Οι αφίσες για τη διαφήμιση του Τουρισμού μας είναι πραγματικά μια αληθινή εμπειρία | ΕΟΤ
Θέματα

Ολα τα τουριστικά σλόγκαν των χωρών σε έναν χάρτη

Το πιο δύσκολο διαφημιστικό εγχείρημα είναι να μπορέσεις να περιγράψεις μια χώρα με λίγες λέξεις, να φτάσουν στα πέρατα της Γης και να προσελκύσουν τουρίστες. Ποια διαφημιστικά συνθήματα χρησιμοποιούν ανά τον κόσμο και τι έχει κάνει η Ελλάδα για την προβολή της;
Σπύρος Σεραφείμ

Πώς μπορεί ένας διαφημιστής να συνοψίσει τα αξιοθέατα, τον πολιτισμό και τον χαρακτήρα μιας χώρας μέσα σε λίγες λέξεις, αυτές να είναι πιασάρικες και να προκαλέσουν ανθρώπους σε άλλα κράτη να έρθουν ως τουρίστες; Δεν το συζητάμε, η δυσκολία είναι τεράστια.

Ετσι, άλλες χώρες έχουν άκρως επιτυχημένα σλόγκαν, σε κάποιες άλλες αυτά μπορεί να είναι έξυπνα, σέξι ή να περιγράφουν επακριβώς το τι θα συναντήσει όποιος πάρει τη βαλίτσα του και κάνει εκεί ένα ταξίδι.

Η ιστοσελίδα FamilyBreakFinder μάζεψε τα τουριστικά σλόγκαν σχεδόν από όλες τις χώρες και δημιούργησε έναν χάρτη που τα περιλαμβάνει όλα. Εκτός, βέβαια, από 38 χώρες που δεν έχουν ακόμα το δικό τους σλόγκαν – ανάμεσα στις οποίες είναι η Βόρεια Κορέα, το Κονγκό και, περιέργως, η Σουηδία.

Το πιο δημοφιλές είναι το «beautiful», αλλά ορισμένες χώρες το κούρασαν παραπάνω και δημιούργησαν μνημειώδη σλόγκαν – όπως το Τζιμπουτί, που έκανε λογοπαίγνιο με το «Djibeauty» ή το Εδιμβούργο: Incredinburgh – Απίστευτο Εδιμβούργο.

Το διαφημιστικό σλόγκαν της χώρας μας -αυτό το διάστημα- είναι το «All Time Classic». Εάν θεωρείτε ότι δεν βασανιστήκαμε πολύ για να το σκεφτούμε – εντάξει, παλιότερα είχαμε και το «You in Greece»- σκεφτείτε ότι υπάρχει η Ουγκάντα με το «Είστε ευπρόσδεκτοι» ή η χώρα των κοάλα και των καγκουρό με το «Δεν υπάρχει τίποτα σαν την Αυστραλία».

Δείτε, ενδεικτικά, κάποια σλόγκαν ανά τον κόσμο

Ισραήλ: Size doesn’t matter – Επειδή προφανώς η έκτασή του δεν είναι μεγάλη, αλλά όλα τα μυαλά πάνε αλλού.

Και υπάρχουν κι άλλα, παρόμοια.

Παραγουάη: You have to feel it – Πρέπει να τη νιώσετε

Νεπάλ: Once is not enough – Μια φορά δεν είναι ποτέ αρκετή

Λετονία: Best enjoyed slowly – Απολαύστε την αργά

Παναμάς: It stays in you – Μένει μέσα σου

Λιθουανία: See It! Feel It! Love It! – Δείτε την! Νιώστε την! Αγαπήστε την!

Νότια Αφρική: Inspiring new ways – Εμπνέει νέους τρόπους

Μαρόκο: The country that travels within you – Η χώρα που ταξιδεύει μέσα σου

Ινδονησία: Admit It You Love It – Παραδεχθείτε ότι την αγαπάτε

Σλοβενία: I feel sLOVEnia – Νιώθω αγάπη για τη Σλοβενία

Γρανάδα: Live the Rhythms of Spice – Ζήστε στον ρυθμό της έντασης

Σερβία: Life in the Rhythm of the Heartbeat – Η ζωή στον ρυθμό της καρδιάς

Βραζιλία: Brazil Sensational – Συγκλονιστική Βραζιλία

Γερμανία: The travel destination – Ο ταξιδιωτικός προορισμός

Ντουμπάι: Definitely Dubai – Οπωσδήποτε Ντουμπάι

Σλοβακία: Little big country – Μια μικρή, μεγάλη χώρα

Βασίλειο της Σουαζιλάνδης: A Royal Experience – Μια βασιλική εμπειρία

Κολομβία: The only risk is wanting to stay – Το μόνο ρίσκο είναι ότι θα θέλετε να μείνετε εκεί

Ινδία: Incredible !ndia – Καταπληκτική Ινδία

Ισπανία: Smile! You are in Spain! – Χαμογελάστε! Είστε στην Ισπανία!

Μαυροβούνιο: Wild Beauty – Αγρια Ομορφιά

Αίγυπτος: Where it all begins – Εδώ που ξεκινούν όλα

Το πιο χιουμοριστικό ίσως το έχει το Μπαγκλαντές: Visit Bangladesh before tourists come – Επισκεφθείτε το Μπαγκλαντές προτού έρθουν οι τουρίστες!

Η τουριστική Ελλάδα και οι διαφημίσεις της

Οταν σκέφτεσαι τον συνδυασμό «Ελλάδα+διαφήμιση», το μυαλό σου πηγαίνει κατευθείαν στις καμπάνιες που έχει κάνει κατά καιρούς ο Ελληνικός Οργανισµός Τουρισµού (ΕΟΤ), για την προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό, με… αφίσες. Η αφίσα είναι ένας εύκολος τρόπος και αποτέλεσε µια από τις πρώτες µορφές διαφήµισης, ενώ ξεκίνησε να αναπτύσσεται στο µέσο του 19ου αιώνα. Οι πρώτες επαγγελµατικές αφίσες εμφανίστηκαν τη δεκαετία 1910-‘20, φιλοτεχνηµένες από το καλλιτεχνικό τµήµα της διαφηµιστικής εταιρίας GEO που διηύθυνε ο ζωγράφος και χαράκτης Αγγελος Θεοδωρόπουλος. Βέβαια, η πρώτη ελληνική τουριστική αφίσα εμφανίστηκε το 1929.

Πολλοί είναι οι καλλιτέχνες που φιλοτέχνησαν τις προωθητικές τουριστικές αφίσες µε τα θεµατολόγιά τους να ταλαντεύονται από µοντέρνες συνθέσεις µέχρι χαρακτηριστικά φυσικά τοπία, αρχαιολογικά ευρήµατα και, εννοείται, όλα τα ελληνικά κλισέ που έγιναν μέρος της εθνικής μας ταυτότητας: ο ήλιος, η θάλασσα, τα νησιά, τα βουνά, τα αρχαία με τους κίονες. Η τουριστική αφίσα χωρίζεται σε δέκα διαφηµιστικές περιόδους και αποτελεί έκδοση του εκάστοτε κρατικού φορέα για τον Τουρισµό – τη «βαριά βιομηχανία μας», μην ξεχνιόμαστε.

Ποια ήταν τα σλόγκαν που «έντυναν» κάθε αφίσα; Μέχρι και το 2000 αποφύγαμε ως χώρα κάποιο βασικό σύνθημα, όπου μάλλον θεωρούσαμε ότι το «Hellas» ή το «Greece», από μόνο του, μπορούσε να πουλήσει. Η βασική ύπαρξη σλόγκαν ξεκινά κατά την ένατη περίοδο της τουριστικής αφίσας – από το 2004, μέχρι σήμερα, όπου έχουμε δει – και έχουν δει και στο εξωτερικό, επίσης! Τι να πρωτοθυμηθείς… «Live your myth in Greece», «Explore your senses», «Greece: the true experience», «Greece 5000 years old: A Masterpiece you can afford», «kalimera», «You in Greece», «Welcome Home»;

Δεν χρειάζεται να έχεις σπουδάσει Μάρκετινγκ προκειμένου να αντιληφθείς ότι, σε κάποιες περιπτώσεις, δεν μπορέσαμε να αποτινάξουμε από επάνω μας το «κιτς». Από το «Ζήσε τον μύθο σου στην Ελλάδα» του Δημήτρη Αβραμόπουλου, στο «Εξερευνήστε τις αισθήσεις σας» της Φάνης Πάλλης Πετραλιά, στο «Ελλάδα: η αληθινή εμπειρία!» του Αρη Σπηλιωτόπουλου, στην πρώτη «τουριστική εκστρατεία» της Ολγας Κεφαλογιάννη, όπου μέσω εικόνων από το… Λονδίνο έμμεσα διαφήμιζε την Ελλάδα, για να φτάσουμε -ξανά- από εκεί που ξεκινήσαμε: στη μυθολογία, στους ήρωες, στους θεούς. Κατά την περίοδο 2004-2008 μπήκαμε ως χώρα στη διαδικασία να στοχεύσουμε στην έκκληση των συναισθηµάτων των υποψήφιων τουριστών, όσο και στη διέγερση των προσδοκιών τους, παροτρύνοντάς τους να ζήσουν το ελληνικό όνειρο. Που εμείς βιώνουμε κάθε μέρα, έτσι;

(Δείτε περισσότερες αφίσες εδώ)

Ισως το πιο αδιάφορο σλόγκαν που χρησιμοποιήθηκε να είναι εκείνο που λέμε καθημερινά: «kalimera» – όχι πως οι διαφηµιστικές καµπάνιες, που έγιναν αµιγώς προσωποκεντρικές («You in Greece», «Welcome Home»), από το 2011 και εντεύθεν, ήταν πολύ καλύτερες.

Το «All Time Classic» που διαφημίζει τώρα τη χώρα μας ανά την υφήλιο είναι, πιθανώς, το πιο έξυπνο και περιγράφει ακριβώς το τι είναι η Ελλάδα.

Οι απόψεις, φυσικά, διίστανται – όπως θα γίνεται πάντα στη χώρα μας. Εδώ που δεν εξετάζουμε το κατά πόσο είναι επιτυχημένη μια διαφημιστική τουριστική καμπάνια, πόσους τουρίστες θα φέρει στα μέρη μας, αλλά το πόσα χρήματα δαπανήθηκαν για να γίνει, ενώ οι ραδιοαρβύλες κάνουν λόγο για τεράστια ποσά.

Είπαμε, ζήσε τον μύθο σου στην Ελλάδα. Και αυτό, είναι μια διαφημιστική πραγματικότητα.