Το πώς εξελίσσεται η πολυσυζητημένη αξιολόγηση των εκπαιδευτικών περιέγραψε την Τρίτη η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, η οποία μάλιστα ξεκαθάρισε ότι για τη μονιμοποίηση ενός δασκάλου ή ενός καθηγητή είναι υποχρεωτική η αξιολόγηση.
Σε συνέντευξή της στον ραδιοσταθμό ΣΚΑΪ 100,3, η κυρία Κεραμέως τόνισε ότι «εποπτεύουμε συνολικά τα σχολεία της χώρας». Και εξήγησε:
«Η αξιολόγηση, όπως την έχουμε ορίσει, είναι σε τρία επίπεδα:
1. Η αξιολόγηση σχολικής μονάδας. Ξεκίνησε πριν 1,5 χρόνο με σφοδρότατες αντιδράσεις. Κινηθήκαμε νομικά γιατί κήρυξαν οι συνδικαλιστικές ενώσεις αποχή διαρκείας, σαν να λένε “δεν μας αρέσει ο νόμος, δεν τον εφαρμόζουμε”, αλλά αυτή η κυβέρνηση διακρίνεται γιατί ψηφίζει νόμους και τους εφαρμόζει. Φέτος είναι η 2η χρονιά.
2. Αξιολόγηση εκπαιδευτικού συστήματος. Σαράντα χρόνια στη χώρα, χαράσσουμε εκπαιδευτική πολιτική χωρίς να ξέρουμε που πάμε καλά και που δεν πάμε καλά. Χωρίς να έχουμε δεδομένα. Είναι σαν να πηγαίνεις στον γιατρό και να του λες δεν νιώθω καλά και να σου λέει θα σου γράψω φάρμακα. Θα σου γράψει φάρμακα χωρίς να σου κάνει την εξέταση; Πλέον, κάθε χρόνο αξιολογούμε το σύστημα και βλέπουμε πού τα πάμε καλά και πού όχι. Και όπου δεν τα πάμε καλά, επικεντρώνουμε για να υπάρξει βελτίωση. Και σε αυτό το επίπεδο, το μέτρο εφαρμόζεται για 2ο χρόνο. Στο δημοτικό τα πάμε πολύ καλύτερα και στο γυμνάσιο έχουμε μια κάμψη. Αρα πρέπει να επικεντρώσουμε εκεί. Υπάρχει πρόβλημα και στην κατανόηση κειμένου, και στα μαθηματικά και στην ορθογραφία.
3. Αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Είχα πει ότι θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο. Εχει να γίνει από το 1982, δηλαδή 41 ολόκληρα χρόνια. Από τότε έγιναν προσπάθειες αλλά με οριζόντιο τρόπο δεν ξεκίνησε. Τι αξιολογούμε; Σε δύο βασικούς άξονες:
α) Το επιστημονικό κομμάτι. Δηλαδή για να το εξηγήσω απλά. Τα μαθηματικά που διδάσκω είναι σωστά; Είναι πλήρη; Φτάνει αυτό; Οχι.
β) Μεταδοτικότητα. Μπορεί να είμαι το καλύτερο μυαλό αλλά να υπολείπομαι σε μεταδοτικότητα, να μην μπορώ να μεταλαμπαδεύσω γνώσεις και δεξιότητες. Γιατί ένας δάσκαλος πρέπει να τα κάνει και τα δύο.
Αν κάποιος αξιολογηθεί θετικά, παίρνει μόρια και μπορεί να ανέβει στη βαθμίδα, να γίνει διευθυντής σχολείου, διευθυντής εκπαίδευσης κ.λπ., που σημαίνει και μισθολογική άνοδο. Αν κάποιος δεν αξιολογηθεί σωστά, προβλέπεται υποχρεωτική επιμόρφωση.
Αξιολογούνται όλοι, ακόμα και οι διευθυντές, και αν κριθεί ότι δεν είναι επαρκείς, μπορεί να απομακρυνθούν.
Στόχος της αξιολόγησης είναι η βελτίωση. Για τη μονιμοποίηση είναι υποχρεωτική πλέον η αξιολόγηση.
Για την ώρα έχει γίνει περίπου στα μισά σχολεία η αξιολόγηση, σε 6.000 από τα 13.000 που υπάρχουν. Η εξέταση γίνεται στο τέλος του δημοτικού και του γυμνασίου, οπότε βλέπεις την εξέλιξη των μαθητών.
Γίνεται οριζοντίως και είναι η πρώτη φορά που έχουμε δεδομένα για το τι γίνεται στο σχολείο και δεν περιμένουμε τις Πανελλαδικές στο τέλος του λυκείου.
Είναι αναλυτικά και δημοσιευμένα ανά περιοχή στην ελληνική PISA και βλέπεις πώς πάει κάθε περιοχή. Αυτό είναι η αφετηρία για να χαράξεις πολιτική. Για να δεις πού υπάρχει πρόβλημα.
Στα σχολεία όπου βλέπουμε ότι υπάρχει πρόβλημα μετά την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, ενσωματώνονται προγράμματα σπουδών σε όλα τα μαθήματα –νέα ύλη– μετά από 20 χρόνια και ενσωματώνουμε τις παρατηρήσεις αυτές από την ελληνική PISA.
Σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη της θητείας μου, είμαι πολύ πιο αισιόδοξη για το ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης. Εργαστήρια δεξιοτήτων, νέο μάθημα που εστιάζει στη καλλιέργεια δεξιοτήτων, με θεματικές όπως η ρομποτική, η επιχειρηματικότητα, η κλιματική αλλαγή, ο σεβασμός στον άλλον κ.λπ.
Κάναμε επιμόρφωση τον Ιούλιο, έπειτα από δύσκολη χρονιά Covid-19 και ήταν προαιρετική. Είχαμε συμμετοχή 99,7% σε έναν μήνα που υποτίθεται είναι μήνας διακοπών.
Αυτό δείχνει ότι οι εκπαιδευτικοί μας είχαν δίψα για μάθηση. Είχαν ένα πάγιο αίτημα και είχαν δίκιο, ότι η πολιτεία δεν τους επιμορφώνει. Τώρα έρχεται η πολιτεία και τους επιμορφώνει. Αυτό είναι το καθήκον μας».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News