Ταινίες με πολλά μεγάλα ονόματα είναι η απάντηση των κινηματογραφικών στούντιο στην κρίση | CreativeProtagon
Θέματα

Χόλιγουντ: Πόσους σταρ μπορεί να χωρέσει η μαρκίζα;  

Τα «βαριά» ονόματα ήταν ανέκαθεν ατού για μια ταινία. Πρόσφατα όμως βλέπουμε όλο και περισσότερα φιλμ με πληθωρισμό διάσημων ηθοποιών στο καστ. Πράγμα που δεν βοηθάει πάντα στο box office
Κική Τριανταφύλλη

Την παραμονή των Χριστουγέννων, σχεδόν 15 ημέρες μετά την πρεμιέρα της στους κινηματογράφους, η πολιτική σάτιρα του Ανταμ ΜακΚέι «Μην Κοιτάτε Πάνω» άρχισε να προβάλλεται στο Netflix. Και με ταχύτητα… κομήτη βρέθηκε στην κορυφή των προτιμήσεων του ελληνικού κοινού. Καθόλου τυχαίο, αν σκεφτεί κανείς το καστ της ταινίας. Ας λένε ό,τι θέλουν οι κριτικοί (που άλλοι την υμνούν και άλλοι τη θάβουν).

Είναι δυνατόν να παίζουν τόσοι πρωτοκλασάτοι σταρ και να μην τη βάλεις στη λίστα με τα must; Το να βρεθούν οι Λεονάρντο ντι Κάπριο, Τζένιφερ Λόρενς, Μέριλ Στριπ, Κέιτ Μπλάνσετ, Τάιλερ Πέρι, Τιμοτέ Σαλαμέ, Αριάνα Γκράντε, Τζόνα Χιλ και Ρομπ Μόργκαν όλοι μαζί μπροστά σου στην οθόνη, το λες και κινηματογραφικό γεγονός, που δεν πρέπει να χάσεις.

Μόνο που τόσο μοναδικό δεν είναι πια, γράφει ο Μπρουκς Μπαρνς στους New York Times. Πάρτε για παράδειγμα την περιπέτεια φαντασίας «Spider-Man: No Way Home», που εν μέσω πανδημίας κατάφερε σε χρόνο dt να ξεπεράσει το ένα δισ. δολάρια στο παγκόσμιο box office και συνεχίζει ακάθεκτη. Και επίσης δεν έχει έναν αλλά πολλούς σταρ, που πλαισιώνουν τον Τομ Χόλαντ:  Αντριου Γκάρφιλντ και Τόμπι Μαγκουάιρ, Ζεντάγια, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, Γουίλεμ Νταφόε, Μαρίζα Τομέι, Τζον Φαβρό, Τζέιμι Φοξ, Aλφρεντ Μολίνα…

Το νουάρ του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, «Το μονοπάτι των χαμένων ψυχών», έχει επίσης ένα πολύ λαμπερό καστ πρωταγωνιστών: οι Μπράντλεϊ Κούπερ, Κέιτ Μπλάνσετ, Τόνι Κολέτ, Γουίλεμ Νταφόε, Ρίτσαρντ Τζένκινς, Ρούνεϊ Μάρα, Ρον Πέρλμαν, Μέρι Στίνμπεργκεν και Ντέιβιντ Στράθερν έχουν συγκεντρώσει όλοι μαζί 22 υποψηφιότητες για Οσκαρ ερμηνείας και τρεις αγαλματίδια.

Θα θυμηθούμε ακόμη την ωδή του Γουές Αντερσον στην έντυπη δημοσιογραφία «The French Dispatch» («Η Γαλλική Αποστολή»), με τους Μπιλ Μάρεϊ, Τίλντα Σουίντον, Τιμοτέ Σαλαμέ, Μπενίτσιο Ντελ Τόρο, Μπιλ Μάρεϊ, Εντουαρντ Νόρτον, Αντριεν Μπρόντι, Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, Οουεν Γουίλσον, Ελίζαμπεθ Μος, Σίρσα Ρόναν, Κριστόφ Βαλτς, Γουίλεμ Νταφό, Ματιέ Αμαλρίκ και Τζέφρι Ράιτ. Το «Red Notice» με τους Ντουέιν Τζόνσον, Ράιαν Ρέινολντς, Γκαλ Γκαντότ, Ρίτου Αρια και Κρις Διαμαντόπουλος.

Το γουέστερν «The Harder They Fall» των μαύρων πρωταγωνιστών με τους Ιντρις Ελμπα, Ζαζί Μπιτζ, Ρετζίνα Κινγκ, Τζόναθαν Μέιτζορς. Τον «φονικό» «Οίκο των Gucci», με τους Lady Gaga, Ανταμ Ντράιβερ, Σάλμα Χάγιεκ, Τζαρεντ Λέτο, Αλ Πατσίνο και Τζέρεμι Αϊρονς. Και βέβαια, την ιστορία των υπερηρώων και υπερηρωίδων «Eternals», της Disney, που κυκλοφόρησε με 11 ονόματα πάνω από τον τίτλο, μεταξύ των οποίων οι Αντζελίνα Τζολί, Σάλμα Χάγιεκ, Ρίτσαρντ Μάντε, Τζέμα Τσαν και Κουμάιλ Ναντζιάνι.

Στις 13 Ιανουαρίου 2022, εξάλλου, η Universal θα κυκλοφορήσει το κατασκοπευτικό θρίλερ «Πράκτορες 355», με πέντε γυναίκες σταρ, Πενέλοπε Κρουζ, Τζέσικα Τσαστέιν, Λουπίτα Νιόνγκο, Νταϊάν Κρούγκερ και Φαν Μπινγκμπίνγκ. Η Disney θα παρουσιάσει το ριμέικ «Death on the Nile» με μια πλειάδα αστέρων, όπως οι Γκαλ Γκαντότ, Ρόουζ Λέσλι, Λετίσια Ράιτ, Αρμι Χάμερ, Ανέτ Μπένινγκ, Ράσελ Μπραντ, Τομ Μπέιτμαν, Τζένιφερ Σόντερς και βέβαια τον Κένεθ Μπράνα στον ρόλο του Πουρό.

Η Focus Features ετοιμάζει το «Downton Abbey: A New Era», το οποίο συγκεντρώνει εκ νέου το καστ του συνόλου του franchise. Το Netflix έχει στα σκαριά την περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας «The Adam Project», με τους Ράιαν Ρέινολντς, Τζένιφερ Γκάρνερ, Μαρκ Ραφάλο, Ζόε Σαλντάα και Κάθριν Κίνερ. Στα χνάρια του Τζέιμς Μποντ, ετοιμάζεται επίσης το κατασκοπευτικό θρίλερ «The Grey Man», που λέγεται ότι είναι η πιο ακριβή παραγωγή του Netflix με πρωταγωνιστές τους Ράιαν Γκόσλινγκ, Κρις Ιβανς, Ανα ντε Αρμας, Μπίλι Μπομπ Θόρντον και Ρεζέ-Ζαν Παζ, ο οποίος είδε τη φήμη του να απογειώνεται με το «Μπρίτζερτον».

Για τους φαν του Μπάτμαν, τώρα, χαράς ευαγγέλια. Η Warner Bros, στο δικό της σύμπαν, το DC, φέρνει όχι έναν ούτε δύο αλλά τρεις  Μπάτμαν, σε δύο ταινίες. Μπερδευτήκατε; Ας το ξεμπερδέψουμε. Στην πρώτη περίπτωση ο Ρόμπερτ Πάτινσον είναι ο νέος Μπάτμαν, ο οποίος σε μια Γκόθαμ Σίτι πιο σκοτεινή, απειλητική και επικίνδυνη από ποτέ, συναντάει πολλά γνωστά πρόσωπα, μεταξύ των οποίων τους Πολ Ντέινο (Ρίντλερ), Ζόι Κράβιτς, που κλέβει την παράσταση ως Catwoman, και τον Κόλιν Φαρέλ (Πιγκουίνο). Και στο «The Flash» ο Μπάτμαν του Μπεν Αφλεκ θα εμφανιστεί μαζί με τον Μπάτμαν του Μάικλ Κίτον. Είπατε κάτι; Αναμένουμε. Κι οι δύο ταινίες έχουν προγραμματιστεί για τα τέλη του επόμενου έτους.

Ωστόσο να σημειώσουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά, που πολλοί μεγάλοι σταρ εμφανίζονται μαζί σε ταινίες. Ο Μπρουκς Μπαρνς μας θυμίζει τους τίτλους «Grand Hotel» (1932), «Thousands Cheer» (1943), «It’s a Mad, Mad, Mad, Mad World» (1963), «The Dirty Dozen»(1967), «The Towering Inferno» (1974) και ολόκληρο το franchise «Ocean’s 11» για να μην αναφέρουμε στις πρόσφατες ταινίες «Avengers» της Marvel.

Μόνο που τώρα ξαφνικά είναι πολλές και βρίσκονται παντού. Γιατί; «Σημασία έχουν οι σταρ -πάντα είχαν, πάντα θα έχουν- και το Χόλιγουντ υποχωρεί μπροστά τους, στηρίζεται περισσότερο πάνω τους, όταν ανησυχεί και θέλει να προσελκύσει το περιπλανώμενο κοινό», απαντάει στους New York Times η Τζανίν Μπέισινγκερ, ιστορικός κινηματογράφου και συγγραφέας ιστοριών του Χόλιγουντ όπως το «The Star Machine», για τα παλιά κινηματογραφικά στούντιο. «Οι σταρ είναι ασφάλεια για τα στελέχη των στούντιο που θέλουν να διατηρήσουν τις δουλειές τους, σίγουρα, αλλά και για τους θεατές που σκέφτονται “Αξίζει αυτή η ταινία τον χρόνο και τα χρήματά μου”;»

Η πανδημία φαίνεται ότι έχει επισπεύσει μια ανησυχητική πτώση στα ταμεία για κάθε είδους ταινία, εκτός από τα franchise φαντασίας και περιστασιακά ταινίες τρόμου. Οι πλατφόρμες ροής, από την άλλη πλευρά, έχουν συγκεντρώσει μεγάλο μέρος του κοινού, ιδιαίτερα μεγαλύτερης ηλικίας. Ωστόσο, ο ανταγωνισμός έχει γίνει ακραίος, με τα Netflix, Hulu, Disney+, Amazon Prime Video, Paramount+, Apple TV+, HBO Max και δεκάδες άλλες πλατφόρμες να αγωνίζονται για την αύξηση των συνδρομητών  τους. Οπότε «οι σταρ έχουν μεγαλύτερη σημασία από ποτέ», όπως είπε ο ατζέντης των Creative Artists Μπράιαν Λουρντ.

Υπάρχουν, βέβαια, και άλλες εξηγήσεις για το μπαράζ των ομαδικών εμφανίσεων. Σε μια σοβαρά διαταραγμένη αγορά, οι σταρ αναζητούν επίσης ασφάλεια. Κανείς δεν μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνος για την αποτυχία να προσελκύσει κοινό στο σινεμά, ειδικά αυτή την εποχή. Το μάρκετινγκ ταινιών έχει επίσης αλλάξει, καθώς ενδιαφέρεται περισσότερο για την αξιοποίηση των βάσεων θαυμαστών στα social media. Ο ΝτιΚάπριο, για παράδειγμα, έχει 51,4 εκατ. followers στο Instagram, αλλά η Αριάνα Γκράντε 285 εκατ…

Η κυρία Μπέισινγκερ, η οποία ίδρυσε το τμήμα κινηματογραφικών σπουδών του Πανεπιστημίου Wesleyan, σημειώνει ακόμα ότι η δύναμη των μεμονωμένων σταρ έχει εξασθενήσει. Τα στούντιο έχουν προσηλωθεί στην πνευματική ιδιοκτησία τους, προϋπάρχοντα franchise και χαρακτήρες. Ως αποτέλεσμα, υπάρχει  λιγότερη ανάγκη να κατασκευαστούν νέοι σταρ, προτιμούν να διατηρούν σε «φόρμα» τους παλιούς. Σταρ είναι τώρα υπερήρωες και υπερηρωίδες, οι Iron Man, Dominic Toretto, Wonder Woman και Baby Yoda…