Καθώς το Skift Global Forum εξελισσόταν στη Νέα Υόρκη (16-18 Σεπτεμβρίου), οι τιτάνες της ταξιδιωτικής βιομηχανίας συμφωνούσαν σε ένα πράγμα, αν μη τι άλλο: η αγορά των ταξιδιών μεταλλάσσεται.
Γεωπολιτική αστάθεια, στασιμότητα στην οικονομία, έξαρση στη τεχνολογία, πίεση στο περιβάλλον και αλλαγή στις ταξιδιωτικές προσδοκίες. Ολα παίζουν τον ρόλο τους.
Σε αυτή τη δομική αλλαγή όλοι καλούνται να προσαρμοστούν. Για να συνεχίσουν να υπάρχουν.
Με την ώσμωση μεταξύ σπιτιών και ξενοδοχείων που προανήγγειλε ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Airbnb, Brian Chesky, την καθετοποίηση της προσφοράς από τους Online Travel Agents (OTAs), Booking, Expedia, διεκδικώντας την αμεσότητα και την ολότητα της υπηρεσίας στον ταξιδιώτη, η παγκόσμια αγορά περνάει σε άλλη «πίστα».
Ο καθένας ξεχωριστά θα πρέπει να απαντήσει στα ερωτήματα που τον αφορούν: Οι αεροπορικές θα καινοτομήσουν πιο γρήγορα από τα λειτουργικά κόστη τους; Τα ξενοδοχεία θα επανεφεύρουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα στη δεκαετία που διανύουμε; Οι προορισμοί θα αναπτυχθούν τουριστικά χωρίς να καταβάλουν τις κοινότητες; Η Τεχνητή Νοημοσύνη θα κερδίσει την πίστη του ταξιδιώτη; Γαστρονομία, αθλητικές διοργανώσεις και πολιτισμός θα επηρεάσουν το πότε και το πού ταξιδεύει ο κόσμος; Ο αναγεννητικός τουρισμός θα διευρυνθεί χωρίς να απωλέσει την αυθεντικότητά του;
Ενα είναι το σίγουρο: ότι ο τρόπος με τον οποίο μετριέται η επιτυχία στον τουρισμό αλλάζει. Ειδικά σε μια περίοδο ωρίμανσης των μεγεθών.
Αυτά, την ώρα που ο κλάδος της φιλοξενίας βιώνει μια κόπωση στις τιμές. Αυτό σημείωσε ο Eric Resnick, επικεφαλής του private equity KSL Capital Partners, το οποίο διαχειρίζεται ξενοδοχεία και θέρετρα αξίας 25 δισ. δολαρίων. Οι κρατήσεις συνεχίζουν να αυξάνονται αλλά οι οικονομικές επιδόσεις καθορίζονται από τον όγκο, όχι από τις τιμές. Ενας συνδυασμός της καταναλωτικής κόπωσης ύστερα από την έκρηξη στη μετα-Covid εποχή, και της «τιμολογιακής ενοχής της αγοράς», σημείωσε. «Νομίζω ότι αισθανόμαστε λίγο ένοχοι για τις τιμές που αυξήσαμε τόσο πολύ. Ετσι, φυσικά, κάνουμε λίγο πίσω τώρα, κάτι που ίσως είναι καλό για τον καταναλωτή».
Πώς, λοιπόν, (καθ)ορίζεται ο στόχος και η επιτυχία στους προορισμούς;
Ολιστικά. Εύκολο να το λες, αλλά χρειάζεται και η πράξη.
Ειδικά σε προορισμούς όπου η λέξη «τουρίστας» έχει επιφέρει αρνητικές σκέψεις.
«Πρέπει να διαχειριστούμε τον τουρισμό. Χρειαζόμαστε διαφορετική διακυβέρνηση και έχουμε τη δυνατότητα να τοποθετήσουμε τον τουρισμό από την πλευρά της ευκαιρίας. Χρησιμοποιούμε την τεχνολογία για να το πετύχουμε», σχολίασε ο Patrick Torrent, εκτελεστικός διευθυντής του Catalan Tourist Board. Οι αντιδράσεις των κατοίκων στη Βαρκελώνη είναι πλέον ξεκάθαρες και αποτυπώνονται σε μετρήσεις. Περίπου ένα 25% λέει «αρκετά ως εδώ» στον τουρισμό.
Πώς το αντιμετωπίζεις αυτό σε έναν κορυφαίο προορισμό;
«Αξιοποιούμε την παραγόμενη Τεχνητή Νοημοσύνη για να διαχειριστούμε τις ροές», απαντά. Ανακατευθύνοντας τους ταξιδιώτες από πολυσύχναστες περιοχές σε λιγότερο επισκέψιμες γειτονιές. Στόχος, η μείωση του υπερτουρισμού, η βελτίωση της ποιότητας της εμπειρίας των επισκεπτών και η προστασία της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Μια και η πρόκληση δεν είναι να έχεις περισσότερο, αλλά καλύτερο τουρισμό. «Προσπαθούμε να το πετύχουμε μέσω και της τεχνολογίας», λέει. Μετασχηματίζοντας ταυτόχρονα το μοντέλο. Δηλαδή «όχι προωθώντας την Καταλονία τουριστικά, αλλά ολιστικά», σε όλες τις πτυχές, ζωής, επιχειρηματικότητας, κοινωνικοποίησης.
Αυτό σημαίνει ότι «εστιάζουμε πλέον σε νοοτροπίες, αντί σε καταναλωτικά προφίλ». Ομως «για να προσελκύσεις ενσυνείδητους ταξιδιώτες, θα πρέπει να τους προσφέρεις ενσυνείδητες υπηρεσίες από ενσυνείδητες επιχειρήσεις», παραδέχεται.
Ακόμα και σε ό,τι αφορά τους ψηφιακούς νομάδες ή όποιον σκέφτεται να μείνει ένα διάστημα στην Καταλονία. «Παλιά η πρόσκλησή μας ήταν προς όλους να έρθουν. Τώρα καθέναν τον αντιμετωπίζουμε ως έναν προσωρινό κάτοικο με δικαιώματα και υποχρεώσεις». (Πρέπει) να είναι μέρος της κοινότητας.
Εξάλλου, πλέον και η βιωσιμότητα δεν είναι επιλογή, αλλά συνθήκη. Σε ό,τι αφορά το περιβάλλον, την κοινωνία, τον πολιτισμό. «Ολα αυτά χρειάζονται την Τεχνητή Νοημοσύνη, ώστε να διαχειριστούμε τον τουρισμό σε μικρή κλίμακα».
Γιατί «για να έχουμε καλύτερο τουρισμό, θα πρέπει να τον μετρήσουμε. Δεν μπορείς να διαχειριστείς κάτι που δεν μετράς. Χρειαζόμαστε νέες μετρήσεις».
Και πώς τον μετράς; Πώς ορίζεις τον στόχο, τον τρόπο, την επιτυχία σου;
Η εποχή του «τρεις το λάδι, δυο το ξίδι, πέντε το λαδόξιδο» έχει παρέλθει προ πολλού. Ανεπιστρεπτί. Είναι απαραίτητα τα βασικά μεγέθη των αφίξεων, των εισπράξεων και των διανυκτερεύσεων, αλλά αυτά είναι σαν να απαγγέλουμε τα α, β, γ, από την αλφάβητο.
Τα παραπάνω εμπλουτίζονται με επιμέρους δείκτες «σχετικά με την ποιότητα ζωής στον προορισμό. Ακόμα και σε ό,τι αφορά την (ευχέρεια στην) κινητικότητα των τουριστών. Πρέπει επίσης να μετρήσουμε το αίσθημα της κοινότητας. Το πώς νιώθουν για τον τουρισμό. Διαμορφώνουμε το βαρόμετρο ικανοποίησης, όχι μόνο των τουριστών, αλλά και των κατοίκων», αναφέρει ο διευθυντής του Συμβουλίου Τουρισμού της Καταλονίας.
«Τα παραδοσιακά μεγέθη “κεφάλια και κρεβάτια” είναι σημαντικά, αλλά μελετάμε πολύ πέρα από αυτά», λέει η Meaghan Ferrigno, επικεφαλής δεδομένων και αναλυτικών στοιχείων στο Destination Canada. Στη στρατηγική του έως το 2030 το Destination Canada έχει εντάξει έξι πεδία μετρήσεων για τον τουρισμό: οικονομικά, απασχόληση, υποδομές, ενσωμάτωση της κοινωνίας, περιβάλλον και εμπειρία.
Και τόσα στοιχεία πώς αξιοποιούνται; Μένουν στο συρτάρι, ως πολυσέλιδες μελέτες;
Οχι. Τροφοδοτούν ένα λογισμικό το οποίο παράγει περιεχόμενο ανάλογα με τα προφίλ ταξιδιωτών που τους αφορούν και θέλουν να προσελκύσουν. Είμαστε στην εποχή που οι προορισμοί χρησιμοποιούν «ψηφιακά δίδυμα Τεχνητής Νοημοσύνης» για την καλύτερη κατανόηση των επισκεπτών τους. Αλλά και για την προσωποποιημένη και αποτελεσματική εμπειρία και περιήγηση.
Το εφαρμόζουν ήδη το Destination Canada και το Catalan Tourist Board. Το πρώτο δημιούργησε ένα ψηφιακό προφίλ του ιδανικού επισκέπτη. «Οταν πρόκειται να επενδύσουμε στο να επηρεάσουμε κάποιον να ταξιδέψει στον Καναδά, επικεντρωνόμαστε σε εκείνους τους επισκέπτες που θα μείνουν περισσότερο, θα εξερευνήσουν σε βάθος και θα κάνουν περισσότερα πράγματα», επισήμανε η εκπρόσωπος του Destination Canada.
Το ταξίδι είναι εμπειρία, είναι βίωμα. Προσωπικό και συλλογικό.
Ομως αυτά βρίσκονται στην κορυφή ενός οικοδομήματος, με πολλά ενδιάμεσα (διαφορετικά) σκαλοπάτια που πρέπει να ανέβεις. Και διαρκώς ψηλώνει. Ανεβάζοντας τον πήχη.
Αφού στα χρόνια που έρχονται δεν αλλάζουν μόνο οι προορισμοί. Αλλάζει και ο τρόπος με τον οποίο ο ταξιδιώτης τους βλέπει, τους επιλέγει και τους ζει. Μέσω και της τεχνολογίας πια.
Πώς, λοιπόν, προετοιμάζεις τον προορισμό για όσα θα ακολουθήσουν;
Και πώς (επανα-καθ)ορίζεις την επιτυχία του;
