Τι θα δούμε τελικά στην «Οδύσσεια» του Κρίστοφερ Νόλαν;
| Universal/CreativeProtagon
Θέματα

Τι θα δούμε τελικά στην «Οδύσσεια» του Κρίστοφερ Νόλαν;

Ποιον υποδύεται ο Ματ Ντέιμον; Εγιναν γυρίσματα στην Ελλάδα; Θα υπάρχει Κύκλωπας; Διαβάστε τις απαντήσεις σε όλες τις ερωτήσεις σχετικά με το κινηματογραφικό έπος του βρετανού σκηνοθέτη και παραγωγού, με προϋπολογισμό 250 εκατ. δολαρίων
Protagon Team

Το πρώτο teaser της «Οδύσσειας» του Κρίστοφερ Νόλαν, που μόλις κυκλοφόρησε, δίνει τις πρώτες ενδείξεις για το τι έχουν σκεφτεί ο Βρετανός δημιουργός και οι συνεργάτες του για την πιο μεγάλη επιτυχία του 2026 – όπως αναμένεται να είναι η κινηματογραφική μεταφορά του ομηρικού έπους.

Μέσα από αινιγματικές, διάσπαρτες εικόνες υπονοούνται ένας (απροσδόκητα μικρός) Δούρειος Ιππος, σαρωτικά πανοράματα του αρχαίου κόσμου, ενώ ένα voice-over μάς δηλώνει: «Σκοτάδι. Ο νόμος του Δία συντρίβεται και γίνεται κομμάτια. Ενα βασίλειο χωρίς βασιλιά από τότε που πέθανε ο αφέντης μου. Ηξερε ότι ήταν ένας πόλεμος που δεν μπορούσε να κερδηθεί. Και μετά, με κάποιο τρόπο, τον κέρδισε». Στη συνέχεια έχουμε σύντομα αποσπάσματα διαλόγου μεταξύ του Τηλέμαχου (Τομ Χόλαντ) και ενός πολέμαρχου (Τζον Μπέρνθαλ), που φημολογείται ευρέως ότι είναι ο Μενέλαος, σύζυγος της ωραίας Ελένης.

Με μουσική υπόκρουση που παραπέμπει σε όλεθρο και καταστροφές, οι χαρακτήρες συζητούν εν συντομία για την τύχη του Οδυσσέα (Ματ Ντέιμον). Ο Μπέρνθαλ αναφέρει: «Κάποιοι λένε ότι είναι πλούσιος. Κάποιοι λένε ότι είναι φτωχός. Κάποιοι λένε ότι χάθηκε. Κάποιοι λένε ότι είναι φυλακισμένος». Η τελευταία ατάκα του διαλόγου, δε, είναι απλή και δυσοίωνη, καθώς βλέπουμε τον Οδυσσέα να επιπλέει πάνω σε κάτι που μοιάζει με κομμάτι ξύλου που παρασύρθηκε στη θάλασσα: «Τι είδους φυλακή θα μπορούσε να κρατήσει έναν άνθρωπο σαν αυτόν;»

Ωστόσο η ταινία θα κυκλοφορήσει μετά από έναν ολόκληρο χρόνο, στις 17 Ιουλίου 2026 –αυτή την ημερομηνία προτιμά ο Νόλαν– και, παρότι βασίζεται σε ένα από τα πιο διάσημα επικά ποιήματα που γράφτηκαν ποτέ, οι λεπτομέρειες για το πώς προσέγγισε το θέμα ο σκηνοθέτης παραμένουν μυστήριο, παρατηρεί στη βρετανική εφημερίδα The Telegraph ο Αλεξάντερ Λάρμαν.

Μια αφίσα που βγήκε στα τέλη Ιουνίου αποκάλυψε ελάχιστα πέρα από μια φωτογραφία με το κεφάλι ενός ασώματου αγάλματος και το σλόγκαν «Αψηφήστε τους θεούς». Αυτό υποδηλώνει ότι ο Νόλαν θα κάνει κάτι που δεν έκανε ο Βόλφγκανγκ Πέτερσεν στην «Τροία» (2004), τη δική του επική μεταφορά της «Ιλιάδας». Θα ενσωματώσει τις ευμετάβλητες θεότητες που παίζουν τόσο κρίσιμο ρόλο στο πρωτότυπο κείμενο του Ομήρου – αν και το ποιος χολιγουντιανός σταρ θα υποδυθεί ποιον ρόλο παραμένει σε μεγάλο βαθμό μυστικό.

Πάρα πολλά εξαρτώνται από την «Οδύσσεια», κυρίως ο φημολογούμενος προϋπολογισμός της ύψους 250 εκατ. δολαρίων. Ο Νόλαν έθεσε τον πήχη πολύ ψηλά με την προηγούμενη ταινία του, «Οπενχάιμερ», η οποία απέφερε σχεδόν ένα δισ. δολάρια παγκοσμίως, παρά το γεγονός ότι, εκ πρώτης όψεως, ήταν το λιγότερο πιθανό θέμα που μπορούσε να φανταστεί κανείς για μια τόσο επιτυχημένη ταινία.

Το στούντιο Universal, που χρηματοδοτεί την «Οδύσσεια», θα ελπίζει, λογικά, ότι ο Νόλαν, μαζί με τον Ομηρο, τις πρωτότυπες τοποθεσίες και ένα ονειρεμένο καστ, θα μας δώσουν ένα έπος που θα συζητιέται για δεκαετίες. Αλλά τι μπορούμε να περιμένουμε και για ποια πράγματα θα πρέπει να νιώθουμε ενθουσιασμένοι; Ο Αλεξάντερ Λάρμαν τα απαριθμεί στην Telegraph:

Ποιοι συμμετέχουν στο καστ

Οπως συμβαίνει πάντα με τον Νόλαν, οι ηθοποιοί κάνουν ουρά για να συνεργαστούν με τον βρετανό σκηνοθέτη (ίσως λόγω της πολυδιαφημισμένης πολιτικής του «όχι κινητά τηλέφωνα στο πλατό») και η «Οδύσσεια» δεν αποτελεί εξαίρεση, καθώς μιλάμε για ένα τεράστιο καστ, με περισσότερους σταρ από όσους συναντά κανείς σε ένα πάρτι της βραδιάς των Οσκαρ.

Αρκετοί παλαιότεροι πρωταγωνιστές του Νόλαν επιστρέφουν, συμπεριλαμβανομένων των Ματ Ντέιμον και Αν Χάθαγουεϊ, οι οποίοι έχουν συνεργαστεί τρεις φορές μαζί του στο παρελθόν. Αλλά το καστ είναι γεμάτο με πολλά ενδιαφέροντα πρόσωπα και ονόματα, από το «It» ζευγάρι του Χόλιγουντ, Τομ Χόλαντ και Ζεντάγια, μέχρι τους πάντα αξιόπιστους Σαρλίζ Θερόν, Ρόμπερτ Πάτινσον και Λουπίτα Νιόνγκο.

Ακόμη, επιστρέφουν πολλοί βασικοί ηθοποιοί του Νόλαν, από τον Ελιοτ Πέιτζ και τον Μπιλ Ιργουιν μέχρι τους Χιμές Πατέλ και Μπένι Σάφντι, καθώς και μερικοί ενδιαφέροντες πρωτοεμφανιζόμενοι, όπως οι πάντα εξαιρετικοί Σαμάνθα Μόρτον, Μία Γκοθ και Μπέρνθαλ. Και καθώς τα γυρίσματα συνεχίζονται, έχουν προστεθεί στο καστ μερικοί νέοι ηθοποιοί, κυρίως ο Τζον Λεγκουιζάμο και ο ειδικός στις πολεμικές τέχνες Γουίλ Γιουν Λι, γράφει ο Λάρμαν στην Telegraph.

Το ερώτημα ποιος θα υποδυθεί ποιον παραμένει – με εξαίρεση τους Ματ Ντέιμον και Τομ Χόλαντ, στους ρόλους του Οδυσσέα και του Τηλέμαχου αντίστοιχα. Είναι αρκετά πιθανό η πάντα ευέλικτη Αν Χάθαγουεϊ να υποδυθεί την Πηνελόπη, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχουν ανακοινωθεί περισσότερες λεπτομέρειες. Η Σαρλίζ Θερόν αποκάλυψε σε πρόσφατη συνέντευξη στο κόκκινο χαλί ότι επιλέχθηκε για τον ρόλο της Κίρκης (αλλά δεν είχαν ξεκινήσει ακόμη τα γυρίσματα του ρόλου της), γεγονός που υποδηλώνει ότι η Ζεντάγια θα μπορούσε να υποδυθεί την πιο συμπονετική από τους θεούς και μέντορα του Οδυσσέα, Αθηνά.

Ωστόσο τα γυρίσματα του Νόλαν είναι συνώνυμα με τη μυστικότητα και μοιάζει απίθανο να αποκαλυφθούν περισσότερες λεπτομέρειες πριν από την κυκλοφορία του πρώτου πλήρους τρέιλερ της ταινίας, που αναμένεται τον Δεκέμβριο. Οι πρώτες φήμες αναφέρουν, μάλιστα, ότι μια μεγαλύτερη εκδοχή του τρέιλερ, με αποκλειστικό υλικό, θα είναι διαθέσιμη μόνο στους κινηματογράφους Imax.

Το καστ της «Οδύσσειας» με μια ματιά

♦ Ματ Ντέιμον, Οδυσσέας

♦ Τομ Χόλαντ, Τηλέμαχος

♦ Ζεντάγια

♦ Ρόμπερτ Πάτινσον

♦Μία Γκοθ

♦ Αν Χάθαγουεϊ

♦ Τζον Μπέρνθαλ

♦ Σαρλίζ Θερόν, Κίρκη

♦ Ελιοτ Πέιτζ

♦ Λοπίτα Νιόνγκο

♦ Σαμάνθα Μόρτον

♦ Τζον Λεγκουίζαμο

♦ Γουίλ Γιουν Λι

♦ Μπένι Σαφντί

♦ Μπιλ Ιργουιν («Interstellar»)

♦ Κόρεϊ Χόκινς

♦ Χιμές Πατέ («Tenet»)

♦ Νικ Ε. Τάραμπεϊ

♦ Λόγκαν Μάρσαλ-Γκριν

Πίσω από την κάμερα

Ο Νόλαν αντιμετώπισε την αποχώρηση δύο από τους πιο εμβληματικούς συνεργάτες του, του κινηματογραφιστή Γουόλι Φίστερ και του συνθέτη Χανς Τσίμερ, βρήκε, ωστόσο, αντικαταστάτες που έκτοτε έχουν κερδίσει Οσκαρ για τη δουλειά τους στις ταινίες του. Ο Χόιτε βαν Χόιτεμα, ο οποίος έχει κινηματογραφήσει όλες τις ταινίες του Νόλαν μετά το «Interstellar», αναγνωρίστηκε επάξια για την εκπληκτική δουλειά του στο «Οπενχάιμερ», και ο Λούντβιχ Γκέρανσον πήρε το Οσκαρ για την εξίσου εμβληματική μουσική του.

Και οι δύο επιστρέφουν στην «Οδύσσεια», όπως και η Ελεν Μιρόζνικ, η οποία ήταν υποψήφια για Οσκαρ ενδυματολογίας για τον «Οπενχάιμερ». Η θρυλική ενδυματολόγος θα έχει την ευκαιρία να δημιουργήσει ακόμη πιο φανταχτερά σχέδια για την «Οδύσσεια», τα οποία πιθανώς θα πλησιάζουν περισσότερο στις δουλειές της για το μιούζικαλ «The greatest showman» (2017) ή για τη σειρά «Μπρίτζερτον» του Netflix παρά στα (συντηρητικά) κοστούμια της τελευταίας ταινίας του Νόλαν.

Είναι αυτονόητο, φυσικά, ότι η βασική συνεργάτης στα παρασκήνια, όπως σε όλες τις ταινίες του Κρίστοφερ Νόλαν, θα είναι η σύζυγός του και παραγωγός Εμα Τόμας – η οποία τιμήθηκε με τον τίτλο της ντέιμ, την ίδια στιγμή που ο σύζυγός της χρίστηκε ιππότης. Επιστρέψει για τη δέκατη τρίτη ταινία της μαζί του.

Η απόφαση του Νόλαν να παραμείνει στην Universal, η οποία του παραχώρησε έναν πρωτοφανή βαθμό δημιουργικού ελέγχου στον «Οπενχάιμερ», αποκομίζοντας τα ανάλογα οφέλη, θα είναι ένα πλήγμα για τον Ντέιβιντ Ζάσλαβ και τη Warner Brothers, στους οποίους απευθυνόταν ο σκηνοθέτης για χρόνια. Τελικά οι δύο πλευρές τσακώθηκαν μετά την απόφαση του στούντιο να βάλει όλες τις ταινίες του Νόλαν σε υπηρεσίες streaming, ταυτόχρονα με την κυκλοφορία τους στις αίθουσες.

Γυρίσματα με Imax

Πριν από χρόνια ο Νόλαν ρωτήθηκε αν θα εγκατέλειπε ποτέ τα τεράστιας κλίμακας έπη με τα οποία έχει ταυτιστεί για να σκηνοθετήσει μια μικρής κλίμακας ρομαντική κωμωδία. «Με ελκύει η εργασία σε μεγάλη κλίμακα επειδή γνωρίζω πόσο εύθραυστη είναι η ευκαιρία να αξιοποιήσω αυτούς τους πόρους. Γνωρίζω ότι υπάρχουν πάρα πολλοί κινηματογραφιστές παγκοσμίως που θα έδιναν τα πάντα για να έχουν τους πόρους που συγκέντρωσα εγώ, και αισθάνομαι ότι έχω την ευθύνη να τους χρησιμοποιήσω με τον πιο παραγωγικό και ενδιαφέροντα τρόπο», είχε απαντήσει.

Ο Νόλαν υπήρξε ένας από τους πρώτους κινηματογραφιστές που απέφυγαν τη μοντέρνα, τότε, τρισδιάστατη μορφή και προτίμησε τη χρήση καμερών Imax, καθώς πίστευε ότι κατέγραφαν ένα επίπεδο θεάματος που δεν κατόρθωνε να δει κανείς μέσα από ένα ζευγάρι χρωματιστά πλαστικά γυαλιά. Εκτοτε, σε κάθε ταινία του έχει καταβάλει ολοένα και μεγαλύτερες προσπάθειες για να προσφέρει στο κοινό κάτι νέο και συναρπαστικό.

Η «Οδύσσεια» δεν θα αποτελέσει εξαίρεση. Η Imax χρησιμοποιεί τις ίδιες κάμερες τα τελευταία 25 χρόνια, και προηγουμένως η χρήση τους περιοριζόταν σε επιλεγμένες σεκάνς. Στον διαρκείας τριών ωρών «Οπενχάιμερ», για παράδειγμα, ο Νόλαν χρησιμοποίησε 75 λεπτά Imax. Ωστόσο ο Μπρους Μάρκο, επικεφαλής του τμήματος post-production της Imax, αποκάλυψε ότι η «Οδύσσεια» θα είναι η πρώτη ταινία που θα χρησιμοποιήσει τις κάμερες νέας γενιάς, οι οποίες είναι πιο αθόρυβες και ελαφρύτερες από τις υπάρχουσες.

Δεδομένου, δε, ότι μια κοινή κριτική για τις ταινίες του Νόλαν είναι ότι οι διάλογοι ακούγονται μετά βίας λόγω της άρνησης του σκηνοθέτη να χρησιμοποιεί post-production μεταγλώττιση ή ADR (αυτοματοποιημένη αντικατάσταση διαλόγου), αυτά είναι ευπρόσδεκτα νέα. Επίσης  –και το πιο συναρπαστικό–, η φορητότητα των καμερών σημαίνει ότι η «Οδύσσεια» θα είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία που θα γυριστεί εξ ολοκλήρου σε φιλμ Imax, μια καινοτομία τόσο σημαντική ώστε διαφημίζεται στις αφίσες.

Πού γυρίζεται η «Οδύσσεια»

Ο Κρίστοφερ Νόλαν είναι γνωστό ότι γυρίζει τις ταινίες του εντός προϋπολογισμού και νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα. Είναι γνωστό ότι γύρισε την ταινία «Οπενχάιμερ» σε μόλις 57 ημέρες, αφού είχε μειώσει το αρχικό χρονοδιάγραμμα των 85 ημερών προκειμένου να διαθέσει περισσότερα χρήματα για τον σχεδιασμό της παραγωγής. Ωστόσο, μια επική παραγωγή όπως αυτή απαιτεί ένα αρκετά πλούσιο χρονικό διάστημα, έτσι δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η ταινία –τα γυρίσματα της οποίας ξεκίνησαν στις 25 Φεβρουαρίου– εξακολουθεί να γυρίζεται και αναμένεται να ολοκληρωθεί αργότερα αυτόν τον μήνα, γεγονός που σημαίνει ότι θα χρειαστούν πέντε μήνες για να αποτυπωθεί το όραμα του Νόλαν.

Οπως είναι φυσικό, τα γυρίσματα ήταν πραγματικά διεθνή. Η παραγωγή ξεκίνησε σε μερικές από τις αρχικές τοποθεσίες που είχε κατά νου ο Ομηρος, όπως η Φαβινιάνα, το λεγόμενο «νησί των κατσικιών» στη Σικελία, όπου ο Οδυσσέας και οι άνδρες του σταμάτησαν για να αναπληρώσουν προμήθειες, να θυσιάσουν και να μαγειρέψουν μερικές κατσίκες. Στη συνέχεια τα γυρίσματα μεταφέρθηκαν στο Κάστρο της Μεθώνης και στο Σπήλαιο του Νέστορα στην Πελοπόννησο, για τις σκηνές που αφορούν τον κύκλωπα Πολύφημο.

Αλλες χώρες όπου έχουν γίνει γυρίσματα είναι η Ιταλία (Σικελία), η Ισλανδία, οι ΗΠΑ –υποθέτουμε ότι επρόκειτο για ηχητικό σκηνικό του Χόλιγουντ– και το Ηνωμένο Βασίλειο. Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, αναφέρει ο Αλεξάντερ Λάρμαν στην Telegraph, γίνονται γυρίσματα στη Σκωτία (σ.σ.: κυκλοφορούν φωτογραφίες του Ματ Ντέιμον να χαμογελάει έξω από βαν με μπέργκερ και μια πίστα καρτ) και η παραγωγή αναμένεται να ολοκληρωθεί σε λίγες εβδομάδες στην Ιρλανδία.

Ποια μετάφραση προτιμήθηκε

Οπως συμβαίνει συνήθως πια με τον Νόλαν, το σενάριο πιστώνεται αποκλειστικά στον ίδιο και όχι στον προηγούμενο συνεργάτη του, τον αδελφό του και δημιουργό του «Westworld» Τζόναθαν. Ωστόσο υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον για τη μετάφραση του ομηρικού έπους που θα χρησιμοποιούσε ο σκηνοθέτης. Εξάλλου, παρ’ όλο που κάθε βρετανική έκδοση του ομηρικού έπους περιέχει τους ίδιους χαρακτήρες, τα ίδια γεγονότα και την ίδια λύση, ορισμένες από τις πιο παραδοσιακές εκδοχές της «Οδύσσειας» έχουν τόσο λίγα κοινά με τις σύγχρονες μεταφράσεις όσο ένα ποίημα του 17ου αιώνα με τη σημερινή γλώσσα.

Ισως η πιο αξιοσημείωτη πρόσφατη μετάφραση του έπους είναι της Εμιλι Γουίλσον, η οποία δημοσίευσε επίσης μια καταξιωμένη έκδοση της «Ιλιάδας» το 2023. Η μετάφραση της Γουίλσον –η πρώτη από γυναίκα– κυκλοφόρησε το 2017. Η Εντιθ Χολ έγραψε στην Daily Telegraph ότι «η Γουίλσον συλλαμβάνει και αποτυπώνει την τονική ποικιλία της “Οδύσσειας”, από τον μαγικό ρεαλισμό έως την κωμωδία και την απόγνωση».

Η μεγαλύτερη κριτική που έχει δεχθεί μέχρι τώρα δεν ήταν χωρίς αντιπαραθέσεις. Είναι γραμμένη σε ιαμβικό πεντάμετρο αντί της πιο συχνά χρησιμοποιούμενης μορφής του δακτυλικού εξαμέτρου, και αποφεύγει κάποια από την ποιητική μεγαλοπρέπεια γνωστών μεταφραστών όπως ο Τ.Ε. Λόρενς και ο Ρόμπερτ Φέιγκλς υπέρ μιας πιο απλής, πιο καθομιλουμένης γλώσσας.

«Ηθελα να αναδείξω τον δυναμικό» έχει εξηγήσει η ίδια. «Υπάρχουν περισσότερες από μία φωνές. Υπάρχουν περισσότεροι από ένας χαρακτήρες. Κάθε ένας είναι ζωντανός, ολοκληρωμένος, και έχει τη δική του διαφορετική οπτική γωνία αφήγησης. Δεν είναι [ένα έργο] επικεντρωμένο τόσο στον Οδυσσέα όσο μπορεί να σε κάνουν να πιστεύεις κάποιες μεταφράσεις».

Δεδομένου, δε, του τεράστιου καστ του Νόλαν, με πολλούς κορυφαίους ηθοποιούς που θέλουν να είναι στο επίκεντρο, είναι δελεαστικό να φανταστεί κανείς ότι είτε χρησιμοποίησε την εκδοχή της Γουίλσον ως βάση για το σενάριο, είτε τουλάχιστον γνωρίζει καλά τις πολυπλοκότητες και τις αποχρώσεις της. Οι σύντομοι διάλογοι που ακούγονται στο teaser δεν ηχούν ιδιαίτερα ομηρικοί, αλλά όπως συμβαίνει πάντα με τον Νόλαν, τα σενάριά του τείνουν να είναι λιτά. Θα δούμε τελικά τι περιέχει η ολοκληρωμένη ταινία.

Πόσο ιστορικά ακριβής θα είναι

Ο Νόλαν φαίνεται να έχει μια τάση να σκηνοθετεί ταινίες που διαδραματίζονται στο παρελθόν. Μετά τα έργα του «The Prestige» (2006),  «Δουνκέρκη» (2017) και «Οπενχάιμερ» (2023), η «Οδύσσεια» σηματοδοτεί την τέταρτη μεγάλης κλίμακας ταινία εποχής που γυρίζει και, όπως οι άλλες, θα εξεταστεί προσεκτικά για τυχόν ανακρίβειες στις ιστορικές λεπτομέρειες.

Ηδη, η εικόνα του Ματ Ντέιμον με την πανοπλία έχει προκαλέσει επικρίσεις. Ο Οδυσσέας έζησε (και πολέμησε) στην Ελλάδα της Εποχής του Χαλκού, άρα θα φορούσε περίτεχνη χάλκινη πολεμική ενδυμασία της Μυκηναϊκής εποχής, αντί για τη λιγότερο περίτεχνη πανοπλία τύπου οπλίτη που απεικονίζεται να φοράει στην πρώτη εικόνα – η οποία θα ταίριαζε περισσότερο σε έναν απλό στρατιώτη παρά στον βασιλιά της Ιθάκης.

Οσο για το κράνος που φοράει, με τις κόκκινες τρίχες αλόγου, είναι ιστορικά αρκετά ακριβές, αλλά πολύ λιγότερο συναρπαστικό από ένα που περιγράφεται στην «Ιλιάδα» ότι του έδωσε ο φίλος του Μηριόνης (ραψωδία Κ στίχοι 260-270, μετάφραση Καζαντζάκη – Κακριδή):

«Δοξάρι κι ο Μηριόνης έδωκε, σπαθί και σαϊτολόγο στον Οδυσσέα, και στο κεφάλι του κράνος φοράει, φτιαγμένο από τομάρι, κι από μέσα του λουριά πολλά το δέναν, στεριά πολύ, κι απόξω το ’σκεπαν ολούθε γύρω δόντια λευκά, από ασπρόδοντο αγριογούρουνο, με μαστοριά αρμοσμένα μεγάλη, κι από μέσα το ’ντυνε μαλλί πατικωμένο. Κάποτε το ’χε κλέψει ο Αυτόλυκος, του Αμύντορα το σπίτι, του γιου του Ορμένου, σύντας πάτησε, το στέριο, στην Ελιώνα, και του Αμφιδάμαντα απ’ τα Κύθηρα το χάρισε, στη Σκάντεια· κι αυτός φιλιάς κι αγάπης χάρισμα στο Μόλο το χαρίζει· κι ο Μόλος στο Μηριόνη το ’δωκε, το γιο του, να το βάζει. και τώρα το κεφάλι εσκέπασε τρογύρα του Οδυσσέα».

«Ελα, λοιπόν, σερ Κρίστοφερ, ας δούμε τον Ντέιμον με κράνος με δόντια κάπρου στο κεφάλι του. Θα είναι πολύ πιο εντυπωσιακό οπτικά» προτρέπει ο βρετανός δημοσιογράφος της Telegraph τον Νόλαν. (Λέτε να εισακουστεί;)

Ο Πολύφημος και άλλα τέρατα

Υπάρχουν πολλοί εμβληματικοί χαρακτήρες και στιγμές στην «Οδύσσεια», από το επεισόδιο της αποπλάνησης του Οδυσσέα από τη μάγισσα Κίρκη, η οποία μετατρέπει τους ναύτες του σε γουρούνια, μέχρι την τελική αιματηρή αναμέτρηση του Οδυσσέα με τους μνηστήρες της Πηνελόπης, οι οποίοι καταχράστηκαν τη φιλοξενία της και το βιος του ήρωα κατά την απουσία του – ήταν και το θέμα της ταινίας του Ουμπέρτο Παζολίνι «Η Επιστροφή» (2024), με τους Ρέιφ Φάινς και Ζιλιέτ Μπινός.

Ωστόσο η πιο διάσημη σκηνή είναι σίγουρα η αιχμαλωσία του άτυχου Οδυσσέα από τον μονόφθαλμο και αιμοδιψή κύκλωπα Πολύφημο, ο οποίος καταβροχθίζει τους άνδρες του και του υπόσχεται πως θα τον αφήσει για το τέλος. Οι περισσότεροι κινηματογραφιστές θα επέλεγαν να αποδώσουν τον χαρακτήρα με CGI, αλλά ο Νόλαν παραμένει λάτρης της αυθεντικότητας.

Ως εκ τούτου, υποτίθεται ότι στη Σπηλιά του Νέστορα και στην παραλία της Βοϊδοκοιλιάς γυρίζονται όχι μόνο οι σκηνές του Κύκλωπα –οι ίδιες αντιπροσωπεύουν δίκαιες αναπαραστάσεις του πώς θα έμοιαζε η αρχική ομηρική τοποθεσία– αλλά και ο ίδιος ο Πολύφημος θα ζωντανέψει στην οθόνη από μια τεράστια μηχανική μαριονέτα ύψους έξι μέτρων. Αναμφίβολα θα υπάρξει κάποιο είδος μαγείας με ειδικά εφέ, ενώ είναι πιθανό ένας γνωστός ηθοποιός να προσφέρει κάποιου είδους motion capture και τη φωνή του στον χαρακτήρα.

Αξίζει τον ενθουσιασμό μας;

Τον Απρίλιο, στο CinemaCon, ο επικεφαλής διανομής της Universal, Τζιμ Ορ, δήλωσε ότι η ταινία θα είναι «ένα οραματικό, μοναδικό στην γενιά του κινηματογραφικό αριστούργημα, για το οποίο ο ίδιος ο Ομηρος θα ήταν πιθανότατα περήφανος». Αυτή η υπερβολή αντιμετωπίστηκε με έναν ορισμένο (και κατανοητό) βαθμό ευθυμίας, δεδομένου ότι η ταινία βρισκόταν στη μέση των γυρισμάτων, και φαινόταν μάλλον πρόωρο να υπονοηθεί ότι ένας βάρδος που είχε πεθάνει προ πολλού θα είχε άποψη για μια χολιγουντιανή μεταφορά (την πρώτη μεγάλη που έγινε ποτέ) του έργου του.

Οι υποθέσεις ότι η ταινία θα έχει διάρκεια τριών ωρών και βαθμολογία R μπορεί επίσης να φαίνεται ότι θα λειτουργήσουν αρνητικά για την πιθανή εμπορική επιτυχία της. Από την άλλη πλευρά, ακριβώς το ίδιο θα έλεγε κανείς και για το «Οπενχάιμερ», αλλά πήγε πολύ καλά. Ενα meme στο διαδίκτυο δηλώνει: «In Nolan We Trust».

Ο Λάρμαν σημειώνει, τέλος, στην Telegraph πως, αν και είναι πολύ νωρίς για να δηλώσουμε ότι η «Οδύσσεια» θα είναι πράγματι ένα κινηματογραφικό αριστούργημα, λίγοι θα στοιχημάτιζαν εναντίον ενός τέτοιου ενδεχομένου, δεδομένης της προηγούμενης επιτυχίας του σκηνοθέτη.

Exit mobile version