Από αριστερά, Γιάννης Ρέτσος (ΣΕΤΕ), Γιώργος Καμίνης (Δήμος Αθήνας), Ευτύχης Βασιλάκης (AEGEAN) και Γιάννης Παράσχης ( Αερολιμένας Αθηνών): η ισχύς εν τη ενώσει |
Θέματα

Σύμπραξη σε ένα όραμα για την Αθήνα

Δήμος Αθηναίων, ΣΕΤΕ, AEGEAΝ και Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ενώνουν τις δυνάμεις τους στο This is Athens & Partners και στην καθιέρωση της πρωτεύουσας ως κορυφαίου ευρωπαϊκού προορισμού
Χριστίνα Πουτέτση

Τέσσερις άνθρωποι, ο καθένας με κομβικό ρόλο στην Αθήνα, βρέθηκαν σ’ έναν χώρο που αντιπροσωπεύει ό,τι πιο σύγχρονο για την ελληνική πρωτεύουσα και συζήτησαν για ένα «όραμα» και «αυτονόητο», συνάμα: τη σύμπραξη Δημόσιου και ιδιωτικών φορέων για τη διαχείριση και ανάπτυξη της πόλης ως προορισμού. Κάτι που έγινε για πρώτη φορά πράξη το 2015 και την Πέμπτη το μεσημέρι επανεπιβεβαιώθηκε για άλλα τρία χρόνια, στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΣΙΝ).

Πρόκειται για τη σύμπραξη του δήμου Αθηναίων, του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), της AEGEAN και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), οι οποίοι ενώνουν τις δυνάμεις τους, δημιουργώντας το This is Athens & Partners. Στόχος, η καθιέρωση της Αθήνας ως κορυφαίου ευρωπαϊκού προορισμού. Μέσα από ένα ολοκληρωμένο, τριετές αναπτυξιακό πλάνο ύψους 15 εκ. ευρώ, η σύμπραξη This is Athens & Partners θα αναλάβει το συντονισμό και την υλοποίηση δράσεων τόσο για την ανάπτυξη και την αναβάθμιση της Αθήνας ως προορισμού όσο και για την αποτελεσματική προώθηση της πόλης στις μεγάλες τουριστικές αγορές του εξωτερικού.

«Ο τουρισμός ανεβάζει την πόλη γενικότερα. Πρέπει να ξεπεράσουμε τις προκαταλήψεις για τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα», τόνισε ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης, υπογραμμίζοντας πώς αυτή η συνεργασία «έχει τεράστια συμβολική και πολιτική σημασία για το ηθικό των κατοίκων». Και πρόσθεσε: «Συνεχίζοντας το επιτυχημένο μοντέλο συνεργασίας που οδήγησε στην τουριστική αναγέννηση της πόλης, με ρεκόρ 5,5 εκ. τουριστών το 2018, πάμε ένα βήμα παραπέρα. Μαζί με τους εταίρους μας, δημιουργούμε μια πρωτόγνωρη σε μέγεθος σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την ανάπτυξη της Αθήνας που θα συμβάλει καθοριστικά στην ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας της πόλης και τη δημιουργία χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας».

Ο δήμαρχος Αθηναίων, ο πρόεδρος της AEGEAN Ευτύχιος Βασιλάκης, ο διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) Γιάννης Παράσχης, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Γιάννης Ρέτσος και ο διευθύνων σύμβουλος της Εταιρίας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών του δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ) Αλέξης Γαληνός, απηύθυναν κάλεσμα συμμετοχής σε όλες τις δημιουργικές δυνάμεις της πόλης με στόχο τη διεύρυνση της σύμπραξης και την ενίσχυση του αναπτυξιακού της αποτυπώματός στην οικονομία επισκεπτών της πόλης.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Εταιρίας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών (ΕΑΤΑ) Αλέξης Γαληνός στο βήμα: πού επενδύει το This is Athens & Partners

Για την ανάγκη οργάνωσης των πόλεων, ώστε «να είναι ευχάριστες στους κατοίκους και στη συνέχεια ελκυστικές για τους επισκέπτες», μίλησε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, δίνοντας προτεραιότητα «όχι στο να προωθήσουμε, αλλά να οργανώσουμε καλύτερα το προϊόν μας», ώστε να έχει θετικό αποτύπωμα σε έναν τόπο και στην κοινωνία. Ο ίδιος εξέφρασε την ελπίδα, η σύμπραξη της Αθήνας να αποτελέσει πιλοτικό πρότυπο για όλους τους ελληνικούς προορισμούς.

Ο κ. Βασιλάκης σημείωσε τη διεύρυνση της σύμπραξης και με άλλους φορείς στήριξης του This is Athens & Partners, αναφερόμενος στις εταιρίες Λάμψα (Μεγάλη Βρετανία, King George), Ιονική (Athens Hilton) και Lamda Development (Ελληνικό, Golden Hall, The Mall Athens). «Είναι πιο σημαντικό ακόμη και από τη συνεργασία με το Δημόσιο για εμένα να δω 15, 20, 30, 40 επιχειρηματίες, που έχουν να κάνουν με τις υποδομές της πόλης, το λιμάνι, άλλα μεγάλα ξενοδοχεία και υπηρεσίες να συμμετέχουν σε αυτή τη δραστηριότητα και να κάθονται σε ένα τραπέζι, να συνεισφέρουν οικονομικά όχι επειδή κάποιος τους υποχρεώνει αλλά επειδή επιλέγουν να συντονίζονται για το τι μπορούν να κάνουν για αυτή την πόλη με μία κοινή ευθύνη», σχολίασε.

Από την πλευρά του, ο κ. Παράσχης τόνισε ότι «κάθε ευρωπαϊκή πόλη ή πρωτεύουσα χρειάζεται έναν μηχανισμό για τη συνολική διαχείριση του προορισμού – και  ένας τέτοιος μηχανισμός πρέπει απαραίτητα να βασίζεται στη συνεργασία, έννοια που είναι άλλωστε εγγεγραμμένη στο DNA του αεροδρομίου». Εστίασε επίσης στη σημασία δημιουργίας ενός μητροπολιτικού συνεδριακού κέντρου, αλλά και στην ανάδειξη άλλων στοιχείων της πόλης, όπως η αρχιτεκτονική, το εκκλησιαστικό/θρησκευτικό στοιχείο (Ορθόδοξο Πάσχα), αλλά και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών.

Στη συζήτηση που ακολούθησε, ο δήμαρχος Αθηναίων εστίασε σε δύο μείζονα προβλήματα της πόλης, «τα ναρκωτικά και το άσυλο», σημειώνοντας και τα πρόσφατα περιστατικά στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. «Δεν μπορούμε να μιλάμε για τουρισμό σε μια πόλη που συμβαίνουν αυτά. Η κεντρική εξουσία πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της γι’ αυτά», τόνισε. Ενώ αναφέρθηκε και στο ζήτημα των βραχυχρόνιων μισθώσεων, σχολιάζοντας ότι «το Airbnb θα έπρεπε να είχε ρυθμιστεί. Ο δήμος δεν έχει τη δυνατότητα να το κάνει. Θα πρέπει να το κάνει η κεντρική εξουσία».

Αναπτυξιακό πλάνο σε τρεις άξονες

Παρουσιάζοντας το αναπτυξιακό πλάνο του This is Athens & Partners, ο κ. Γαληνός ανέφερε μεταξύ άλλων, ότι «το εγχείρημα ξεπερνά την παραδοσιακή έννοια του τουρισμού, τα διοικητικά όρια του δήμου Αθηναίων, αλλά και τα όρια της προβολής και μάρκετινγκ της πόλης. Διαμορφώνουμε από κοινού με τους εταίρους μας ένα μοντέλο ανάπτυξης που στηρίζεται στο οικονομικό αποτύπωμα όσων επισκέπτονται, ζουν, εργάζονται ή επενδύουν στην πόλη. Όλοι όσοι ζούμε στην Αθήνα είμαστε η οικονομία επισκεπτών και σ’ αυτό επενδύει το This is Athens & Partners».

Το αναπτυξιακό πλάνο που περιλαμβάνεται στο Μνημόνιο Κατανόησης και Συνεργασίας το οποίο υπέγραψαν οι εταίροι του This is Athens & Partners, χωρίζεται σε τρεις άξονες δράσεων. Θα συντονίζεται κεντρικά από την ΕΑΤΑ και θα υλοποιείται σε συνεργασία με τη Marketing Greece του ΣΕΤΕ και το Athens Partnership, που διαχειρίζεται δωρεές προς τον δήμο Αθηναίων.

Πιο συγκεκριμένα:

1ος άξονας

Ανάπτυξη της Αθήνας ως Προορισμού (Destination Development) με επενδύσεις για την αναβάθμιση του δημόσιου χώρου και το σχεδιασμό προϊόντων και υπηρεσιών για το διεθνές και εγχώριο κοινό. Μέσα από το πιλοτικό πρόγραμμα ΠΟΛΗ², που δίνει κίνητρα σε νέους επιχειρηματίες να επαναλειτουργήσουν κλειστά καταστήματα, δρομολογούνται ήδη 22 παρεμβάσεις: αναβάθμιση του δημόσιου χώρου και της εικόνας της πόλης με το «πρασίνισμα» κτιρίων, την εγκατάσταση αστικού εξοπλισμού και με εφαρμογές φωτισμού σε πολλές γειτονιές της Αθήνας, ενώ ανακαινίζονται και ανοίγουν 18 κλειστά καταστήματα σε συμβολικά σημεία της πόλης.

Αντίστοιχη παρέμβαση μεγάλης κλίμακας έχει σχεδιαστεί για την οδό Σταδίου με στόχο την αισθητική της αναβάθμιση και την ουσιαστική επανεκκίνηση της εμπορικής της δραστηριότητας. Επιπλέον, έχει ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός για την αναβάθμιση της εικόνας του ιστορικού κέντρου με ένα διετές πρόγραμμα antitagging, ενώ το 2020 θα υποστηριχθεί από το This is Athens & Partners ένα μεγάλο πρόγραμμα εκδηλώσεων γύρω από τον πολιτισμό και την ψυχαγωγία, που θα απευθύνεται σε Αθηναίους και σε επισκέπτες που θέλουν να ανακαλύψουν το σύγχρονο πρόσωπο της Αθήνας.

2ος άξονας

Προβολή και προώθηση του Προορισμού (Destination Marketing) με τη διαμόρφωση και επικοινωνία της ταυτότητας της Αθήνας. Το This is Athens & Partners θα συνεχίσει, με αυξημένο προϋπολογισμό, να υποστηρίζει με ψηφιακές καμπάνιες την προβολή της Αθήνα, με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της δυναμικής που καταγράφει η Αθήνα ως κορυφαίος προορισμός για όλο το χρόνο.

Μέσα από τις νέες καμπάνιες που θα «τρέξουν» από την άνοιξη του 2019, αναμένεται να προσεγγιστούν 120 εκατ. πολίτες από χώρες που αποτελούν σημαντικές τουριστικές αγορές, και εκτιμάται ότι θα φέρουν επιπλέον, τουλάχιστον 200.000 νέους επισκέπτες στην Αθήνα. Αυτό σημαίνει 100 εκατ. έσοδα για την τοπική οικονομία και 5.000 άμεσες ή έμμεσες νέες θέσεις εργασίας. Επιπλέον, μέσω του Γραφείου Συνεδρίων και Επισκεπτών του δήμου Αθηναίων, το οποίο βραβεύτηκε φέτος ως το κορυφαίο στην Ευρώπη, υλοποιείται πλάνο τριετίας για την προσέλκυση μεγάλου αριθμού διεθνών συνεδρίων και εταιρικών συναντήσεων στην Αθήνα.

3ος άξονας

Διαχείριση του Προορισμού (Destination Management) με τον συντονισμό φορέων για τη δημιουργία ενιαίας εμπειρίας επισκεπτών. Οι δράσεις θα εστιάσουν στην υποδοχή των επισκεπτών της Αθήνας με τη λειτουργία καθ ’όλη τη διάρκεια του έτους δύο σημείων ενημέρωσης (info points), μέσα από το οποία ο επισκέπτης θα μπορεί να λαμβάνει τις σωστές πληροφορίες για την πόλη και τις εμπειρίες της. Παράλληλα, θα υποστηρίζεται συστηματικά το δίκτυο Αθηναίων εθελοντών που έχει ήδη δημιουργηθεί ώστε οι εθελοντές να υποδέχονται επισκέπτες προσφέροντας δωρεάν θεματικές περιηγήσεις στην πόλη.