«Εξυπνη» ζώνη ασφαλείας: Σε τι διαφέρει από τις άλλες
Η νέα ζώνη ασφαλείας έχει σχεδιαστεί για να προσαρμόζει την προστασία σε διαφορετικά άτομα και διαφορετικά σενάρια | Volvo Group
Θέματα

«Εξυπνη» ζώνη ασφαλείας: Σε τι διαφέρει από τις άλλες

Θα αναλύει διάφορες μεταβλητές όπως το ύψος, το βάρος και η στάση του σώματος του ατόμου που τη φοράει. Αυτό θα της επιτρέψει να «προεκτείνεται στο βέλτιστο βαθμό», προστατεύοντας τον οδηγό και τους επιβάτες σε σοβαρά ατυχήματα. Η «έξυπνη» ζώνη σχεδιάστηκε από τη σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία Volvo
Protagon Team

Μια νέα, «σούπερ ζώνη ασφαλείας» θα χρησιμοποιεί δεδομένα σε πραγματικό χρόνο και θα προσαρμόζεται ανάλογα με τις συνθήκες κυκλοφορίας και το άτομο που τη φοράει. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη εξέλιξη στον τομέα, μετά την κυκλοφορία της ζώνης τριών σημείων, το 1959. Η συγκεκριμένη ζώνη ασφαλείας θα αναλύει διάφορες μεταβλητές όπως το ύψος, το βάρος και τη στάση του σώματος του ατόμου που τη φοράει, γράφουν οι Times του Λονδίνου. Αυτό θα της επιτρέψει να «προεκτείνεται στο βέλτιστο βαθμό», προστατεύοντας τον οδηγό και τους επιβάτες σε σοβαρά ατυχήματα.

Η «έξυπνη» ζώνη σχεδιάστηκε από τη σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία Volvo, η οποία είχε δημιουργήσει και την πρώτη ζώνη ασφαλείας τριών σημείων. Θα κάνει το ντεμπούτο της στο επερχόμενο Volvo EX60, το 2026.

Σε μια μεγάλη σύγκρουση, ένας μεγαλύτερος επιβάτης θα δέχεται υψηλό φορτίο προέντασης από τη ζώνη, βοηθώντας στην αποφυγή τραυματισμού στο κεφάλι. Ενας μικρότερος επιβάτης, όπως ένα παιδί, που θα εμπλέκεται σε μια μικρότερη σύγκρουση, θα υποβληθεί σε λιγότερη ισχύ από τη ζώνη, προκειμένου να αποφευχθεί κάταγμα στα πλευρά του.

«Η πρώτη πολυπροσαρμοζόμενη ζώνη ασφαλείας στον κόσμο είναι ένα ακόμη ορόσημο για την ασφάλεια των αυτοκινήτων και ένα εξαιρετικό παράδειγμα του πώς αξιοποιούμε δεδομένα σε πραγματικό χρόνο με τη φιλοδοξία να βοηθήσουμε να σωθούν εκατομμύρια ζωές», είπε η Εσα Χάγκλουντ, επικεφαλής του Κέντρου Ασφάλειας της Volvo Cars. «Η νέα ζώνη σηματοδοτεί μια σημαντική αναβάθμιση της σύγχρονης ζώνης ασφαλείας τριών σημείων, μιας εφεύρεσης της Volvo που εισήχθη το 1959 και εκτιμάται ότι έσωσε πάνω από ένα εκατομμύριο ζωές».

Η Volvo δήλωσε ότι «σε κλάσματα δευτερολέπτου» το σύστημα του αυτοκινήτου είναι πλέον σε θέση να αναλύσει τα χαρακτηριστικά μιας σύγκρουσης, όπως η ταχύτητα, η κατεύθυνση και η στάση του επιβάτη, και να τα στείλει στη ζώνη ασφαλείας. Στη συνέχεια, επιλέγει την καλύτερη ρύθμιση της ζώνης για όποιον τη φορά.

Η τεχνολογία, γράφουν οι Times, θα μπορεί να ενημερώνεται χρησιμοποιώντας αναβαθμίσεις λογισμικού ασύρματα, με παρόμοιο τρόπο όπως ένα κινητό τηλέφωνο.

Στα σύγχρονα αυτοκίνητα, οι ζώνες ασφαλείας χρησιμοποιούν «περιοριστές φορτίου» για να ελέγχουν πόση δύναμη ασκεί η ζώνη ασφαλείας στον επιβάτη σε περίπτωση σύγκρουσης. Η νέα ζώνη αυξάνει κατά πολύ τον αριθμό των ρυθμίσεων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την καλύτερη προστασία των ατόμων στο όχημα.

Ολα αυτά, βέβαια, με την προϋπόθεση ότι οι οδηγοί φορούν τις ζώνες τους όταν βρίσκονται στο αυτοκίνητο.

Ο Στίβ Γκούντινγκ, διευθυντής του Ιδρύματος Αυτοκίνησης RAC, λέει στους Times: «Αυτό το σύστημα αναγνωρίζει ότι οι οδηγοί έχουν μια τεράστια γκάμα σχημάτων και μεγεθών και μας απομακρύνει από την προσέγγιση “ένα μέγεθος για όλους” που ήταν δεδομένο για τόσο καιρό. Ομως, οι άνθρωποι πρέπει κυρίως να βοηθούν τον εαυτό τους. Τα δεδομένα για το 2023 δείχνουν ότι, όπου καταγράφηκαν οι πληροφορίες, το ένα τέταρτο των επιβατών αυτοκινήτου που σκοτώθηκαν σε σύγκρουση, δεν φορούσαν ζώνη».

Οι ζώνες ασφαλείας και οι δοκιμές πρόσκρουσης αυτοκινήτων ιστορικά έχουν προσαρμοστεί υπέρ των ανδρών επιβατών. Το πιο συχνά χρησιμοποιούμενο ανδρείκελο δοκιμών πρόσκρουσης έχει τις ίδιες διαστάσεις και μάζα με έναν μέσο ενήλικα άνδρα, από τη δεκαετία του 1970.

Το αποτέλεσμα είναι ότι οι γυναίκες έχουν 73% περισσότερες πιθανότητες να τραυματιστούν σοβαρά ή να πεθάνουν σε μετωπική σύγκρουση από τους άνδρες και τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να υποστούν τραυματισμούς από αυχενικό τραύμα.

Ο Τζακ Κούζενς, επικεφαλής της πολιτικής οδικής κυκλοφορίας στη μεγαλύτερη εταιρεία οδικής βοήθειας της Βρετανίας, την AA, λέει στους Times: «Η ζώνη ασφαλείας είναι αναμφισβήτητα το καλύτερο κομμάτι εξοπλισμού ασφαλείας που τοποθετείται στα αυτοκίνητα, αλλά δεν έχει αλλάξει πολύ από τότε που δημιουργήθηκε. Εκτός από το ότι σώζει ζωές στα πιο σοβαρά ατυχήματα, αυτή η “προσαρμοστική” ζώνη θα μπορούσε να βοηθήσει στην πρόληψη τραυματισμών σε μικρές συγκρούσεις».

Και συμπληρώνει: «Δυστυχώς, πάρα πολλοί άνθρωποι έχουν σταματήσει να φορούν τη ζώνη ασφαλείας τους. Σχεδόν οι μισοί νέοι επιβάτες (ηλικίας 17-29 ετών) που σκοτώθηκαν σε τροχαία ατυχήματα δεν φορούσαν τη ζώνη τους. Η χρήση ζώνης ασφαλείας μειώνει τον κίνδυνο θανάτου κατά περίπου 50% και ελπίζουμε ότι αυτή η έξυπνη ζώνη μπορεί να μειώσει περαιτέρω τον κίνδυνο».

Exit mobile version