Μπορεί το αεροπλάνο του Κατάρ να μετατραπεί σε «ιπτάμενο Λευκό Οίκο»;
| Reuters/Brian Snyder/CreativeProtagon
Θέματα

Μπορεί το αεροπλάνο του Κατάρ να μετατραπεί σε «ιπτάμενο Λευκό Οίκο»;

Ο Nτόναλντ Τραμπ έχει δηλώσει ότι θέλει το καταριανό τζετ έτοιμο ως το τέλος του έτους. Ωστόσο, είναι πιθανό να χρειαστεί πολύ περισσότερος χρόνος, που θα υπερβεί το διάστημα της θητείας του, εκτός αν οι προδιαγραφές μειωθούν δραστικά, οδηγώντας σε ρίσκο για την ασφάλειά του. Ή εκτός αν παρατείνει τη θητεία του, κάτι που αρκετοί απεύχονται
Protagon Team

Σε γενικές γραμμές, πλέον δεν μας εκπλήσσουν οι ασυναρτησίες του Ντόναλντ Τραμπ. Παρ’ όλα αυτά, ο ίδιος δεν σταματά ποτέ να ξεπερνά τον εαυτό του. Η απόφαση (ή μάλλον η εμμονή) του να δεχτεί από το Κατάρ «ως δώρο» ένα πολυτελές Boeing 747 και να το μετατρέψει σε Air Force One, μέχρι στιγμής είναι από τις «κορυφαίες» στιγμές της δεύτερης θητείας του.

Οχι μόνο για τον σάλο και τις πανταχόθεν αντιδράσεις που προκάλεσε το «δώρο» των 400 εκατομμυρίων, αλλά και επειδή, όπως γράφουν οι Times του Λονδίνου, η μετατροπή του αεροσκάφους σε αυτό που θέλει ο Τραμπ, είναι πιο ακριβή, πιο τεχνικά δύσκολη και ενδεχομένως πολύ λιγότερο ασφαλής ως προς το αποτέλεσμα, απ’ ό,τι θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί ο ίδιος.

Ο ίδιος, έχει δηλώσει ότι θέλει το καταριανό τζετ να γίνει «το αντίστοιχο ενός ιπτάμενου Λευκού Οίκου» μέχρι το τέλος του έτους. Ωστόσο, είναι πιθανό να χρειαστεί πολύ περισσότερος χρόνος από τα τρία χρόνια και τους οκτώ μήνες που απομένουν στη θητεία του, εκτός εάν οι προδιαγραφές μειωθούν δραστικά, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε τεράστια ρίσκα για ασφάλεια του προέδρου. Ή εκτός αν παρατείνει τη θητεία του, κάτι που το μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη απεύχεται.

Ο Τραμπ υποτίθεται ότι δέχτηκε το 747 επειδή είχε θυμώσει με την Boeing, που παλεύει εδώ και χρόνια, ανεπιτυχώς, να κατασκευάσει δύο νέα Air Force One. Τα αεροσκάφη, έπειτα από πολλές και μεγάλες καθυστερήσεις, δεν αναμένεται να είναι έτοιμα πριν από το 2029.

Η μετατροπή ενός πολυτελούς αεροσκάφους σε ένα αερομεταφερόμενο θηρίο ικανό να αντέξει κάθε πιθανή εχθρική επίθεση, από κυβερνοεπιθέσεις και ηλεκτρονικές παρεμβολές έως πυρηνικές εκρήξεις στο «χειρότερο σενάριο», απαιτεί την πιο προηγμένη τεχνογνωσία και ένα χρονοδιάγραμμα που ξεπέρασε τις δυνατότητες μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής αεροσκαφών στον κόσμο, σημειώνουν οι Times.

Το 747 του Κατάρ, αυτήν τη στιγμή έχει σταθμεύσει σε ένα αεροδρόμιο στο Σαν Αντόνιο, του Τέξας, περιμένοντας να παραδοθεί επίσημα στην αμερικανική πολεμική αεροπορία. Το Πεντάγωνο επιβεβαίωσε την Τετάρτη ότι το αεροσκάφος είχε γίνει επισήμως δεκτό ως δώρο από την κυβέρνηση του Κατάρ και ότι η Πολεμική Αεροπορία είχε αναλάβει την αποστολή να το αναβαθμίσει σε Air Force One «το συντομότερο δυνατό».

«Το υπουργείο Αμυνας θα εργαστεί για να διασφαλίσει ότι λαμβάνονται υπόψη τα απαιτούμενα μέτρα ασφαλείας και οι απαιτήσεις λειτουργικής αποστολής για ένα αεροσκάφος που χρησιμοποιείται για τη μεταφορά του προέδρου των ΗΠΑ», δήλωσε ο Σον Παρνέλ, γραμματέας Τύπου του Πενταγώνου.

Το δώρο δεν άρεσε στο αμερικανικό Κογκρέσο, που αντέδρασε σχετικά με την «ηθική διάσταση της αποδοχής του αεροπλάνου», αλλά ο Τραμπ επέμεινε ότι «θα ήταν ανόητος να μην είναι ευγνώμων για το δώρο». Τα προβλήματα του προέδρου με το συγκεκριμένο αεροπλάνο δεν τελειώνουν εδώ όμως. Μάλλον μόλις άρχισαν.

Ο Ρίτσαρντ Αμπουλάφια, διευθύνων σύμβουλος της Aerodynamic Advisory και ειδικός στον κλάδο της αεροπορίας, εξηγεί στους Times: «Είναι μια τεράστια πρόκληση. Υπάρχουν δύο στάδια. Πρώτον, η απογύμνωση του αεροπλάνου, μέχρι τα παξιμάδια και τα μπουλόνια, για να βεβαιωθούμε ότι δεν υπάρχει τίποτα που θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια του αεροσκάφους και των επιβατών του».

Και συνεχίζει: «Ανήκε στην κυβέρνηση του Κατάρ, οπότε, προφανώς, δεν κάνω κανέναν υπαινιγμό, αλλά είναι απαραίτητο να βεβαιωθούμε ότι δεν υπάρχουν κρυφές συσκευές ακρόασης, όπως κοριοί, ή κάποιος κρυφός αναμεταδότης που θα αποκαλύπτει την τοποθεσία και το υψόμετρο του αεροσκάφους».

Η κάτοψη, όπως παρουσιάστηκε σε ένα διαφημιστικό φυλλάδιο για το αεροπλάνο, από το 2019, πιθανότατα θα χρειαστεί να αναδιαμορφωθεί ώστε να συμβαδίζει με το τρέχον Air Force One.

Ο Αμπουλάφια πρόσθεσε: «Στη συνέχεια, στη δεύτερη φάση, έχουμε την αναβάθμιση, για να μετατραπεί σε Air Force One. Πρέπει να είναι καλωδιωμένο έτσι ώστε το σύστημα επικοινωνίας να παραμείνει ενεργό σε κάθε σενάριο. Το νέο πρόγραμμα Air Force One της Boeing ενσωματώνει όλα τα νέα συστήματα, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος διαχείρισης μάχης. Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς πώς ένα αεροσκάφος του Κατάρ θα μπορούσε να είναι έτοιμο για επιχειρησιακή χρήση πριν από αυτό της Boeing, οπότε ποιο είναι το νόημα; Εκτός αν ο πρόεδρος Τραμπ θέλει να κρατήσει το αεροσκάφος και όταν αποχωρήσει από το αξίωμά του…». Ο Τραμπ έχει αρνηθεί αυτό το ενδεχόμενο.

Το Boeing 747 είναι η προφανής επιλογή για ένα Air Force One. Διαθέτει τέσσερις κινητήρες, ειδικά σχεδιασμένους για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων. Το 747-8, η πολυτελής παραλλαγή που δώρισε η βασιλική οικογένεια του Κατάρ, διαθέτει επίσης τέσσερις κινητήρες.

Το τρέχον Air Force One βασίζεται στο Boeing 747-200B και σχεδιάστηκε για ανεφοδιασμό εν πτήσει. Το τζάμπο του Κατάρ έχει αυτή τη δυνατότητα, αλλά πιθανότατα θα χρειαστεί σημαντική αναβάθμιση για να πληροί τις προδιαγραφές που απαιτούνται για ένα Air Force One.

Από τις πιο κρίσιμες λειτουργίες ενός Air Force One, γράφουν οι Times, είναι η δυνατότητά του να καταστεί ένα ιπτάμενο κέντρο διοίκησης, πέρα από μέσο μεταφοράς για τον πρόεδρο και το βασικό προσωπικό του. Οι επικοινωνίες πρέπει να είναι άτρωτες σε επιθέσεις ή παρεμβολές και πρέπει να είναι τόσο ασφαλές σαν να κάθεται ο πρόεδρος στην αίθουσα έκτακτων καταστάσεων, στο υπόγειο του Λευκού Οίκου. Τις πρώτες ώρες μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου, ο πρόεδρος Μπους διοικούσε τη χώρα από το αεροπλάνο.

Η αμερικανική αεροπορία, η οποία είναι υπεύθυνη να διασφαλίσει ότι ο πρόεδρος μπορεί να συνεχίσει να κυβερνά και να εκδίδει εκτελεστικά διατάγματα ενώ βρίσκεται στον αέρα, πρέπει να εγγυηθεί ότι όποιος μετατρέψει το Boeing του Κατάρ σε Air Force One θα περιλάβει σε αυτό εφεδρικά συστήματα, ώστε να εξασφαλίσει 24ωρη λειτουργικότητα.

Το προηγμένο σύστημα επικοινωνίας πρέπει να είναι ικανό να αντέχει την επίδραση των ηλεκτρομαγνητικών παλμών, έπειτα από ενδεχόμενη πυρηνική έκρηξη, καθώς αυτοί μπορεί να απενεργοποιήσουν τα ηλεκτρονικά συστήματα του αεροσκάφους. Ενας τρόπος να παρασχεθεί τέτοια προστασία είναι η κατασκευή ενός μεταλλικού «κλωβού Faraday» γύρω από τα συστήματα επικοινωνιών.

Το τρέχον Air Force One, σύμφωνα με τους Times, είναι εξοπλισμένο με εξελιγμένες συσκευές αυτοπροστασίας για να αποκρούει εισερχόμενους κατευθυνόμενους πυραύλους εδάφους-αέρος ή αέρος-αέρος.

Ενας δέκτης προειδοποίησης εκτόξευσης πυραύλων ενημερώνει για εισερχόμενες απειλές και ένα σύστημα αντίμετρων υπέρυθρης ακτινοβολίας μπορεί να διαταράξει τον εξοπλισμό καθοδήγησης των πυραύλων. Το προεδρικό αεροπλάνο διαθέτει επίσης φωτοβολίδες για να προκαλεί σύγχυση στους εισερχόμενους πυραύλους και αντίμετρα ανακλαστικών ταινιών αλουμινίου που λειτουργούν ως δόλωμα για να απομακρύνουν τα όπλα από την εστίαση στον πραγματικό στόχο.

Το 747-8 του Κατάρ θα χρειαζόταν όλα αυτά τα συστήματα για να παρέχει επαρκή προστασία στον πρόεδρο.

«Το κλειδί για το Air Force One είναι η ασφάλεια του προέδρου των ΗΠΑ και των επικοινωνιών του», λέει στους Times ο Πολ Μπίβερ, βρετανός αναλυτής άμυνας και ιστορικός αεροπορίας. «Η τροποποίηση μιας υπάρχουσας ατράκτου θα χρειαστεί πιθανώς χρόνια. Θα ήταν καλύτερο να ξεκινήσει η κατασκευή από το μηδέν».

Το να ξεκινήσει η κατασκευή από το μηδέν θα χρειαστεί επίσης χρόνια, ωστόσο, ίσως και μέχρι τη δεκαετία του 2030. Ο Τραμπ, όμως, σαν κάθε κακομαθημένο πιτσιρίκι, θέλει το νέο του αεροπλάνο τους επόμενους επτά μήνες.

Ο μόνος τρόπος να καταστεί εφικτό κάτι τέτοιο, σύμφωνα με τους Times, θα ήταν να μειωθούν σημαντικά οι προδιαγραφές ασφαλείας του αεροσκάφους, καθιστώντας το λιγότερο ασφαλές.

Τα αεροσκάφη που κατασκευάζει η Boeing έχουν ξεπεράσει ήδη κατά πολύ τον αρχικό προϋπολογισμό, με τις εκτιμήσεις να αυξάνονται από τα 3,9 δισ. δολάρια σε περισσότερα από 4,7 δισ. δολάρια. Ακόμη και η επιλογή της μετατροπής του αεροσκάφους του Κατάρ, με μειωμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας, καταλήγουν οι Times, θα κόστιζε εκατομμύρια, αν όχι δισεκατομμύρια δολάρια.

Exit mobile version