Χάος στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο για ένα ακόμη καλοκαίρι
Αρκετά μεγάλες καθυστερήσεις πτήσεων λόγω του «μποτιλιαρίσματος» στον εναέριο χώρο της Ευρώπης αναμένονται και φέτος | Shutterstock
Επικαιρότητα

Χάος στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο για ένα ακόμη καλοκαίρι

Η έλλειψη του αναγκαίου αριθμού ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας καθιστά την Ευρώπη την περιοχή όπου σημειώνονται σημαντικές καθυστερήσεις στις πτήσεις. «Φορτωμένος» ο εναέριος χώρος λόγω πολέμων σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή
Protagon Team

Προετοιμασμένοι για πιθανές καθυστερήσεις θα πρέπει να είναι όσοι σχεδιάζουν να ταξιδέψουν με αεροπλάνο στον τόπο των διακοπών τους και μάλιστα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς η διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας γίνεται όλο και πιο δύσκολη.

Σύμφωνα με το Politico η πρόσφατη απεργία από τους γάλλους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας προκάλεσε ακυρώσεις πτήσεων, απειλώντας να καταστήσει και το φετινό καλοκαίρι ένα από τα χειρότερα από πλευράς καθυστέρησης πτήσεων.

Βασική αιτία των προβλημάτων θεωρείται το κατακερματισμένο, υπερφορτωμένο και υποστελεχωμένο σύστημα ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας της Γηραιάς Ηπείρου. Ενώ οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας παραπονούνται για ατέλειωτες υπερωρίες και εξάντληση, αεροπορικές εταιρείες όπως η Ryanair απαιτούν από τους πολιτικούς να λάβουν μέτρα για να συνεχίσουν να πετούν τα αεροπλάνα.

Η γαλλική απεργία «θα έχει τελικά αρνητικό αντίκτυπο στο δίκτυο, αυτό είναι σίγουρο», δήλωσε στο Politico, ο Φρεντερίκ Ντελού, αντιπρόεδρος για την Ευρώπη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ενώσεων Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, μιας παγκόσμιας οργάνωσης στην οποία δεν συμμετέχουν γαλλικά συνδικάτα.

Οταν συμβαίνουν απεργίες ή άλλα προβλήματα στην εναέρια κυκλοφορία, όπως σημείωσε, «η αλυσιδωτή αντίδραση της κυκλοφοριακής συμφόρησης» αναγκάζει τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας να «κρατήσουν την κυκλοφορία κοντά στο αεροδρόμιο και στη συνέχεια, κατά τη διάρκεια της πτήσης, να αρχίσουμε να μειώνουμε την ταχύτητα των αεροσκαφών, ώστε να μην φτάσουν πολύ νωρίς… μόνο αφού λυθεί το πρόβλημα μπορούμε να αφήσουμε το σύστημα να συνεχίσει να λειτουργεί».

«Κάθε καλοκαίρι από την εμφάνιση του Covid μέχρι τώρα ήταν το χειρότερο καλοκαίρι», δήλωσε ο Πολ Ρόιτερ, αντιπρόεδρος της ένωσης πιλότων European Cockpit Association. «Εχουμε περιορισμένο εναέριο χώρο, περιορισμένο αριθμό διαδρόμων, τα αεροδρόμια έχουν περιορισμούς χωρητικότητας… οποιαδήποτε διαταραχή, επειδή έχουμε πολύ λίγα περιθώρια, θα αναστατώσει ολόκληρο το σύστημα. Και αυτό είναι πιθανώς αυτό που θα δούμε και αυτό το καλοκαίρι», σημείωσε μιλώντας στο Politico, ο Ρόιτερ, ο οποίος εργάζεται ως κυβερνήτης Boeing 737 για την Luxair του Λουξεμβούργου. Οι πολιτικοί γνωρίζουν επίσης πολύ καλά ότι η εναέρια κυκλοφορία στην Ευρώπη έχει γίνει ευάλωτη και επιρρεπής σε διαταραχές.

«Ηδη πέρυσι, οι καθυστερήσεις στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροπορικών μεταφορών ήταν οι χειρότερες των τελευταίων 25 ετών, και η κατάσταση φέτος είναι πιθανό να επιδεινωθεί περαιτέρω», τόνισε ο Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας, σε επιστολή προς τους υπουργούς Μεταφορών τον Απρίλιο, την οποία είδε το Politico. «Πέρυσι, η Ευρώπη είδε 35.000 πτήσεις σε μια πολυάσχολη καλοκαιρινή μέρα, φέτος αναμένουμε να φτάσουμε τις 38.000», πρόσθεσε ο Επίτροπος, ενώ σημείωσε ότι «η υψηλή ζήτηση ασκεί σημαντική πίεση στους παρόχους υπηρεσιών αεροναυτιλίας (ANSP), ορισμένοι από τους οποίους συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν προβλήματα έλλειψης προσωπικού και χωρητικότητας», καλώντας τις κυβερνήσεις να αρχίσουν «να προσλαμβάνουν και να εκπαιδεύουν επιπλέον ελεγκτές όπου χρειάζεται».

Ενα από τα προβλήματα για την εύρεση νέων ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας είναι ότι απαιτείται τριετής εκπαίδευσή τους (REUTERS/Manon Cruz)
Απαίτηση για περισσότερους ελεγκτές

Ωστόσο, το πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί γρήγορα, καθώς η εκπαίδευση νέων ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας διαρκεί τουλάχιστον τρία χρόνια. Επιπλέον, η επαγγελματική πιστοποίηση για τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας περιορίζεται σε μια συγκεκριμένη περιοχή του κατακερματισμένου εναέριου χώρου της Ευρώπης, ο οποίος διαχειρίζεται από 40 διαφορετικούς ANSP.

Η CAE, μια καναδική εταιρεία που ειδικεύεται σε υπηρεσίες εκπαίδευσης, προέβλεψε πρόσφατα ότι η Ευρώπη θα χρειαστεί τους περισσότερους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας από οποιαδήποτε άλλη περιοχή κατά την επόμενη δεκαετία — 27.000 από τους 71.000 παγκοσμίως. Εν τω μεταξύ, οι αεροπορικές εταιρείες είναι εξοργισμένες.

Σε μια προσπάθεια να κατονομάσει και να εκθέσει τους χειρότερους ANSP, η Ryanair ξεκίνησε έναν «Κατάλογο Καθυστερήσεων», ο οποίος κατατάσσει τις χώρες που προκαλούν τον περισσότερο επιπλέον χρόνο ταξιδιού στο ευρωπαϊκό δίκτυο. «Η Γαλλία, η Ισπανία, η Γερμανία, η Πορτογαλία και το Ηνωμένο Βασίλειο εξακολουθούν να είναι οι χειρότεροι πάροχοι υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας (ATC) όσον αφορά τις καθυστερήσεις, ως αποτέλεσμα της αποτυχίας των υπουργείων Μεταφορών τους να διασφαλίσουν ότι οι υπηρεσίες ATC τους διαθέτουν το κατάλληλο προσωπικό και διαχειρίζονται σωστά», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η αεροπορική εταιρεία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους, η γαλλική ATC προκάλεσε καθυστερήσεις σε πάνω από 26.000 πτήσεις της Ryanair από την 1η Ιανουαρίου έως τις 30 Ιουνίου, επηρεάζοντας συνολικά 4,7 εκατομμύρια επιβάτες. Ακολούθησε η Ισπανία με περίπου 16.500 καθυστερημένες πτήσεις και η Γερμανία με 7.500.

«Ενας ακόμη μήνας κακής διαχείρισης της ATC και έλλειψης προσωπικού έχει περάσει, αλλά ούτε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ούτε οι υπουργοί Μεταφορών των κρατών μελών… έχουν λάβει μέτρα για να διορθώσουν την κακή απόδοση των παρόχων ATC στην Ευρώπη», σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Μάικλ Ο’Λίρι, σε ανακοίνωσή του. Ακόμη κατηγόρησε επίσης τους ANSP ότι είναι «προστατευόμενα κρατικά μονοπώλια [τα οποία] δεν ενδιαφέρονται για τους επιβάτες και δεν ενδιαφέρονται για τις καθυστερήσεις των πτήσεων».

Σε απάντηση στις επανειλημμένες κατηγορίες της Ryanair κατά της γαλλικής υπηρεσίας ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, το γαλλικό υπουργείο Μεταφορών δήλωσε τον Ιούνιο στο Politico ότι «ο έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας είναι μόνο η τρίτη πιο συχνή αιτία καθυστερήσεων πτήσεων στην Ευρώπη, μετά από προβλήματα που αποδίδονται στις αεροπορικές εταιρείες. Συγκεκριμένα, η Ryanair κατατάσσεται 26η μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών οι πτήσεις των οποίων φθάνουν με ακρίβεια στην ώρα τους, με ποσοστό ακρίβειας μόλις 69%. Συγκριτικά, η πιο συνεπής αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη παρουσιάζει ακρίβεια 86%», ανέφερε το υπουργείο σε γραπτή απάντησή του.

Επιπλέον, «εάν οι γαλλικές ή γερμανικές υπηρεσίες ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας προκαλούν καθυστερήσεις, αυτό οφείλεται επίσης στο γεγονός ότι λειτουργούν σε έναν από τους πιο «πυκνοκατοικημένους» εναέριους χώρους στον κόσμο, ο οποίος έχει υποστεί σημαντικούς περιορισμούς τα τελευταία χρόνια λόγω γεωπολιτικών παραγόντων και απαιτήσεων άμυνας», πρόσθεσε το γαλλικό υπουργείο.

Exit mobile version