1794
Δύο κορυφαίοι βρετανοί οινοκριτικοί, ο Τζέιμι Γκουντ (αριστερά) και ο Ρόμπερτ Τζόζεφ (δεξιά) μίλησαν στους έλληνες οινοπαραγωγούς στο πλαίσιο της έκθεσης Οινόραμα 2017 | CreativeProtagon

Πώς θα διεισδύσει το ελληνικό κρασί στις ξένες αγορές

Κική Τριανταφύλλη Κική Τριανταφύλλη 19 Μαρτίου 2017, 09:00
Δύο κορυφαίοι βρετανοί οινοκριτικοί, ο Τζέιμι Γκουντ (αριστερά) και ο Ρόμπερτ Τζόζεφ (δεξιά) μίλησαν στους έλληνες οινοπαραγωγούς στο πλαίσιο της έκθεσης Οινόραμα 2017
|CreativeProtagon

Πώς θα διεισδύσει το ελληνικό κρασί στις ξένες αγορές

Κική Τριανταφύλλη Κική Τριανταφύλλη 19 Μαρτίου 2017, 09:00

Όταν ο Τζέιμι Γκουντ βλέπει ένα ελληνικό κρασί ποιο είναι το πρώτο πράγμα που του έρχεται στο μυαλό, ρωτήθηκε ο βρετανός οινοκριτικός μετά το τέλος της ομιλίας του προς τους Έλληνες οινοπαραγωγούς στην εκδήλωση που έγινε στα πλαίσια της έκθεσης Οινόραμα 2017. «Εξωτικό, ασυνήθιστο», απάντησε, «η Ελλάδα είναι μια χώρα διαφορετική, όλα είναι διαφορετικά, τα γράμματα, η γλώσσα αλλά υπάρχουν και πολλά διαφορετικά τερουάρ, πολλές ποικιλίες και μια μεγάλη ιστορία»

Ο ίδιος άλλωστε λίγο πριν είχε βάλει τους ακροατές του να αναρωτηθούν: Ποιο είναι το μήνυμα του ελληνικού κρασιού; Πώς το γεύονται οι άλλοι; Ποιες είναι οι εντυπώσεις τους;

Στην Αγγλία, ανέφερε ο βρετανός ειδικός, μπορεί κανείς να διαλέξει ανάμεσα σε 40.000 κρασιά. Ο αριθμός τους είναι τεράστια πρόκληση για έναν οινοπαραγωγό που θέλει να μπει στην βρετανική αγορά ταυτόχρονα όμως και η δύναμή του. Οι πωλήσεις του κρασιού είναι κάτι πάρα πολύ δύσκολο παρόλα αυτά υπάρχουν πολλές ιστορίες επιτυχίας. Και σε κάθε περίπτωση το κρασί είναι καλύτερο όταν παράγεται σε ανθρώπινη κλίμακα. Σημασία έχει επίσης ο κάθε οινοπαραγωγός να βρει σε ποια αγορά ταιριάζει το δικό του.

Το image που θέλει να έχει κάποιος είναι πολύ σημαντικό, επίσης το απλό μήνυμα είναι πάντα πιο ισχυρό, είπε και επεσήμανε ακόμη ότι το χειρότερο πράγμα που κάνουν πολλοί είναι ότι ασχολούνται με πολλά διαφορετικά πράγματα. «Στις ΗΠΑ υπάρχουν sommeliers αλλά είναι λίγοι» ανέφερε ο Γκουντ και τόνισε ότι «πρέπει να βρείτε ποιους μπορείτε να επηρεάσετε οι οποίοι στη συνέχεια θα επηρεάσουν το αμερικανικό κοινό που αγαπάει το κρασί.» Ακόμη, επεσήμανε ότι μερικές φορές δίνεται μόνο μία ευκαιρία  για κάτι τέτοιο οπότε χρειάζεται κανείς να είναι πολύ προσεκτικός.

Oinorama17_gOOD
Μιλώντας στο Οινόραμα, ο Τζέιμι Γκουντ εστίασε στο τερουάρ, την ανθρώπινη παραγωγή κρασιού και δεν έκρυψε το ενδιαφέρον του για τα φυσικά και τα βιοδυναμικά κρασιά

Ο Τζέιμι Γκουντ εστίασε στην μεγάλη δύναμη που έχει η συνεργασία των οινοποιών και την δημιουργία εκδηλώσεων με κοινό μήνυμα. «Μπορείτε να φτιάξετε από κοινού ένα όνειρο για τους καταναλωτές που θα το “γεύονται” μαζί με το κρασί σας». Γιατί το να φτιάξεις καλό κρασί είναι μόνο το ένα μέρος της δουλειάς, «στη συνέχεια πρέπει να το πουλήσεις και να έχεις ευχαριστημένους ανθρώπους που το πίνουν». Μια στρατηγική για την επιτυχία είναι να ξεκινάει κανείς με τιμιότητα και ειλικρίνεια από εκεί που βρίσκεται, να καταγράψει ποια είναι τα δυνατά και ποια τα αδύναμα σημεία του και τι πρέπει να κάνει, τι γίνεται αλλού και να ψάξει να βρει ιστορίες, γιατί ιστορίες για το κρασί υπάρχουν.

Η συσκευασία είναι επίσης πολύ κρίσιμη όταν πάει κανείς σε αγορές γιατί δημιουργεί προσδοκίες. Ακόμη, χρειάζεται κανείς να δει τις τάσεις. «Η μεγάλη τάση αυτή τη στιγμή διεθνώς είναι τα λίγο πιο φρέσκα κρασιά, τα παλαιωμένα δεν πουλάνε τόσο πολύ πια», είπε ο Τζέιμι Γκουντ που ανέφερε επίσης ότι οι οινοποιοί έχουν αρχίσει να γίνονται πολύ δημιουργικοί, «χάνεται η τυποποιημένη πρόταση και τα στερεότυπα που υπήρχαν παλιότερα». Χρησιμοποιούν για παράδειγμα μεγαλύτερες δεξαμενές –από τις 250άρες έχουν περάσει στις 500άρες- από διάφορα υλικά για τις δεξαμενές ενώ κάποιοι έχουν επαναφέρει και τους πήλινους αμφορείς.

Ο βρετανός οινοκριτικός δεν έκρυψε το ενδιαφέρον του –και αντίστοιχα το αυξανόμενο ενδιαφέρον του οινόφιλου κοινού- για τα βιοδυναμικά και τα φυσικά κρασιά ενώ επίσης αναφέρθηκε σε δύο εξαιρετικά επιτυχημένες ιστορίες μάρκετινγκ. Η Προβηγκία, μεγάλη οινοπαραγωγική περιοχή της Γαλλίας,  προάγει τον εαυτό της αποκλειστικά μέσω του ροζέ κρασιού με ένα απλό μήνυμα: ήλιος – χρώμα – εικόνα, όλα ροζ. Ένα παρόμοιο παράδειγμα είναι και αυτό του Sauvignon Blanc που παράγεται στην περιοχή του Μάρλμπορο της Νέας Ζηλανδίας. Θεωρείται από τα καλύτερα του κόσμου αν και προέρχεται από μια περιοχή που πριν μερικά χρόνια δεν είχε καν λευκό κρασί.

«Το πιο σημαντικό είναι σε πιο χώρο θα μπείτε, που θα παίξετε. Υπάρχουν πολλοί τομείς και πολλοί τομείς και υπάρχουν πολλοί που διαγκωνίζονται αλλά θα βρείτε τη δικιά σας.» είπε κλείνοντας την ομιλία του.

Στη συνέχεια μίλησε ο wine thinker Ρόμπερτ Τζόζεφ, ένας από τους σημαντικότερους οινογράφους στον κόσμο, συνιδρυτής του International Wine Challenge του μεγαλύτερου και πιο επιτυχημένου διαγωνισμού κρασιού του πλανήτη και σύμφωνα με το περιοδικό Decanter ένας από τους 50 πιο επιδραστικούς ανθρώπους του 21ου αιώνα ως προς το κρασί που θα πίνουμε, που φτιάχνει επίσης τα δικά του κρασιά στη Γαλλία με τεράστια εμπορική επιτυχία αφού πουλάει εκατομμύρια φιάλες κάθε χρόνο.

Oinorama17_jOSEPH
Ο Ρόμπερτ Τζόζεφ προσγείωσε το ακροατήριό του στην πραγματικότητα μιλώντας για το μεγάλο καταναλωτικό κοινό που ξέρει ελάχιστα πράγματα για το κρασί και ενδιαφέρεται για πολύ φτηνά προϊόντα

Ο Ρόμπερτ Τζόζεφ έδειξε τον θαυμασμό του για την ελληνική αρχαιότητα και αναφέρθηκε σαρκαστικά στον Ντόναλντ Τραμπ «που είναι κατά των ειδικών» και συμφωνώντας με τον Τζέιμι Γκουντ δήλωσε ότι «είναι πολύ σημαντικό να ξέρουμε που είμαστε και που πάμε, τι κρασί θέλουμε να πουλάμε». Στον αντίποδα του προηγούμενου ομιλητή όμως, που αναφέρθηκε σε τερουάρ και κρασιά με συγκεκριμένη προσωπικότητα, ο Τζόζεφ είπε ότι το τερουάρ είναι μια λέξη εντελώς άγνωστη στον μέσο καταναλωτή που γνωρίζουν μόνον οι ειδικοί. Ο ίδιος θέλησε να κάνει «το νέο κρασί του παλιού κόσμου» δηλαδή ένα κρασί όχι σαν αυτό που περιέγραψε ο Τζέιμι αλλά «ένα κρασί που οι καταναλωτές μπορούν εύκολα να το αγοράσουν, εύκολα να το πιούν, εύκολα να το καταλάβουν και να το απολαύσουν».

Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν σκέφτονται το κρασί αν και θα έπρεπε. Ακόμη και στη Γαλλία λίγο περισσότεροι από τους μισούς Γάλλους ενδιαφέρονται για το κρασί, 6 στους 10 λένε ότι τους αρέσει η γεύση του κρασιού. «Στο Amazon, ανάμεσα στα πιο δημοφιλή βιβλία για ποτά μόνο δύο είναι για κρασί, όλα τα υπόλοιπα είναι για μπίρες και άλλα ποτά.», είπε ο Τζόζεφ  τονίζοντας ότι «η ποιότητα είναι κάτι που δεν μπορούμε να το ορίσουμε και το στυλ είναι όπως και στα παγωτά. Υπάρχουν διάφορες γεύσεις που αρέσουν στον κόσμο και αν έρθει μια γεύση π.χ. παγωτό ντομάτα μπορεί να είναι πάρα πολύ ωραίο αλλά θα προτιμήσω να πάρω σοκολάτα, βανίλια ή φράουλα. Είναι το ίδιο με ένα ξινόμαυρο».

Οι έλληνες παραγωγοί θα πάρουν άραγε ένα Montes Noir για 15 ευρώ από μια άλλη χώρα, αναρωτήθηκε «Γιατί, λοιπόν, ένας Αμερικανός να πάρει κάτι από την Ελλάδα που δεν το ξέρει; Εκτός εάν κάποιος τους πείσει. Θα πάνε όλοι να δουν μια κινέζικη ταινία αν παίζει ο Ματ Ντέιμον.», είπε.

Σε μια επίσημη κρατική έρευνα του 2010 στη Γαλλία μόνο το 28% των ανδρών πίνουν τακτικά  κρασί, οι περισσότεροι Γάλλοι δεν πίνουν ποτέ κρασί. Ακόμη το 47% των γυναικών δήλωσε ότι δεν πίνει ποτέ κρασί, ποσοστό που το 2015 έγινε 37%.  Τα γαλλικά σούπερ μάρκετ πωλούν περισσότερο ροζέ από λευκό, το ροζέ έχει το 30% της αγοράς στη Γαλλία είπε ενισχύοντας με αριθμούς την αναφορά του Τζέιμι Γκουντ στο επιτυχημένο μάρκετινγκ του ροζέ. Να σημειώσουμε ότι η τάση του ροζέ έχει επικρατήσει και στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Στη χώρα μας παράγονται πλέον εξαιρετικά ροζέ κρασιά, πολλά από τα οποία ακολουθούν το στυλ των ροζέ της Προβηγκίας.

OINORAMA_17_ROSE_1
Στο Οινόραμα παρουσιάστηκαν και πολλά ροζέ κρασιά. Το ροζέ εξάλλου είναι διεθνής τάση που επικρατεί και στην Ελλάδα όπως φάνηκε μετά την επιτυχία της περσινής έκθεσης Drink Pink που θα επαναληφθεί και φέτος στις 21 Μαϊου, στο Hilton

Ο Ρόμπερτ Τζόζεφ αναφέρθηκε επίσης στα red blends που υπάρχουν ιδίως από την Καλιφόρνια. Η μεγαλύτερη κατηγορία είναι τα blends με Cabernet Sauvignon ενώ μεγαλώνει πολύ γρήγορα και η κατηγορία των blends με Chardonnay, άρα και οι προτιμήσεις των καταναλωτών για αυτές.

Τόνισε πάρα πολύ το γεγονός ότι «αν δεν πουλάς μάρκα πρέπει να πουλάς ένα φτηνό κρασί, οι άνθρωποι δεν θα προτιμήσουν το δικό σου, για τους καταναλωτές όλα είναι το ίδιο» είπε επισημαίνοντας ότι η αγορά έχει μια τάση ισοπεδωτική, να προωθεί τα φτηνά κρασιά και να αφήνει στους γνώστες τα ακριβά. «Ένας μεσαίος καταναλωτής ούτε ξέρει ούτε μπορεί να καταλάβει ότι το Pouilly-Fuissé γίνεται από Chardonnay και το Pouilly Fumé από Sauvignon Blanc. Θα τα δοκιμάσει και θα θυμάται π.χ. ότι του άρεσε το Fumé

Στην Ιταλία υπάρχουν 432 ονόματα, «δεν έχω γνωρίσει ποτέ κανέναν Ιταλό που να ξέρει τις περιοχές. Οι περιοχές έχουν ονόματα για τον ίδιο λόγο που οι χώρες έχουν αερογραμμές, μια αερογραμμή μπορεί να χρεοκοπήσει, όχι όμως και τα κρασιά απλώς κάποια βγάζουν περισσότερα χρήματα και άλλα λιγότερα. Επίσης το αρνητικό των παραγωγών είναι ότι βαριούνται να αλλάξουν κάτι. Βγάζω Chablis, το Chablis πουλάει άρα θα πουλήσει από μόνο του. Δεν είναι έτσι, δεν έχουν σημασία μόνο τα ονόματα αλλά υπάρχει και μια ταξινόμηση στις τιμές»

Οι καταναλωτές δεν ξέρουν τις μάρκες, ένας στους τρεις δεν ξέρει καμία μάρκα. Ακόμη και στη Γαλλία. Κανείς δεν νοιάζεται αν ένα κρασί είναι ελληνικό. Λέμε ότι οι καταναλωτές πρέπει να είναι ενημερωμένοι, υπάρχουν βέβαια εκπαιδευμένοι, που θέλουν να ξέρουν λεπτομέρειες αλλά είναι λίγοι. Οι περισσότεροι θα αγοράσουν στο Tesco ένα πάμφθηνο ανώνυμο Prosecco. Η συσκευασία παίζει επίσης ρόλο για τον Τζόζεφ που αναφέρθηκε στην  Κίνα όπου τα κρασιά προσφέρονται σε συσκευασίες δώρου, παράδειγμα που ακολούθησαν στη συνέχεια ο Καναδάς και η Αυστραλία. Αν πουλάς ένα ακριβό κρασί, η συσκευασία του πρέπει να είναι ανάλογη.

Ο Τζόζεφ αναφέρθηκε επίσης σε έναν παραγωγό που δεν είχε καν γη ούτε οινοποιείο αλλά έφτιαξε πάρα πολλά διαφορετικά blends που τα πουλάει για 30-40 δολάρια. Τελικά πούλησε την επιχείρησή του και αγόρασε 12 chateaux στο Μπορντό. «Λένε πώς είναι φούσκα και πράγματι μπορεί να είναι αλλά κάποιοι βγάζουν πάρα πολλά λεφτά φροντίζοντας να έχουν μεγάλο περιθώριο κέρδους.», είπε και συμπλήρωσε ότι «Εκτός από τα σούπερ μάρκετ, κρασιά πωλούνται πλέον και στο διαδίκτυο, ακόμα και μέσω των smartphones, μέσα από «κανάλια» που πουλάνε αλλά ταυτόχρονα είναι και ενημερωτικά. Αυτό είναι το μέλλον και αυτό είναι καλό και για την Ελλάδα»

Georgia_qvervi_
Εδώ και 6.000 χρόνια στη Γεωργία φτιάχνουν κρασί στα κβέρβι, πήλινους αμφορείς που θάβονται στο χώμα αφού σφραγιστούν. Την ίδια μέθοδο ακολουθούν και στην Ελλάδα κάποιοι παραγωγοί (Flickr/tomaszprzechlewski)

Ως προς τις προσωπικότητες των καταναλωτών, ο βρετανός ειδικός είπε ότι αυτοί που θα θελήσουν να δοκιμάσουν νέα κρασιά, άρα και τα ελληνικά, είναι οι «ανοικτοί τύποι». Για παράδειγμα κάποιος που πάει στο Βιετνάμ αντί να πηγαίνει κάθε χρόνο στην ίδια παραλία της Ισπανίας πιο εύκολα θα αγοράσει ελληνικό κρασί, «σε αυτές τις προσωπικότητες πρέπει να εστιάσετε, σε ανθρώπους που τους αρέσουν τα ασυνήθιστα».

«Ποιοι έχετε ελεύθερο wifi στο οινοποιείο σας; Έχετε και δωρεάν post cards; Ακόμη καλύτερα» είπε τέλος ο Τζόζεφ απευθυνόμενος στους παραγωγούς με επισκέψιμα οινοποιεία προτρέποντάς τους να ενδιαφερθούν για τον οινοτουρισμό. Επεσήμανε ακόμη ότι η Κίνα είναι μια αγορά που εκρήγνυται. Στους Κινέζους αρέσει ό,τι έχει σχέση με την αρχαιότητα γι’ αυτό και αγοράζουν πάρα πολλά κρασιά από τη Γεωργία, αν λοιπόν η Ελλάδα θέλει να στοχεύσει την Κίνα θα πάει πολύ καλά. «Στοχεύστε τους καταναλωτές που θα τιμήσουν τα κρασιά σας, επικοινωνήστε άμεσα μαζί τους μέσα από τα social media, εκμεταλλευτείτε τον οινοτουρισμό και μην βασίζεστε στον τύπο του κρασιού», είπε.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News