Γιατί διχάζουν οι σεξουαλικά τολμηρές ποπ σταρ;
Από αριστερά, η Μαντόνα (από το βιβλίο της «Erotica»), η Σαμπρίνα Κάρπεντερ και το εξώφυλλο του νέου δίσκου της | Shutterstock/ wikipedia / CreativeProtagon
Θέματα

Γιατί διχάζουν οι σεξουαλικά τολμηρές ποπ σταρ;

Από τη Σαμπρίνα Κάρπεντερ ως τη Τέιλορ Σουίφτ, προκλητικές φωτογραφήσεις και «πρόστυχοι» στίχοι τραγουδιστριών για το γυναικείο σεξ προκαλούν σήμερα αντιδράσεις αντίστοιχες με εκείνες απέναντι στη Μαντόνα τη δεκαετία του 1990
Protagon Team

Προ τριετίας, στην επέτειο των 30 ετών από την κυκλοφορία του άλμπουμ και του συνοδευτικού βιβλίου της για το σεξ με τίτλο «Erotica», η Μαντόνα ανάρτησε ένα κείμενο όπου αναφερόταν στην περίοδο που έγραφε «για τη σεξουαλικότητα με ειρωνικό τρόπο» και για τους «στενόμυαλους ανθρώπους» που προσπάθησαν να την ντροπιάσουν επειδή τολμούσε να μιλήσει ανοιχτά για το σεξ.

Πάνω από τρεις δεκαετίες αργότερα, θα φανταζόταν κανείς ότι οι σεξουαλικές αναφορές των σύγχρονων γυναικών της ποπ θα είχαν τουλάχιστον πιο ήπια αντιμετώπιση. Αλλά, όπως επισημαίνει το BBC, η κυκλοφορία του νέου άλμπουμ της Σαμπρίνα Κάρπεντερ με τίτλο «Man’s Best Friend» προκαλεί οργισμένες αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τις σεξουαλικές εικόνες και τους στίχους της τραγουδίστριας.

Η αμερικανίδα σταρ γνώρισε επιτυχία πέρυσι με το καλοκαιρινό τραγούδι «Espresso», από το έκτο άλμπουμ της «Short n’ Sweet». Εχοντας αφήσει στην άκρη το προφίλ της ντισνεϊκής πριγκίπισσας και υιοθετώντας την περσόνα σεξοβόμβας της δεκαετίας του 1950, στο σινγκλ της «Juno» τραγουδούσε: «Είμαι τόσο γαμ…… ερεθισμένη», με αποτέλεσμα αγανακτισμένοι γονείς να την επικρίνουν ως κακή επιρροή για τις κόρες τους.

Μια ξανθιά σέξι ποπ σταρ που προκαλεί ηθική οργή με την απροκάλυπτη σεξουαλικότητά της; Στο μυαλό πολλών έρχεται η Μαντόνα, την οποία η Κάρπεντερ θαυμάζει, και στην οποία απέτισε φόρο τιμής με πρόσφατη φωτογράφησή της στη Vogue. Αλλά ενώ η απροκάλυπτη σεξουαλικότητα της «βασίλισσας της ποπ» έμοιαζε ριζοσπαστική, αυτή της Κάρπεντερ έχει μια πιο σαρκαστική προσέγγιση – σε σημείο που κάποιοι μουσικοκριτικοί θεωρούν ότι συνιστά πολιτική μάρκετινγκ.

Η κριτική απέναντί της εντάθηκε τον περασμένο Ιούνιο, όταν αποκάλυψε το εξώφυλλο του «Man’s Best Friend», στο οποίο απεικονίζεται γονατιστή την ώρα που ένας άνδρας την αρπάζει από τα μαλλιά. Φεμινίστριες, γυναικείες οργανώσεις και θαυμάστριές της θεώρησαν το εξώφυλλο υποτιμητικό για τις γυναίκες, ενώ το πιο συντηρητικό κοινό το θεώρησε υπέρ το δέον σεξουαλικό.

Υπήρξαν, βέβαια, και πολλές θαυμάστριες που υπερασπίστηκαν την Κάρπεντερ, αποκαλώντας τις αντιδράσεις πουριτανικές και θεωρώντας τη φωτογραφία του εξωφύλλου της σάτιρα. Η ίδια η καλλιτέχνις αποκάλυψε λίγες εβδομάδες αργότερα ένα «εναλλακτικό», όπως το χαρακτήρισε, εξώφυλλο, «εγκεκριμένο από τον Θεό»! Την περασμένη εβδομάδα ανέφερε ότι η αρχική φωτογραφία αφορούσε την απόφαση σχετικά με το «πότε να αποκτήσει μια γυναίκα τον έλεγχο».

Η ασυνήθιστα σέξι φωτογράφηση της Τέιλορ Σουίφτ για το εξώφυλλο του προσεχούς άλμπουμ της, «The Life of a Showgirl», κατηγορήθηκε ως υπερβολικά προκλητική για τα στάνταρ που η ίδια έχει θέσει (Instagram/Taylor Swift)

Με όλα αυτά κορυφώθηκαν οι εικασίες γύρω από το άλμπουμ και την πιθανότητα να πρόκειται για το αντίστοιχο το «Erotica» της Κάρπεντερ. Τις διέψευσαν όμως οι μουσικοκριτικοί, καθώς στην πλειονότητά το χαρακτηρίζουν «πολύ μελό», παρά το διχαστικό του εξώφυλλο – και το γεγονός ότι εννέα από τα συνολικά 12 τραγούδια έχουν «προκλητικούς» στίχους. Ο δίσκος δεν σοκάρει, απλώς παρουσιάζει τις σύγχρονες σχέσεις μέσα από ένα ελαφρώς «πρόστυχο» στιχουργικό πρίσμα, γράφουν.

Τον προσεχή Οκτώβριο η τραγουδίστρια θα συμμετάσχει στο νέο άλμπουμ της Τέιλορ Σουίφτ με τίτλο «The Life of a Showgirl», ο οποίος αναμένεται να έχει ένα επίσης προκλητικό εξώφυλλο – με τη διάσημη σταρ να ποζάρει με ένα αποκαλυπτικό «διαμαντένιο» κορμάκι. Η δημοσιοποίησή του προκάλεσε αντιδράσεις από μερίδα κριτικών, που ανέφεραν ότι η Σουίφτ ξεφεύγει από τα στάνταρ που η ίδια έχει θέσει για τις φανατικές ακροάτριες της όλα αυτά τα χρόνια.

Αυτού του είδους οι επικρίσεις φαντάζουν υποκριτικές για μια τραγουδίστρια που στο εξώφυλλο του προηγούμενου άλμπουμ της, «The Tortured Poet’s Department», πόζαρε σε ένα κρεβάτι φορώντας μόνο τα εσώρουχά της – και που στο τραγούδι «Guilty as Sin?» κάνει αναφορές στον γυναικείο αυνανισμό. Η ετικέτα του «κοριτσιού της διπλανής πόρτας» που της έχουν προσδώσει αφορά μια εποχή όπου η Σουίφτ ήταν ανερχόμενη σταρ, ενώ απέφευγε και τις πολιτικές τοποθετήσεις.

Οπως επισημαίνει το BBC, το γεγονός ότι οι σύγχρονες ποπ σταρ αντιμετωπίζουν πλέον το δίλημμα ανάμεσα στην έκφραση της σεξουαλικότητάς τους και την απήχηση στις θαυμάστριές τους διαιωνίζει το αντίστοιχο δίπολο της καλλιτέχνιδος Μαντόνα και της «πόρνης» Μαντόνα, από τη δεκαετία του 1990. Αλλά ούτε η υπερσεξουαλική περσόνα της Κάρπεντερ, ούτε οι φωτογραφήσεις της Σουίφτ μπορούν να συγκριθούν με τη «βασίλισσα», που φωτογραφήθηκε να κάνει οτοστόπ γυμνή.

Μάλλον αυτό που έχει πραγματικά αλλάξει στο σημερινό ποπ τοπίο είναι οι αντιλήψεις των ίδιων των γυναικών για τον ρόλο τους, όταν οι νεότερες γενιές κάνουν λιγότερο σεξ, εκατομμύρια γυναίκες στις ΗΠΑ βιώνουν περιορισμούς στα αναπαραγωγικά τους δικαιώματα, και το πουριτανικό κίνημα όσων επιθυμούν να ζουν σύμφωνα με τις «παραδοσιακές» αξίες ακμάζει στις ΗΠΑ.

Η ίδια η Κάρπεντερ επισημαίνει με δηλώσεις της την υποκρισία αυτού του νεοπουριτανισμού, σημειώνοντας ότι τα τραγούδια της που έχουν τους πιο προκλητικούς στίχους είναι και αυτά με τις περισσότερες πωλήσεις και ακροάσεις στις πλατφόρμες ροής. «Είναι προφανές ότι όσοι με κατηγορούν, προφανώς αγαπούν το σεξ – αν δεν έχουν εμμονή με αυτό», λέει χαρακτηριστικά. Αδικο έχει;

Exit mobile version