Αποψη από το εσωτερικό του αεροδρομίου «Μακεδονία» στη Θεσσαλονίκη | Konstantinos Tsakalidis / SOOC
Επικαιρότητα

Κινδυνεύει η παραχώρηση των αεροδρομίων;

Αεροπορικές εταιρείες κόβουν δρομολόγια από το «Μακεδονία» λόγω έργων που πρέπει να πραγματοποιηθούν. Ο Χρήστος Σπίρτζης συμφώνησε στη μετάθεση των έργων για τον Οκτώβριο, όμως η τελική ανακοίνωση εκκρεμεί. Και η φημολογία ότι η συμφωνία με Fraport είναι «στον αέρα», καλά κρατεί
Χριστίνα Ταχιάου

Αργά το βράδυ της Κυριακής ξέσπασε η φημολογία ότι κινδυνεύει η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, λόγω της μεγάλης ανησυχίας που επικρατεί από τα έργα που θα εκτελεστούν στο διάδρομο προσγείωσης – απογείωσης του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης τους επόμενους μήνες. Το πρόβλημα είναι υπαρκτό και το έχουμε επισημάνει (εδώ).

Το εξηγώ συνοπτικά: λόγω έργων επέκτασης του ενός απ’ τους δυο διαδρόμους, επιβάλλεται να κλείσει κι ο δεύτερος διάδρομος για χρονικό διάστημα περίπου 4 μηνών. Στο διάστημα αυτό, η κίνηση των αεροσκαφών στο έδαφος του «Μακεδονία» θα γίνεται σε έναν τροχόδρομο, δηλαδή στο βοηθητικό διάδρομο στον οποίο κινούνται τα αεροσκάφη μέχρι να μπουν στο διάδρομο. Το πρόβλημα με τον τροχόδρομο είναι ότι δεν διαθέτει κανένα βοήθημα. Ούτε ILS (Instrumental Landing System), ούτε ραδιοβοηθήματα. Οι προσγειώσεις κι οι απογειώσεις θα πραγματοποιούνται μόνον οπτικά. Αυτό δεν είναι πρόβλημα στις καλές μέρες, κι οι πιλότοι εκπαιδεύονται σε visual προσεγγίσεις. Όμως, η ομίχλη της Θεσσαλονίκης είναι ένα συχνότατο φαινόμενο, ιδίως τις πρωινές ώρες. Αυτό σημαίνει ότι με το παραμικρό φαινόμενο το αεροδρόμιο δεν θα μπορεί να προσεγγιστεί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Γι αυτό το λόγο, έχει προβλεφθεί η δραματική μείωση του capacity, της δυναμικότητας του αεροδρομίου για αυτό το χρονικό διάστημα, οι εταιρίες έχουν ενημερωθεί σχετικά κι έχουν προσαρμόσει τα προγράμματά τους, όπως προσπαθούσαν οι πάντες να μας καθησυχάσουν. Αυτό το γνώριζε η Fraport. Πριν από λίγες μέρες, όμως, μάθαμε ότι εταιρίες όπως οι Ryanair και η Jet2Com κόβουν δρομολόγια του 2017, επικαλούμενες το ζοφερό μέλλον του αεροδρομίου.

Τα έργα είναι προγραμματισμένο να αρχίσουν στις 15 Ιανουαρίου και να ολοκληρωθούν στο τέλος Μαΐου, όμως ουδείς εγγυάται ότι θα ολοκληρωθούν στην ώρα τους. Εδώ και 10 μέρες, άρχισαν πιέσεις από παράγοντες και φορείς της πολιτικής και της αγοράς, προκειμένου τα έργα να μετατεθούν για τον Οκτώβριο, σε low season για το αεροδρόμιο. Σύμφωνα με πληροφορίες που ήρθαν στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας, ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης συμφώνησε στη μετάθεση. Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει η ανακοίνωση αυτή, με αποτέλεσμα να αρχίσει η φημολογία ότι εάν δεν γίνει αυτό, κινδυνεύει ολόκληρη η διαδικασία παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, καθώς η Fraport -και δικαίως- έχει τη Θεσσαλονίκη ως «ναυαρχίδα» της, αλλά δεν θέλει να δεχτεί την υπολειτουργία του αεροδρομίου σχεδόν ολόκληρο το 2017. Να θυμίσουμε ότι με την παραλαβή του πρώτου αεροδρομίου από την Fraport, η κοινοπραξία είναι υποχρεωμένη να καταβάλει στο ελληνικό δημόσιο το σύνολο του συμφωνηθέντος ποσού για την παραχώρηση, που ανέρχεται σε 1.234.000.000 ευρώ. Μέχρι στιγμής, ουδείς γνωρίζει εάν αυτό θα είναι της Θεσσαλονίκης ή κάποιο άλλο, ούτε τον ακριβή χρόνο παραλαβής.

Προσπαθήσαμε να καταλάβουμε τι μπορεί να πυροδότησε τη φημολογία και δεν βρήκαμε κάτι νεώτερο πέραν της αργοπορίας του κ. Σπίρτζη να ανακοινώσει την αναβολή έναρξης των έργων. Κυβερνητικοί παράγοντες μας διαβεβαίωσαν ότι αυτό αναμένεται να συμβεί εντός της εβδομάδας που διανύουμε.

Είναι αδιανόητο, όμως, κάθε λίγο και λιγάκι να αρχίζει φημολογία για κάτι τόσο σοβαρό όσο μια επένδυση δισεκατομμυρίων και να τρέχουμε πανικόβλητοι να δούμε τι έχει συμβεί. Αδιανόητο για μια χώρα που χρειάζεται σταθερότητα και αξιόπιστους επενδυτές.