαν να εργάζονται. Το σοκ το μετέτρεψαν σε δημιουργία, όχι κατ’ ανάθεση, ελεύθερα. Αυτά τα έργα, που φιλοτεχνήθηκαν ως ελεύθερη έκφραση, πάνω σε χαρτί, σε καμβά, σε μάρμαρο ή μέταλλο, καθώς και σε βίντεο, παρουσιάζονται στη μεγάλη έκθεση που διοργανώνει το Εθνικό Μουσείο Μνήμης – αναπαριστώντας αυτό πού δεν χωράει στη σκέψη.

13725100_10154643724259026_7541270491700564860_o
“World Trade Center as a Cloud” (2011) του Κρίστοφερ Σοσίντο. Ο εικαστικός έχασε τον αδελφό του την αποφράδα ημέρα της επίθεσης στους Δίδυμους Πύργους

Τζο Ντάνιελς, πρόεδρος του Μουσείου Μνήμης: «Η καλλιτεχνική έκφραση αυτών των εικαστικών αποτελεί ντοκουμέντο. Δείχνει την ακαριαία αλλαγή που προκάλεσαν οι επιθέσεις στον κόσμο μας και πόσο πολύ μας επηρέασαν όλους».

Αλις Μ. Γκρίνγουολντ, διευθύντρια του Μουσείου Μνήμης: «Οι καλλιτέχνες, όπως όλοι μας, προσπαθούν να κατανοήσουν την ακατανόητη καταστροφή και απώλεια αθώας ζωής. Ανταποκρίνονται με τον τρόπο που γνωρίζουν – δια μέσου της τέχνης».

Lifting (1)
“Lifting”, από τη σειρά “Witness” (2001) του Τοντ Στόουν. Ο εικαστικός είδε την πρώτη επίθεση από το παράθυρο του σπιτιού του. Τα πουλιά πετούσαν μανιασμένα για να ξεφύγουν από τον καπνό. Τη δεύτερη επίθεση τη μαγνηστοσκόπησε από την ταράτσα του ουρανοξύστη. Από εκείνη την ταράτσα τραβήχτηκε η φωτογραφία που κόσμησε το εξώφυλλο του περιοδικού Time την ίδια εβδομάδα

Πώς κατανοεί λοιπόν ένας καλλιτέχνης το ακατανόητο; «Πίσω από αυτόν τον τοίχο (στο υπόγειο του μουσείου) βρίσκονται κλεισμένα μέσα σε σακούλες με φερμουάρ 20.000 κατεψυγμένα ανθρώπινα μέλη», λέει ο Κρίστοφερ Σοσίντο. «Κάπου εκεί, σε μια σακούλα βρίσκεται και ο αδελφός μου». Ο γλύπτης προκαλεί απανωτά σοκ με κάθε φράση του. «Δεν χρεώνουν εισιτήριο στις οικογένειες των θυμάτων. Οι δικοί μου δικαιούνται δωρεάν είσοδο. Οι βετεράνοι δικαιούνται έκπτωση – αν δεν έχεις πόδι (ίσως βρίσκεται κατεψυγμένο στη σακούλα) μπαίνεις στην έκθεση με εισιτήριο $ 17,50. Είναι να τρελαίνεσαι, επειδή όλος ο κόσμος σε κάνει να τρελαίνεσαι. Ούτε καν να διαφωνήσω δεν μπορώ. Απλώς καταμετρώ γεγονότα».

todd-at-work
Ο Τοντ Στόουν στο ατελιέ του στον 68ο όροφο του νέου πύργου 4, στο Διεθνές Κέντρο Εμπορίου. Επειδή από το 2011 θέμα του είναι το τρομοκρατικό γεγονός, το Κέντρο του παραχωρεί τον χώρο όσο είναι ξενοίκιαστος

Και πώς μπορείς να δημιουργήσεις καλλιτεχνικά με αυτά τα γεγονότα; Ο Σοσίντο είναι γλύπτης αλλά εν προκειμένω θεώρησε άσκοπο να χρησιμοποιήσει μέταλλο ή γυαλί. Τέτοια «γλυπτά» δημιούργησε το ίδιο το γεγονός των επιθέσεων: μέσα στον χώρο του μουσείου δεσπόζει μια πρώην κολόνα από χάλυβα που στήριζε τον έναν από τους δίδυμους πύργους και η οποία τώρα είναι μια λιωμένη μάζα – σαν τα γλυπτά του Τζον Τσάμπερλεν, αυτά που τον έκαναν παγκοσμίως διάσημο τον 20ο αιώνα, πολύ προτού λιώσει η κολόνα.

Η ζωή αντιγράφει την Τέχνη ή η Τέχνη τη ζωή;

Ο Σοσίντο τελικά χρησιμοποίησε λινό και σχημάτισε τους δίδυμους πύργους λευκούς, μέσα σε ένα μπλε σύννεφο: «Ηθελα να δω ξανά αυτό το μπλε στον ουρανό – και να θυμηθώ τον αδελφό μου».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...