Παρότι η ταινία «The Brutalist» θεωρείται απόλυτο φαβορί για τα φετινά Οσκαρ, η Βρετανική Ακαδημία Κινηματογράφου έκανε την έκπληξη και έδωσε το πρώτο βραβείο Bafta στο «Κονκλάβιο». Οσα συνέβησαν στο Λονδίνο, στην απονομή των φετινών Bafta, θεωρούνται –όπως κάθε χρόνο– προάγγελος των βραβείων Οσκαρ, που ακολουθούν σε δύο εβδομάδες.
Το «Koνκλάβιο», το θρίλερ του Εντουαρντ Μπέργκερ για το Βατικανό, με πρωταγωνιστή τον Ρέιφ Φάινς στον ρόλο ενός καρδιναλίου που επιβλέπει την εκλογή νέου Πάπα, συμμετείχε στα φετινά κινηματογραφικά βραβεία Bafta με δώδεκα υποψηφιότητες, τις περισσότερες από κάθε ταινία. Πήρε τέσσερα, σημείωσε ο Guardian: καλύτερης ταινίας, καλύτερης βρετανικής ταινίας, διασκευασμένου σεναρίου και μοντάζ.
Αποδεχόμενος το δεύτερο από αυτά, ο Μπέργκερ, ο οποίος σάρωσε τα βραβεία πριν από δύο χρόνια με το ριμέικ του «Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο», το οποίο κέρδισε επτά βραβεία, είπε: «Ζούμε σε μια εποχή κρίσης δημοκρατίας. Οι θεσμοί που συνηθίζουν να μας ενώνουν χρησιμοποιούνται για να μας χωρίζουν. Μερικές φορές είναι δύσκολο να διατηρήσουμε την πίστη μας, και γι’ αυτό κάνουμε ταινίες».
Ο Μπέργκερ, του οποίου η ταινία απεικονίζει τη διαμάχη μεταξύ φιλελεύθερων και παραδοσιακών που απειλεί να καταστρέψει την Καθολική Εκκλησία εκ των έσω, τελείωσε την ομιλία του με μια αποστροφή του Λέοναρντ Κοέν: «Υπάρχει μια ρωγμή σε όλα κι από εκεί μπαίνει το φως».
Το «Brutalist», το επικό δράμα του Μπρέιντι Κόρμπετ, με θέμα έναν ούγγρο μοντερνιστή αρχιτέκτονα που εργάζεται στη μεταπολεμική Αμερική, έφυγε από την τελετή με τα βραβεία καλύτερης σκηνοθεσίας, πρωταγωνιστικού ρόλου, φωτογραφίας και μουσικής.
Στην ομιλία του, ο πρωταγωνιστής της ταινίας, Εϊντριαν Μπρόντι, ευχαρίστησε το βρετανικό κοινό που «αγκάλιασε εμένα και τις δημιουργικές μου προσπάθειες», λέγοντας ότι «νιώθω την Αγγλία πολύ σαν σπίτι μου, τον τελευταίο καιρό».
Στη συνέχεια, ευχαρίστησε τη σύντροφό του, τη σχεδιάστρια Τζορτζίνα Τσάπμαν (πρώην σύζυγο του Χάρβεϊ Γουάινστιν), αποκαλώντας την «άγγελο» και προσθέτοντας: «Αν δεν ήσουν εσύ και οι υπέροχοι γονείς μου, δεν θα ήμουν εδώ».
Ο Μπρόντι νίκησε τον Τιμοτέ Σαλαμέ, ο οποίος υποδύεται τον Μπομπ Ντίλαν στη βιογραφική ταινία «A Complete Unknown» και τον επτά φορές υποψήφιο για Bafta Ρέιφ Φάινς.
Η μεγάλη έκπληξη, παρατήρησε επίσης ο Guardian, ήρθε στην κατηγορία της καλύτερης ηθοποιού, καθώς η Μάικι Μάντισον, πρωταγωνίστρια στην ταινία «Anora», κέρδισε το βραβείο, παρότι φαβορί ήταν η Ντέμι Μουρ για την ερμηνεία της στην ταινία «The Substance».
Η Μάντισον υποδύεται μια χορεύτρια νυχτερινού κλαμπ που ξεκινά ένα ειδύλλιο με τον γιο ενός ρώσου ολιγάρχη. Παραλαμβάνοντας το βραβείο της, απευθύνθηκε στην κοινότητα των εργαζομένων του σεξ, λέγοντας: «Σας βλέπω, αξίζετε σεβασμό και ανθρώπινη ευπρέπεια. Θα είμαι πάντα φίλη και σύμμαχός σας και ικετεύω και τους άλλους να κάνουν το ίδιο».
Το μιούζικαλ «Emilia Pérez», του Ζακ Οντιάρ, για έναν μεξικανό ηγέτη καρτέλ που αλλάζει φύλο ενώ προσπαθεί να διαφύγει τη σύλληψη, πήρε δύο βραβεία (είχε 11 υποψηφιότητες), εν μέσω του σάλου που έχει ξεσπάσει από τις προσβλητικές παλιότερες αναρτήσεις, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, της πρωταγωνίστριάς του, Κάρλα Σοφία Γκασκόν.
Η Γκασκόν έχει ορκιστεί να μη μιλήσει στα ΜΜΕ από τότε που βγήκαν στη δημοσιότητα παλιότερα tweets της στα οποία εξέφραζε ισλαμοφοβικές και ρατσιστικές απόψεις. Ζήτησε επανειλημμένα συγγνώμη, μεταξύ άλλων σε μια δακρύβρεχτη ωριαία συνέντευξη στην ισπανική τηλεόραση, αλλά πολλοί από τους συναδέλφους της στην ταινία δεν πείστηκαν, συμπεριλαμβανομένου του σκηνοθέτη, ο οποίος πριν από 10 ημέρες είπε: «Δεν της έχω μιλήσει και δεν θέλω».
Αποδεχόμενη το βραβείο δεύτερου γυναικείου ρόλου για την ταινία, η Ζόι Σαλντάνια απέδωσε εύσημα στην Γκασκόν, προτού ευχαριστήσει δακρυσμένη τη μητέρα της και τον σύζυγό της.
Η Σαλντάνια έχει κερδίσει όλα τα βραβεία δεύτερου γυναικείου ρόλου που έχουν απονεμηθεί μέχρι στιγμής αυτή τη σεζόν και πλέον θεωρείται βέβαιον ότι το ίδιο θα συμβεί και στα Οσκαρ, σε ένα δεκαπενθήμερο. Ο Κιέραν Κάλκιν, πήρε το βραβείο δεύτερου αντρικού ρόλου, για την ερμηνεία του στην ταινία του Τζέσι Αϊζενμπεργκ, «A Real Pain», και επίσης θεωρείται βέβαιος νικητής στα Οσκαρ.
Ο Αϊζενμπεργκ έγραψε και το σενάριο της ταινίας και φάνηκε να ξαφνιάστηκε αυθεντικά με τη νίκη του στην κατηγορία του πρωτότυπου σεναρίου, λέγοντας ότι δεν περίμενε να κερδίσει.
Το «Super/Man: The Christopher Reeve Story», που πραγματεύεται τη ζωή και την καριέρα του Κρίστοφερ Ριβ πριν και μετά το ατύχημα που τον άφησε ανάπηρο, καθώς και τον αντίκτυπο στα παιδιά του, πήρε το βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ.
Παρουσιαστής της τελετής ήταν ο βρετανός ηθοποιός Ντέιβιντ Τέναντ, ο οποίος έκανε και σατιρικά σχόλια για τον Ντόναλντ Τραμπ, αλλά κάποια κόπηκαν από το BBC.
Μια αναφορά του Τέναντ για τον Τραμπ σε σχέση με το «The Brutalist» έμεινε μέσα: «είναι η πιο τολμηρή αρχιτεκτονική της ταινίας φέτος, εκτός από τα μαλλιά του Ντόναλντ Τραμπ στο “The Apprentice”. Και μιας και μιλάμε για κακούς…», προσέθεσε αιχμηρά.
Μετά όμως κόπηκαν από τη μετάδοση τα υπόλοιπα: «ο Ντόναλντ Τραμπ, λέει ότι δεν έχει δει το “The Apprentice” επειδή έχει βαθμό καταλληλότητας 15. Δεν είναι στο Nickelodeon. Ντόναλντ Τραμπ… Ανησυχώ. Είπα το όνομά του τρεις φορές. Είναι σαν τον “Σκαθαροζούμη” — τον κάλεσα», είπε παραπέμποντας στο κλασικό πια έργο του Τιμ Μπάρτον.
Σε δήλωσή του στο Variety, το BBC δικαιολογήθηκε: «Η φύση της εκπομπής είναι ότι μεταδίδεται με μικρή καθυστέρηση και πρέπει να γίνουν περικοπές λόγω των χρονικών περιορισμών»….
Τα Bafta είναι η τελευταία σημαντική τελετή απονομής κινηματογραφικών βραβείων πριν από τα Βραβεία Οσκαρ και πολλοί τα θεωρούν ως μια ένδειξη του τι θα συμβεί στο Λος Αντζελες σε δύο εβδομάδες.
Ωστόσο, επεσήμανε ο Guardian, τα Bafta απηχούν λιγότερο τα Οσκαρ από τότε που εισήγαγαν μια σειρά από ριζοσπαστικά παρασκηνιακά μέτρα, στον απόηχο της διαμάχης #BaftasSoWhite πριν από πέντε χρόνια, όταν και οι 20 υποψήφιοι ήταν λευκοί.
Οι ποσοστώσεις στις λίστες των υποψηφίων και τα αυστηρά κριτήρια καταλληλότητας σε ορισμένες κατηγορίες, οδήγησαν σε μια εντυπωσιακή ποικιλομορφία μεταξύ των επιλογών τους.
