| Mazda
Θέματα

Το «well done» στα ιαπωνικά: γίνεται βενζίνη χωρίς μπουζί;

Η Mazda βγάζει τον κινητήρα της χρονιάς με το Mazda3 Skyactiv-X
Γιάννης Κωνσταντόπουλος

Εν μέσω μιας παγκοσμιοποιημένης αγοράς που κινείται σχεδόν ολοκληρωτικά προς την ηλεκτροκίνηση, η Mazda επιμένει να επενδύει (και) στη Μηχανή Εσωτερικής Καύσης. Μάλλον ο κινητήρας της χρονιάς.

Θεωρώ πως δεν πετιέται έτσι τόση τεράστια δεξαμενή γνώσης, διάρκειας ενός αιώνα και πλέον, στο χρονοντούλαπο επειδή ντε και σώνει η αυτοκίνηση ανακάλυψε μαζικά την ηλεκτροκίνηση. Ένας αιώνας; Τώρα που οι ΜΕΚ είναι καθαρότερες από ποτέ;

Έτσι, ξαφνικά η VW διακόπτει την παραγωγή τους το 2026; Όχι και τόσο ξαφνικά, είναι η απάντηση. Θα μου πεις, εδώ υπήρξε ένα Dieselgate που άλλαξε τα παγκόσμια δεδομένα. Τρόπους μέτρησης, υστερίες από ντιρεκτίβες που έχουν κάνει άνωκάτω όλη την αυτοκινητοβιομηχανία, ο τεράστιος παράγοντας των Πρασίνων που πιέζουν ασφυκτικά στην Ευρώπη και μία μαζική στροφή σε κάτι για το οποίο ακούγονται θεωρίες επί θεωριών.

Μία μικρή εταιρεία με μεγάλη σημασία

Εν μέσω του γενικότερου πανικού, εκτιμώ τη Mazda. Όχι μόνο γιατί είναι μία πραγματική made in Japan εταιρεία – από τις 1,5 εκατομμύρια μονάδες που παράγει τα 2/3 τα κατασκευάζει εντός ιαπωνικού εδάφους. Αλλά την εκτιμώ, επίσης, γιατί, με ελάχιστες εξαιρέσεις, συνεχίζει να φτιάχνει πραγματικά ευχάριστα και συμμετοχικά αυτοκίνητα.

Επίσης, μάλλον είναι περιττό να επαναλάβω την υψηλή θέση που κατέχει στους δείκτες αξιοπιστίας. Για παράδειγμα, αν θυμάμαι καλά, το MX-5 ανήκει στη δεκάδα με τα πιο απροβλημάτιστα σπορ αυτοκίνητα που ‘χουν φτιαχτεί ποτέ. Ίσως και ανεξαρτήτως σπορ κατηγορίας.

Η Mazda ξέρει πως είναι μικρή εταιρεία. Και πιθανότατα θα παραμείνει τέτοια. Και πιθανότατα αυτό θα είναι για καλό. Με συνεργασίες (όπως αυτή του 2015 με την Toyota) αλλά χωρίς απόλυτες υποταγές που θα της αλλοίωναν το χαρακτήρα. Και αυτό, όσο η αυτοκίνηση θα παλεύει να τα φέρει βόλτα με το παγκοσμιοποιημένο κοινό, μου ακούγεται ως θετική είδηση.

Για τον Skyactiv-X της Mazda

Βενζινοκινητήρας χωρίς μπουζί;

Ταυτόχρονα, διαβάζω για τη νέα γενιά κινητήρων Skyactiv-X της Mazda. Αν δεν τον έχετε ακούσει, είναι δικαιολογημένο. Είναι φρέσκο πράμα. Αλλά και ένας εξαιρετικά σημαντικός κινητήρας για τη δεκαετία που ξεκινά. Καίει βενζίνη. Ξεκάθαρα.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο Skyactiv-X είναι ο πρώτος βενζινοκινητήρας παραγωγής στον κόσμο που ενσωματώνει τα πλεονεκτήματα της λειτουργίας ενός ντίζελ με ανάφλεξη μέσω συμπίεσης. Και όχι με μπουζί.

Ο κινητήρας στο Mazda3 2.0 SkyactivX, στο οποίο τοποθετείται, έχει ισχύ 180 PS στις 6.000σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 224 Nm στις 3.000σ.α.λ. Το δεύτερο νούμερο θα μπορούσε να πει κανείς πως είναι το ντεφό του. Tα 224 Nm δεν είναι μια κορυφαία τιμή που σου σπρώχνει την πλάτη στο κάθισμα. Ειδικά για δίλιτρο. Ναι, είναι ωραία η ροπή και σε κακο-καλο-μαθαίνει. Όμως, με ένα τόσο εξελιγμένο σύνολο, δεν θα ΄χα πρόβλημα να στροφάρω.

Συνδυάζοντας τις επιδόσεις σε υψηλές στροφές ενός βενζινοκινητήρα. με την οικονομία στην κατανάλωση, τη ροπή, και την απόκριση ενός κινητήρα diesel, ο Skyactiv-X συγκεντρώνει τέσσερα βασικά πλεονεκτήματα: Εξαιρετική απόκριση και ξεκούραστη οδήγηση, αίσθηση ανεβάσματος στροφών, αληθινά χαμηλή κατανάλωση και πολύ χαμηλές εκπομπές ρύπων.

Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση, «μετά την παρουσίαση των κινητήρων τεχνολογίας Skyactiv το 2012, ο Skyactiv-X είναι το δεύτερο βήμα της Mazda προς την κατεύθυνση της κατασκευής του ιδανικού κινητήρα εσωτερικής καύσης».

Η ροπή είναι κατά 10% περισσότερη σε σχέση με τον Skyactiv-G (2018 model year Mazda3 Skyactiv-G 2.0 χωρίς σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων και χωρίς Mazda M Hybrid), και η περιοχή λειτουργίας με πραγματικά χαμηλή κατανάλωση είναι θεαματικά διευρυμένη.

Τι καλά που θα ‘ταν να έμπαινε και στο αγαπημένο μας MX-5. Tο εύχομαι. Για την ώρα, απευθύνω «γουέλ νταν» στα άγνωστα γιαπωνέζικα.