Τo Honda CR-V ήταν ένα από τα ελάχιστα νέα SUV που κατάφεραν να περάσουν τις αμερικανικές δοκιμές έγκαιρης αποσώβησης σύγκρουσης | honda.gr / Γ. Καραγιωργάκης
Θέματα

Το Σύστημα Αυτόνομου Φρεναρίσματος στον βασικό εξοπλισμό έως το 2029;

Μια νέα οδηγία στις ΗΠΑ πιέζει την αυτοκινητοβιομηχανία να ενσωματώσει σε κάθε καινούργιο αυτοκίνητο μετά το φθινόπωρο του 2029 το Αυτόματο Φρενάρισμα. Αλλά υπάρχει αντίλογος
Γιάννης Κωνσταντόπουλος

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, περίπου 41.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους το 2023 στους αμερικανικούς δρόμους. Η νέα ομοσπονδιακή οδηγία προβλέπει τη διεύρυνση λειτουργίας του Συστήματος Αυτόνομου Φρεναρίσματος (AEB/Autonomous Emergency Braking) ακόμα και σε υψηλές ταχύτητες.

Ως γνωστόν, τα αυτοκίνητα που είναι ήδη εξοπλισμένα με το σύστημα, τις κάμερες και τους αντίστοιχους αισθητήρες ενεργοποιούνται σε γενικά χαμηλές ταχύητες ή ενεργοποιούν παράλληλα συστήματα που υποβοηθούν τον οδηγό να αποφύγει το ατύχημα ή την επαφή με πεζό, ποδήλατο κ.λπ. Πλέον, η πρόβλεψη, όπως και οδηγία προς τους κατασκευαστές, είναι να καταστούν ικανά να ακινητοποιούν τελείως το αυτοκίνητο, ακόμα κι αν αυτό κινείται με υψηλή ταχύτητα 62 μιλίων (100 χλμ./ώρα), όπως επίσης να εφαρμόζεται πέδηση ακόμα και σε ταχύτητες μέχρι 72 χλμ./ώρα σε περίπτωση εντοπισμού πεζού.

Το Σύστημα Αυτόνομου Φρεναρίσματος θα προστατεύσει χιλιάδες ζωές, όμως οι κατασκευαστές δηλώνουν ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά (NHTSA)

Η σχετική Αρχή (NHTSA) υποστηρίζει ότι οι νέοι κανονισμοί θα εμποδίσουν 362 θανάτους και 24.321 τραυματισμούς ετησίως και ότι οι κατασκευαστές μπορούν να συμμορφωθούν με αυτούς μέσω των ανάλογων αναβαθμίσεων στο λογισμικό τους. Πάντως, την ίδια στιγμή, εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας δηλώνουν ότι είναι μη ρεαλιστικό να αναμένεται ότι θα αποφευχθεί κάθε είδους σύγκρουση, καθώς και ότι απαιτούνται περισσότερες ενέργειες, τόσο σε δομικά στοιχεία όσο και στα επιμέρους λογισμικά των αυτοκινήτων, για να ενσωματωθεί η οδηγία μέχρι την καταληκτική ημερομηνία.

Ταυτόχρονα, το Ινστιτούτο για την Ασφάλεια στους αυτοκινητόδρομους ανακοίνωσε ότι έκανε δοκιμές προσομοίωσης σύγκρουσης σε 10 μικρά (για τα αμερικανικά δεδομένα) SUV με ταχύτητες μέχρι 70 χλμ./ώρα και αποδείχθηκε ότι τα περισσότερα εξ αυτών απέτυχαν να σταματήσουν έγκαιρα στα απαιτητικά σενάρια στα οποία υποβλήθησαν.

Από όλα τα SUV που δοκιμάστηκαν, μόνο δύο αποδείχθηκαν ικανοποιητικά, με το Subaru Forester να λαμβάνει τον χαρακτηρισμό «καλό» και το Honda CR-V να χαρακτηρίζεται «αποδεκτό», καθώς το Σύστημα Αυτόματου Φρεναρίσματος απέφυγε τη σύγκρουση με αυτοκίνητο αλλά δυσκολεύτηκε σε αντίστοιχη με μοτοσικλέτα.

Γενικότερα, οι ντιρεκτίβες που αφορούν τα συστήματα πέδησης στις ΗΠΑ έκαναν την εμφάνισή τους το 2021, ως μέρος της προσπάθειας του NHTSA για μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα. Ο οργανισμός διερευνά μια επιπλέον τεχνολογία που σκοπό έχει να εμποδίζει την οδήγηση υπό την επήρεια μέθης. Το πρόγραμμα βρίσκεται ακόμη στα αρχικά του στάδια, αλλά οι υποστηρικτές του λένε πως η τεχνολογία ανίχνευσης αλκοόλ θα μπορούσε να σώζει ακόμα και 10.000 ζωές σε ετήσια βάση.