Τα lockdown του κορονοϊού συνδέονται με αύξηση των διαταραχών ομιλίας και ανάπτυξης βρεφών και νηπίων, όπως συμπεραίνει η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα μελέτη του είδους, την οποία παρουσιάζει η βρετανική Telegraph.
Ειδικοί από το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου εξέτασαν τον αντίκτυπο των αλλεπάλληλων lockdowns και των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης σε περισσότερα από 250.000 παιδιά. Διαπίστωσαν ότι όσα είχαν τουλάχιστον ένα αναπτυξιακό ζήτημα αυξήθηκαν έως και 6,6% μεταξύ Μαρτίου 2020 και Αυγούστου 2021.
Σύμφωνα με την Telegraph, περίπου ένα στα δέκα παιδιά στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει κάποιο αναπτυξιακό πρόβλημα, το οποίο μπορεί να αφορά τη συμπεριφορά, τη συναισθηματική ρύθμιση, τις κοινωνικές δεξιότητες ή την κινητικότητα.
Οι συγγραφείς της μελέτης, η οποία δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό Lancet Regional Health – Europe, ανέφεραν ότι η αύξηση αυτή μπορεί να συνδέεται με τη «μειωμένη κοινωνική αλληλεπίδραση και τη μειωμένη παρουσία σε δομές προσχολικής ηλικίας, οι οποίες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των παιδιών».
Η μελέτη έρχεται μόλις μία εβδομάδα αφότου η ανεξάρτητη βρετανική Ερευνητική Επιτροπή για την πανδημία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα lockdowns θα μπορούσαν να είχαν «αποφευχθεί εντελώς» αν δεν είχε υιοθετηθεί η καθυστερημένη προσέγγιση της κυβέρνησης των Συντηρητικών εκείνης της εποχής απέναντι στην πανδημία.
Η βαρόνη Χάλετ, επικεφαλής της Επιτροπής, δήλωσε ότι αν «αυστηροί περιορισμοί» είχαν τεθεί σε ισχύ πριν από τις 16 Μαρτίου 2020, θα μπορούσαν να είχαν σωθεί περίπου 23.000 ζωές και ίσως να μην είχε χρειαστεί καθόλου lockdown.
Διαρκής αντίκτυπος των περιορισμών
Πολλαπλές μελέτες έχουν αποκαλύψει τις επιπτώσεις των lockdowns στα παιδιά σχολικής ηλικίας, των οποίων η εκπαίδευση διακόπηκε και αντικαταστάθηκε από διαδικτυακά μαθήματα.
Η παραπάνω μελέτη διερεύνησε τις επιπτώσεις στην ανάπτυξη των παιδιών βρεφικής και προσχολικής ηλικίας, με τους 18 μήνες των περιορισμών (στη Βρετανία) να συμπίπτουν με αύξηση αναπτυξιακών προβλημάτων, συμπεριλαμβανομένων διαταραχών λόγου και επικοινωνίας, συμπεριφοράς και επίλυσης προβλημάτων.
Η μελέτη συμπεριέλαβε περίπου 258.000 παιδιά ηλικίας 13 έως 15 μηνών και 27 έως 30 μηνών στη Σκωτία, τα οποία παρακολουθήθηκαν μεταξύ Ιανουαρίου 2019 και Αυγούστου 2023 ώστε να αποτυπωθούν οι τάσεις πριν και μετά τα lockdowns.
Ηταν πανευρωπαϊκά η μεγαλύτερη ανάλυση δεδομένων για την αξιολόγηση των επιπτώσεων που είχαν τα μέτρα κατά του κορονοϊού στην ανάπτυξη των παιδιών.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το ποσοστό των παιδιών με αναπτυξιακές δυσκολίες παρέμεινε υψηλότερο από τα προ πανδημίας επίπεδα ακόμη και μετά τη λήξη των περιορισμών τον Αύγουστο του 2021.
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλούσε το γεγονός ότι το ποσοστό των παιδιών ηλικίας 13 έως 15 μηνών με προβλήματα συνέχισε να αυξάνεται ακόμη και μετά την άρση των μέτρων. Στα παιδιά ηλικίας 27 έως 30 μηνών, η αύξηση ανακόπηκε αλλά παρέμεινε πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδα.
Ο δρ Ιαν Χάρντι, ερευνητής από το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, δήλωσε στην Telegraph ότι η εξήγηση για την παρατηρούμενη αύξηση των αναπτυξιακών διαταραχών συνδέεται τόσο με τη μειωμένη κοινωνική αλληλεπίδραση και την αποχή από την προσχολική αγωγή, όσο και με την επίδραση της πανδημίας «στη χρηματοοικονομική σταθερότητα και την ψυχική υγεία των γονέων». Πρόσθεσε δε: «Δεν μπορούμε επίσης να αποκλείσουμε την επίδραση άλλων παραγόντων που συνέβαιναν την ίδια στιγμή με την πανδημία».
Η μελέτη διεξήχθη σε συνεργασία Υπηρεσία Δημόσιας Υγείας της Σκωτίας, στα πλαίσια μιας ευρύτερης μελέτης για τον υγειονομικό αντίκτυπο της Covid-19.
