Ο Μπεν Αφλεκ τραβάει βαθιές ρουφηξιές για να τα βγάλει πέρα ως «Λογιστής»
«Αυτή η γενική δύναμη των σταρ το κάνει πολύ πιο cool» σημειώνει ο Οβιατ, προσθέτοντας ότι αυτοί οι άνθρωποι δεν φαίνεται να νοιάζονται για τα αν τα δόντια ή τα χέρια τους έχουν υποστεί ζημιά από τον καπνό.
Τα τσιγάρα μπορεί επίσης να είναι υποβλητικά για άλλους λόγους. Στα singles της Ρέι και της Lorde υπάρχει μια νοσταλγία για το κάπνισμα. Στο «Headphones On» η Ρέι τραγουδά: «Guess I gotta accept the pain / Need a cigarette to make me feel better» («Μάλλον πρέπει να αποδεχτώ τον πόνο / Χρειάζομαι ένα τσιγάρο για να νιώσω καλύτερα»). Ο ρυθμός είναι χαρούμενος, αλλά οι στίχοι μελαγχολικοί. Το τσιγάρο είναι ένας κομψός τρόπος για να αντιμετωπίσει κανείς την υπαρξιακή αγωνία, παρατηρεί στους New York Times η Εστερ Ζάκερμαν.
Το ίδιο ισχύει και για το «What Was That» της Lorde, η οποία αναπολεί μια προηγούμενη σχέση, όταν εκείνη και ο σύντροφός της έπαιρναν MDMA (ecstasy) και φιλιόντουσαν για ώρες. «Θυμάμαι να λέω τότε: “Αυτό είναι το καλύτερο τσιγάρο της ζωής μου”», τραγουδάει. «Λοιπόν, σε θέλω έτσι απλά». Η Lorde το απολαμβάνει, αλλά της θυμίζει και το παρελθόν.
Τόσο η Lorde όσο και η Ρέι έχουν συνεργαστεί με την τραγουδίστρια στην οποία ο Οβιατ πιστώνει την αναβίωση του καπνίσματος: την Charli XCX, την πρωτοπόρο της τάσης του λαχανί, από το ομώνυμο άλμπουμ της «Brat Summer», που είναι περήφανη καπνίστρια.
Το προσωπικό brand της Charli XCX έχει τυλιχθεί σε έναν ηδονισμό αναμεμειγμένο με μηδενισμό που ταιριάζει με το κάπνισμα, παρατηρεί η Ζάκερμαν. Στoν κόσμο της κάνεις πάρτι τώρα και σκέφτεσαι τις συνέπειες αργότερα ή ενδεχομένως ποτέ. Για κάποια σαν τη Ρέι, πάλι, που κάποτε ήταν μια πεντακάθαρη διαδικτυακή διασημότητα γνωστή για τους χορούς στο TikTok, το να ευθυγραμμίζεται με την Charli και να τονίζει τον εθισμό της στο τσιγάρο είναι ένας τρόπος να απελευθερωθεί από την χρώματος «ροζ τσιχλοφουσκί» περσόνα της…
Αυτοί οι καπνιστές έρχονται επίσης σε αντίθεση με τους διάσημους που επιδεικνύουν τον υγιεινό τρόπο ζωής τους με θεραπείες ευεξίας και smoothies, επισημαίνει στους NY Times η Ζάκερμαν. Ο Οβιάτ είπε ότι οι διασημότητες μπορούν να εκλογικεύσουν τη συνήθεια: «Λοιπόν, αν καπνίζω και δείχνω άσχημα, σε δέκα χρόνια μπορώ να κάνω λίφτινγκ προσώπου για να αντιστρέψω τις συνέπειες του καπνίσματος».
Αυτοί οι καπνιστές της ποπ κουλτούρας γνωρίζουν ότι η συνήθεια δεν είναι καλή. Με τα δράματα εποχής που δείχνουν άφθονο κάπνισμα –ακόμη και πρόσφατα, όπως το «The Brutalist» (2024), όπου ο Εϊντριεν Μπρόντι έχει σχεδόν πάντα ένα αναμμένο τσιγάρο ανάμεσα στα χείλη του– οι θεατές βιώνουν μια δόση ειρωνείας. Εξάλλου αυτοί οι χαρακτήρες δεν έχουν τη γνώση των κινδύνων για την υγεία που έχουμε εμείς σήμερα.
Ωστόσο στη σειρά «The Bear» ή στους «Materialists» αυτό δεν ισχύει. Κανείς, για παράδειγμα, δεν θα σκεφτόταν τον βασανισμένο σεφ Κάρμι Μπερζάτο (Τζέρεμι Αλεν Γουάιτ) στην πολυβραβευμένη σειρά του Disney+ ως πρότυπο καλής υγείας, ψυχικής ή σωματικής. Ο πρωταγωνιστής χρησιμοποιεί τα τσιγάρα του Κάρμι για να τονίσει τόσο το σεξ απίλ του όσο και τη θλίψη του, γράφει η Ζάκερμαν στους NY Times.
Η Λούσι στους «Materialists» έχει επίσης ένα κενό στην καρδιά, που το γεμίζει καπνίζοντας. Εργάζεται για πλούσιους πελάτες προσπαθώντας να τους κάνει να νιώθουν καλά με τον εαυτό τους, αν και η ίδια γνωρίζει καλά πόσο άδικη είναι η αγορά γνωριμιών. Το τσιγάρο είναι σύμβολο της κούρασής της. Αλλά αντιπροσωπεύει επίσης κάτι ισχυρό για εκείνη. Της δίνει ένα πλεονέκτημα που μπορεί να χρησιμοποιήσει στις αλληλεπιδράσεις της.
Η δύναμη είναι επίσης αυτό που προβάλλει η Beyoncé όταν καπνίζει στη σκηνή. Στο «Ya Ya» διακηρύσσει «I just wanna shake my ass» («Θέλω απλώς να κουνήσω τον πισινό μου»), ακόμα και όταν ασκεί εύστοχη κριτική στο αμερικανικό όνειρο. Και ίσως αυτός να είναι ο απώτερος λόγος για την αναβίωση του τσιγάρου: η επιθυμία να τα κάψουμε όλα, τα πνευμόνια και όλα τα υπόλοιπα…
