895
Ο Αλέξης Τσίπρας στην εκδήλωση της Τρίτης στην Κομοτηνή | ΙΝΤΙΜΕΝΕWS/ΓτΠ/Andrea Bonetti

Γιατί η σαρία θα είναι προαιρετική -και όχι απαγορευμένη- στη Θράκη;

Protagon Team Protagon Team 15 Νοεμβρίου 2017, 13:38
Ο Αλέξης Τσίπρας στην εκδήλωση της Τρίτης στην Κομοτηνή
|ΙΝΤΙΜΕΝΕWS/ΓτΠ/Andrea Bonetti

Γιατί η σαρία θα είναι προαιρετική -και όχι απαγορευμένη- στη Θράκη;

Protagon Team Protagon Team 15 Νοεμβρίου 2017, 13:38

Νομοθετική ρύθμιση που θα μειώνει –αλλά δεν θα καταργεί– την εφαρμογή του φονταμενταλιστικού ισλαμικού νόμου της σαρίας για τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης προανάγγειλε ο Αλέξης Τσίπρας σε ομιλία του το βράδυ της Τρίτης στην Κομοτηνή. Υπό το βάρος των πιέσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης που εδώ και χρόνια υποδεικνύει στην Αθήνα το αυτονόητο, ότι πουθενά αλλού στην Ευρώπη, ούτε καν στην Τουρκία (!), δεν ισχύει η σαρία, ο κ. Τσίπρας έκανε ένα βήμα –δειλό, αλλά βήμα– μιλώντας για την ανάγκη να πάψει αυτό το καθεστώς, μπροστά μάλιστα σε ένα ακροατήριο που δεν ήταν απαραίτητα θετικό προς μια τέτοια αλλαγή.

Σύμφωνα με όσα ισχύουν, οι μουσουλμάνοι Ελληνες έχουν τη δυνατότητα να προσφύγουν στα ιεροδικεία Κομοτηνής, Ξάνθης ή Διδυμοτείχου σε υποθέσεις γάμου, διαζυγίου, διατροφών, επιτροπειών, κηδεμονιών, επιτροπείας, χειραφεσίας ανηλίκων, ισλαμικών διαθηκών και της εξ αδιαθέτου διαδοχής με δικαστή τον κατά τόπο Ιμάμη. Τα ιεροδικεία συνιστούν de facto τον φορέα απονομής δικαιοσύνης για την μουσουλμανική μειονότητα, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με το ευρωπαϊκό δίκαιο.

«Οι αλλαγές που επιδιώκουμε είναι αξιακού χαρακτήρα και δίνουν τη δυνατότητα οι αξιακοί κώδικες της πλειονότητας και της μειονότητας να βρουν ακόμα περισσότερα κοινά στοιχεία. Κάθε κοινό στοιχείο που προσθέτουμε σε όσα μας ενώνουν, τόσο πιο ισχυρή γίνεται η κοινωνική μας συνοχή», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Τσίπρας για να συμπληρώσει λίγο αργότερα: «Εμείς, λοιπόν, σήμερα αποφασίσαμε αυτή την πραγματικότητα να την αλλάξουμε και να σπάσουμε τα δεσμά του παρελθόντος και να ανοίξουμε τον δρόμο του μέλλοντος καταργώντας την υποχρέωση και δίνοντας το δικαίωμα της επιλογής. Μετατρέποντας έτσι τα δεσμά σε δικαίωμα. Ενα δικαίωμα, ένα προνόμιο, που βασίζεται στον σεβασμό μας προς την ιδιαίτερη θρησκευτική και πολιτιστική ταυτότητα της μουσουλμανικής μειονότητας».

Οι πέντε άξονες των προωθούμενων αλλαγών:

– Θα καθιστά, ρητά και σαφώς, τη δικαιοδοσία του μουφτή προαιρετική και υπό την προϋπόθεση ότι συμφωνούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι. Σε διαφορετική περίπτωση, η υπόθεση θα υπάγεται στα αστικά δικαστήρια.
– Θα ορίζει σαφώς, για πρώτη φορά, ότι τα αστικά δικαστήρια έχουν το τεκμήριο δικαιοδοσίας.
– Θα καθοριστούν με Προεδρικό Διάταγμα οι αναγκαίοι δικονομικοί κανόνες, ώστε ο μουφτής να ασκεί τις αρμοδιότητές του μέσα σε συγκεκριμένο πλαίσιο το οποίο θα προστατεύει απολύτως τα δικαιώματα των διαδίκων.
– Θα διατυπώνεται ρητά ότι οι κληρονομικές σχέσεις των μελών της μειονότητας καθορίζονται από τον Αστικό Κώδικα και όχι από τη σαρία, εκτός αν κάποιος επιλέγει γραπτά το αντίθετο. Βέβαια, οποιαδήποτε στιγμή το θελήσει, θα μπορεί να αλλάξει την δήλωσή του ή απλώς να συντάξει μια διαθήκη κατά τον αστικό κώδικα οπότε και μόνο αυτή θα ισχύει.
– Θα διασφαλίζει ότι όλες οι δημόσιες διαθήκες που έχουν συνταχτεί μέχρι σήμερα, είναι ισχυρές και εφαρμόζονται.

Η κυβέρνηση είναι ανοιχτή σε συζήτηση για το θέμα. Το υπουργείο Παιδείας θα προωθήσει τη σχετική ρύθμιση.

Οι ρυθμίσεις δεν εναρμονίζουν απόλυτα τη μειονότητα της Θράκης με τα ισχύοντα στην υπόλοιπη Ελλάδα, γιατί δεν κάνουν υποχρεωτική «σε κάθε περίπτωση» την ισχύ του Αστικού Κώδικα έναντι της δικαιοδοσίας του μουφτή. Αυτό σημαίνει ότι παρά το ευχολόγιο της κυβέρνησης για αλλαγή του ισχύοντος καθεστώτος θα πρέπει να συμφωνούν οι μουσουλμάνοι να μη δέχονται τη δικαιοδοσία του νόμου του μουφτή, πράγμα όχι εύκολο σε κλειστές και βαθιά θρησκευόμενες κοινωνίες.

Προφανώς οι αντιστάσεις είναι ακόμα ισχυρές ως προς την ισχύ της σαρίας και η κυβέρνηση διστάζει να την απαγορεύσει οριστικά όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη, υπό τον κίνδυνο να δημιουργηθεί ένα παράνομο και παράλληλο δίκτυο απονομής «δικαιοσύνης» στη μουσουλμανική κοινότητα.

Βενιζέλος: «Θετική εξέλιξη»

Ως θετική χαρακτήρισε ο πρώην υπουργός Εξωτερικών και αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Βαγγέλης Βενιζέλος, τη νομοθετική ρύθμιση, εκφράζοντας όμως και τον σκεπτικισμό του:

«Θετική εξέλιξη είναι η εξαγγελία νομοθετικής ρύθμισης που θα καθιστά προαιρετική για τα μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης την υπαγωγή στη δικαιοδοσία του μουφτή και τη σαρία. Αντιμετωπίζεται με τον τρόπο αυτό εν μέρει το πρόβλημα που δημιούργησε η νομολογία του Αρείου Πάγου που θεώρησε υποχρεωτική την υπαγωγή στη σαρία. Πρέπει όμως να προβλεφθεί νομοθετικά η συμμόρφωση με τους κανόνες δημόσιας τάξης, δηλαδή με τον πυρήνα των εγγυήσεων του κράτους δικαίου και η δυνατότητα σχετικού δικαστικού ελέγχου», είπε ο κ. Βενιζέλος.

Στην ομιλία του στην Κομοτηνή ο κ. Τσίπρας είχε τονίσει:

«Σήμερα οι έλληνες πολίτες που είναι μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας – και αυτό δεν ξέρω αν το γνωρίζουν οι περισσότεροι συμπολίτες μας, είναι μια πραγματικότητα που δυστυχώς συμβαίνει – δεν έχουν το δικαίωμα να πάνε στα αστικά δικαστήρια για θέματα προσωπικού και κληρονομικού δικαίου. Δεν είναι κάτι που μας περιποιεί τιμή ως χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν είναι κάτι που μας περιποιεί τιμή ανεξάρτητα από τις πολιτικές τοποθετήσεις μας, πεποιθήσεις μας σε ό,τι αφορά την – θέλω να πιστεύω – κοινή αντίληψη όλων για την υπεράσπιση των στοιχειωδέστερων εκ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Γνωρίζετε όλοι τις αποφάσεις του Αρείου Πάγου, οι οποίες αναφέρουν ότι τα μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας για τις κληρονομικές τους υποθέσεις δεν έχουν το δικαίωμα να κάνουν διαθήκες, όπως όλοι οι άλλοι ελληνες πολίτες

»Μπορεί κάποιος να σκεφτεί ότι οι αλλαγές που επιδιώκουμε αφορούν μόνο τους μουσουλμάνους συμπολίτες μας. Ωστόσο εγώ θα έλεγα ότι οι αλλαγές που επιδιώκουμε μας αφορούν όλους. Γιατί είναι αξιακού χαρακτήρα και δίνουν τη δυνατότητα οι αξιακοί κώδικες και της πλειονότητας και της μειονότητας  να βρούνε ακόμη περισσότερα κοινά στοιχεία. Κάθε κοινό στοιχείο που προσθέτουμε σε όσα μας ενώνουν κάνει ακόμη πιο ισχυρή την κοινωνική συνοχή, τους δεσμούς μας που εγγυώνται ότι πορευόμαστε μαζί και ισότιμα σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς για όλους θα καταφέρουμε να φέρουμε μεταρρυθμίσεις και αλλαγές προς όφελος όλων, προς όφελος της κοινωνίας. Και προς όφελος της χώρας μας, της χώρας αυτής που υπηρετούμε όλοι ανεξάρτητα- επαναλαμβάνω από διακρίσεις».