546
Το τάνκερ «FSO Safer» απειλεί τα παράλια της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα με τεράστια οικολογική καταστροφή | Conflict and Environment Observatory

Ο ΟΗΕ στέλνει τεράστιο τάνκερ για την αποτροπή οικολογικής καταστροφής στην Υεμένη

Protagon Team Protagon Team 10 Μαρτίου 2023, 20:26
Το τάνκερ «FSO Safer» απειλεί τα παράλια της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα με τεράστια οικολογική καταστροφή
|Conflict and Environment Observatory

Ο ΟΗΕ στέλνει τεράστιο τάνκερ για την αποτροπή οικολογικής καταστροφής στην Υεμένη

Protagon Team Protagon Team 10 Μαρτίου 2023, 20:26

Οι διαρροές πετρελαίου στην ανοιχτή θάλασσα συνιστούν μια από τις μεγαλύτερες οικολογικές απειλές για τον πλανήτη. Τα τελευταία 30 χρόνια η διάχυση υγρών ορυκτών έχει μολύνει εκατομμύρια τετραγωνικά μίλια ωκεανών στην υδρόγειο, με αποκορύφωμα την τεράστια πετρελαιοκηλίδα που δημιουργήθηκε στον κόλπο του Μεξικού από την έκρηξη στην εξέδρα άντλησης πετρελαίου Deepwater Horizon, την άνοιξη του 2010.

Ενα παρόμοιο σενάριο απειλείται από ένα τάνκερ με εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου, που παραμένει εγκαταλελειμμένο στις ακτές της Υεμένης εδώ και οκτώ χρόνια. Το προσαραγμένο πλοίο «FSO Safer» έχει αφεθεί στη μοίρα του στα ανοιχτά του λιμανιού της Χοντέιντα, από το ξέσπασμα του εμφυλίου πολέμου στην Υεμένη, το 2015. Εκτοτε δεν έχει δεχθεί καμία επισκευή.

Υπάρχουν φόβοι ότι το σκάφος θα μπορούσε σύντομα να διαλυθεί ή και να εκραγεί, διακινδυνεύοντας τη δημιουργία μιας από τις χειρότερες πετρελαιοκηλίδες των τελευταίων χρόνων. Για να αποφευχθεί μία ακόμη οικολογική καταστροφή, τα Ηνωμένα Εθνη αγόρασαν ένα τάνκερ μεταφοράς αργού, που θα κατευθυνθεί προς την Υεμένη και θα αδειάσει το πετρέλαιο από το αποσυντεθειμένο πλοίο.

«Η αγορά αυτού του σκάφους σηματοδοτεί την έναρξη της επιχειρησιακής φάσης του σχεδίου για την ασφαλή απομάκρυνση του πετρελαίου και την αποφυγή του κινδύνου περιβαλλοντικής και ανθρωπιστικής καταστροφής» δήλωσε ο Ακίμ Στάινερ, μέλος του Αναπτυξιακού Προγράμματος του ΟΗΕ (UNDP), στο BBC News, προσθέτοντας ότι πρόκειται για μια «σημαντική εξέλιξη».

Το πλοίο, που αγοράστηκε από τη μεγάλη εταιρεία δεξαμενόπλοιων «Euronav», βρίσκεται στο στάδιο συντήρησης ρουτίνας στην Κίνα και θα καταφθάσει στην Ερυθρά Θάλασσα για την επιχείρηση στις αρχές Μαΐου, ανακοίνωσε το UNDP. Η ανακοίνωση του ΟΗΕ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τις συνέπειες που καλείται να αποτρέψει η επιχείρηση.

Ο υπεύθυνος του Αναπτυξιακού Προγράμματος του ΟΗΕ, Ακίμ Στάινερ, ανακοινώνει την επιχείρηση στα ανοιχτά της Υεμένης (Getty Images/Pacific Press)

«Μια μεγάλη διαρροή θα μπορούσε να καταστρέψει τις αλιευτικές κοινότητες στην ακτή της Ερυθράς Θάλασσας της Υεμένης, πιθανώς να αφανίσει άμεσα 200.000 νοικοκυριά. Ολόκληρες κοινότητες θα εκτεθούν σε τοξίνες που απειλούν ζωές. Ο μολυσμένος αέρας θα επηρεάσει εκατομμύρια ανθρώπων», αναφέρει σε ανακοίνωσή του το UNDP.

Ο οργανισμός προσθέτει ότι μία πιθανή πετρελαιοκηλίδα θα μπορούσε να κοστίσει έως και 19 δισ. ευρώ για τον καθαρισμό της. Ο ΟΗΕ έψαχνε χρόνια για μια λύση και έχει κάνει επανειλημμένες εκκλήσεις για δωρεές. Η προγραμματισμένη επιχείρηση εκτιμάται ότι θα κοστίσει 122 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 71 έχουν ήδη εισπραχθεί και άλλα 19 εκατ. έχουν δεσμευτεί.

Το «FSO Safer» κατασκευάστηκε ως υπερτάνκερ το 1976 και μετατράπηκε αργότερα σε πλωτή αποθήκευση πετρελαίου. Είναι αγκυροβολημένο κοντά στον τερματικό σταθμό πετρελαίου «Ρας Ισα», ο οποίος ελέγχεται από το κίνημα των ανταρτών Χούτι της Υεμένης. Το πλοίο, μήκους 376 μέτρων, υπολογίζεται ότι έχει στο εσωτερικό του περίπου 1,14 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου.

Η δομική ακεραιότητα του τάνκερ έχει επιδεινωθεί σημαντικά από τότε που ανεστάλησαν οι εργασίες συντήρησής του, το 2015, όταν οι Χούτι κατέλαβαν μεγάλα τμήματα της Υεμένης και ένας συνασπισμός υπό την ηγεσία της Σαουδικής Αραβίας παρενέβη για να στηρίξει την κυβέρνηση. Η σύγκρουση που ακολούθησε φέρεται να έχει σκοτώσει πάνω από 150.000 ανθρώπους, ενώ πάνω από 23 εκατ. πολιτών βρίσκονται σε ανάγκη ανθρωπιστικής βοήθειας.

Ο Στάινερ δήλωσε στον Τύπο: «Επιτρέψτε μου να είμαι πολύ σαφής: πρόκειται για μια επικίνδυνη επιχείρηση και τα πράγματα μπορεί να πάνε στραβά», προσθέτοντας ότι η επιχείρηση θα μπορούσε να ανασταλεί εφόσον δεν συγκεντρωθούν τα απαραίτητα κεφάλαια για την πραγματοποίησή της.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...