Τους τελευταίους μήνες, στατιστικολόγοι, συμπεριφοριστές και ταξιδιωτικές εταιρείες συγκεντρώνουν τα δεδομένα τους για να αξιολογήσουν το προς τα πού οδεύει, κατά τη γνωμη τους, η ταξιδιωτική βιομηχανία. Μάλιστα, οι ετήσιες ταξιδιωτικές τάσεις τείνουν να συνοδεύονται από αδέξιες λέξεις που προκύπτουν από τον συνδυασμό τουλάχιστον δύο άλλων (portmanteau) και σχεδόν πάντα αντικατοπτρίζουν τον τρόπο που ζούμε ή το πώς θα θέλαμε να ζήσουμε, γράφει στο BBC travel η Λόρα Χολ. Θέλετε παραδείγματα; Το «coolcations» είναι μια τάση, που εμφανίστηκε πριν από λίγα χρόνια για να γίνει μια από τις λέξεις της χρονιάς στο λεξικό Collins, και το «flashpacking» χρησιμοποιείται για να δηλώσει μεν ταξίδι με σακίδιο πλάτης αλλά πολυτελές και με στυλ. Αφού, λοιπόν, εξέτασε τις καλύτερες ταξιδιωτικές προβλέψεις της χρονιάς, η αγγλίδα ταξιδιωτική δημοσιογράφος παρουσιάζει στο BBC τις κορυφαίες ταξιδιωτικές τάσεις του 2026:
1. Ανάγκη για ησυχία πάνω από όλα
Η «Quietcations» ή «Hushpitality, όπως ονομάζεται επίσης, αναμένεται να είναι η κυρίαρχη τάση της ερχόμενης χρονιάς. Επικεντρώνεται στην άνεση, τη σιωπή και την εύρεση ενός τρόπου να ξεφύγουμε από το αυξανόμενο άγχος της σύγχρονης ζωής. Με την πάντα ενεργή ψηφιακή μας κουλτούρα να συγκρούεται με μια ατελείωτη λίστα παγκόσμιων γεγονότων που μαθαίνουμε σε πραγματικό χρόνο, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί από εμάς επιδιώκουμε να αποσυνδεθούμε.
Ο Εκτωρ Χιούζ, συνιδρυτής του «Unplugged», μιας σειράς από καμπίνες ψηφιακής αποτοξίνωσης στο Ηνωμένο Βασίλειο, παρακολουθεί την τάση να διαμορφώνεται. «Οταν ξεκινήσαμε το “Unplugged” το 2020, η ψηφιακή αποτοξίνωση και η αναλογική ζωή ήταν σχεδόν άγνωστες», λέει στο BBC, «Τώρα, πάνω από τους μισούς επισκέπτες μας που κάνουν κράτηση αναφέρουν ως κύριο κίνητρό τους το burnout και την κόπωση από την οθόνη». Ακόμη, το «Map of Quietude» είναι ένα δίκτυο τοποθεσιών στην κομητεία Σκόνε (Skåne) της νότιας Σουηδίας, που κατατάσσονται με βάση τα ντεσιμπέλ, ώστε να μπορεί κανείς να βρει ηρεμία και γαλήνη. Και στα «Skycave Retreats» του Ορεγκον στις ΗΠΑ, οι επισκέπτες μένουν για τρεις ημέρες σε καμπίνες με απόλυτο σκοτάδι.
2. Ασε την Τεχνητή Νοημοσύνη να αποφασίσει (αλλά με προσοχή)
Αναμφίβολα το 2026, θα δούμε περισσότερη Τεχνητή Νοημοσύνη να ενσωματώνεται στα ταξίδια. Σύμφωνα με έρευνα της Amadeus, όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες την χρησιμοποιούν ήδη για προγραμματισμό και κρατήσεις. Με σημαντικούς παίκτες της αγοράς, όπως οι Expedia και Booking.com, να ενσωματώνουν εργαλεία όπως το ChatGPT, γίνεται πιο εύκολο από ποτέ για τα ρομπότ να προγραμματίσουν τις διακοπές σας για εσάς. Προσθέστε τη μετάφραση σε πραγματικό χρόνο και το ψηφιακό check-in μέσω κινητού, και θα διαπιστώσετε ότι η τεχνολογία αφαιρεί αθόρυβα μεγάλο μέρος της διαχείρισης που χρειαζόταν παλιότερα ένα ταξίδι.
Ωστόσο, η άνοδος της Τεχνητής Νοημοσύνης συνοδεύεται από επιπλοκές. Οι ειδικοί στη βιωσιμότητα προειδοποιούν ότι οι αλγοριθμικές συστάσεις μπορούν να τροφοδοτήσουν τον υπερτουρισμό, κατευθύνοντας τους ταξιδιώτες στους ίδιους λίγους προορισμούς. Χρησιμοποιείται επίσης κατά κόρον για ταξιδιωτικές απάτες (Το Booking.com προειδοποιεί για ιλιγγιώδη αύξηση της τάξης του 900%), επομένως αξίζει να χρησιμοποιείτε αυτά τα εργαλεία με σύνεση.
Η Γιασμίν Μπίνα, διευθύνουσα σύμβουλος του Concept Bureau, λέει στο BBC ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο εκφράζονται οι επιθυμίες μας, αλλά όχι τον λόγο για τον οποίο ταξιδεύουμε. «Μπορεί να θέλετε να πάτε σε ένα θέρετρο για να συνέλθετε από το burnout, αλλά τώρα αντί να ψάχνετε απλώς θέρετρα στο TikTok, θα χρησιμοποιήσετε το ChatGPT για να καταλάβετε πρώτα τι είδος επαγγελματικής εξουθένωσης έχετε, σε ποιες τελετουργίες ή αισθητηριακές εισροές ανταποκρίνεστε και ποιος προορισμός αντικατοπτρίζει καλύτερα την εσωτερική σας κατάσταση», εξηγεί.
3. Εμπιστοσύνη στις αποφάσεις άλλων
Πείτε το κόπωση λήψης αποφάσεων, τεμπελιά ή ευχαρίστηση που προκαλεί το να αφήνεις κάποιον άλλο να αποφασίζει. Γεγονός είναι ότι υπάρχει μια σαφής αύξηση ταξιδιών για τα οποία ο ταξιδιώτης δεν χρειάζεται να πάρει καμία απόφαση. Στις Νησους Φερόε, η επιλογή εξαλείφεται στο όνομα της βιωσιμότητας μέσω της νέας πρωτοβουλίας για αυτοκίνητα με αυτόματο πιλότο, ενώ σε άλλα μέρη του κόσμου, χρησιμοποιείται για να βοηθήσει στη δημιουργία πραγματικά ξεκούραστων και χαλαρωτικών διακοπών.
Στη Μεντόζα της Αργεντινής, το Winemaker’s House & Spa Suites της οινοποιού Σουζάνα Μπάλμπο λάνσαρε μια επιλογή μυστηριώδους ταξιδιού που έχει σχεδιαστεί για να εξαλείψει το άγχος των κρατήσεων και να δημιουργήσει επιμελημένες εκπλήξεις για τους επισκέπτες. Στον κλάδο της κρουαζιέρας, δε, γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς οι κρουαζιέρες σε μυστικούς προορισμούς, όπου οι επιβάτες επιβιβάζονται χωρίς να γνωρίζουν το δρομολόγιο. Και σύμφωνα με έκθεση της εταιρείας δημοσίων σχέσεων Lemongrass οι αποδράσεις αυτού του τύπου αντανακλούν την αυξανόμενη κόπωση λήψης αποφάσεων.
4. Στους δρόμους αντί για τους αιθέρες
Σύμφωνα με έρευνα της Hilton, το 2026 είναι η χρονιά των οδικών ταξιδιών. Το hashtag #RoadTrip, λέει, έχει συγκεντρώσει περισσότερες από 5,9 εκατ. ετικέτες (tags) παγκοσμίως, καθώς οι ταξιδιώτες ανακαλύπτουν ξανά τη γοητεία του ανοικτού δρόμου. Αλλά ενώ ο ειδικός στων οδικών διακοπών Χάντερ Μος επαναπροσδιορίζει το κλασικό οδικό ταξίδι ως μια πολυτελή εμπειρία –συνδυάζοντας το βραβευμένο με αστέρια Michelin φαγητό με στάσεις επιλεγμένου lifestyle– πολλοί ταξιδιώτες, όπως για παράδειγμα το 60% των Βρετανών, επιλέγουν την οδήγηση για έναν πολύ διαφορετικό λόγο: το κόστος.
Η Μιλένα Νικολόβα, επικεφαλής του γραφείου συμβουλευτικής για επιχειρήσεις τουρισμού και φιλοξενίας, BehaviorSMART, βλέπει την έκρηξη των οδικών ταξιδιών ως κάτι που έχει έντονα αμερικανική χροιά. «Η φύση της σχέσης ανθρώπου-αυτοκινήτου στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη είναι πολύ διαφορετική», λέει, «δίνοντας μια διαφορετική στάση απέναντι στην οδήγηση για αναψυχή».
5. Υπερβολικά εξατομικευμένες διακοπές
Πέρασαν οι μέρες του ενός ταξιδιού για όλους: η ταξιδιωτική βιομηχανία κινείται τώρα προς την υπερεξατομίκευση μεγάλης κλίμακας. Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, έχουν εμφανιστεί εξειδικευμένες εκδρομές για συγκεκριμένα στάδια και καταστάσεις ζωής, από το διαζύγιο και το πένθος μέχρι τις αποδράσεις της εμμηνόπαυσης, τις εκδρομές για γάμους, ακόμη και εξειδικευμένες διακοπές για άθληση με ρακέτες και σαφάρι για λάτρεις των εντόμων.
Για την Γιασμίν Μπίνα, αυτή η αλλαγή αντικατοπτρίζει τον τρόπο με τον οποίο βιώνουμε τώρα τον χρόνο. «Η ζωή έχει πλέον λιγότερες τελετουργίες και ιεροτελεστίες μετάβασης», παρατηρεί και προσθέτει ότι αυτές οι εξειδικευμένες εκδρομές «έχουν να κάνουν με τη δημιουργία ενός ιερού χωροχρόνου επικεντρωμένου σε κάποιο έντονο συναίσθημα. Αυτά είναι τα νέα μας όρια. Οι άνθρωποι θέλουν να τα περάσουν και να βγουν αλλαγμένοι στην άλλη πλευρά. Και είναι μια τεράστια ευκαιρία για την ταξιδιωτική βιομηχανία να προσφέρει νόημα και εμπειρία σε ένα εντελώς διαφορετικό επίπεδο», λέει στο BBC η επικεφαλής του Concept Bureau.
6. Οχι σε hotspots υπερτουρισμού
«Ολο και περισσότεροι πελάτες μας, ειδικά όσοι είναι κατά του Instagram, απομακρύνονται από τα υπερφορτωμένα με τουρίστες hotspots που σπάνια ανταποκρίνονται στην υπερβολικά φιλτραρισμένη, καθαρή διαδικτυακή τους εικόνα», λέει ο Νικ Πούλεϊ, ιδρυτής του ταξιδιωτικού πρακτορείου Selective Asia. Το αποτέλεσμα είναι οι μη τουριστικοί προορισμοί να βρίσκονται σε άνοδο, με το ενδιαφέρον να αυξάνεται για μέρη όπως το Τολέδο στην Ισπανία, το Βρανδεμβούργο στη Γερμανία και, για τους πιο τολμηρούς, το Ιράκ. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η τάση αυτή οδηγεί τους ανθρώπους μακριά από τουριστικές περιοχές όπως το Κότσγουολντς και η Κορνουάλη, προς περιοχές με λιγότερη επισκεψιμότητα, όπως το Νορθάμπερλαντ, η Ουαλία και το Σόμερσετ, σύμφωνα με την έκθεση της Lemongrass.
Η έρευνα τάσεων της Hilton εντοπίζει επίσης μια αύξηση στα ταξίδια που βασίζονται στην περιέργεια, σημειώνοντας ότι οι Βρετανοί ειδικά αναζητούν προσωπική ανάπτυξη και εξερεύνηση. Υπάρχει μια αυξανόμενη επιθυμία για περιπέτεια, είτε πρόκειται για την αναζήτηση αυθεντικών τόπων στο Νεπάλ, είτε για την επίσκεψη σε λιγότερο γνωστές περιοχές της Ιταλίας ή απλά για οποιαδήποτε μη τουριστική περιοχή με έντον τοπικό χρώμα.
7. Κουλτούρα έναντι ηδονισμού
Το 2026 αναμένεται να αυξηθούν τα λογοτεχνικά ταξίδια, που τροφοδοτούνται εν μέρει από την κοινότητα #BookTok του TikTok, παράλληλα με το set-jetting (την αδελφή τάση των ταξιδιών που εμπνεύουν ταινίες και σειρές). Η Γιασμίν Μπίνα βλέπει αυτήν την τάση ως μια σύγχρονη μορφή απόδρασης. «Σε περιόδους γρήγορων αλλαγών ή κρίσεων, καταφεύγουμε στη μυθοπλασία για να εξερευνήσουμε τόσο τους φόβους όσο και τις επιθυμίες μας», λέει στο BBC.
Στη δράση συμμετέχουν ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο, ακόμη και σε προορισμούς που είναι περισσότερο γνωστοί για τη νυχτερινή ζωή τους. Από την Ιμπιζα μέχρι τη Μαδρίτη, οι πελάτες των ξενοδοχείων μπορούν να βρουν από σπάνια βιβλία και καταφύγια ανάγνωσης μέχρι βιβλιοθήκες δίπλα στην πισίνα και θεματικές διαμονές.
Αρκετοί προορισμοί αναμένεται να μπουν στη λίστα των μπεστ σέλερ του χρόνου, όπως η Κορνουάλη, όπου γυρίζεται αυτή τη στιγμή η νέα τηλεοπτική σειρά Χάρι Πότερ, τα μαγευτικά τοπία των βάλτων του Γιορκσάιρ, φόντο της ταινίας της Εμεραλντ Φένελ «Ανεμοδαρμένα Υψη», αλλά και η Ακροκόρινθος και η Μεσσηνία, στη Βοϊδοκοιλιά και την ευρύτερη περιοχή της Μεθώνης, όπου έγιναν τα γυρίσματα της πολυαναμενόμενης «Οδύσσειας» του Κρίστοφερ Νόλαν. Αντε, λοιπόν, να δούμε πού θα πάμε το 2026.
