Ο Πατίνκιν -Σολ Mπέρενσον και η Ντέινς - Κάρι Μάθισον σε σκηνή του «Ηomeland |
Επικαιρότητα

Ο Σολ του «Homeland» για τους πρόσφυγες και τον Τραμπ

Τελειώνει το «Homeland»; Δεν είναι σίγουρο. Ο Μάντι Πατίνκιν, o σοφός Σολ στην αγαπημένη κατασκοπική σειρά του Μπαράκ Ομπάμα, προτιμάει να μιλάει για το προσφυγικό, τα fake news, τη... γενειάδα του και την συμπρωταγωνίστριά του Κλερ Ντέινς
Protagon Team

Η Μάργκαρετ Θάτσερ είχε πει κάποτε ότι κάθε πρωθυπουργός χρειάζεται έναν Γουίλι, υπονοώντας το δεξί της χέρι, τον ήρεμο και σοφό αρχηγό της Βουλής των Λόρδων Γουίλιαμ Γουάιτλοου. Οπότε και ο αμερικανός πρόεδρος χρειάζεται έναν Γουίλι, στην περίπτωσή του κατά προτίμηση έναν Σολ Μπέρενσον, ανώτερο στέλεχος της CIA και σύμβουλο Εθνικής Ασφαλείας της προέδρου των ΗΠΑ Ελίζαμπεθ Κιν, στo «Homeland».

Πράγμα που φαίνεται ότι έκανε ο προηγούμενος πρόεδρος των ΗΠΑ, αφού είναι γνωστό ότι ο Μπαράκ Ομπάμα ήταν φανατικός θεατής της σειράς και κατάφερνε, όπως έχει δηλώσει, να κλέβει χρόνο από τις αμέτρητες υποχρεώσεις του για να βλέπει το αγαπημένο του «Homeland».

Oσο πιο δραματικά γίνονται τα πράγματα στην αμερικανική σειρά κατασκοπίας, ο Σολ με το σταθερό βλέμμα του και τη γενειάδα που θυμίζει σοφό της Παλαιάς Διαθήκης λειτουργεί ως βάλσαμο. Eίναι ένας σοφός θεραπευτής που μπορεί να κατεβάσει ακόμα και τους καρδιακούς παλμούς της λαμπρής αλλά μανιακής πράκτορος της CIA Κάρι Μάθισον, την οποία υποδύεται  η Κλερ Ντέινς.

Η Κλερ Ντέινς – Κάρι Μάθισον και ο μέντοράς της Μάντυ Πατίνκιν – Σολ Μπέρενσον, πράκτορες της CIA (photo: Showtime)

Στην πραγματικότητα, βέβαια, ο 65χρονος ηθοποιός και τραγουδιστής Μάντι Πατίνκιν δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τον χαρακτήρα του Σολ Μπέρενσον τον οποίο υποδύεται στο «Homeland». Αν και όλοι θέλουν να μάθουν πότε θα ολοκληρωθεί η επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά, σε συνέντευξή του στους Times του Λονδίνου, ο Πατίνκιν προτιμάει να μιλάει για την παγκόσμια μεταναστευτική κρίση της εποχής μας.

Σε πρόσφατη ραδιοφωνική συνέντευξή της, πάντως, η συμπρωταγωνίστριά του Κλερ Ντέινς επιβεβαίωσε τις φήμες που λένε ότι με την ολοκλήρωση του όγδοου κύκλου της σειράς θα πέσουν και οι τίτλοι τέλους. Τα γυρίσματα της όγδοης και τελευταίας σεζόν θα αρχίσουν του χρόνου και η ίδια δηλώνει «έτοιμη», πρόσθεσε, όμως, ότι «ο ρόλος της Κάρι Μάθισον, που φρικάρει συνεχώς, είναι πολύ απαιτητικός. Μια συνεχής προπόνηση».

Ο Μάντι Πατίνκιν δεν ασχολείται και πολύ με τη σειρά. Προτιμά να μένει σταθερά προσηλωμένος στον πραγματικό κόσμο προσπαθώντας να απαλύνει όσο μπορεί τα προβλήματα των προσφύγων. Πρόσφατα έκανε μια επίσκεψη 12 ημερών στην Ουγκάντα με την Διεθνή Επιτροπή Διάσωσης (IRC), της οποίας ηγείται ο βρετανός πρώην υπουργός Εξωτερικών Ντέιβιντ Μίλιμπαντ. Ο Πατίνκιν είναι ανεπίσημος, πλην όμως ασυνήθιστα μη διπλωματικός, πρεσβευτής της IRC.

Τον Δεκέμβριο του 2015 ταξίδεψε στη Λέσβο για να βοηθήσει με όποιον τρόπο μπορούσε τους πρόσφυγες από τη Συρία, που έφταναν με βάρκες στον Μόλυβο. Και τον Φεβρουάριο του 2017 ξαναγύρισε στο νησί για να βρεθεί και πάλι στο πλευρό προσφύγων και εθελοντών. Μάλιστα δεν δίστασε να βουτήξει στα νερά για να βγάλει μια οικογένεια στην ακτή. Δεν είναι τυχαίο. Το Προσφυγικό τον απασχολεί έντονα όχι μόνο εξαιτίας του «Homeland». Ο παππούς του ήταν πρόσφυγας που κατάφερε να ξεφύγει από τα πογκρόμ της Ανατολικής Ευρώπης και να καταφύγει στην Αμερική.

«Το 2015, όταν κάναμε τα γυρίσματα του «Homeland» στο Βερολίνο, το πρώτο επεισόδιο αφορούσε ένα στρατόπεδο προσφύγων από τη Συρία. Παρατηρώντας την εισροή ανθρώπων που διασχίζουν τα Βαλκάνια, αμέσως είδα τους παππούδες μου. Κάτι χτύπησε μέσα στο κεφάλι μου. Δεν μπορούσα να περιμένω μέχρι να τελειώσουν τα γυρίσματα, για να μπορέσω να περπατήσω μαζί με αυτούς τους ανθρώπους, να τους δώσω νερό, να τους στηρίξω και να τους πω ότι τους νοιάζομαι».

Ο Πατίνκιν συγκινήθηκε διαπιστώνοντας, ότι σε αντίθεση με μεγάλο μέρος της Ευρώπης και της Αμερικής που έχει στρέψει την πλάτη του στους πρόσφυγες, η Ουγκάντα καλωσόρισε 1,4 εκατ. πρόσφυγες οι οποίοι άρχισαν να μπαίνουν στη χώρα από το 2016, κυρίως από το Νότιο Σουδάν, αλλά και από τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό και το Μπουρούντι. «Στην Ουγκάντα οι πρόσφυγες είναι ευπρόσδεκτοι», λέει, «στην Αμερική χτίζουν τοίχους».

«[Στην Ουγκάντα] ζουν σε ένα υψηλότερο επίπεδο ηθικής, από ό,τι εμείς εδώ στη Δύση. Τόσο απλά», εξηγεί. Και σε ποιο επίπεδο ηθικής ζει ο πρόεδρός του; «Δεν μπορώ να βρω κάτι πιο επαίσχυντο από την έλλειψη συμπόνιας, ενσυναίσθησης και ηθικών αξιών προς τους συνανθρώπους του», λέει ο Πατίνκιν, αναφερόμενος στον Ντόναλντ Τραμπ.

Ο Μάντι Πατίνκιν δεν αποκάλυψε το τέλος της σειράς, είπε, όμως ότι ζήτησε από τους σεναριογράφους να αφήσουν τους θεατές με μια αίσθηση επιλογής και σωτηρίας μέσω της δημοκρατίας. Τα πρόσφατα επεισόδια του «Homeland» απεικονίζουν μια χώρα σε κατάσταση «δημοκρατικού Αρμαγεδώνος»: η εμπιστοσύνη στην προεδρία έχει χαθεί, οι λαϊκιστές εξεγείρονται ενώ διαδίδονται fake news κατασκευασμένα στη Μόσχα.

Ο Πατίνκιν θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι αυτή η πλοκή (υπάρχει ακόμη και μια δηλητηρίαση με χημικά) είναι αποτέλεσμα ενός «κατασκοπικού σεμιναρίου» που οι σεναριογράφοι και οι παραγωγοί του «Homeland» παρακολουθούν κάθε Ιανουάριο στην Ουάσινγκτον, με εισηγητές πρώην και νυν αξιωματούχους της CIA. Αντ’ αυτού, λέει, ότι όλοι όσοι παρακολουθούν τις ειδήσεις γνωρίζουν τα τρέχοντα θέματα: «Δεν χρειάζεται να είσαι ο Αϊνστάιν για να καταλάβεις ποια είναι τα ζητήματα».

Παραδοσιακά, οι κύκλοι του «Homeland» ολοκληρώνονται με τον θάνατο ενός σημαντικού χαρακτήρα. Για το διεθνές τηλεοπτικό κοινό, πιο σοκαριστικό από όλα ήταν το τέλος της τρίτης σεζόν με την εκτέλεση δια απαγχονισμού από τους Ιρανούς του Νίκολας Μπρόντι (τον ερμήνευε ο Ντέμιαν Λιούις). Θα μπορούσε άραγε η επόμενη που θα φύγει να είναι η Κλερ Ντέινς; Η νεοϋρκέζα ηθοποιός ενσαρκώνει την Κάρι Μάθισον, «την καλύτερη πράκτορα μυστικών υπηρεσιών που είχε ποτέ η CIA», όπως έχει πει συνάδελφός της, η οποία πάσχει από διπολική διαταραχή και όπως είναι αναμενόμενο, η φύση της δουλειάς της διευρύνει την παράνοιά της.

«Οχι», απαντάει ο Πατίνκιν, κάτι τέτοιο δεν του περνάει από το μυαλό. «Το λέω μόνο από την άποψη της σχέσης που έχει η Κλέρ με την ιστορία γενικά, και με μένα προσωπικά ως Σολ. Η ύπαρξή της είναι η modus operandi μου, που σημαίνει, πρώτα απ’ όλα, ότι πρέπει να την προστατεύω επειδή αυτή η χαρισματική σοφή φιγούρα θα συνεχίσει τα όνειρά μου».

Η μεγάλη έκπληξη πάντως που περίμενε το κοινό δεν έγινε: να αποκαλυφθεί δηλαδή ότι ο Σολ ήταν ένας διπλός κατάσκοπος, ένας ισλαμιστής εισβολέας μεταμφιεσμένος σε ραβίνο.  Ο Πατίνκιν αισθάνθηκε ότι οι σεναριογράφοι καλλιεργούσαν εσκεμμένα τις υποψίες των τηλεθεατών προς αυτή την κατεύθυνση και ανακουφίστηκε όταν δεν συνέβη. Κάτι τέτοιο θα ήταν καταστροφικό για τη ζωή, ανάρμοστο για τη νοημοσύνη του τηλεοπτικού κοινού αλλά και για την «επένδυση» που έκανε ο αμερικανός ηθοποιός, καθώς ασπάστηκε την «καθοδήγηση» του Σολ για το πώς να ζήσει ο ίδιος.

Ο Μάντι Πατίνκιν διατηρεί εδώ και οκτώ χρόνια τη γενειάδα του για της ανάγκες του ρόλου του στο Hoemland (Photo: Jeff Neumann/SHOWTIME)

Είναι σαφές ότι, ο Σολ και ο Πατίνκιν είναι αντιδιαμετρικά αντίθετοι χαρακτήρες και οι δύο, όμως, διακρίνονται από την ίδια σοβαρότητα του ήθους. Απλά ο Πατίνκιν είναι  πιο επίμονος.  Η συχνά «επιθετική» του στάση έχει τις ρίζες της στην εφηβεία του και στα ψέματα που έλεγε η οικογένειά του στον ετοιμοθάνατο πατέρα του, Λέστερ Πατίνκιν, διευθυντή εργοστασίου μεταλλικών κατασκευών, που όλοι τον διαβεβαίωναν ότι είχε ηπατίτιδα ενώ έπασχε από καρκίνο του παγκρέατος. Στα 18 του, ο Μάντι πήρε μέρος σε αυτή την εξαπάτηση.

«Όταν πέθαινε – και παρακαλώ προσπαθήστε να καταλάβετε τον περίεργο τρόπο που το διατυπώνω- μου έδωσε ένα από τα μεγαλύτερα δώρα ζωής. Μου είπε, “Μην περιμένεις ούτε ένα δευτερόλεπτο για οτιδήποτε πιστεύεις, και ποτέ μην πεις ψέματα”». Τα ψέματα έγιναν καρκίνος για μένα και για την ύπαρξή μου. Εξαιτίας τους, εκείνες τις τελευταίες στιγμές με τον πατέρα μου δεν μπορούσα να πω, “μπαμπά, ας κάνουμε μια συζήτηση”».

Παρ ‘όλα αυτά, σπούδασε στη φημισμένη δραματική σχολή Τζούλιαρντ της Νέας Υόρκης και στη συνέχεια μπήκε στη σόου μπίζνες, ένα επάγγελμα αναμφίβολα επιρρεπές στο ψέμα και την προδοσία. Σύντομα ο Πατίνκιν γνώρισε την επιτυχία σε κορυφαία μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, όπως η «Εβίτα» των Αντριου Λόιντ Βέμπερ και Τιμ Ράις και το «Sunday in the Park with George» του Στίβεν Σόντχαϊμ. Δεν συνέβη, όμως, το ίδιο με τη σταδιοδρομία του στο σινεμά. Ο Τζάκ Νίκολσον τον αντικατέστησε στις «Φλογισμένες σχέσεις» (Heartburn) και στη συνέχεια δεν τα κατάφερε να πάρει κάποιον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Επιτυχημένη ήταν η παρουσία του στη ιατρική δραματική σειρά «Chicago Hope» που προβλήθηκε στο CBS τη δεκαετία του 1990, την εγκατέλειψε όμως στην αρχή της δεύτερης σεζόν γιατί δεν ήθελε να μείνει μακριά από την οικογένεια που μόλις είχε φτιάξει. Δέκα χρόνια αργότερα έφυγε και από το «Criminal Minds» όπου υποδυόταν τον Τζέισον Γκίντεον, γιατί δεν μπορούσε να αντέξει τους συνεχόμενους βιασμούς και τις δολοφονίες που προέβλεπε το σενάριο.

Κάπως έτσι δημιουργήθηκε η φήμη ότι δεν είναι συνεργάσιμος. «Νομίζω ότι η φήμη αυτή και ο δύσκολος χαρακτήρας μου οφειλόταν στην ανωριμότητα μου και στην έλλειψη χάρης όταν ήμουν νέος. Η Κλερ Ντέινς, όμως, μου δίδαξε πάρα πολλά για τη χάρη σε οκτώ χρόνια». Πώς είναι δυνατόν; Η Κάρι της Ντέινς είναι ανισόρροπη ενώ ο δικός του Σολ τόσο σταθερός! «Σωστά, αλλά στον πραγματικό κόσμο η Κλερ Ντέινς δεν είναι ανισόρροπη», λέει.

Ο Μάντι Πατίνκιν στο «Criminal Minds» υποδυόταν τον Τζέισον Γκίντεον. Πίσω του ο Σέμαρ Μουρ – Ντέρεκ Μόργκαν

Ο Πατίνκιν θυμάται την ένταση σε ένα γύρισμα όπου μια κρίσιμη σκηνή της Ντέινς διακόπηκε από ένα αυτοκίνητο που πέρασε ξαφνικά και ένα τηλέφωνο άρχισε να χτυπάει. «Για έναν νεότερο Μάντι, ή πολλούς ηθοποιούς, δεν θα ήταν εύκολο, θα έχαναν την ψυχραιμία τους. Η Κλερ όχι. Μου έδειξε ότι δεν χάνει την ψυχραιμία της, ότι συμπεριφέρεται με χάρη, ότι δεν κάνει τους ανθρώπους των οποίων το τηλέφωνο χτυπάει ξαφνικά να νιώσουν άσχημα, ότι δεν κάνει τους βοηθούς σκηνοθέτες να νιώσουν απαίσια γιατί δεν έκοψαν την κίνηση στο βάθος».

Και τα κουτσομπολιά που λένε ότι ζήτησε προσωπικό κομμωτή για να φροντίζει την γενειάδα του είναι ψευτιές; Προφανώς όχι. Σε κάθε γύρισμα κάποιος άλλος άγγιζε τα μαλλιά του και τη γενειάδα του. «Και τους είπα, “ακούστε το μόνο που ζητάω είναι τον ίδιο άνθρωπο κάθε μέρα”. Το κανόνισαν και δεν νομίζω ότι ήταν δύσκολο. Ενθαρρύνω τους παραγωγούς να προσπαθούν να δημιουργούν μια άνετη ατμόσφαιρα για τους ηθοποιούς.  Νομίζετε ότι ένας νευροχειρουργός θα ήθελε μια διαφορετική νοσοκόμα δίπλα του κάθε φορά;»

Οσο για το αν η επόμενη, όγδοη σεζόν του Homeland θα είναι η τελευταία ο Μάντι Πατίνκιν δεν είναι βέβαιος, γιατί στην τηλεόραση τίποτα δεν είναι βέβαιο.

Αυτό που μπορεί να υποσχεθεί, όμως, είναι ότι όταν τελειώσει το σίριαλ δεν θα κυνηγήσει κάποιο πολιτικό αξίωμα. Και μας στέλνει ένα τελευταίο μήνυμα:  Το θέμα είναι, λέει, να πάτε να ψηφίσετε και να ψηφίσετε πολιτικούς που αντανακλούν τους δικούς σας ηθικούς κώδικες. «Εάν υπάρχει ένα πράγμα που θέλω να πω στους αναγνώστες  είναι να αναρωτηθούν τι πολιτικούς θέλουν», λέει.

Info

Ο έβδομος κύκλος των επεισοδίων του «Homeland» άρχισε να προβάλλεται τον Φεβρουάριο στο κανάλι FOX που είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα μέσω COSMOTE TV, Nova και Vodafone TV, ενώ τα νέα επεισόδια της σειράς θα είναι επίσης διαθέσιμα on demand μέσω FOX Play. Δείτε το πρόγραμμα εδώ